Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #1 Skrevet 24. juni 2016 Det har skjedd igjen, og jeg sitter med en dårlig følelse. Syns alle andre barn oppfører seg så ordentlig, og fikser det sosiale så godt - mens jenta mi strever til tider. Det går som regel bra. Hun er smart, morsom, snill, tar beskjed osv. Men når vi er på steder hvor det blir mange folk og mye lyd så er det akkurat som om hun spinner avgårde - mister kontroll. Hun blir ekstremt intens, er høyt og lavt, har dårlige bordmanerer, tar ikke beskjed... Det virker som om hun er ekstremt dårlig oppdrag. Men hun er jo ikke slik vanligvis. Jeg blir flau, frustrert og lei meg. Og det blir sånn at jeg gruer meg til neste gang vi skal på større arrangementer. Skjønner ikke hva dette er. Er det normalt? Det virker jo ikke slik, for de andre barna klarer jo å oppføre seg. Anonymous poster hash: 5aba5...047
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #2 Skrevet 24. juni 2016 Har 7-åring selv og kjenner mange på samme alder. Det er dessverre mange som er villstyringer og "ute av kontroll". Anonymous poster hash: fbd46...965
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #3 Skrevet 24. juni 2016 Har 7-åring selv og kjenner mange på samme alder. Det er dessverre mange som er villstyringer og "ute av kontroll". Anonymous poster hash: fbd46...965 I vårt tilfelle virker det som om hun ikke klarer å styre det, og hun blir lei seg selv i ettertid. Akkurat som om det skjer en feilkopling når det er for mange inntrykk... HI Anonymous poster hash: 82d3e...fca
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #4 Skrevet 24. juni 2016 Hun er sensitiv og lett å stresse. Hjelp henne å finne verktøy til å mestre det, ikke pisk deg selv. Det vil ta tid, men du er en bra mamma uansett! 😊 Anonymous poster hash: e67fb...3dc
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #5 Skrevet 25. juni 2016 Hun er sensitiv og lett å stresse. Hjelp henne å finne verktøy til å mestre det, ikke pisk deg selv. Det vil ta tid, men du er en bra mamma uansett! 😊 Anonymous poster hash: e67fb...3dc Takk 😊 Jeg har tenkt i baner sensitiv selv. Men hvordan finner vi teknikker for å kjøle ned når det blir mye styr rundt henne? På skolen har hun funnet seg en tenesten som hun setter seg på når det blir litt mye. Det har ikke vært noe problem med oppførsel på skolen. Der er hun veldig rolig i timen og jobber som hun skal. Det er mer i slike situasjoner hvor hun skal møte mange nye folk og det er litt løse rammer... HI Anonymous poster hash: 82d3e...fca
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #6 Skrevet 25. juni 2016 Takk 😊 Jeg har tenkt i baner sensitiv selv. Men hvordan finner vi teknikker for å kjøle ned når det blir mye styr rundt henne? På skolen har hun funnet seg en tenesten som hun setter seg på når det blir litt mye. Det har ikke vært noe problem med oppførsel på skolen. Der er hun veldig rolig i timen og jobber som hun skal. Det er mer i slike situasjoner hvor hun skal møte mange nye folk og det er litt løse rammer... HI Anonymous poster hash: 82d3e...fca Tenkesten, skulle det være 😊 HI Anonymous poster hash: 82d3e...fca
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #7 Skrevet 25. juni 2016 Ja jeg har ei også som er sånn. Hun er elleve år, men fremdeles så girer hun seg helt opp i skyene og gjør og sier de rareste ting, hopper og spretter osv. Hun har adhd da, og har riktignok kommet seg de senere årene med riktig medisinbruk. Men fremdeles har hun vansker med å takle situasjoner med mange folk, på samme måte som andre barn på hennes alder. Anonymous poster hash: 362f3...d0f
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #8 Skrevet 25. juni 2016 Takk 😊 Jeg har tenkt i baner sensitiv selv. Men hvordan finner vi teknikker for å kjøle ned når det blir mye styr rundt henne? På skolen har hun funnet seg en tenesten som hun setter seg på når det blir litt mye. Det har ikke vært noe problem med oppførsel på skolen. Der er hun veldig rolig i timen og jobber som hun skal. Det er mer i slike situasjoner hvor hun skal møte mange nye folk og det er litt løse rammer... HI Anonymous poster hash: 82d3e...fca Begynn før dere går hjemmefra. Snakk om hvordan det er der, mye folk, hva som skal skje, og hvordan det ser ut. Snakk om at det er vanskelig for henne når det er mye folk og uoversiktlig. Når dere kommer dit så må du holde i hånden være i nærheten, oppsøke de stedene som er litt rolige. Stryk henne på ryggen, be henne puste. Og gå hjem før det eskalerer helt om det ikke hjelper henne å roe ned. Bedre med en verdig avslutning for alle parter. Jeg syns forsåvidt det er en merkelig ting at foreldre blir så sjokkert over barn som løper på feks juleavslutning. Barnas kropper er skapt for bevegelse og hurtige taktomslag. Ikke å sitte ved et bord å konversere. Skjønner at dette er mer enn det hi, men noen ganger kan man føle seg ekstra ille med barn som er spinnville, fordi det er så mange foreldre som scanner rommet for uoppdragne barn som ikke sitter stille i en krok som deres egne. Jeg har et barn med astma som reagerer med enda mer løping og går inn i en boble når han er astmasyk på fest... Og å si "han har astma skjønner du..." Den må jeg lengre ut på landet med 😂 Anonymous poster hash: 990aa...bde
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #9 Skrevet 25. juni 2016 Min 7 åring har lett for å øse seg opp. Gjør han det, må han sitte på stol/soga med meg, en liten stuND for å roe seg. Om han øser seg opp mer enn 2 ganger, drar vi hjem. Stille og rolig. Snakker sammen før sammenkomst , og avtaler hva som er greit. Anonymous poster hash: 2502f...7c4
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #10 Skrevet 25. juni 2016 Min er også sånn. Dvs nå er hun femten og klarer seg mye bedre. Hun har adhd og får medisiner. Har aldri hatt atferdsproblemer og vært hyperaktiv men vansker med å regulere seg og konsentrere seg. Anonymous poster hash: 0378e...b9f
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #11 Skrevet 25. juni 2016 Det kan jo være noe sånt som adhd? Hun har motoriske utfordringer også.. Men hun er ekstremt fokusert når hun leser bøker og kan holde på med en aktivitet over lang tid uten å bli ufokusert.. Jeg har kanskje bare et feil bilde av adhd som har gjort at jeg ikke har tenkt i de baner. Hun er aldri hyperaktive ellers, bare i slike situasjoner med mye stimuli, nervøsitet og nye folk/løse rammer. Jeg jobber med meg selv for å klare å akseptere det, og det gjør det jo ikke bedre. Jeg vet liksom ikke hvor mye jeg skal korrigere, eller hvordan. Mest av alt har jeg bare lyst til å grine for jeg føler meg helt maktesløs 😯 HI Anonymous poster hash: 82d3e...fca
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #12 Skrevet 25. juni 2016 Det kan jo være noe sånt som adhd? Hun har motoriske utfordringer også.. Men hun er ekstremt fokusert når hun leser bøker og kan holde på med en aktivitet over lang tid uten å bli ufokusert.. Jeg har kanskje bare et feil bilde av adhd som har gjort at jeg ikke har tenkt i de baner. Hun er aldri hyperaktive ellers, bare i slike situasjoner med mye stimuli, nervøsitet og nye folk/løse rammer. Jeg jobber med meg selv for å klare å akseptere det, og det gjør det jo ikke bedre. Jeg vet liksom ikke hvor mye jeg skal korrigere, eller hvordan. Mest av alt har jeg bare lyst til å grine for jeg føler meg helt maktesløs 😯 HI Anonymous poster hash: 82d3e...fca Det skjønner jeg godt. Slik var det for meg lenge også. Skikkelig slitsomt. Og jeg følte alt var min feil. Men det var det ikke. Du er også en god mamma for jenten din. Aldri betvil det. Husk at dersom hun ikke hadde hatt deg og dine gode strategier, hadde det vært enda verre for henne. Jeg har måttet lære maaaaange strategier for å hjelpe henne å regulere følelser og tanker. Og det har kostet. Håper du kan få hjelp. Hos oss var det å ta kontakt med psykologtjenesten i kommunen og fortelle om hva vi strevde med. De henviste oss til bup. Utredet henne og fikk tilbud om forskjellig hjelp, blant annet Friend's grupper og De utrolige årene. Jeg jobber i dette fagfeltet så det var egentlig alt jeg allerede hadde gjort i mange år. Så best hjelp hadde vi av medisin. Men det også var en prøvelse når de sto på. Hun tålte ikke de første medisinene vi prøvde og de andre tålte hun men hun går på en mye mindre dose enn vanlig. Anonymous poster hash: 0378e...b9f
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #13 Skrevet 25. juni 2016 Min gutt på 7 er også ofte ute av kontroll. For vår del går det mye på mangel på impulskontroll som vises i sinne. Handler mye om at han synes det er alle andre det er noe galt med, aldri han selv som trigger. Jeg er så sliten og lei meg - noen ganger har jeg lyst til å gi opp. Har tre eldre barn som ikke har hatt denne krevende adferden. Har tenkt ad/hs,barnehagen mente ikke det, og nå klarer han seg fint på skolen (litt vanskelig på bussen til tider). Føler med deg, det er altoppslukende å ha barn man føler at man ikke kan ha "kontroll" på. Anonymous poster hash: 46d11...efa
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #14 Skrevet 25. juni 2016 Snakk om det i forkant. Ha et stikkord som bare hun vet om og som ikke andre skjønner. Det er stikkordet for at hun må tenke seg om, ev at dere to trekker dere litt unna en liten stund så hun får tenkt seg om. Anonymous poster hash: d3754...e93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå