Gå til innhold

Når 8-åringen hører lyder...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han kom livredd inn i går etter å ha hørt en mørk stemme si en bokstav. I dag kom hal.n løpende fra kjøkkenet, han hadde hørt den samme stemmen Si en annen bokstav... Han er livredd! Turte ikke gå alene på kjøkkenet etterpå :S

Jeg kan jo ikke bare si det er tull og han må skjerpe seg liksom, han er skikkelig redd. Dette er ikke en særlig lettskremt gutt heller.. Hører han spøkelser? Ble redd selv jeg.... :S

Anonymous poster hash: c13ff...6ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må slutte å høre og lese så masse eventyr.

Anonymous poster hash: 14f6a...cd3

Skrevet

snakk med han om dette tenker jeg, 

-hvordan var stemmen

-var den vennlig

-når hørte han den

-har han hørt det før

osv osv. gjør det til noe positivt, kanskje hører han noe, kanskje er det innbilning. men å bli redd som mor vil nok kunne skape frykt hos barnet.

Anonymous poster hash: 48f12...ca2
Skrevet

snakk med han om dette tenker jeg,

-hvordan var stemmen

-var den vennlig

-når hørte han den

-har han hørt det før

osv osv. gjør det til noe positivt, kanskje hører han noe, kanskje er det innbilning. men å bli redd som mor vil nok kunne skape frykt hos barnet.

Anonymous poster hash: 48f12...ca2

Jeg spurte ham om dette, ikke noe vennlig. Mørk og skummel..

Jeg ble jo ikke redd sånn, foreslo det kunne være vinden som ulte, naboens bass (durer litt gjennom gulvet av og til). Han tenkte litt på det, men var fortsatt redd. Sa jeg skulle være med ham på kjøkkenet etterpå så han ikke skulle være redd, og at kanskje jeg hørte noe også.

Dessverre tror jeg på litt av hvert, så har skremt meg selv litt opp nå etter leggetid:p

Skrevet

Sønnen min hørte og så ting da han var 8&9 (lite nå i 10 års alderen). Psykoser som et resultat av en skummel episode på skolen og skremsel fra medelever. Han har også andre diagnoser så er mer påvirkelig enn andre barn.

Bli med sønnen din på kjøkkenet fremover, ha alltid full belysning og ta det derfra. Alle barn er redde for noe i blant (fantasi), men hvis det blir så ille at han freaker helt ut, ikke sover på flere nettet og bare hyler hele tiden så er det legen neste. Litt redsel for ukjente ting og litt fantasi er helt naturlig :)

Anonymous poster hash: abff3...b90

Skrevet

Jeg mister litt troen på verden når voksne damer begynner å tro på spøkelser av så lite. Det finnes antakelig hundre andre mer sannsynlige forklaringer.

Anonymous poster hash: b693f...059
Skrevet

Hvis min fortalte noe sånt så ville jeg vel vært mer bekymret for psyken hans enn for spøkelser...

Vet ingenting om hvor tidlig man kan diagnostisere, men jeg ville nå tenkt mer på å ta en tur til legen enn å ringe Lilli Bendriss - foråsidetsånn.

Anonymous poster hash: fd89d...158

Skrevet

Jeg mister litt troen på verden når voksne damer begynner å tro på spøkelser av så lite. Det finnes antakelig hundre andre mer sannsynlige forklaringer.

Anonymous poster hash: b693f...059

Eller så er det et gjenferd der. 😉 jeg vet om oppegående mennesker som har hatt besøk av gjenferd. Alle blomsterpottene sto på gulvet på morran feks.selvom man ikke ser ting,betyr ikke at det ikke finnes 😆

Anonymous poster hash: d5030...21a

Skrevet

Hvis min fortalte noe sånt så ville jeg vel vært mer bekymret for psyken hans enn for spøkelser...

Vet ingenting om hvor tidlig man kan diagnostisere, men jeg ville nå tenkt mer på å ta en tur til legen enn å ringe Lilli Bendriss - foråsidetsånn.

Bekymret for psyken hans ? Jeg er bekymret for din

Skrevet

Jo, det kan du faktisk. Når et barn "hører" stemmer, kan man si at det Er innbilning og at det ikke er mulig å høre slike ting.

Så kan du fleipe litt med det og få han over på andre tanker. Det er det som kalles å oppdra/beskytte barna sine.

Anonymous poster hash: 7b042...cbf

Skrevet

Bekymret for psyken hans ? Jeg er bekymret for din

Takk for det!

Men sånn seriøst; stemmer i hodet?

Ingen bekymring? Virkelig?

At første tanke er på spøkelser er jo litt skummelt da...og ikke Åndenes Makt-skummelt, mer som fornektelse-skummelt.

Skrevet

Jo, det kan du faktisk. Når et barn "hører" stemmer, kan man si at det Er innbilning og at det ikke er mulig å høre slike ting.

Så kan du fleipe litt med det og få han over på andre tanker. Det er det som kalles å oppdra/beskytte barna sine.

Nå er det vel frarådet at man skal minimere barns opplevelser med å kalle det inbildning og tull.

Hvis barnet er redd for noe så hjelper det ikke å bryte ned selvfølelsen i samme slengen.

Eller tilliten til at voksne hører på en og hjelper.

Skrevet

Hvis barnet virkelig hører stemmer kan dette være en begynnende psykose. Barneschizofreni forekommer og skal tas på alvor. Oppsøk lege! Og spøkelser?! Skjerp deg.

Skrevet

Hvis barnet virkelig hører stemmer kan dette være en begynnende psykose. Barneschizofreni forekommer og skal tas på alvor. Oppsøk lege! Og spøkelser?! Skjerp deg.

Det hun sa!👍

Skrevet

Faktisk litt uenig i å oppsøke lege med en gang for slikt. La det gå i alle fall en uke eller mer og se (så lenge det ikke utarter seg). Kan som sagt bare være tilfeldigheter sammen med fantasi og litt redsel for ukjente ting. Snakk med gutten hver dag om han har hørt eller sett noe i dag etc. Barneschizofreni er veldig uvanlig, og selv om psykoser er litt vanligere betyr ikke det at to episoder av "jeg hører en mørk/skummel stemme si en bokstav" bør utløse en hel utredning hos lege og lang ventekø hos bup. Det bør være litt mer holdepunkt enn som så... Snakker som tidligere nevnt fra erfaring med psykoser mitt eget barn i den aldersgruppen. Det skal relativt MYE til før det kvalifiserer for inntak og evaluering hos psykiatrien for slikt.

Anonymous poster hash: abff3...b90

Skrevet

Hahaha! Dere altså!!! Barnepsykose? Virkelig? Han har hørt noen lyder han har tolket som en stemme som sa en lyd to kvelder på rad, og dere blir bekymret for helsa hans? Jaja..

Jeg skrev innlegget fordi min egen fantasi løp litt løpsk, og jeg syns ikke noe om å si til barna at de innbiller seg ting. For han var dette veldig skremmende, og jeg vil ikke gjøre sånn at han ikke vil fortelle meg når slike ting eller andre hendelser skjer.

Ja, jeg tror at det finnes mer der ute enn vi ser, men jeg hadde ikke akkurat tenkt å ringe Lili Bendriss 😂

Skrevet

Nå er det vel frarådet at man skal minimere barns opplevelser med å kalle det inbildning og tull.

Hvis barnet er redd for noe så hjelper det ikke å bryte ned selvfølelsen i samme slengen.

Eller tilliten til at voksne hører på en og hjelper.

Tror du har misforstått litt. Eller jeg misforstår deg.

Tror ikke man tar barn opplevelser mindre på alvor ved å si: "oi, det hørtes veldig skremmende ut. Det var nok en rar opplevelse. Men heldigvis er det slik at man ikke trenger å være redd for slike lyder og jeg lover deg at det finnes ingen skummel mannestemme her inne. Det var helt sikkert bare enten en lyd utenfra eller hjernen din som spiller deg et lite puss. Av og til så gjør hjerner det, hos mange. Det er ikke farlig men det kan oppleves litt skummelt. Hva blir det neste tro? At hjernen begynner med alfabetet baklengs!? 😜"

Jeg vil heller fraråde å bli redd selv og ta det på aller høyeste alvor og la gutten fortelle det som en sannhet uten å bli korrigert.

Skrevet

Man kan godt ta barns opplevelser på alvor og samtidig ufarliggjøre/bagatellisere det.

Den mest sannsynlige forklaringen er jo at gutten har hørt en lyd og spinner videre på det. Det må være det beste å fortelle barnet.

Jeg har selv opplevd ting det er vanskelig å forklare, men barna mine beskytter jeg fra dette. Derfor sier jeg til dem at sånt som spøkelser ikke finnes, at det er en umulighet.

Anonymous poster hash: 0b6d1...d82

Skrevet

Jeg har ingen grad i spøkelserier, men barneschizofreni er det 99.99% sikkert ikke! Scizofreni er noe mer enn hørselshallusinasjoner altså...

Rimelig sikker at spøkelser ikke finnes.

Veldig sikker på at barn har livlig fantasi.

Anonymous poster hash: a2785...cf9

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Jeg syns det er så utrolig rart at så mange avfeier at det finnes mer mellom himmel og jord en man kan tro! Jeg har selv snakket med barn som kan "se" ting/vite ting de ikke har forutsetning for å kunne vite, men som stemmer osv osv.

Man skal være veldig forsiktig med å kalle disse barna for ustabile eller gale!

At noen barn har sansene mer åpne en andre er en kjent sak for mange av oss som erfarer at det finnes også en spirituell/åndelig dimensjon, og at noen faktisk kan ha kontakt med eks avdøde.

Det som er viktig er å berolige, lytte, stille spørsmål, trøste og være en trygg voksen og prøve å finne gode løsninger for barnet slik at han/hun skal bli kvitt/stenge av eller klare å leve med evnene sine, om det er det det er snakk om.

Man skal alltid lete etter logiske. og kall det gjerne naturlige forklaringer, men man kan heller ikke avfeie alle opplevelser hos barn som fantasi og innbilning.

Skrevet

Datteren min begynte å høre/kjenne ting da hun var rundt 6 år. I begynnelsen vart jeg mektig irritert av å bli vekt hver natt. Hun har alltid sovet dårlig, så trodde jo hun bare tullet. Jeg og manen hadde da i flere år stusset over flere små ting som skjedde i huset.

En natt sendte jeg henne lettere irritert inn på rommet sitt igjen. Etter 20 minutt bestemte jeg meg for å sjekke om hun var sovnet. Da satt hun livredd og med store øyne i et hjørne i sengen. "Det er noen som stryker på meg mamma" hvisket hun. DA skjønte jeg at det var noe som ikke stemte.

Vi hadde en klarsynt mann på besøk noen ganger som kunne fortelle det samme som datteren min hadde sagt. Bor i en to mannsbolig, og spurte naboen om hun hadde merket noe. Hun ble helt satt ut. Viste seg at hun opplevde mye av det samme som oss, men hadde ikke tørt å si noe.

Barn er mer åpne, så du skal ikke kimse av at dette er tull.

Anonymous poster hash: 492c0...abb
Skrevet

Jeg syns det er så utrolig rart at så mange avfeier at det finnes mer mellom himmel og jord en man kan tro! Jeg har selv snakket med barn som kan "se" ting/vite ting de ikke har forutsetning for å kunne vite, men som stemmer osv osv.

Man skal være veldig forsiktig med å kalle disse barna for ustabile eller gale!

At noen barn har sansene mer åpne en andre er en kjent sak for mange av oss som erfarer at det finnes også en spirituell/åndelig dimensjon, og at noen faktisk kan ha kontakt med eks avdøde.

Det som er viktig er å berolige, lytte, stille spørsmål, trøste og være en trygg voksen og prøve å finne gode løsninger for barnet slik at han/hun skal bli kvitt/stenge av eller klare å leve med evnene sine, om det er det det er snakk om.

Man skal alltid lete etter logiske. og kall det gjerne naturlige forklaringer, men man kan heller ikke avfeie alle opplevelser hos barn som fantasi og innbilning.

Takk for det du skrev 😃enig!💛

Skrevet

Barnet mitt hadde visst en gang sagt at det hørte lyder i hodet om kvelden, og det gjorde meg sterkt bekymret. Ved nærmere utspørring viste det seg så at dette ikke var snakk om stemmer i det hele tatt, men lyder fra huset og barnets egne tanker. Barn forstår ikke alltid begreper, og kan mene noe helt annet enn det vi voksne legger i det.

Anonymous poster hash: cfe09...240
Skrevet

Jeg vet det finnes mer mellom himmel og jord.

Barn har også en mye større evne til å oppfatte ting da de ennå ikke er hjernevasket til å tro at det ikke finnes mer enn det vi ser.

Min nevø så og hørte ting. Han var veldig redd.

Min søster valgte til slutt å få en husrenselse og i tillegg kom presten hjem til de og lyste fred over hjemmet.

Og dere kan si hva dere vil men sønnen som ikke visste at disse menneskene hadde vært der merket med en gang han kom inn døra at "folka var borte"

Jeg har selv sett og hørt ting fra jeg var liten og det finnes ingen bortforklaring på mye av det jeg har opplevd.

Jeg synes det er helt ok å være tviler og synes at slike ting er tull og tøys men å rakke ned på de (meg) som har litt mer evner synes jeg er respektløst.

Dere skal få lov å leve livet deres slik dere vil og mene det dere vil, men slutt å latterliggjøre de som tror.

HI, jeg ville selvsagt fulgt opp gutten for å finne ut om han har opplevd skremmende ting som trigger fantasien hans, om dette er et uttrykk for noe annet som plager han.

Du kan også få besøk av presten, det er gratis og her jeg bor har de hjemmebesøk der de lyser fred over hjem.

Det er en spesiell forespørsel å komme med men prester er åpne og fine folk som gjerne vil bidra til å skape ro i hjemmet.

Anonymous poster hash: 457ed...603

Skrevet

Barnet mitt har opplevd omtrent det samme og det var væske i mellomøret. Greit å sjekke sånne ting før man tenker schizofreni eller spøkelser.

Anonymous poster hash: ecd0f...120

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...