Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #1 Skrevet 27. juni 2016 Går dere til gynekolog regelmessig? Bare for å sjekke at alt er ok? Hvor ofte er det anbefalt? Hva med mamografi? Når begynner vi med det? Anonymous poster hash: 3ddb8...651
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #2 Skrevet 27. juni 2016 Gynekolog for celleprøve og sjekk hvert tredje år. Jeg tar også mammografi hvert tredje år, men det er fordi jeg har operert vekk eggstokkene og tar hormontilskudd, en av bivirkningene ved slike hormontilskudd er litt økt sjanse for brystkreft Anonymous poster hash: 6bc54...f5e
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #3 Skrevet 27. juni 2016 Tar normalt sett celleprøve hvert 3. år, slik det er anbefalt. Har ikke gjort det de siste 8 årene dog, men det er fordi jeg har holdt på med et lengre opplegg med å prøve å få barn. Dermed har slike ting blitt "observert" likevel. Det offentlige mammografiprogrammet begynner når man er 50, så jeg har ikke begynt med det enda, men har tenkt på det en del i det siste da jeg kjenner to stykker som har brystkreft akkurat nå. Anonymous poster hash: 4d63b...dff
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #4 Skrevet 27. juni 2016 Tar normalt sett celleprøve hvert 3. år, slik det er anbefalt. Har ikke gjort det de siste 8 årene dog, men det er fordi jeg har holdt på med et lengre opplegg med å prøve å få barn. Dermed har slike ting blitt "observert" likevel. Det offentlige mammografiprogrammet begynner når man er 50, så jeg har ikke begynt med det enda, men har tenkt på det en del i det siste da jeg kjenner to stykker som har brystkreft akkurat nå. Anonymous poster hash: 4d63b...dff Ja, jeg tenker på det jeg også. Tanten min på min fars side døde av brystkreft, men jeg vet ikke om det genet kan arves gjennom far? Anonymous poster hash: 3ddb8...651
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #5 Skrevet 27. juni 2016 Var 4,5 år siden sist jeg tok celleprøve før jeg tok ny i forrige prøve. Var hos gynekolog for tre år siden også, men da tok jeg ikke celleprøve. Jeg vurderer å begynne med MR og ultralyd mtp. brystkreft, men har valgt å ikke ta mammografi pga. strålingen (har stor risiko for brystkreft). Ser du spør om genet for brystkreft kan arves via far. Svaret er ja, det kan det. Om far er bærer av genfeilen er det 50 % for at du har det. Om din fars søster hadde brystkreft forårsaket av genfeil så er det jo ikke sikkert at din far har arvet det siden han også hadde 50 % sjanse for å arve det fra foreldrene. Testikkelkreft hos menn kan i noen tilfeller være forårsaket av samme genfeil som hos kvinner kan gi brystkreft. Anonymous poster hash: 30d54...f8d
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #6 Skrevet 27. juni 2016 Jeg er 45 og får jevnlig påminning om celleprøver av livmorhalsen. Men jeg har bare tatt ca hvert 5. år. Mammografi har jeg vært til 2 ganger, første gang da jeg var ca 31-32, og så ti år etterpå. Begge ganger fordi jeg fant kuler. Begge gangene falsk alarm. Anonymous poster hash: e82f4...2ef
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #7 Skrevet 27. juni 2016 Får påminnelse om celleprøve og skal ta en etter sommerferien. Mammografi har jeg ikke tatt og har forstått at man bør begynne med det rundt 50 år om det ikke er noe spessielt. Anonymous poster hash: aaa6f...2d6
Lovemychild Skrevet 27. juni 2016 #8 Skrevet 27. juni 2016 Jeg er 43 og tar celleprøve gvert tredje år. Mamografi har jeg ikke begynt med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå