Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #1 Skrevet 25. juni 2016 Min samboer og jeg har snart vært sammen i 8 år og har to barn sammen. Vi har et godt og stabilt forhold, men jeg har i mange år hatt lyst til at vi skal gifte oss. Han har vært klar på at han ikke ser vitsen med giftermål, han mener det vi har sammen er godt nok. I flere år har han sagt at jeg må gi ham tid. Det har jeg gjort, men har mer jevne og ujevne minnet ham på at jeg stadig tenker på det. I går kveld sa han noe som endret alt, han sa plutselig at han visste at vi kommer til å gifte oss. Eldste datteren vår har jevnlig spurt om hvorfor vi ikke gifter oss, og det hadde gjort et inntrykk. Jeg ble kjempeglad og følte at alt endelig ordner seg. I dag var han trøtt og sliten og virket i dårlig humør. Vi har barnepass denne helgen. Han ville ikke snakke noe mer om kvelden før, helt til nå i kveld. Skal ikke gjengi alt, men han uttalte blant annet at han føler seg presset til å gifte seg og at han virkelig ikke har lyst. Jeg mener da han må en gang for alle si sy vi aldri kommer til å gifte oss. Han mener derimot at vi må vente til at han har lyst til å gifte seg, og ber om at jeg venter i fem(!) år til. Dette henger ikke på greip, og jeg er lei meg og forbannet i kveld. Det har vært flere tråder om dette emnet, men er det noen som har noen råd å komme med? Det er ikke aktuelt å forlate ham, vil bare komme til en løsning begge kan leve med. Anonymous poster hash: 5e1ca...73a
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #2 Skrevet 25. juni 2016 Dette lover ikke bra dessverre Anonymous poster hash: 1e54b...c46
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #3 Skrevet 25. juni 2016 Gåi deg selv og finn ut av hvorfor dette er så viktig for deg. Mange vil ikke gifte seg, uten at det har noen sammenheng med følelser for partner Anonymous poster hash: 83bf1...dc9
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #4 Skrevet 25. juni 2016 Finn ut hvorfor han ikke vil. Er det festen , selve dagen og oppmerksomheten eller er det deto å være gift/forpliktelsen. Min mann var negativ til å gifte seg pga at han ikke ønsket den store festen, alt styret og oppmerksomheten. Så vi fant en løsning som passetar for oss og hadde et bittelite bryllup med bare nærmeste familie. Hadde vi hatt større barne hadde vi reiste til utlandet. Anonymous poster hash: 21d6b...ad4
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #5 Skrevet 25. juni 2016 Takk for alle svar. Han er en stolt mann som står for egne meninger. Han har sagt mange ganger at han ikke ønsker festen. Jeg har da svart at jeg kan skippe festen eller nedskalere så mye som nødvendig. I kveld svarte han at da forsvinner jo hele vitsen. Jeg ønsker å gifte meg av flere grunner, mye fordi jeg har lyst til å kunne kalle ham mannen min. Jeg har vært i et like langt forhold før og ønsker å vise at dette er fundamentalt noe annet. Jeg synes det er totalt urimelig at han ber meg om å vente 5 år til. Da synes jeg at han bare bør være ærlig og si at det aldri vil skje.. Hi Anonymous poster hash: 5e1ca...73a
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #6 Skrevet 25. juni 2016 Enig med dem over her. Finn ut nøyaktig hvorfor han ikke vil. Så kan dere finne et kompromiss. Slik det er nå bestemmer jo han alt. Anonymous poster hash: 2edff...d79
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #7 Skrevet 25. juni 2016 Jeg skjønner mannen din. Jeg synes det å gifte seg er flaut. Det er flaut at så mange tar giftemålet så forbanna alvorlig. Bekreftelse kan være så mye annet. Halvparten skiller seg, alle vet det men likenfaen skal det giftes. Litt som med konfirmasjon; noe så pinlig. Anonymous poster hash: 51374...4ec
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #8 Skrevet 25. juni 2016 Hvis HIs mann bare synes det er flaut kan han bite det i seg én dag og gjøre HI lykkelig i resten av hennes liv. Det gjør man hvis man elsker noen. Anonymous poster hash: 2edff...d79
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #9 Skrevet 25. juni 2016 Enig med dem over her. Finn ut nøyaktig hvorfor han ikke vil. Så kan dere finne et kompromiss. Slik det er nå bestemmer jo han alt. Anonymous poster hash: 2edff...d79 Det er akkurat sånn jeg føler det er. Jeg er fleksibel, men nå begynner tålmodigheten å ta slutt. Hi Anonymous poster hash: 5e1ca...73a
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #10 Skrevet 26. juni 2016 Hvis HIs mann bare synes det er flaut kan han bite det i seg én dag og gjøre HI lykkelig i resten av hennes liv. Det gjør man hvis man elsker noen. Anonymous poster hash: 2edff...d79 Det er ikke den ene dagen som er flau. Men hele konseptet. I et samfunn som dagens er slike kvasireligiøse ritualer og konvensjoner bare pinlige. To mennesker som er voksne og står for sine egne handlinger trenger ikke papirer for å "kalle seg mannen/kona" til den andre. Det er etterlevninger fra ei tid da man ikke kunne være et individ, men alltid ble målt opp mot en storfamilie, en far, ektemann, godseier eller annen myndighet. Nå er det ikke sånn mer. Kun symbolene er tilbake av institusjonen "ekteskap", for troskap, arv, forsørgelse og oppdragelse av felles barn forplikter man seg til allikevel, bare under andre paraplyer. Anonymous poster hash: 7258d...b99
LilleVilje Skrevet 26. juni 2016 #11 Skrevet 26. juni 2016 Men - dere har et godt og stabilt forhold, sier du. Hva mener du med at tålmodigheten din tar slutt? Har du tenkt å gå fra ham da, fordi det ikke blir ekteskap? Har du tenkt over hvorfor det er så viktig for deg med ekteskap at det trumfer hans følelser rundt det? Hvis dere har et godt forhold, har barn og han er en god mann, så ville jeg rett og slett lagt det på hylla. Ekteskapet i seg selv er ikke viktig, det at man har barn sammen er jo mye mer forpliktende.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #12 Skrevet 26. juni 2016 Samboer er litt av og på med hva han ønsker , og helt ærlig går det bra for meg . Hva blir annerledes ved ett giftemål? Særlig etter så lang tid. Føler alle er så forelska når de gifter seg , altså .. Etter 12 år her kan elsker jeg han , men er ikke stormende forelska . Han har jo rett egentlig , hva blir annerledes ved å være gift ? Virker som du føler dere ikke ordentlig sammen før det står på papiret ? Anonymous poster hash: e9d64...b41
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #13 Skrevet 26. juni 2016 Jeg har alltid sagt jeg ikke vil gifte meg. Møtte en giftesyk mann. Han fridde TRE ganger. Jeg var ikke klar, og for hver gang han fridde/maste følte jeg meg presset. Forventningene ble høye og min motvilje til giftemål vokste. Det ble slutt. Så møtte jeg far til mine barn. Han var litt som meg, avslappet og ikke noe behov for giftemål. En kveld vi så en romantisk komedie på tv'en sa han. Vi burde gifte oss. Ja sa jeg. Nå er vi gift, og det føles riktig. Jeg vet at stadig å snakke om og MASE om å gifte seg er negativt for en som ikke vet om de vil. Tenker du har kjørt disse mulighetene i grøfta selv. Anonymous poster hash: fec56...bd5
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #14 Skrevet 26. juni 2016 Dere er voksne folk,dere har barn sammen!Hva om noe skjer med en av dere?Da setter dere dere i en unødvendig vanskelig situasjon ift økonomi som dere slipper hvis dere er gift.Og om noe skjer-tro meg,det rundt økonomi er ikke en ekstra belastning dere trenger da! Anonymous poster hash: 36440...9d9
amandine Skrevet 26. juni 2016 #15 Skrevet 26. juni 2016 Bryllup i seg selv spiller ingen rolle, men det må og bør være orden i sysakene når man har felles barn og gjerne gjeld. Dere må hvertfall være sikret om noe skulle skje. Følelsene dere har for hverandre endres ikke av et bryllup, dere vil jo alltid ha en stor plass i hverandres liv så lenge dere har barn. Men dere bør ha papirene i orden. Det trenger ikke og bør ikke ta 5 år.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #16 Skrevet 26. juni 2016 Min samboer og jeg har snart vært sammen i 8 år og har to barn sammen. Vi har et godt og stabilt forhold, men jeg har i mange år hatt lyst til at vi skal gifte oss. Han har vært klar på at han ikke ser vitsen med giftermål, han mener det vi har sammen er godt nok. I flere år har han sagt at jeg må gi ham tid. Det har jeg gjort, men har mer jevne og ujevne minnet ham på at jeg stadig tenker på det. I går kveld sa han noe som endret alt, han sa plutselig at han visste at vi kommer til å gifte oss. Eldste datteren vår har jevnlig spurt om hvorfor vi ikke gifter oss, og det hadde gjort et inntrykk. Jeg ble kjempeglad og følte at alt endelig ordner seg. I dag var han trøtt og sliten og virket i dårlig humør. Vi har barnepass denne helgen. Han ville ikke snakke noe mer om kvelden før, helt til nå i kveld. Skal ikke gjengi alt, men han uttalte blant annet at han føler seg presset til å gifte seg og at han virkelig ikke har lyst. Jeg mener da han må en gang for alle si sy vi aldri kommer til å gifte oss. Han mener derimot at vi må vente til at han har lyst til å gifte seg, og ber om at jeg venter i fem(!) år til. Dette henger ikke på greip, og jeg er lei meg og forbannet i kveld. Det har vært flere tråder om dette emnet, men er det noen som har noen råd å komme med? Det er ikke aktuelt å forlate ham, vil bare komme til en løsning begge kan leve med. Anonymous poster hash: 5e1ca...73a Jeg elsker kjæresten min over alt. Vi har 2 barn, og venter tredje nå. Men jeg ønsker heller ikke å gifte meg. Jeg har det like bra som kjærester og samboere. Vi deler alt, har felles økonomi og vi begge elsker hverandre. Vi begge sier vi skal bli gamle sammen. Vi er bestevenner og kjærester❤️❤️❤️ Så trenger da ikke å være noe galt selv om han ikke vil gifte seg. Noen ønsker bare ikke det. Anonymous poster hash: 73bd3...d7d
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2016 #17 Skrevet 26. juni 2016 For meg vil det å gifte seg også bety at vi får orden på papirene. Det har vi ikke nå. Det kan selvfølgelig ordnes med en utfyllende samboerkontrakt. Men ankepunktet mitt er at han har "lurt" meg i alle disse årene med å få meg til å tro at det snart kan skje. Det at han plutselig åpnet for at vi skal gifte oss, for så å halvveis trekke det tilbake med denne 5 års "fristen" - det oppleves som et svik. Han ignorerer totalt mine følelser med dette. Hi Anonymous poster hash: 5e1ca...73a
amandine Skrevet 26. juni 2016 #18 Skrevet 26. juni 2016 For meg vil det å gifte seg også bety at vi får orden på papirene. Det har vi ikke nå. Det kan selvfølgelig ordnes med en utfyllende samboerkontrakt. Men ankepunktet mitt er at han har "lurt" meg i alle disse årene med å få meg til å tro at det snart kan skje. Det at han plutselig åpnet for at vi skal gifte oss, for så å halvveis trekke det tilbake med denne 5 års "fristen" - det oppleves som et svik. Han ignorerer totalt mine følelser med dette. Hi Anonymous poster hash: 5e1ca...73a Han har vel ikke bevisst lurt deg, kanskje. Men han har gjerne latt være å gå i det fordi han skjønte du bar urokkelig i ditt ønske. Som han er urokkelig i sitt. Du ønsker vel ikke å gifte deg med en mann som ikke vil. Du ønsker ay han skal ønske det samme som deg, men det er ikke noe du kan trylle frem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå