Gå til innhold

Hvorfor gjør hun dette? Grunn til bekymring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 5 år som plutselig har begynt å tisse på lekene sine på rommet. Hun tisser på bamser og oppi bokser. Har ved en anledning bæsjet også.

Hun er normalt en veldig oppegående og moden jente som aldri har uhell. Ei "ordentlig" jente, så dette er overraskende.

Får ikke noe godt svar på hvorfor hun gjør dette. Hun sier for eks. at det var fordi hun hadde lyst, fordi de har lekt mamma og baby i bhg osv.

Det har ikke skjedd noe nytt eller annerledes i livet henne. Alt er som før.

Hva kan vi evt gjøre for å få slutt på det? Hun lover på tro og ære at hun aldri skal gjøre det mer, men det skjer igjen alikevel. Begynner å bli ganske lei av det.

Anonymous poster hash: f4c77...637

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan sikkert være flere ulike årsaker, men oppmerksomhet er vel fellenevneren for de fleste årsakene jeg kommer på.

Er det noen i bhg som stadig har uhell og får masse oppmerksomhet pga det?
Har hun lyst på mer oppmerksomhet eller egentid med mamma/pappa?
Kan det ha skjedd noe "traumatisk" (uten at det nødvendigvis er alvorlig) som du ikke vet om?
Blir hun plaget på noen måte?

Barn som finner på slike ting vil veldig ofte bli sett. For hva er vanskelig å si.

For å få slutt på det: prøv å finne ut hva som "plager" henne (dette gjør du jo allerede) la henne vaske alt selv, evt ta bort lekene hun tisser på. Da blir det tomt for leker til slutt.
Som en siste utvei, hvis det er på det rene at det kun er for "gøy", så må hun kanskje ha på bleie (eller nevne det for henne). 

Anonymous poster hash: 8549f...b55
Skrevet

Takk for svar.

Har tenkt tanken på om det har skjedd noe som gjør at hun gjør dette, men det nekter hun på. Jeg har spurt om noen har vært slemme med henne, om hun er lei seg for noe osv. Hun svarer nei til alt. Om det stemmer vet jeg jo ikke.

Har nå tatt bort alle leker hun har tisset på. Har også sagt at om hun gjør det en gang til, så får hun bruke bleier. Neste steg får bli at hun må vaske tingene sine selv.

Hun blir lei seg hver gang, og lover at det ikke skal skje igjen, men nå hadde hun altså gjort det nok en gang. Og nå ble jeg sint.

Jeg skjønner bare ikke dette. Hun er overhodet ikke typen til å gjøre slikt.

Hi

Skrevet

Dette hørtes underlig ut. Hvis dette gjaldt min sønn, så ville jeg ha kontaktet barnehage og helsesøster.

Anonymous poster hash: 7e2b4...bb2

Skrevet

Ville nok også tatt en tlf til lege og helsesøster. Lege for å utelukke uvi. Uvi hos barn trenger ikke alltid gi svie og ubehag som vi voksne kjenner det. 

Tips: i stedet for å spørre direkte om hva som kan ha skjedd så kan du prøve en litt annen innfallsvinkel.. F.eks Hva har du gjort i bhg i dag? Hvem lekte du med da? Svarer hun, kan du følge opp med; "det hørtes morsomt ut, det vil jeg gjerne høre mer om" e.l. 
Kan også prøve å leke med henne. Mye kommer frem i lek, ikke nødvendigvis verbalt, men handlinger med dukkene/bamsene/bilene osv osv.

Junior her er veldig opptatt av bestevenner om dagen (er noe yngre enn din da), forteller hvem som er bestevenner i bhg osv. Jeg spør hvem som er hans bestevenn og hva bestevenner gjør. Mye spennende han har å fortelle da. 

Eller du kan begynne med å fortelle hva du har gjort i dag og si at du veldig gjerne vil høre hva hun har gjort. Starte i det små. Vi har det som fast innslag rundt middagsbordet. Junior få fortelle hva han har gjort og jeg forteller hva jeg har gjort. Ikke den lengst samtalen når vi bare er 2 stk, men syns det er en fin greie. 

Anonymous poster hash: 8549f...b55
Skrevet

Jeg hadde blitt bekymret, ja.

Ting å gjøre:

-Utelukke fysiske årsaker, sjekk hos fastlege, testing for UVI etc.

-Dialog med barnehage og gjerne også helsestasjon

-IKKE bli sint. Det er ikke for å plage deg, uansett årsak.

Anonymous poster hash: b058a...9e5
Skrevet

To av mine barn ( begge jenter) hadde en periode hvor de gjorde det samme. Ca 4-5 års alder. Tisset i glass, i vasken på lekekjøkkenet, i lekekasser, i plastpose o.l. Det ga seg etter hvert. De hadde ingen annen underlig atferd. Jeg var aldri bekymret. Jeg husker jeg gjorde det samme da jeg var liten. Jeg gjorde det av nysgjerrighet. Jeg ville se med egne øyne, så godt som mulig, hvor og hvordan tisset og bæsjen kom ut. Mange jeg kjenner har barn som har gjort det samme.

Anonymous poster hash: 65922...107

Skrevet

Takk for svar. Jeg har vurdert helsestasjonen. Men, utenom dette så oppfører hun seg helt som normalt. Hun har alltid vært en blid og glad jente som er lett å ha med å gjøre. Sjeldent sur og sint. Alltid i godt humør. Sånn er hun fortsatt. Virker ikke som om det er noe som plager henne. Selv om jeg vet at barn kan skjule ting godt.

De er veldig opptatt av tiss og hverandres kjønnsorganer i bhg, så mulig det kan være en slags type nysgjerrighet. Jeg vet ikke.

Hi

Skrevet

Det er sånt som skjer i barnehagen med ujevne mellomrom, plutselig er det en barnegruppe hvor de tisser "i skogen", tisser i bøttene som skal være i sandkassen o.l. De skal liksom tisse ut et eller annet sted, gjemme seg bort og tisse, ikke gå inn på do.

Vet ikke hva som utløser det, men det skjer innimellom altså, de synes det er spennende og gøy tror jeg.

Anonymous poster hash: d0f65...c67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...