Gå til innhold

Har man ansvar for barn som kommer på besøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjemmet vårt eller gutten vår er visst gatas midtpunkt. Det kommer veldig mange barn hit. Jeg må passe på mindre søsken og har ikke sjans til å være så veldig "på" seks gutter på åtte år som leker i hagen. Av og til blir det konflikter, noen blir lei seg og går hjem uten at jeg har fått det med meg. Bør vi ikke slippe inn så mange, kanskje?

Anonymous poster hash: 4fc5a...b69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan snakke med foreldrene til de andre barna? Be på en sommerfest, eller bare litt jordbær i hagen?

Anonymous poster hash: 6aa83...b8c
Skrevet

Kanskje du kan snakke med foreldrene til de andre barna? Be på en sommerfest, eller bare litt jordbær i hagen?

Anonymous poster hash: 6aa83...b8c

Jeg vet godt hvem alle er og vi har jevnlig kontakt. Håper bare ikke de tenker at jeg er uansvarlig. 😬

Skrevet

Jeg vet godt hvem alle er og vi har jevnlig kontakt. Håper bare ikke de tenker at jeg er uansvarlig. 😬

Uansvarlig fordi en gutt blir lei seg...?

Da bør de ikke slippe åtteåringen ut alene for å leke 😂

Anonymous poster hash: 0a811...683

Skrevet

Jeg har ansvar for alle barna som er i mitt hus/min hage, uavhengig av om besøket er avtalt eller ikke.

Jeg er den voksne, det som skjer på "mitt skift" er mitt ansvar. Jeg bryter inn om det tar av, men det hender jo at jeg ikke får med meg en konflikt om jeg er i en annen del av boligen..

Anonymous poster hash: b6b6d...733

Skrevet

Nei, herlighet. Kommer min 8-åring hjem pga uenigheter mellom vennene så tenker jeg at de ikke har klart å ordne opp. Foreldrene har ikke noe med det å gjøre når de er så store.

Anonymous poster hash: 1bb3a...598

Skrevet

Jeg har ansvar for alle barna som er i mitt hus/min hage, uavhengig av om besøket er avtalt eller ikke.

Jeg er den voksne, det som skjer på "mitt skift" er mitt ansvar. Jeg bryter inn om det tar av, men det hender jo at jeg ikke får med meg en konflikt om jeg er i en annen del av boligen..

Ja, det gjør jeg også, men i dag badet jeg toåringene, mens guttene var i hagen. Da hadde det plutselig kommet tre gutter til som jeg ikke hadde fått med meg. Det hadde oppstått konflikter og en mamma ringte meg litt senere og spurte om hva som hadde skjedd. Det hadde jeg dessverre ikke fått med meg. Ooops!

Skrevet

Da sender jeg resten til han som dro hjem for å ordne opp...

Anonymous poster hash: 04aff...551
Skrevet

Ja, det gjør jeg også, men i dag badet jeg toåringene, mens guttene var i hagen. Da hadde det plutselig kommet tre gutter til som jeg ikke hadde fått med meg. Det hadde oppstått konflikter og en mamma ringte meg litt senere og spurte om hva som hadde skjedd. Det hadde jeg dessverre ikke fått med meg. Ooops!

Men det er da ok å si det, ungene lekte ute og du badet småbarna, så du hadde ikke barnevaktoppdrag for noen akkurat da.

Anonymous poster hash: 0a811...683

Skrevet

Det der skjer her også innimellom :P

Blir fort sånn med mange barn sammen. Mange har sterke personligheter, og de "sterke" kan barke sammen eller de overkjører de som ikke tør å si så mye.

Jeg legger meg ikke så mye opp i små"kjekling", men blir de ufine så griper jeg inn (mine sønner er 8 og 10 år). Men det hender jo at jeg ikke får med meg hva som skjedde, og spør jeg ungene hører jeg flere versjoner.

Opplevde her om dagen at en mor ringte meg fordi guttegjengen hadde "ertet" hennes sønn og han kom gråtende hjem. Han er 8 år. Det hadde jeg ikke fått med meg. Gutta hadde bare til meg at han ble sur "for noe" og dro hjem.. Javel, tenkte jeg, jeg visste ikke at han var på besøk engang :P 🙈

Men da jeg tok tak i guttegjengen viste seg at de ikke hadde ertet ham, men kjeftet på ham fordi gutten hadde ødelagt lillesøsters leker, hadde ledd av henne da hun falt av sykkelen (hun er 5,5 år) vært grov (vulgær) i munnen, og tegnet en penis i panna på figuren hun hadde tegnet med kritt osv.. Så gutta hadde bedt han skjerpe seg. De beskyttet lillesøstra.. Alt dette hadde skjedd ila 10 min hvor jeg lagde middag... Da mora ringte skjønte jeg ingenting..

Man kan ikke få med seg alt, men jeg prøver å avverge de situasjonene jeg kan osv...

Jeg føler jeg er ansvarlig for barnas trygghet/sikkerhet når de er hos oss.

Men så lenge vi ikke sitter oppå ungene er det umulig å få med seg alt :/

Skrevet

Jeg vill jo si at dersom barna er bedt på besøk av deg har du ansvaret men blir de sent ut og leke av foreldrene uten noen form for avitale så kan ikke du klandres om ett barn blir lei seg, du hadde andre ting og gjøre ( som og bade lillesøster) de er 8 år de kan klare seg i hagen alene uten og måtte følges med heletiden.

Skrevet

Du har et ansvar, men det begrenser seg til ting som at ingen drukner i deres badebasseng, T trampoline er i orden, at ungene ikke får tak i skytevåpen ol. Du er ikke ansvarlig for krangler, leker de har med seg ol.

Anonymous poster hash: d458a...532

Skrevet

Hvis jeg har avtalt med foreldrene at jeg skal være barnevakt har jeg fullt ansvar.  Hvis barn i gaten kommer innom så følger jeg med etter beste evne, men får absolutt ikke alltid med meg alt.  F.eks. kan det være to barn her når jeg går en liten tur i butikken og 5 barn når jeg kommer tilbake.  

Ellers tenker jeg at det alltid er fornuftig å snakke med andre foreldre når man er usikker på noe.  Det blir sjelden feil å sende noen en melding om at "Lise falt og slo kneet sitt, det så ut til å hjelpe med plaster", eller "Jeg fant en rød strikkejakke, er det Per sin?".  

Anonymous poster hash: d10c1...fe2
Skrevet

Ser at vi tenker ganske likt. Her om dagen sendte jeg noen hjem. Følte det ble litt for mye med 7 barn i tillegg til våre egne 4.

Skrevet

Jeg synes man har et ansvar fram til barna er en viss alder i hvert fall (ca 11-12 år, etter det er jeg jo ikke alltid hjemme en gang når barna har besøk), men jeg hadde aldri i livet giddet å være barnevakt for hele nabolaget. ALLE småsøsken hadde blitt sendt rett hjem uten å slippe inn, kun de som faktisk er barnets egne venner får være der (det er faktisk utrolig frekt av foreldrene å sende småsøken med bort synes jeg).

Anonymous poster hash: 0d440...ce4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...