Gå til innhold

Sjekker dere dere for eggstokkreft jevnlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble redd når jeg leste at hun kokke-Karla er død av det.

Anonymous poster hash: 49230...ec6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar celleprøve hos gynekolog hvert tredje år, da tar han samtidig ultralyd av livmor, eggledere og eggstokker.

Forrige gang oppdaget han en stor cyste på eggstokken, så stor at den måtte fjernes. Så jeg ble operert i fjor, og cysten sendt inn til analyse. Den var godartet som forventet, men den kunne jo vært ondartet også...

Anonymous poster hash: cd785...cee
Skrevet

Neii. Jeg tar jevnlige celleprøver, men det er helst i forhold til celleforandringer i livmorhalsen. Eggstokken jeg har igjen er avskrudd, og dermed med minimal risiko for kreftutvikling.

Anonymous poster hash: bec35...071
Skrevet

Tar celleprøve hvert år.

Sist tok hun ul i tillegg. Såg normalt ut

Anonymous poster hash: 8c1f2...241

Skrevet

Nei, det ser jeg ikke poenget med.

Skrevet

Celleprøve bør taes hvert 3. år for å avdekke livmorhalskreft. Rutinemessig screening av eggstokkkreft hos lavrisikopasienter (uten slektsanamnese) vil i utgangspunktet ikke gi noen prevantiv helsegevinst, da det kan oppstå når som helst, er stort sett symptomfritt inntil det har gått for langt og oppdages stort sett tilfeldig (evt etter spredning). I tillegg (som linken beskriver), vil det også kunne gi kirugiske komplikasjoner hos pasienter en tror har kreft men som er falskt positive. Studier viser at det gir ingen større overlevelse hos de som screenes. http://tidsskriftet.no/article/2960201/

Anonymous poster hash: bbcef...a13
Skrevet

Nei, det ser jeg ikke poenget med.

Eh....prisen for idioti går til deg!

Anonymous poster hash: 5f424...bd7

Skrevet

Er det vanlig å ta ultralyd av livmor,eggledere og eggstokker? Må du betale ekstra for det ? Sier du på forhånd at du ønsker ultralyd?

Anonymous poster hash: 4937e...89b
Skrevet

Tar ultralyd screeningundersøkelse av eggstokker hvert 2. år!

Og tar da celleprøve siden jeg likevel er der..

Mammografi årlig!

Skrevet

Er det vanlig å ta ultralyd av livmor,eggledere og eggstokker? Må du betale ekstra for det ? Sier du på forhånd at du ønsker ultralyd?

Jeg tar celleprøve hos privat gynekolog hvert tredje år, og da tar hun også innvendig ul og sjekker grundig.

Anonymous poster hash: c3029...195

Skrevet

Nei. Tror ikke det

Jeg gjorde det pga utredning ang barnløshet

Anonymous poster hash: 8c1f2...241

Skrevet

Jeg er i den situasjonen at jeg er 38 og de har aldri klart å utføre hverken celleprøve eller noe annet. Jeg må i narkose eller spinal om de skal klare det. Så for alt jeg vet så har jeg det 😯

Jeg er 38 og var på et av landets ledende sykehus for å få hjelp, men det var ikke vellykket. Så jeg har regelmessig angst pga dette , men utsetter og utsetter...

Anonymous poster hash: 70d90...d82

Skrevet

Jeg er i den situasjonen at jeg er 38 og de har aldri klart å utføre hverken celleprøve eller noe annet. Jeg må i narkose eller spinal om de skal klare det. Så for alt jeg vet så har jeg det 😯

Jeg er 38 og var på et av landets ledende sykehus for å få hjelp, men det var ikke vellykket. Så jeg har regelmessig angst pga dette , men utsetter og utsetter...

Jeg har vaginisme

Skrevet

Eh....prisen for idioti går til deg!

Anonymous poster hash: 5f424...bd7

Er du sikker på det? Lest (og forstått) innlegget til a13?

Skrevet

Det er ikke vanlig at fastlegene gjør det nei.

Men jeg har slimhinner som blør lett og fastlegen klarer aldri å ta celleprøve uten å få den forurenset av blod, så jeg blir kalt inn for å ta ny.

Jeg gadd ikke det mer så jeg begynte gå til en privat gynekolog. Han er mye flinkere, han sjekker også med en gang om det har kommet blod i prøven og har det det tar han ny med det samme, jeg slipper flere runder i stolen.

Sier bare jeg skal ha celleprøve og sjekk, da sjekker han grundig. Innvendig ul i tillegg til celleprøven

Anonymous poster hash: cd785...cee

Skrevet

Tar ultralyd screeningundersøkelse av eggstokker hvert 2. år!

Og tar da celleprøve siden jeg likevel er der..

Mammografi årlig!

Kvinner med genfeil som gir økt risiko for kreft i eggstokkene går ikke til kontroller for eggstokker. Det er fordi det er vist i studier at det ikke gir bedre overlevelse. De kvinnene som har en slik genfeil anbefales å fjerne eggstokkene ved 40-årsalderen, rett og slett på grunn av at kontrollmetodene ikke er gode nok.

Du må gjerne ta ultralyd siden det ikke er farlig, men det gir en falsk trygghet.

Mammografi er røntgenstråling. Skal du ha kontroller er det greit, men er det ikke indikasjon for det så er det faktisk betenkelig at du gjør det hvert år.

Celleprøve hvert 3. år er god medisin.

Anonymous poster hash: f505d...8f3

Skrevet

Kvinner med genfeil som gir økt risiko for kreft i eggstokkene går ikke til kontroller for eggstokker. Det er fordi det er vist i studier at det ikke gir bedre overlevelse. De kvinnene som har en slik genfeil anbefales å fjerne eggstokkene ved 40-årsalderen, rett og slett på grunn av at kontrollmetodene ikke er gode nok.

Du må gjerne ta ultralyd siden det ikke er farlig, men det gir en falsk trygghet.

Mammografi er røntgenstråling. Skal du ha kontroller er det greit, men er det ikke indikasjon for det så er det faktisk betenkelig at du gjør det hvert år.

👏👏👏

Folk har for mye penger og for mye angst.

Skrevet

Tror jeg fortsetter å følge rådene til leger ved Rikshospitalet heller enn DIB-damer 👍👍

Anonymous poster hash: 9e08b...17e

Skrevet

Jeg går og tar celleprøve hos gynekolog, hun tar ultralyd også da, men har en historie med cyster så hun må sjekke om det er noen nye hver gang.

Anonymous poster hash: 0d5d6...d2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...