Gå til innhold

Hvilke ord ser du ofte at folk skriver feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Live/livet og bilde/bildet. Eksempel: Så fint bildet du har. Han er fortsatt i livet.

Anonymous poster hash: 37ce6...ca1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sett korselig dykke opp på Facebook flere ganger av forskjellige personer.

Anonymous poster hash: 9461f...ff6

Skrevet

Like liker virkelig ikke når folk skriver

oxo istedet for også

Anonymous poster hash: a4c38...6f8

Skrevet

Noen ord jeg ofte ser skrevet feil er

- Sinnsyk (skrives «sinnssyk» med dobbel s)

- Høytaler (skrives «høyttaler» med dobbel t))

Feil kjønn på ord

- Et kompliment, komplimentet (skal være «en kompliment», «komplimenten»)

- Et design, designet (skal være «en design», «designen»)

Det verste er når folk bruker uttrykk feil og betydningen blir en helt annen

- «Nødvendigvis ikke», når de mener «ikke nødvendigvis»

- «Det kan ikke være tvil om annet», når de mener «det kan ikke være snakk om annet» eller «det kan det ikke være tvil om»

Anonymous poster hash: c82a9...2b3

Joda, du kan skrive "høytaler" med en t. Bare se selv på www.ordbok.no. I tillegg er det lov å bruke "et" framfor både "kompliment" og "design". Det kan du også se på www.ordbok.no.

Kanskje greit for din egen sjelsro å sjekke ut slikt før du begynner å irritere deg over det?

Anonymous poster hash: 338d8...c31

Skrevet

Joda, du kan skrive "høytaler" med en t. Bare se selv på www.ordbok.no. I tillegg er det lov å bruke "et" framfor både "kompliment" og "design". Det kan du også se på www.ordbok.no.

Kanskje greit for din egen sjelsro å sjekke ut slikt før du begynner å irritere deg over det?

Nå har jeg undersøkt www.ordbok.no

Siden fins ikke. Så dette må du nesten underbygge med en link.

Anonymous poster hash: b30cc...7af

Skrevet

Nå har jeg undersøkt www.ordbok.no

Siden fins ikke. Så dette må du nesten underbygge med en link.

Ahh, beklager, de har byttet navn. Jeg får ikke til å lime inn linker her av en eller annen grunn, men her er riktig side i hvert fall:

www.nob-ordbok.uio.no

Denne siden er et samarbeid mellom UiO og Språkrådet og blir stadig oppdatert, den er dermed en høyst sikker kilde. Den er til og med kommet på listen over linker elever i VGS som tar norskeksamen skal ha tilgang til under eksamen.

Skrevet

Særskrivingsfeil irriterer meg. Det mest latterlige jeg "ofte" ser, er et eksempel fra Facebook. Mange skriver ofte at det skal bli deilig med lang helg. Helgen er like lang som alle andre helger. Har man en ekstra fridag eller noe slikt så er det langhelg, det er noe helt annet.

Anonymous poster hash: 2c011...817

Skrevet

Ahh, beklager, de har byttet navn. Jeg får ikke til å lime inn linker her av en eller annen grunn, men her er riktig side i hvert fall:

www.nob-ordbok.uio.no

Denne siden er et samarbeid mellom UiO og Språkrådet og blir stadig oppdatert, den er dermed en høyst sikker kilde. Den er til og med kommet på listen over linker elever i VGS som tar norskeksamen skal ha tilgang til under eksamen.

Formen "et kompliment" er jo ganske ny i offisiell normering, da. Den kom i desember.

http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt/2015/no-kan-du-skrive-eit-kompliment/

Skrevet

Noen ord jeg ofte ser skrevet feil er

- Sinnsyk (skrives «sinnssyk» med dobbel s)

- Høytaler (skrives «høyttaler» med dobbel t))

Feil kjønn på ord

- Et kompliment, komplimentet (skal være «en kompliment», «komplimenten»)

- Et design, designet (skal være «en design», «designen»)

Det verste er når folk bruker uttrykk feil og betydningen blir en helt annen

- «Nødvendigvis ikke», når de mener «ikke nødvendigvis»

- «Det kan ikke være tvil om annet», når de mener «det kan ikke være snakk om annet» eller «det kan det ikke være tvil om»

Anonymous poster hash: c82a9...2b3

Kompliment kan skrives med intetkjønn om man ønsker. Det er valgfritt, så det er ingen grunn til å irritere seg over det.

Skrevet

Kompliment kan skrives med intetkjønn om man ønsker. Det er valgfritt, så det er ingen grunn til å irritere seg over det.

Og det er som nevnt en regel som kun har eksistert i 6 måneder. Så det er kanskje forståelig at de som har skrevet det riktig hele veien ikke har fanget det opp. Men for dere som har sagt og skrevet det feil i alle år må det være en lettelse!

Skrevet

Formen "et kompliment" er jo ganske ny i offisiell normering, da. Den kom i desember.

http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt/2015/no-kan-du-skrive-eit-kompliment/

Joda, men det er fortsatt lov nå ;) Jeg holder meg oppdatert på slikt pga. yrket mitt, men jeg forstår selvsagt at ikke alle andre følger like godt med.

Skrevet

SÆRSKRIVINGSFEIL! Helt utrolig hvor mange som feiler på dette og deler opp ord i hytt og pine,

Anonymous poster hash: dbf8f...b17

Jeg er ikke så glad i rot med munnhell. Det gjelder hytt og vær/død og pine, men verst av alle er diverse varianter av å skjære alle over én kam. Siste jeg leste var en som lovet å ikke feie alle under en kam.

Skrevet

Et og ett

Anonymous poster hash: 75ccf...a0b
Skrevet

Skjelden, fjord, kvelds kos, hvet, full korn (oh yes!), barne relatert, desverre,

Anonymous poster hash: 9152c...29d

Skrevet

Konstantere (konstatere).

Forhåndsregler (forholdsregler).

Skrevet

Apselutt

Anonymous poster hash: 00990...da9

Ha ha! Jeg leste apesalutt 🙉

Anonymous poster hash: 206f2...ca5

Skrevet (endret)

Jeg prøver å ikke irritere meg så mye for jeg har sikkert en del feil selv. Både pga. små bokstaver på telefonen kombinert med litt hastverk og pga. at jeg ikke har et perfekt skriftspråk.

Kjenner likevel at jeg rister litt på hodet av Ann til an og ifjord til ifjor.

Spesielt når det går igjen flere ganger i innlegget/teksten slik at det er tydelig at de tror det skal være slik.

Endret av moota m storebror&lillebror
Skrevet

Så fint bildet.

Beskymret

Orddelingsfeil

Og/å feil

Skrevet

Hvordan skrives venninde?

Anonymous poster hash: 92e36...b78

Skrevet

Flesteparten (en part kan ikke være flere, den kan bare være én. Men den kan være storparten, brorparten eller mesteparten!)

Fler og mere (det heter mer og flere. Ikke "mange fler muligheter og mye mere moro", men "mange flere muligheter og mye mer moro.")

Skrevet

Gulerot istedenfor gulrot og særskrivingsfeil er irriterende.

Anonymous poster hash: 3c836...981

Skrevet

Det som irriterer meg mest nå for tiden er når folk blander sammen "hva", "hvilken", "hvordan" og "hvem".

F.eks: "hvem fuktighetskrem er best" o.l. jeg kommer ikke på så mange eksempler akkurat nå. Men slike feil ser jeg flere både på nettforum og realityserier begår. Det svir i øya!

Før kunne jeg henge meg litt opp i orddelingsfeil. Men jeg skal ikke være skinnhellig, fingra flyr litt fort over tastaturet til tider her også 😊

Skrevet

Nysgjerrig skrives slik. Ikke nyskjerrig.

Og her inne er jo også håndkle et veldig vanskelig ord for mange. Har jo sett div varianter, honkle for eksempel.

Anonymous poster hash: c3d7d...40c

Honkle er veldig intern humor for en del gamle travere. Kanskje noen kan hente frem tråden, så du kan lese.😃

Ett/ et

Campingferie blir til camping ferie

Sydentur blir til syden tur

Anonymous poster hash: f1c2c...abf

Skrevet

Venninne.

Anonymous poster hash: 1cb17...64c

Skrevet

Venninne

Anonymous poster hash: f1c2c...abf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...