Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #1 Skrevet 27. juni 2016 Datteren min er 14 1/2 år, og har blitt forelsket i en gutt som er nesten 3 år eldre. Hun såør om hun kan få ha besøk av han, jeg aner ikke hva jeg skal si...Dette kom så bardust på meg, oppdaget et sugemerke på halsen hennes for et par uker siden og skjønte da noe var i gjære..vi har hatt en lang prat nå der jeg forteller og forklarer det de allerede har fått greie på gjennom skolen og helsesøster. Hva tenker dere om dette, hva hadde dere gjort? Anonymous poster hash: 8016a...8bf
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #3 Skrevet 27. juni 2016 Bør jeg nekte henne å treffe han i det hele tatt...?? Synes dette er vanskelig. Er ei oppegående jente, adri noe tull tidligere, kan huske selv jeg likte gutter som var eldre på den tiden:/ Men hadde de ikke med hjem nei. HI Anonymous poster hash: 8016a...8bf
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #4 Skrevet 27. juni 2016 Husker da jeg var 17 og reagerte på at min 18 år gamle kompis ble sammen med ei jente på 14. Hun var jo bare barnet! Utrolig ekkelt når han la ut om puppene hennes og sexlivet deres osv. Anonymous poster hash: 4b49b...f54
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #5 Skrevet 27. juni 2016 Hmm, kan han ikke bli straffet om de har sex? Anonymous poster hash: 031f5...563
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #6 Skrevet 27. juni 2016 Jeg hadde kjæreste på 16 da jeg var 14. Alt som skjedde, skjedde på mine premisser og det var uproblematisk. Men så var det helt vanlig på bygda også da. Mamma og pappa ble sammen da mamma var 14 og pappa 21, så de kunne ikke si så mye på det. Vi gjorde jo som vi ville uansett, men ved å tillate det hadde de vesentlig mer kontroll. Min mor og hans mor var i tillegg nære venner, så de fulgte med. Men jeg overnattet der ofte etter at vi hadde vært sammen en stund. Var sammen i 3 år og er venner den dag i dag. Anonymous poster hash: da5de...09e
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #7 Skrevet 27. juni 2016 Jo så klart, da hadde jeg anmeldt han selv! Her er det ikke noe tema at de er alene hjemme uansett, men vet han har vært her uten min viten en gang. Hun vet nå godt hva jeg mener om det. Anonymous poster hash: 8016a...8bf
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #8 Skrevet 27. juni 2016 Hmm, kan han ikke bli straffet om de har sex? Anonymous poster hash: 031f5...563 Jo, det kan han. Kanskje det kan være et argument overfor datteren også? Om de har sex så kan han straffes for det, da får han det på rullebladet sitt for alltid og får masse muligheter ødelagt videre i livet, mange yrker han ikke kan få. Hun er to år under den seksuelle lavalderen - tror hun virkelig han vil vente i to år å ha sex med henne (om de ikke allerede har hatt sex...). Jeg ville vurdert å ta den samtalen med dem begge to, gjort det helt klart at det er ulovlig for ham å ha sex med henne så lenge hun er så ung og at han vil kunne få det på rullebladet resten av livet. Gjør det klart at du tar det opp fordi du bryr deg om dem begge to. Anonymous poster hash: 61a1d...824
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #9 Skrevet 27. juni 2016 Jeg hadde kjæreste på 16 da jeg var 14. Alt som skjedde, skjedde på mine premisser og det var uproblematisk. Men så var det helt vanlig på bygda også da. Mamma og pappa ble sammen da mamma var 14 og pappa 21, så de kunne ikke si så mye på det. Vi gjorde jo som vi ville uansett, men ved å tillate det hadde de vesentlig mer kontroll. Min mor og hans mor var i tillegg nære venner, så de fulgte med. Men jeg overnattet der ofte etter at vi hadde vært sammen en stund. Var sammen i 3 år og er venner den dag i dag. Anonymous poster hash: da5de...09e Hei:) Tenker også litt på det ang kontroll når jeg vet hvor de er, samtidig som jeg synes det er for stor aldersforskjell. En ting til som jeg synes er et vesentlig problem er kulturforskjeller da han ikke er norsk.Jeg er ikke rasist men må innrømme at jeg i utgangspunktet ikke liker det spesielt godt.... Anonymous poster hash: 8016a...8bf
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #10 Skrevet 27. juni 2016 Hei:) Tenker også litt på det ang kontroll når jeg vet hvor de er, samtidig som jeg synes det er for stor aldersforskjell. En ting til som jeg synes er et vesentlig problem er kulturforskjeller da han ikke er norsk.Jeg er ikke rasist men må innrømme at jeg i utgangspunktet ikke liker det spesielt godt.... Anonymous poster hash: 8016a...8bf Styr unna. De gifter seg sjeldent med norske kvinner men de har tillatelse til å "øve" seg på de. Men du burde ikke kjøre utlendingskortet. Si at hun er for ung til å ha en kjæreste på 17 år. Jeg hadde ikke tillatt det. Anonymous poster hash: 5cac7...173
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #11 Skrevet 27. juni 2016 Hei:) Tenker også litt på det ang kontroll når jeg vet hvor de er, samtidig som jeg synes det er for stor aldersforskjell. En ting til som jeg synes er et vesentlig problem er kulturforskjeller da han ikke er norsk.Jeg er ikke rasist men må innrømme at jeg i utgangspunktet ikke liker det spesielt godt.... Anonymous poster hash: 8016a...8bf Synes du skal ta dette sakte og forsiktig. Vil de ha sex så har de det uansett hva dere sier og gjør. Men det er lov å prøve å hindre det, men da heller ved å være venn og forklare på en fin måte at du gjerne vil hun skal vente osv. Forbyr du det så kan du banne på at det er det første hun gjør. Bruk tid på å bli kjent med han, greit også å vite hvor store kulturforskjellene er, det kommer jo litt an på religion etc også. Kanskje er familien veldig integrert og har samme verdier som dere? Om det var min datter ville jeg ønske å bli kjent med denne gutten og så vurdert ting derfra. Anonymous poster hash: da5de...09e
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #12 Skrevet 27. juni 2016 Hei:) Tenker også litt på det ang kontroll når jeg vet hvor de er, samtidig som jeg synes det er for stor aldersforskjell. En ting til som jeg synes er et vesentlig problem er kulturforskjeller da han ikke er norsk.Jeg er ikke rasist men må innrømme at jeg i utgangspunktet ikke liker det spesielt godt.... Anonymous poster hash: 8016a...8bf Da ville jeg gjort som jeg skrev over, ta en samtale med dem begge to samtidig. Fortell dem tydelig at det ikke er lovlig å ha sex før jenta blir 16 år, og om de har gjort det eller gjør det før hun fyller 16 så lenge han er såpass eldre enn henne, da vil rettsvesenet straffe ham for det, og det vil følge rullebladet hans resten av livet og gjøre at han vil få problemer med å få visse jobber, komme inn i visse land osv. Enig med hun over som sier at du ikke bør nevne kulturforskjellen. Anonymous poster hash: 61a1d...824
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #13 Skrevet 27. juni 2016 Har snakket med henne om dette, også nevt at han sikkert ikke vil vente på henne til hun er 16 da han selv har hatt sex tidligere. Fortalt henne om kulturforskjeller som sjelden viser seg på dette tidspunktet også. Moren hans vil visstnok treffe henne, han har lyst til å bli kjent med meg men jeg føler ikke behovet pr i dag. Synes hun er for ung til å involvere foreldre på den måten..Han er fra Palestina og har bodd her i 5-6 år. Anonymous poster hash: 8016a...8bf
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #14 Skrevet 27. juni 2016 Jeg fikk kjæreste på 16 da jeg var 13... Ja, vi hadde sex! Var kjærester i 8 år. Anonymous poster hash: d079f...649
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #15 Skrevet 27. juni 2016 Jeg fikk kjæreste på 16 da jeg var 13... Ja, vi hadde sex! Var kjærester i 8 år. Anonymous poster hash: d079f...649 Og der kjente jeg at jeg gruer meg til min 3 år gammel jente blir tenåring.... Anonymous poster hash: 96910...286
Nullstress;) Skrevet 27. juni 2016 #16 Skrevet 27. juni 2016 Datteren din er 14... det dummeste du kan gjøre, er å nekte henne! Snakk med henne om at det faktisk er ulovlig for han å ha sex med henne. Lande møtes hjemme hos deg,,hvor du har kontroll. Sørg for å få nr til foreldrene hans, så du kan snakke med de og datteren din og kjæresten ønsker å være hos han. Sett tydelige grenser. Ingen garanti for at de vil følge dine "regler", men tror det er sikrere å gjøre det på den måten, enn å nekte ei 14 år gammel, stormforelsket jente å møte kjæresten. ..
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #17 Skrevet 27. juni 2016 Jeg var 15 da jeg ble sammen med han som er mannen min i dag, han er seks år eldre enn meg. Vært sammen i 20 år nå, gift i 16... Anonymous poster hash: 7b285...ae2
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2016 #19 Skrevet 28. juni 2016 Jeg var 15 da jeg ble sammen med han som er mannen min i dag, han er seks år eldre enn meg. Vært sammen i 20 år nå, gift i 16... Anonymous poster hash: 7b285...ae2 Men er det ikke ekkelt å tenke på at mannen din som voksen ble sammen med et barn? Jeg ville hatt store problemer med å respektere han etterhvert som jeg selv ble voksen.. Anonymous poster hash: 34ddb...d71
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2016 #20 Skrevet 28. juni 2016 Har snakket med henne om dette, også nevt at han sikkert ikke vil vente på henne til hun er 16 da han selv har hatt sex tidligere. Fortalt henne om kulturforskjeller som sjelden viser seg på dette tidspunktet også. Moren hans vil visstnok treffe henne, han har lyst til å bli kjent med meg men jeg føler ikke behovet pr i dag. Synes hun er for ung til å involvere foreldre på den måten..Han er fra Palestina og har bodd her i 5-6 år. Anonymous poster hash: 8016a...8bf Jeg tror du gjør en tabbe om du ikke vil møte ham. Da skaper du mer samhold dem imellom mot deg. Møt dem, men snakk også ordentlig med dem om hva det innebærer å være sammen med en som er så mye yngre. Det er også mulig å spørre ham rett ut om han er villig til å vente i to år med å ha sex, til det blir lovlig. Si at det er ingen problemer om de er kjærester så lenge de venter til hun er 16 år med å ha sex. Spør også gjerne rett ut om han er villig til å risikere å begrense sine egne utdannelsesmuligheter, jobbmuligheter og det å ikke få lov å reise til mange land hvis han likevel ikke ønsker å vente til jenta er 16 år. Si at du gjerne blir kjent med ham, og at hvis det er kjærlighet så er det sikkert ikke noe problem for dem å vente til hun blir 16... Jeg ville også tatt kontakt med moren hans etterpå, møt henne til en kaffe, fortell om møtet med ungdommene, gjenta det du har sagt, at det er ulovlig å ha sex med noen som er under 16 år når han er såpass mye eldre enn henne. Han vet dette, han vet da også risikoen. Da vil foreldrene hans trolig også ta opp temaet med ham. Men om du nekter å møte ham tror jeg du begår en stor tabbe. Anonymous poster hash: 61a1d...824
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2016 #21 Skrevet 28. juni 2016 Hadde satt grunnleggende regler, nekter du de, kan du ende opp med at jenta gjør alt for å sette seg opp mot forbudet ditt (da også ha sex før hun egentlig er klar for det) Husker moren min, jeg var 14 og kjæresten var 17,5 år.. Jeg spurte om jeg kunne få ha han på besøk. Kriteriene hennes: 1: Ingen overnatting før jeg var 16 år, han kunne få være hos oss frem til klokka 21:30 2: Ingen besøk uten andre hjemme her, og alltid spørre om lov først 3: Om vi ikke overholdt reglene hennes, så fikk jeg ikke lov til å ha han på besøk igjen, og jeg måtte fra da av være hjemme rett etter skolen i 1 år 4: hadde vi planer om sex; se punkt 1-3, og husk han kan straffes. Hun snakket for øvrig med hans familie også, fortalte at dette var husets regler, de syntes det var smart, og satte samme reglene, for å holde det stabilt.. Vet du hva, det forholdet varte Nå er vi 28 og 31,5 år, vi har to barn sammen, er gift, eier hus og har biler.. Nei, jeg mener ikke at dette er fasiten her, jeg vil bare vise at det ER mulig. Min mor og jeg hadde åpen dialog om alt, jeg var trygg på meg selv og min verdi, og jeg var ikke klar for sex (ingen form for sex) før jeg var noe over 17 år, mannen maste aldri på meg, var heller ikke utro, han respekterte meg nok til å vente til jeg var klar Men, så går det veldig mye på hvordan gutten er, hvordan de to er sammen osv, så det er nok mer lønnsomt å si ja til å møte han, og da gjerne ta en prat med de begge felles, slik min mor gjorde ovenfor oss, hun holdt alt annet på vent, til etter hun hadde snakket med han, blitt litt kjent med han.. Man merker jo gjerne fort om man tror det vil være lett for de å holde seg til regler eller ei, både jeg og mannen snakket med min mor, begge hadde øyekontakt, og vi gjorde vårt for å sikre henne at vi aktet å holde oss til husets regler.. Jenta her i hus er 4 år, og jeg sier det som det er, jeg gruer meg til den dagen kommer her, men jeg håper vi har så god kommunikasjon, at jeg kan stole på at hun og en kjæreste er sannferdig, og at jeg vil kunne se det om det kan by på problemer. Anonymous poster hash: a60ce...b50
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2016 #22 Skrevet 28. juni 2016 Da jeg var 14 så ble jeg sammen med en på 16 år. Fremdeles sammen vi, 17 år senere! Gift, barn, hus osv. Jada, vi hadde sex, men brukte beskyttelse og barna kom ikke før de skulle. Veldig glad for at jeg ikke ble nektet å treffe han. Anonymous poster hash: 5d4de...0b3
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2016 #23 Skrevet 28. juni 2016 Men er det ikke ekkelt å tenke på at mannen din som voksen ble sammen med et barn? Jeg ville hatt store problemer med å respektere han etterhvert som jeg selv ble voksen.. Anonymous poster hash: 34ddb...d71 Vel, barn og barn... Jeg flyttet på hybel, jobbet ved siden av skole, begynte videresende og forsørget meg selv, så var nok voksen ja. Skal sies at vi hadde kjent hverandre i 13 år da vi ble sammen, og at han aldri var ute på jakt etter en ungjente. I modenhet var jeg nok mer voksen enn ham når vi ble sammen. Så, nei akkurat den beskrivelsen kan du få ta med deg videre et annet sted. Skal også sies at jeg ble 16 ette et halvt år, og vi ikkehadde sex før vi ble gift. Anonymous poster hash: 7b285...ae2
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2016 #24 Skrevet 28. juni 2016 Vel, barn og barn... Jeg flyttet på hybel, jobbet ved siden av skole, begynte videresende og forsørget meg selv, så var nok voksen ja. Skal sies at vi hadde kjent hverandre i 13 år da vi ble sammen, og at han aldri var ute på jakt etter en ungjente. I modenhet var jeg nok mer voksen enn ham når vi ble sammen. Så, nei akkurat den beskrivelsen kan du få ta med deg videre et annet sted. Skal også sies at jeg ble 16 ette et halvt år, og vi ikkehadde sex før vi ble gift. Anonymous poster hash: 7b285...ae2 16 er heller ikke voksen. Og når en voksen dame sier hun var moden som 15-åring blir jeg oppgitt. Sex er ikke problemet i dette, egentlig. Jeg har aldri møtt en 15-åring som ikke er et barn, og jeg har hatt med mange tenåringer å gjøre. Også tenåringer på hybel som tror de er voksne.. Anonymous poster hash: 34ddb...d71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå