Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #1 Skrevet 24. juni 2016 Dette gjelder ikke meg men en person som står meg nær. På papiret via familievernkontoret har mor omsorgen mens far skal ha barnet annenhver helg pluss en dag i uken. Nå har det kommet opplysninger fra far om at han ruser seg. Han har også gjort ett alvorlig lovbrudd hvor politiet i avhør har fått innrømmelse om rus samt noe annet.Far selv sier dette er fortid men mor tviler. Far sluttet vistnok for to uker siden men dette er såklart tull. I følge far har han aldri ruset seg med barnet tilstede men mor er ikke komfortabel med situasjonen. Det er også kommet inn opplysninger via andre at far skylder noen penger og at noen er ute etter å ta far. Mor vil derfor ikke at barnet skal være der. Politiet har oppsøkt leiligheten til far for rassia for noen få mnd siden men mor vet ikke hva som ble funnet der. Far har derimot oppsøkt barnehagen å hentet barnet mens mor har vært på jobb. Dette har skjedd flere ganger og far henter barnet selv om mor sier nei. Mor kan ikke nekte ettersom far ikke er nektet samvær. Mor er frustrert å vet ikke hva hun kan forvente seg. Hun har snakket med advokat og har time til uken. I mellomtiden, noen med tips, råd og erfaring? Mor vil ha full omsorg og at far får samvær med tilsyn enten av fagfolk eller andre i familie da hun er redd for hva barnet kan utsettes for enten av rus, rassia eller at fars kriminelle venner oppsøker far for å få pengene sine. Kan noen dele erfaringer ? Anonymous poster hash: a96a8...b46
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #2 Skrevet 24. juni 2016 Dette gjelder ikke meg men en person som står meg nær. På papiret via familievernkontoret har mor omsorgen mens far skal ha barnet annenhver helg pluss en dag i uken. Nå har det kommet opplysninger fra far om at han ruser seg. Han har også gjort ett alvorlig lovbrudd hvor politiet i avhør har fått innrømmelse om rus samt noe annet.Far selv sier dette er fortid men mor tviler. Far sluttet vistnok for to uker siden men dette er såklart tull. I følge far har han aldri ruset seg med barnet tilstede men mor er ikke komfortabel med situasjonen. Det er også kommet inn opplysninger via andre at far skylder noen penger og at noen er ute etter å ta far. Mor vil derfor ikke at barnet skal være der. Politiet har oppsøkt leiligheten til far for rassia for noen få mnd siden men mor vet ikke hva som ble funnet der. Far har derimot oppsøkt barnehagen å hentet barnet mens mor har vært på jobb. Dette har skjedd flere ganger og far henter barnet selv om mor sier nei. Mor kan ikke nekte ettersom far ikke er nektet samvær. Mor er frustrert å vet ikke hva hun kan forvente seg. Hun har snakket med advokat og har time til uken. I mellomtiden, noen med tips, råd og erfaring? Mor vil ha full omsorg og at far får samvær med tilsyn enten av fagfolk eller andre i familie da hun er redd for hva barnet kan utsettes for enten av rus, rassia eller at fars kriminelle venner oppsøker far for å få pengene sine. Kan noen dele erfaringer ? Anonymous poster hash: a96a8...b46 Hun må få barnehagen på banen. Han kan ikke hente på dager som er utenom avtalen. Hun kan også forlange at de ikke leverer ut barnet, altså at samvær starter på et senere tidspunkt. Anonymous poster hash: 96443...b49
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #3 Skrevet 24. juni 2016 Ingen erfaring, men her hadde jeg virkelig koblet inn BV og politi. Krevd full omsorg, og at far avgir urinprøver for å se om han ruser seg. Gitt beskjed til bhg. om at far ikke får hente o.s.v. Anonymous poster hash: 7e200...b00
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #4 Skrevet 24. juni 2016 Ingen erfaring, men her hadde jeg virkelig koblet inn BV og politi. Krevd full omsorg, og at far avgir urinprøver for å se om han ruser seg. Gitt beskjed til bhg. om at far ikke får hente o.s.v. Anonymous poster hash: 7e200...b00 Mor har hørt noe om at selv om mor krever urinprøver vil ikke mor få vite resultatet? Isåfall er man jo like langt. Vet du noe om dette? Anonymous poster hash: a96a8...b46
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #5 Skrevet 24. juni 2016 Hun må få barnehagen på banen. Han kan ikke hente på dager som er utenom avtalen. Hun kan også forlange at de ikke leverer ut barnet, altså at samvær starter på et senere tidspunkt. Anonymous poster hash: 96443...b49 Barnehagen vil ikke blande seg da far har samvær. Denne avtalen ble derimot skrevet for lenge siden FØR alt med rus var innvolvert. Tidligere har mor og far samarbeidet godt og far fikk lov til å ha barnet på dager mor egentlig hadde barnet. Men så startet far med rus å etter det har alt gått nedover. Barnehagen vet derimot ikke noe om rusproblematikken da dette nylig har blitt kjent. Hi Anonymous poster hash: a96a8...b46
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #6 Skrevet 24. juni 2016 Mor har hørt noe om at selv om mor krever urinprøver vil ikke mor få vite resultatet? Isåfall er man jo like langt. Vet du noe om dette? Anonymous poster hash: a96a8...b46 Mor må kontakte barnevernet. Barnevernet kan heller ikke kreve urinprøver, men det vil i såfall ikke tale for fars samarbeids- eller omsorgsevne... Det blir nok en langdryg affære med rettssak dette her Anonymous poster hash: 47e1c...590
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #7 Skrevet 24. juni 2016 Barnehagen vil ikke blande seg da far har samvær. Denne avtalen ble derimot skrevet for lenge siden FØR alt med rus var innvolvert. Tidligere har mor og far samarbeidet godt og far fikk lov til å ha barnet på dager mor egentlig hadde barnet. Men så startet far med rus å etter det har alt gått nedover. Barnehagen vet derimot ikke noe om rusproblematikken da dette nylig har blitt kjent. Hi Anonymous poster hash: a96a8...b46 Det er det hun må fortelle dem. Eller søke permisjon fra bhg og ha barnet hos en dagmamma far ikke kjenner. Anonymous poster hash: 96443...b49
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #8 Skrevet 24. juni 2016 Mor må kontakte barnevernet. Barnevernet kan heller ikke kreve urinprøver, men det vil i såfall ikke tale for fars samarbeids- eller omsorgsevne... Det blir nok en langdryg affære med rettssak dette her Anonymous poster hash: 47e1c...590 Noen som vet hva bv kan hjelpe med i en slik sak? Hi Anonymous poster hash: a96a8...b46
3 i april Skrevet 24. juni 2016 #9 Skrevet 24. juni 2016 Noen som vet hva bv kan hjelpe med i en slik sak? Hi Anonymous poster hash: a96a8...b46 Om du velger å gå til sak mot far for å få full omsorg så kan bv vitne til din fordel. Det at far har Vært I politiets søkelys I forbindelse med rus er negativt for far. Men det jeg syns et rart et at politiet ikke sendte inn bekymringsmelding til bv da de hadde rassia hos han. Trodde det gikk automatisk når det er snakk om rus ?
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #10 Skrevet 24. juni 2016 Om du velger å gå til sak mot far for å få full omsorg så kan bv vitne til din fordel. Det at far har Vært I politiets søkelys I forbindelse med rus er negativt for far. Men det jeg syns et rart et at politiet ikke sendte inn bekymringsmelding til bv da de hadde rassia hos han. Trodde det gikk automatisk når det er snakk om rus ? Ettersom barnet ikke var hos far er det kanskje derfor det ikke ble sendt bekymringsmelding? Mor har hvertfall ikke fått noen tlf bra bv enda. I prinsippet skulle barnet vært hos far da men han hentet ikke datteren i bhg. I ettertid vet mor at det var pga rassia og ikke sykdom som far sa. Dette sto i avisen når de hadde rassia og når de pågrep mannen som var under etterforskning for alvorlig lovbrudd, derfor mor vet det. Hi Anonymous poster hash: a96a8...b46
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #11 Skrevet 24. juni 2016 Om du velger å gå til sak mot far for å få full omsorg så kan bv vitne til din fordel. Det at far har Vært I politiets søkelys I forbindelse med rus er negativt for far. Men det jeg syns et rart et at politiet ikke sendte inn bekymringsmelding til bv da de hadde rassia hos han. Trodde det gikk automatisk når det er snakk om rus ? Det er rutine å gjøre dette, men det kan glippe.. Jeg ville meldt til bv selv som mor til barnet. Tror bv har myndighet til å nekte far samvær hvis de finner sannhet i påstandene (de kan få tilgang til opplysningene politiet har). Anonymous poster hash: 3b590...b30
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #12 Skrevet 24. juni 2016 Det er rutine å gjøre dette, men det kan glippe.. Jeg ville meldt til bv selv som mor til barnet. Tror bv har myndighet til å nekte far samvær hvis de finner sannhet i påstandene (de kan få tilgang til opplysningene politiet har). Anonymous poster hash: 3b590...b30 Takk for svar. Kan foreslå dette. bevis finnes heldigvis nå hos politiet. Hi Anonymous poster hash: a96a8...b46
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #13 Skrevet 24. juni 2016 Barnehagen vil ikke blande seg da far har samvær. Denne avtalen ble derimot skrevet for lenge siden FØR alt med rus var innvolvert. Tidligere har mor og far samarbeidet godt og far fikk lov til å ha barnet på dager mor egentlig hadde barnet. Men så startet far med rus å etter det har alt gått nedover. Barnehagen vet derimot ikke noe om rusproblematikken da dette nylig har blitt kjent. Hi Anonymous poster hash: a96a8...b46 Vi har samme situasjon i bhg jeg jobber i. Vi har fått beskjed om at vi ikke kan nekte far å hente så lenge det ikke er vedtak fra bv eller politi. Far og mor har delt foreldreansvar. Men hvis far er tydelig ruset og skal hente barnet og kjøre hjem selv skal vi ringe politiet og prøve å overtale far til å vente med å dra til politiet har ansett han som en skikket sjåfør. Anonymous poster hash: eab34...f6f
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #14 Skrevet 24. juni 2016 Vi har samme situasjon i bhg jeg jobber i. Vi har fått beskjed om at vi ikke kan nekte far å hente så lenge det ikke er vedtak fra bv eller politi. Far og mor har delt foreldreansvar. Men hvis far er tydelig ruset og skal hente barnet og kjøre hjem selv skal vi ringe politiet og prøve å overtale far til å vente med å dra til politiet har ansett han som en skikket sjåfør. Anonymous poster hash: eab34...f6f Takk for svar 😊. Håper dere bruker vettet å nekter synlig rusede personer å hente ett barn . Far her er nok konstant ruset men ikke synlig. Synlig ruset er han nok mer da barnet ikke er der. Hi Anonymous poster hash: a96a8...b46
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #15 Skrevet 24. juni 2016 Dette har jeg erfaring med desverre. Barneloven- som regulerer forhold mellom foreldre og barn, også samvær- kommer i konflikt med barnevernloven. Som mor med hovedomsorgen hviler desverre ansvaret på henne. Bekymringsmelding fra politi bør sendes, men desverre svikter dette ofte. Ville tatt kontakt med politi og krevd at dette ble sendt. Det er fullt mulig! På en samtale med bv etter en slik melding vil like mye som fars problemer, også mors evne til å skjerme barnet være tema. Om en sender barn på samvær- selv med trusler om rettsak, bøter osv- og en vet at den andre ruser seg kan en i verste fall miste omsorgen. Mor må ta tak i dette. Hun må informere bhg,og kontakte advokat og bv. Anonymous poster hash: f2ce5...b0f
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #16 Skrevet 24. juni 2016 Barnehagen har ikke lov til å holde igjen barn uten en rettslig kjennelse. Man må være lur å holde igjen far og barn og ringe politiet. Her har vi hatt "leteaksjon" etter ett barn vi viste hvor var drem til politiet kom å fjernet far fordi han var ruset. Ellers må mor ta kontakt med bv og si i fra at hun kommer til å hindre at far har barn og politianmelde far pga rus med barn tilstede. Så må hun ta kontakt med fv og ha samtaler der. Anonymous poster hash: 9ae77...921
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #17 Skrevet 24. juni 2016 Dette har jeg erfaring med desverre. Barneloven- som regulerer forhold mellom foreldre og barn, også samvær- kommer i konflikt med barnevernloven. Som mor med hovedomsorgen hviler desverre ansvaret på henne. Bekymringsmelding fra politi bør sendes, men desverre svikter dette ofte. Ville tatt kontakt med politi og krevd at dette ble sendt. Det er fullt mulig! På en samtale med bv etter en slik melding vil like mye som fars problemer, også mors evne til å skjerme barnet være tema. Om en sender barn på samvær- selv med trusler om rettsak, bøter osv- og en vet at den andre ruser seg kan en i verste fall miste omsorgen. Mor må ta tak i dette. Hun må informere bhg,og kontakte advokat og bv. Anonymous poster hash: f2ce5...b0f Tusen takk for svar. Skal be mor kontakte politiet for å få de til å sende bekymringsmelding. Viste ikke at dette gikk. Hi Anonymous poster hash: a96a8...b46
justme76 Skrevet 24. juni 2016 #18 Skrevet 24. juni 2016 Vi har samme situasjon i bhg jeg jobber i. Vi har fått beskjed om at vi ikke kan nekte far å hente så lenge det ikke er vedtak fra bv eller politi. Far og mor har delt foreldreansvar. Men hvis far er tydelig ruset og skal hente barnet og kjøre hjem selv skal vi ringe politiet og prøve å overtale far til å vente med å dra til politiet har ansett han som en skikket sjåfør. Anonymous poster hash: eab34...f6f Jeg er ikke hi men stemmer det hun sier her.Jeg stoppet samvær med far til barnet grunnet vold etter avtale med barnevern og politi. Men barnehagen har desverre ikke mulighet til å nekte far å hente så lenge han også har foreldre ansvar. Eneste er hvis han har besøksforbud mot barnet og det er utrolig vanskelig å få mot egne barn.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #19 Skrevet 24. juni 2016 Jøss, hvor er alle de andre foreldrene i den andre tråden som ruser seg for det var jo helt OK der. Koble inn barnevernet med engang,nesten det eneste du kan gjøre for å holde ryggen din klar ved en eventuell fremtidig rettsak Anonymous poster hash: 73aa0...3a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå