Gå til innhold

Dere som jobber i hjemmesykepleien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags system har dere for arbeidstøy? Får dere det utdelt på jobb, kjøper selv? Garderober på jobb? Hva med vasking?

Anonymous poster hash: 2e147...9f5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henger stativer på jobb, velger størrelse. Kaster til vask når vakta er ferdig.

Anonymous poster hash: 47153...7a9

Skrevet

Vaskes på felles vaskeri. Henter nytt til hver vakt og kaster på vask etter hver vakt.

Anonymous poster hash: 8e507...6e4

Skrevet

Her er arbeidstøy eget ansvar, ingen garderober på jobb.

Man får utdelt ett sett per år, men det blir bare bestilt annenhvert år. Jeg som startet som ny nå i sommer gikk glipp av bestillingen og det blir ikke gjort ny før februar 2018! Jeg må altså kjøpe selv.

Vi må også stå for vaskinen privat. Jeg synes dette er helt håpløst. Det ene er hygienen med å dra med seg arbeidstøy hjem og vaske i privat maskin, det andre er tiden det tar å vaske egen kokvask flere ganger i uken.

Er dette virkelig lov?

HI

Skrevet

Hos oss i Bergen kommune er det ikke arbeidstøy, så alle jobber med privattøy. Jeg synes det er helt uholdbart av flere årsaker.

Anonymous poster hash: 1eabb...7dc

Skrevet

Hos oss i Bergen kommune er det ikke arbeidstøy, så alle jobber med privattøy. Jeg synes det er helt uholdbart av flere årsaker.

Jepp, har flere ganger hørt rykter om at vi skal få uniform, men det er gjerne bare tomt snakk. Syns ikke noe om det.

Anonymous poster hash: b30de...370

Skrevet

Her er arbeidstøy eget ansvar, ingen garderober på jobb.

Man får utdelt ett sett per år, men det blir bare bestilt annenhvert år. Jeg som startet som ny nå i sommer gikk glipp av bestillingen og det blir ikke gjort ny før februar 2018! Jeg må altså kjøpe selv.

Vi må også stå for vaskinen privat. Jeg synes dette er helt håpløst. Det ene er hygienen med å dra med seg arbeidstøy hjem og vaske i privat maskin, det andre er tiden det tar å vaske egen kokvask flere ganger i uken.

Er dette virkelig lov?

HI

Det er jo ganske mange andre yrker og som må vaske arbeidstøyet sitt selv. Og noen yrker har ikke arbeidstøy i det hele tatt og må bruke privattøy. Så jeg ser ikke helt hvorfor det er værre for dere å bruke tid på å vaske det enn andre yrker. Hygieneperspektivet er selvfølgelig noe helt annet, der er jeg enig med deg.

Anonymous poster hash: 7483f...597

Skrevet

Det er jo ganske mange andre yrker og som må vaske arbeidstøyet sitt selv. Og noen yrker har ikke arbeidstøy i det hele tatt og må bruke privattøy. Så jeg ser ikke helt hvorfor det er værre for dere å bruke tid på å vaske det enn andre yrker. Hygieneperspektivet er selvfølgelig noe helt annet, der er jeg enig med deg.

Beklager, men tror ikke du kan si "hygieneperspektivet er noe helt annet" - det er jo det det handler om!!!!! Jeg drar med meg bukser hjem med potensielt brukeres urin, avføring, kroppceller, smitte, sårvæske etc.

Det er der problemet ligger! Og nei, jeg kokvasker ikke de andre klærne mine heller, så det er også en økonomisk side av det.

Anonymous poster hash: 8eeea...a4b

Skrevet

Beklager, men tror ikke du kan si "hygieneperspektivet er noe helt annet" - det er jo det det handler om!!!!! Jeg drar med meg bukser hjem med potensielt brukeres urin, avføring, kroppceller, smitte, sårvæske etc.

Det er der problemet ligger! Og nei, jeg kokvasker ikke de andre klærne mine heller, så det er også en økonomisk side av det.

Du misforsto poenget mitt helt

Skrevet

Det handler om hygiene, selvfølgelig, du kommer hjem fra jobb med kanskje avføring, oppkast alt mulig på deg. En del av arbeidet gjør du kanskje mens du ligger på kne på noens toalett.

Noe annet er også respekt for brukerne, ikke alle har tøy som "sømmer seg", og reglene er ikke klare. Og når klær skal kokvaskes hver dag sier det seg selv at slitasjen er stor.

Skrevet

Vi har base på kommunens sykehjem hvor de ansatte har egne garderober og ferdig vasket arbeidstøy som er forbeholdt dem. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være forskjell på oss? Vi jobber jo i samme kommune!

HI

Skrevet

Vi har base på kommunens sykehjem hvor de ansatte har egne garderober og ferdig vasket arbeidstøy som er forbeholdt dem. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være forskjell på oss? Vi jobber jo i samme kommune!

HI

Jeg er helt enig med deg. Det burde være en selvfølge.

Skrevet

HI

Og akkurat nå er ikke jeg i HSY, men jwg kommer til å bestille egen uniform når jeg er tilbake igjen. Det er mye bedre.

Skrevet

Har jobbet i hjemmesykepleien. Og da hadde vi en garderobe med uniformer med forskjellige størrelser. Tok på en ny på hver vask og når vakten var ferdig legge den til vask. Og så ble det hentet og kjørt til fellesvaskeri to ganger i uken.

Ser flere jobber i eget tøy og også får utlevert et sett her. Trodde ikke det var lov jeg pga av hygienen. Det har jeg lært ihvertfall når jeg tok helsefagarbeider.

Anonymous poster hash: 15da4...3fb

Skrevet

Om jeg måtte kjøpe klær selv og vaske dem hjemme (urk!!) så hadde det vært grunn nok til å ikke ta den jobben altså. Det er ekstremt ekkelt at man tar med alle bakteriene hjem til sin egen maskin.

Anonymous poster hash: 71344...4ad

Skrevet

Hi, om du klikker deg inn på linken til høyre i Ileus sin link her så finner du forskriften.

Ifølge forskriften må kommunen stille med arbeidstøy. Når du ikke frem bør du gå videre med saken.

I den jobben ville jeg ikke brukt eget tøy!

Anonymous poster hash: 1d74a...c5d

Skrevet

Fy søren, det er en skam at dere i hjemmesykepleien ikke får arbeidstøy! At arbeidsgiver kan fraskrive seg det ansvaret når man vet hvor viktig det er med rent arbeidstøy mtp hygiene er jo utrolig. Jobber selv på sykehus. Her tar det laaaang tid å få ut arbeidstøy fordi man må stå i kø og vente på maskiner som går sakte. Jeg er helt sikker på at dette medfører at folk går i det samme tøyet flere dager på rad.

Anonymous poster hash: efc6f...6dd

Skrevet

Vi får ikke lov til å vaske tøyet hjemme, pga hygienen.

Anonymous poster hash: 99d79...15f

Skrevet

Akkurat som oss som jobber i barnehage, vi blir tisset på, kastet opp på og snørret på, steller sår, gor medisin, for ikke å snakke om at vi sitter på gulv og i sandkasse, noe som sliter ekstremt på klær. Alt må vaskes etter en vakt, vi får ikke arbeidstøy, vask, eller penger til å handle inn.

Anonymous poster hash: e054b...3ca

Skrevet

Akkurat som oss som jobber i barnehage, vi blir tisset på, kastet opp på og snørret på, steller sår, gor medisin, for ikke å snakke om at vi sitter på gulv og i sandkasse, noe som sliter ekstremt på klær. Alt må vaskes etter en vakt, vi får ikke arbeidstøy, vask, eller penger til å handle inn.

Anonymous poster hash: e054b...3ca

Ikke sammenlignbart. I hjemmesykepleien er det sår som virkelig er betente, det kan være mrsa, det er smitteregime. Det kan være utrolig skitne hjem vi skal inn i. Sånn er det ikke i bhg.

Det kan også være kreftsyke og svake som trenger at vi har god hygiene.

Skrevet

jeg hadde ikke funnet meg i slik.

da hadde di måttet lønnet meg deretter. i ett slik yrke kan man ikke dra med seg klær hjem, man bruker jo stellefrakk på jobb, men den henger ikke på utsiden av døra. 

og alt man drar med seg, pluttselig er det smitte, skal jeg ta det inn i mitt hus? nei vettu hva. og jobber man 100% må det vaskes hver dag. dette lar seg nesten ikke gjøre. 90* vask hver dag. rekker knapt å tørke, og blir en stor utgift etterhvert på di maskinene som skal gå,

Anonymous poster hash: b89b6...359
Skrevet

Hjemmesykepleien hadde klesgodtgjørelse og vasket hjemme frem til arbeidstilsynet hadde tilsyn. Kommunen vart pålagt å holde med tøy og vaskeriordning.

Anonymous poster hash: 113c7...65a

Skrevet

Ikke sammenlignbart. I hjemmesykepleien er det sår som virkelig er betente, det kan være mrsa, det er smitteregime. Det kan være utrolig skitne hjem vi skal inn i. Sånn er det ikke i bhg.

Det kan også være kreftsyke og svake som trenger at vi har god hygiene.

Hva med stellefrakker,da?!

Anonymous poster hash: 93aa5...0de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...