Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #1 Skrevet 27. juni 2016 Hva skjer med de når de er løsnet fra egglederne? F.eks ved sterilisering eller hysterektomi med fjerning av eggledere? Flyter de bare rundt inni der (den logiske delen av meg skjønner jo at det er lite sannsynlig), eller er de festet i noe annet inne i buken? Anonymous poster hash: 6ecf0...0db
Gemini77 Skrevet 27. juni 2016 #2 Skrevet 27. juni 2016 (endret) Eggstokkene er ikke festet til egglederne. Egglederne ligger som en hånd over eggstokkene og fanger opp egg som slippes. De er festet til selve livmoren. Endret 27. juni 2016 av Gemini77
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #3 Skrevet 27. juni 2016 Eggstokkene er ikke festet til egglederne. Egglederne ligger som en hånd over eggstokkene og fanger opp egg som slippes. De er festet til selve livmoren. Jo, dette vet jeg, men hva skjer med eggstokkene når de ikke blir "holdt" av egglederne lenger? Har de et feste i buken noe sted? Har hatt hysterektomi for en mnd siden hvor de fjernet alt utenom eggstokkene, så nå lurer jeg på hvordan det ser ut inni der Anonymous poster hash: 6ecf0...0db
Gemini77 Skrevet 27. juni 2016 #4 Skrevet 27. juni 2016 Jo, dette vet jeg, men hva skjer med eggstokkene når de ikke blir "holdt" av egglederne lenger? Har de et feste i buken noe sted? Har hatt hysterektomi for en mnd siden hvor de fjernet alt utenom eggstokkene, så nå lurer jeg på hvordan det ser ut inni der Anonymous poster hash: 6ecf0...0db De blir ikke "holdt" av eggestokkene. Det er mellomrom der. De ligger bare rundt og fanger opp egg uten direkte kontakt med eggestokkene. Eggestokkene sitter fast til øvre del av livmor. Hva som skjer når livmoren er fjerner vet jeg faktisk ikke. De flyter nok ikke rundt. Kanskje de blir festet til noe annet når de fjerner livmoren?
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #5 Skrevet 27. juni 2016 Jo, dette vet jeg, men hva skjer med eggstokkene når de ikke blir "holdt" av egglederne lenger? Har de et feste i buken noe sted? Har hatt hysterektomi for en mnd siden hvor de fjernet alt utenom eggstokkene, så nå lurer jeg på hvordan det ser ut inni der Anonymous poster hash: 6ecf0...0db Kan ikke svare på spørsmålet ditt, men lurer på om du kan fortelle litt om operasjonen? Hvordan det gikk etterpå? Jeg har fått innvilget operasjon, men er så i tvil om hva jeg skal gjøre. Har fremfall av livmorhals/livmor. Ingen smerter, men ubehag av og til. Skal, skal ikke... Anonymous poster hash: ce798...609
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #6 Skrevet 27. juni 2016 Kan ikke svare på spørsmålet ditt, men lurer på om du kan fortelle litt om operasjonen? Hvordan det gikk etterpå? Jeg har fått innvilget operasjon, men er så i tvil om hva jeg skal gjøre. Har fremfall av livmorhals/livmor. Ingen smerter, men ubehag av og til. Skal, skal ikke... Anonymous poster hash: ce798...609 Takk for svar alle sammen, ble ikke så mye klokere, men føler meg mindre dum Det kan jeg selvfølgelig svare på! Jeg slet med smerter og blødninger, prøvde først å brenne bort slimhinnene i januar, ble noe mindre blødning, men smertene ble mye verre. Opererte for fem uker siden og er helt i form nå, har fortsatt sting i toppen av skjeden, men merker lite til de annet enn når jeg kjenner på de Kom på sykehuset kl.08.00, tok blodprøver og ventet med kjæresten på fellesrommet. Kl 11.30 ble jeg bedt om å skifte, fikk på meg en kort skjorte med knyting på ryggen og en nydelig sykehustruse med knyting i sidene og en morgenkåpe. Fikk veneflon i hånda og kirurgen kom og fortalte hva de skulle gjøre, fikk spørre om alt jeg trengte. Jeg ville helst beholde livmortappen, men de kunne ikke love noe. (Skulle opprinnelig KUN fjerne livmor). Ble så trillet ned på oppvåkningsrommet, snakket med flere sykepleiere og ble trillet inn på operasjonsstua. Klatret opp i senga (ser ut som en gynekologstol), da var jeg så nervøs at jeg bare skalv, fikk beroligende og sovna etter maks 10 sek. Sov før de satt narkosen Våknet så på oppvåkning, fikk morfin og de sjekket blodtrykk osv. Fikk mast meg til å bli trilla på rommet, for jeg syns så synd på kjæresten som hadde venta så lenge 😂 På den tiden kjente jeg INGENTING, og tenkte at "dette gikk jo strålende" På rommet jeg lå kom kirurgen og fortalte hva de hadde gjort, de fjerna alt utenom eggstokker pga fargeforandringer og cyster, operasjonen hadde tatt 3,5 time, 4 små snitt i buken (kikkhull) og en god del sting i skjedetoppen. Hadde det ganske fint de neste to timene, tissa uten problemer, ble litt uggen på vei tilbake til senga og fikk kvalmestillende. Fikk mast meg til å dra hjem dagen etter, angra i bilen på vei hjem. Lokalbedøvelsen begynte å gå ut, og jeg følte meg skikkelig stinn og oppblåst med en liten dose mageknip (tarmene sovner helt under lengre narkoser og det er litt vondt når de våkner igjen). Gikk som en gammel dame den dagen, men litt rettere i ryggen dagen etter. Opererte tirsdag, fredag klarte jeg å dusje helt selv, og var i bursdagsselskap (ganske vondt å sitte i bil da man er rimelig øm oppi der, magen gikk det fint med). Lørdag var det enda litt bedre, men ble veldig fort sliten og øm. Søndag fikk jeg endelig avføring og det hjalp en hel del på alt! En uke og en dag etter operasjonen følte jeg meg tilnærmet normal, men orket lite av gangen. Det gikk seg gradvis til, orket mer og mer og etter det hadde gått fire uker var jeg helt meg selv, men bedre fordi jeg ikke har vondt eller blør, noe som er en helt ny hverdag for meg!! Har hatt sex også, må fortsatt være litt forsiktig da dype støt et litt ømt (og stingene er visst ikke gode å gnisse penis borti ). Opererte på Ahus, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd, ble så godt tatt vare på Tips fra meg: ta lactulose fra den dagen du er operert! Jeg gjorde det, og var rimelig glad for å slippe og presse på do Om du lurer på noe annet må du bare spørre, hadde selv tusen spm før (og etter) min operasjon Anonymous poster hash: 6ecf0...0db
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #7 Skrevet 27. juni 2016 Må du ta noen hormontilskudd i ettertid? Leste på nett at flere synes det er vanskelig å slanke seg og går opp i vekt etter operasjonen - selv om kirurger mener dette ikke stemmer - noen som har opplevd dette? Anonymous poster hash: ce798...609
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #8 Skrevet 27. juni 2016 Må du ta noen hormontilskudd i ettertid? Leste på nett at flere synes det er vanskelig å slanke seg og går opp i vekt etter operasjonen - selv om kirurger mener dette ikke stemmer - noen som har opplevd dette? Anonymous poster hash: ce798...609 Ingen hormontilskudd, eggstokkene fungerer som de skal Jeg er 27 år, så veldig glad jeg slipper det. Ang vekt vet jeg jo ikke ennå, men har foreløpig ikke lagt på meg et gram, ei venninne av mamma fjernet livmor for 8 år siden, hun har ikke slitt med vekta før hun kom i overgangsalderen for 3 år siden (52 år). Hi Anonymous poster hash: 6ecf0...0db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå