Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #1 Skrevet 23. juni 2016 Ser begge går igjen i en tråd her, og det er egentlig utrolig at mytene fortsatt er der. Nå skulle jeg gjerne limt inn lenker for å underbygge det jeg skriver, men av en eller grunn nekter PC'en min å gjøre dette her på DB. Det kan imidlertidig lett googles opp om noen vil undersøke sannhetsgestalten. 1. Det er ikke mannen som bestemmer kjønn på babyen. Eggcellen er med på å velge ut hvilke sædcelle som får trenge gjennom membranen. Dersom man skal si noe om hvem som bestemmer, er det i så fall kvinnen, siden det er hennes eggcelle, men strengt tatt er det fint lite både vi og mannen egentlig kan gjøre. 2. Det er faktisk slik at jo flere barn man har av samme kjønn, jo større er sjansen for at neste barn blir av samme kjønn også; men økningen er marginal. Det er kun snakk om en økning på noen få promille. Det vil alltid være størst sjanse for gutt (ca 51,5%), og denne vil øke opp til ca 52% dersom man har to eller flere gutter fra før. Så myten er i og for seg riktig, men forskjellen er så liten at det i praksis ikke betyr noe videre. Anonymous poster hash: 5d3ac...763
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #2 Skrevet 23. juni 2016 Her avlives enda en myte : babyene kommer ikke med storken Anonymous poster hash: 7c7b9...798
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #3 Skrevet 23. juni 2016 En til: Magens form kan ikke si noe som helst om barnets kjønn. Anonymous poster hash: 7323d...be6
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #4 Skrevet 23. juni 2016 Og enda en: svangerskapskvalme er ikke ensbetydende med at babyen er en jente. Anonymous poster hash: 62c40...185
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #5 Skrevet 23. juni 2016 Og enda en: svangerskapskvalme er ikke ensbetydende med at babyen er en jente. Anonymous poster hash: 62c40...185 Haha, nei det kan jeg signere! Har kastet opp som bare det med guttene, men var faktisk ikke kvalm med jenta HI Anonymous poster hash: 5d3ac...763
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #6 Skrevet 23. juni 2016 Haha, nei det kan jeg signere! Har kastet opp som bare det med guttene, men var faktisk ikke kvalm med jenta HI Anonymous poster hash: 5d3ac...763 En myte til jeg kan avlive: Én persons erfaringer trumfer ikke statistikk. Anonymous poster hash: 7323d...be6
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #7 Skrevet 23. juni 2016 Det hjelper ikke å skrive mange ord, uten å komme med kilder! Har du ikke gått på skolen??? Før kildene, er ordene dine null verdt. Anonymous poster hash: eed35...f45
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #8 Skrevet 23. juni 2016 Halsbrann betyr ikke at babyen har mye hår. Veldig lenge siden de trodde babyen lå "løst" inni magen så håret kunne kile deg i halsen 😉 Man får heller ikke barn med hareskår av å bli skremt, se en husbrann eller se en hare bli skutt Anonymous poster hash: b57b1...025
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #9 Skrevet 23. juni 2016 En myte til jeg kan avlive: Én persons erfaringer trumfer ikke statistikk. Anonymous poster hash: 7323d...be6 Er ikke bare HI som kan signere under på dette med kvalmen. Anonymous poster hash: 62c40...185
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #10 Skrevet 23. juni 2016 En myte til jeg kan avlive: Én persons erfaringer trumfer ikke statistikk. Anonymous poster hash: 7323d...be6 Det skrev jeg nå ikke, jeg bare bekreftet at det ikke var noen sammenheng for min del heller HI Anonymous poster hash: 5d3ac...763
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #11 Skrevet 23. juni 2016 Ser begge går igjen i en tråd her, og det er egentlig utrolig at mytene fortsatt er der. Nå skulle jeg gjerne limt inn lenker for å underbygge det jeg skriver, men av en eller grunn nekter PC'en min å gjøre dette her på DB. Det kan imidlertidig lett googles opp om noen vil undersøke sannhetsgestalten. 1. Det er ikke mannen som bestemmer kjønn på babyen. Eggcellen er med på å velge ut hvilke sædcelle som får trenge gjennom membranen. Dersom man skal si noe om hvem som bestemmer, er det i så fall kvinnen, siden det er hennes eggcelle, men strengt tatt er det fint lite både vi og mannen egentlig kan gjøre. 2. Det er faktisk slik at jo flere barn man har av samme kjønn, jo større er sjansen for at neste barn blir av samme kjønn også; men økningen er marginal. Det er kun snakk om en økning på noen få promille. Det vil alltid være størst sjanse for gutt (ca 51,5%), og denne vil øke opp til ca 52% dersom man har to eller flere gutter fra før. Så myten er i og for seg riktig, men forskjellen er så liten at det i praksis ikke betyr noe videre. Anonymous poster hash: 5d3ac...763 Men det er nå vel likevel sædcellen som avgjør kjønn? Selv om egget "velger" hva som skal slippe inn? Anonymous poster hash: 2b008...b20
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #12 Skrevet 23. juni 2016 Det hjelper ikke å skrive mange ord, uten å komme med kilder! Har du ikke gått på skolen??? Før kildene, er ordene dine null verdt. Anonymous poster hash: eed35...f45 Som nevnt får jeg ikke til å lime dem inn, og jo, jeg holder på med masterstudie, så jeg er godt kjent med kildebruk For punkt 2 i hvert fall, jeg skal prøve å skrive manuelt, men det er mulig jeg misser noen tegn: www.ssb.no/a/samfunnsspeilet/utg/200903/ssp.pdf Den andre finner jeg ikke igjen nå. HI Anonymous poster hash: 5d3ac...763
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #13 Skrevet 23. juni 2016 Men det er nå vel likevel sædcellen som avgjør kjønn? Selv om egget "velger" hva som skal slippe inn? Anonymous poster hash: 2b008...b20 Jo, for så vidt, men eggcellen bidrar aktivt den også, i motsetning til hva mange later til å tro. Dette sitter igjen gamle forestillinger om kvinnen som passiv og mottakende, men nå viser det seg altså at kvinnen (eggcellen da) er minst like aktiv og medvirkende. Så mest korrekt blir det å si at eggcellen bestemmer om det er en sædcelle med x-kromosom eller en med y-kromosom som slipper inn. HI HI Anonymous poster hash: 5d3ac...763
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #14 Skrevet 23. juni 2016 Jo, for så vidt, men eggcellen bidrar aktivt den også, i motsetning til hva mange later til å tro. Dette sitter igjen gamle forestillinger om kvinnen som passiv og mottakende, men nå viser det seg altså at kvinnen (eggcellen da) er minst like aktiv og medvirkende. Så mest korrekt blir det å si at eggcellen bestemmer om det er en sædcelle med x-kromosom eller en med y-kromosom som slipper inn. HI HI Anonymous poster hash: 5d3ac...763 Men egget kan uansett ikke gjøre om på at en manns ladning av "svømmere" som regel er av en bestemt sammensetning. Hvis han er tilbøyelig til å få kun døtre med sin første kone, er det sannsynligvis at han får det også med sin neste. Da har han en sammensetning av sædceller der X-ene lever bedre og svømmer bedre enn Y-ene. Anonymous poster hash: 80a0d...c50
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #15 Skrevet 23. juni 2016 Men egget kan uansett ikke gjøre om på at en manns ladning av "svømmere" som regel er av en bestemt sammensetning. Hvis han er tilbøyelig til å få kun døtre med sin første kone, er det sannsynligvis at han får det også med sin neste. Da har han en sammensetning av sædceller der X-ene lever bedre og svømmer bedre enn Y-ene. Anonymous poster hash: 80a0d...c50 Det er vesentlig flere faktorer som spiller inn enn de jeg nevnte i HI, bl.a. er det funnet en sammenheng mellom flere jentebarn hos de hvor fedrene har typiske reiseyrker enn de hvor fedrene reiser mindre, og flere jenter hvor fedrene dykker mye/ofte. I tillegg er det flere medisinske tilstander som gjør nettopp det du beskriver, nemlig at en mann produserer ulikt av celler. Likevel var mye av poenget mitt at for det veldig store gjennomsnittet vil det være feil å opprettholde en tro om at det er mannens sædceller som bestemmer hvem som skal få befrukte egget all den tid det faktisk er eggcellen som avgjør hvem som slippes inn. HI Anonymous poster hash: 5d3ac...763
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #16 Skrevet 23. juni 2016 Det er vesentlig flere faktorer som spiller inn enn de jeg nevnte i HI, bl.a. er det funnet en sammenheng mellom flere jentebarn hos de hvor fedrene har typiske reiseyrker enn de hvor fedrene reiser mindre, og flere jenter hvor fedrene dykker mye/ofte. I tillegg er det flere medisinske tilstander som gjør nettopp det du beskriver, nemlig at en mann produserer ulikt av celler. Likevel var mye av poenget mitt at for det veldig store gjennomsnittet vil det være feil å opprettholde en tro om at det er mannens sædceller som bestemmer hvem som skal få befrukte egget all den tid det faktisk er eggcellen som avgjør hvem som slippes inn. HI Anonymous poster hash: 5d3ac...763 Og mitt poeng er at det kan ikke egget "avgjøre" hvis bare én type spermatozoer når fram. Hvis guttecellene ikke er levedyktige, vil egget måtte slippe inn en jentecelle. Anonymous poster hash: 80a0d...c50
Gemini77 Skrevet 23. juni 2016 #17 Skrevet 23. juni 2016 Kvinnens surhetsgrad i underlivet har er stor innvirkning på kjønn. Basisk eller surt miljø spiller en rolle for trivselen til x-eller y sædcellene.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #18 Skrevet 23. juni 2016 Også i denne tråden klarte noen å finne noe å krangle på❤️❤️❤️ Anonymous poster hash: c28c9...fc9
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #19 Skrevet 23. juni 2016 Også i denne tråden klarte noen å finne noe å krangle på❤️❤️❤️ Anonymous poster hash: c28c9...fc9 Er det krangling å påpeke mangler i et innlegg som skal inneholde fakta? Anonymous poster hash: 80a0d...c50
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #20 Skrevet 23. juni 2016 haha avliv en myte med falske påstander, kjempe bra det ER far som bestemmer kjønnet. av menneskets 46 kromosoner er ett par kjønnskromosoner. X+Y=Gutt X+X=Jente. kvinner lager Kun X-kromosoner, dermed er det mennenes sædceller som bestemmer hvilke kjønn barnet blir. avhengig om sædcellen som treffer egget har et X eller Y kromosom. Anonymous poster hash: ac22f...f32
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #21 Skrevet 23. juni 2016 Er det krangling å påpeke mangler i et innlegg som skal inneholde fakta? Anonymous poster hash: 80a0d...c50 Ja det er det. Anonymous poster hash: c28c9...fc9
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #22 Skrevet 23. juni 2016 haha avliv en myte med falske påstander, kjempe bra det ER far som bestemmer kjønnet. av menneskets 46 kromosoner er ett par kjønnskromosoner. X+Y=Gutt X+X=Jente. kvinner lager Kun X-kromosoner, dermed er det mennenes sædceller som bestemmer hvilke kjønn barnet blir. avhengig om sædcellen som treffer egget har et X eller Y kromosom. Anonymous poster hash: ac22f...f32 Ikke når det er egget som bestemmer om det er x- eller y-kromosomet som skal få komme inn. Anonymous poster hash: bce36...4af
Hjertefru Skrevet 23. juni 2016 #23 Skrevet 23. juni 2016 Har du belegg for påstanden om at egget er med på å bestemme hvilken type sædcelle som slippes inn?
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #24 Skrevet 23. juni 2016 Ser begge går igjen i en tråd her, og det er egentlig utrolig at mytene fortsatt er der. Nå skulle jeg gjerne limt inn lenker for å underbygge det jeg skriver, men av en eller grunn nekter PC'en min å gjøre dette her på DB. Det kan imidlertidig lett googles opp om noen vil undersøke sannhetsgestalten. 1. Det er ikke mannen som bestemmer kjønn på babyen. Eggcellen er med på å velge ut hvilke sædcelle som får trenge gjennom membranen. Dersom man skal si noe om hvem som bestemmer, er det i så fall kvinnen, siden det er hennes eggcelle, men strengt tatt er det fint lite både vi og mannen egentlig kan gjøre. 2. Det er faktisk slik at jo flere barn man har av samme kjønn, jo større er sjansen for at neste barn blir av samme kjønn også; men økningen er marginal. Det er kun snakk om en økning på noen få promille. Det vil alltid være størst sjanse for gutt (ca 51,5%), og denne vil øke opp til ca 52% dersom man har to eller flere gutter fra før. Så myten er i og for seg riktig, men forskjellen er så liten at det i praksis ikke betyr noe videre. Anonymous poster hash: 5d3ac...763 Whaaaat!?! Og eg som alltid trudde at Aristoteles sitt konsept om at babyen er fiks ferdig i sædcella, var sann. Jaja, no veit eg det òg 😂 Anonymous poster hash: fb6b2...e50
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #25 Skrevet 24. juni 2016 Ja det er det. Anonymous poster hash: c28c9...fc9 Da skjønner jeg bedre survingen og klynkingen dette forumet er smekkfullt av. "Svigermor er et beist, hun sier fæle ting dagen lang" betyr egentlig bare "Svigermor så ut vinduet og fortalte at det har begynt å regne". Til din opplysning: å nevne en kjensgjerning er ikke en fornærmelse, et angrep eller noe som helst personlig. Det er bare en kjensgjerning. Hvis du merker at du reagerer emosjonelt på en saksopplysning bør du søke profesjonell bistand til å håndtere hverdagen og dine ustabile følelser bedre. Anonymous poster hash: 80a0d...c50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå