Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #1 Skrevet 26. juni 2016 Kan jeg sende barnet i bhg med øyekatar? Fikk det på fredagen og det blir bare værre og værre. Våkner med øyne som er klistret sammen og puss som er stivnet utover vippene. Jeg har også fått katar, men det er bare litt i øyekroken. Prøver å finne ut om jeg kan send han i bhg. Skjønner at det er forskjell på virus og bakterie. Burde jeg ta meg en tur til legen? Eller kan jeg sende i barnehagen? Hva er regelen? Jeg vil ikke smitte andre barn:/ Anonymous poster hash: 812b1...6c9
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #2 Skrevet 26. juni 2016 Det er smittsomt, barnet må først til legen for å få øyesalve. Etter påbegynt behandling kan barnet gå i Bhg Anonymous poster hash: 6d42b...db7
Atanih Skrevet 26. juni 2016 #3 Skrevet 26. juni 2016 Du kan sende han i bhg når du har starta behandling. Då du må nok til legen en tur.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #4 Skrevet 26. juni 2016 Når barn har øyekatarr med mye sekresjon bør de ikke sendes i barnehagen. Det er ikke sikkert det trengs behandling med medisiner, som regel ordner øynene opp selv. Men siden det har vart siden fredag og bare blir verre, kan det være lurt å ta en tur til legen. Hvilken egenbehandling har du gjort? Anonymous poster hash: ab98d...a4a
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #5 Skrevet 26. juni 2016 Her må de ha startet behandling samt at det må ha begynt å tørke opp. De er litt mer avslappet med de største barna men på avdelingen til hun på 1,5 år må øyet være "tørt" før de får komme. Anonymous poster hash: c9b8b...732
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #6 Skrevet 26. juni 2016 Les på Folkehelseinstituttet sine sider. Det er ingen grunn til å nekte barn med øyekatarr å komme i barnehagen, det er almentilstanden som avgjør om barnet skal være hjemme eller innse. Anonymous poster hash: f7801...6f6
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #7 Skrevet 26. juni 2016 Barnehagepersonellet er ikke leger, og har ingen ting med å legge seg bort i medisinsk behandling. Ifølge FHI kan du i bhg med øyebetennelse. Anonymous poster hash: 39188...066
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #8 Skrevet 26. juni 2016 Hvis det kun er puss og gjenklistret om morgenen er det mest sannsynlig virus og behandles med saltvann. Hvis det er mye puss også i løpet av dagen er det sannsynlig at det er bakterier og da kan det være greit å få en leve til å vurdere behandling. Som de to siste skriver, kan barna uansett gå i barnehagen. Ca 90% av øyekatarr hos barn er pga virus og da er behandling med antibiotika (som er det man får hos legen )bortkastet og falsk trygghet i forhold til smitte. Anonymous poster hash: d4680...8b3
klg,2 boys now:) Skrevet 26. juni 2016 #9 Skrevet 26. juni 2016 Du MÅ vel ikke holde ungen hjem,men stakkars barn det er vondt og veldig ubeghagelig.
skjotta Skrevet 26. juni 2016 #10 Skrevet 26. juni 2016 Desverre er det foreldres oppfatning av allmentilstand som avgjør om de kan sende barn i bhg eller ikke. Gjenklistrede øyne som svir og klør er ikke behagelig for et barn som ikke klarer å la være å gni. Vi rapporterer at "han har ikke hatt en god dag. Mye vondt og mye gråting" og får til svar "ja ja. Det går nok over. Sees i morgen."
Mamma_til_2 Skrevet 26. juni 2016 #11 Skrevet 26. juni 2016 Desverre er det foreldres oppfatning av allmentilstand som avgjør om de kan sende barn i bhg eller ikke. Gjenklistrede øyne som svir og klør er ikke behagelig for et barn som ikke klarer å la være å gni. Vi rapporterer at "han har ikke hatt en god dag. Mye vondt og mye gråting" og får til svar "ja ja. Det går nok over. Sees i morgen." Denne har jeg og vært borti i min bhg, men heldigvis så kan vi som jobber i bhg ring foreldrene og be de hente barnet, da øyekatarr/ øyebetennelse er veldig ubehagelig og det gjør at almentilstanden til barnet ikke er bra og barnet ikke har en god dag i bhg.
februarprins2013 Skrevet 26. juni 2016 #12 Skrevet 26. juni 2016 ja,men barnet skal være under behandling når det sendes i bhg
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #13 Skrevet 26. juni 2016 Jeg jobber selv i barnehage. Vi sender hjem barn når vi oppdager, slik at barnet kan begynne på behandling. Saltvann telles også som behandling. Vi har ikke lov til å nekte barnet å komme pga puss i øynene, men kan sende de hjem om vi merker at de plages av det. Anonymous poster hash: d27c3...931
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #14 Skrevet 26. juni 2016 Bare send. Er sikker på at resten av barnehagen ønsker seg øyebetennelse mer enn noe annet som start på ferien. Har du forresten hatt skikkelig betennelse selv? Da vet du sikkert også at lek og mas er det alle ønsker mest når øynene svir og er skikkelig vonde. Jeg hadde blitt steike forbanna på egoismen din hadde du sendt i min barnehage. Hadde også bedt barnehagen holde barnet ditt langt unna mitt for å slippe smitten. Anonymous poster hash: 90d58...b07
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #15 Skrevet 26. juni 2016 Det skilles mellom mild/moderat og kraftig innfeksjon En mild/moderat grad går over av seg selv, antibiotika korter ikke ned sykdomsperioden og anbefales ikke. Det anses som en forkjølelse på øyet og barnet kan gå i barnehagen akkurat som det kan når det er snørrete Er det en kraftig infeksjon, men mye puss og veldig rødt øye bør lege kontaktes for å vurdere behandling. Da bør barnet være hjemme til dagen etter behandling er påbegynt http://barnehage.no/helse/2014/01/oyekatarr--kan-barnet-sendes-i-barnehagen/ Anonymous poster hash: c57c5...bfb
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #16 Skrevet 26. juni 2016 Bare send. Er sikker på at resten av barnehagen ønsker seg øyebetennelse mer enn noe annet som start på ferien. Jeg hadde blitt steike forbanna på egoismen din hadde du sendt i min barnehage. Hadde også bedt barnehagen holde barnet ditt langt unna mitt for å slippe smitten. Anonymous poster hash: 90d58...b07 Snakk om overreaksjon. Når alle leger og folkehelseinstituttet anbefaler at man kan sende barn i barnehagen så fremt det ikke er ekstremt mye puss, så burde man høre mer på det enn en eller annen foreldre til andre barn i barnehagen. Og dette med at man må ha startet behandling? Saltvannsskylling er greit, men jeg gir fan ikke antibiotika til ungen min ørten ganger i året bare på grunn av mild eller moderat øyekatarr altså. Anonymous poster hash: 500df...684
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #17 Skrevet 26. juni 2016 Du må spørre barnehagen hva slags regel de har på det hi, det kan variere fra barnehage til barnehage. Hos oss må de ikke ha begynt behandling, det er en avgjørelse som er tatt av fylkeslegen. Så hos oss kan de komme så sant at allmenntilstanden er bra. Anonymous poster hash: f418d...13e
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #18 Skrevet 26. juni 2016 Snakk om overreaksjon. Når alle leger og folkehelseinstituttet anbefaler at man kan sende barn i barnehagen så fremt det ikke er ekstremt mye puss, så burde man høre mer på det enn en eller annen foreldre til andre barn i barnehagen. Og dette med at man må ha startet behandling? Saltvannsskylling er greit, men jeg gir fan ikke antibiotika til ungen min ørten ganger i året bare på grunn av mild eller moderat øyekatarr altså. Anonymous poster hash: 500df...684 Hvis du leste innlegget til HI så var det ekstremt nye puss. Samt så har barnet allerede smittet mor. Og uansett så er det lov å vise hensyn noen dager før ferien. I barnehagene jeg har hatt barn har de sendt hjem barn med øyebetennelse. Det har ført til at det er ekstremt lite av det siden smitten stopper umiddelbart. Har knapt hatt øyebetennelse på mine tre som alle er ferdig med øyebetennelse. De få gangene det har skjedd har jegjeg holdt barnet hjemme og behandlet på sen ene eller andre måten. Ved å stoppe smitten tidelig fra egne barn minsker du også sjansen for å få det på nytt. Anonymous poster hash: 90d58...b07
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #19 Skrevet 26. juni 2016 Du må spørre barnehagen hva slags regel de har på det hi, det kan variere fra barnehage til barnehage. Hos oss må de ikke ha begynt behandling, det er en avgjørelse som er tatt av fylkeslegen. Så hos oss kan de komme så sant at allmenntilstanden er bra. Anonymous poster hash: f418d...13e Det er ikke opp til den enkelte barnehagen (snakker da om de kommunale), det er opp til kommunen, og da kommunelegen, å bestemme det. Mange barnehager vet ikke en gang hva som er kommunens politikk på dette. Sjokkerende nok, siden det er eier. Anonymous poster hash: 500df...684
Teddi Skrevet 26. juni 2016 #20 Skrevet 26. juni 2016 I vår bhg er det ingen regler om at barnet må holdes hjemme til påbegynt behandling, men hvis allmenntilstanden er dårlig og/eller det er mye puss i øynene, blir det nektet/sendt hjem. Hva mye er, ser de an på barnet. Plages det veldig av pusset, og de ansatte merker at det klines inn i puter, leker og andre barns klær, blir de sendt hjem.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #21 Skrevet 26. juni 2016 Ble overrasket over alle svarene jeg hadde fått. Vi var hjemme fra bhg på fredagen pga øyebetennelse. Dere som mener vi skal være hjemme, det kan ta opptil 1 uke før det blir bra? Kan ikke "kaste" bort syktbarn dager pga dette? Mener dere virkelig det? Dere sier det er så vondt med øyebetennelse. Jeg kjenner veldig lite i mine øyne. Barnet virker heller ikke plaget av dette. Han er veldig fornøyd Vi har brukt saltvann siden fredagen og jeg kommer til å sende han i barnehagen i morgen Anonymous poster hash: 812b1...6c9
Mamma_til_2 Skrevet 26. juni 2016 #22 Skrevet 26. juni 2016 Ble overrasket over alle svarene jeg hadde fått. Vi var hjemme fra bhg på fredagen pga øyebetennelse. Dere som mener vi skal være hjemme, det kan ta opptil 1 uke før det blir bra? Kan ikke "kaste" bort syktbarn dager pga dette? Mener dere virkelig det? Dere sier det er så vondt med øyebetennelse. Jeg kjenner veldig lite i mine øyne. Barnet virker heller ikke plaget av dette. Han er veldig fornøyd Vi har brukt saltvann siden fredagen og jeg kommer til å sende han i barnehagen i morgen Anonymous poster hash: 812b1...6c9 Ikke meningen at du skal holde han hjemme i en uke.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #23 Skrevet 26. juni 2016 Det er ikke opp til den enkelte barnehagen (snakker da om de kommunale), det er opp til kommunen, og da kommunelegen, å bestemme det. Mange barnehager vet ikke en gang hva som er kommunens politikk på dette. Sjokkerende nok, siden det er eier. Anonymous poster hash: 500df...684 Derfor jeg sier hun må snakke med barnehagen og ikke høre på hva folk her inne mener Anonymous poster hash: f418d...13e
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #24 Skrevet 26. juni 2016 Du sier selv at ungen har blitt verre og verre,men du synes tydeligvis det er viktigere å sende ungen i bhg enn å ta en tur til legen? You do the math... Drit i å se de syke unger i bhg!De fleste foretrekker friske unger, spesielt nå når det er ferietider. Anonymous poster hash: febb1...e36
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #25 Skrevet 27. juni 2016 Ble overrasket over alle svarene jeg hadde fått. Vi var hjemme fra bhg på fredagen pga øyebetennelse. Dere som mener vi skal være hjemme, det kan ta opptil 1 uke før det blir bra? Kan ikke "kaste" bort syktbarn dager pga dette? Mener dere virkelig det? Dere sier det er så vondt med øyebetennelse. Jeg kjenner veldig lite i mine øyne. Barnet virker heller ikke plaget av dette. Han er veldig fornøyd Vi har brukt saltvann siden fredagen og jeg kommer til å sende han i barnehagen i morgen Anonymous poster hash: 812b1...6c9 Men da har du jo begynt å behandle og kan fint sende i barnehage. Ingen som har sakt du skal holde hjemme til alt er borte. Det er før behandlingen begynner det er skikkelig smittsomt. Anonymous poster hash: 90d58...b07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå