Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #1 Skrevet 22. juni 2016 Min ekskone nekter å ta igjen slektsnavnet hennes etter to års skilsmisse. Jeg liker ikke at hun bærer etternavnet mitt. Det er relativt få her i landet som har det slektsnavnet. I så fall hva er det jeg kan gjøre? Skal jeg eventuelt ta det opp med advokaten min? Vi har ett barn sammen. Desperat etter svar. Takk på forhånd. Anonymous poster hash: 988ae...d20
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #2 Skrevet 22. juni 2016 Hun vil vel ha samme navn som barnet. Ikke noe rart med det. Anonymous poster hash: 09180...09d
TinaK 1990 Skrevet 22. juni 2016 #3 Skrevet 22. juni 2016 Neppe noe du kan gjøre. Og hvorfor gjør det noe? Skjønner godt at hun har lyst å hete det samme som barna. Hev deg over det, bruk energien din på viktigere ting.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #4 Skrevet 22. juni 2016 Hjelper ikke med advokat . Du har ingen sak. Og du kan heller ikke bestemme/tvinge noen til å bytte navn. Anonymous poster hash: 20be6...db5
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #5 Skrevet 22. juni 2016 Si at barnet og kan bytte navn. Anonymous poster hash: e3c44...5e8
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #6 Skrevet 22. juni 2016 Du kan ikke gjøre noe som helst. Heldigvis. Anonymous poster hash: b1346...123
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #7 Skrevet 22. juni 2016 Ikke mye du får gjort her. Mange velger å beholde navnet fordi det er den de er nå, og som andre her sier, pga barnet. Gjør det virkelig så mye? Anonymous poster hash: 560d4...7c1
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #8 Skrevet 22. juni 2016 Det er hennes rett. Ingen kan fradømmes et navn de har fått på lovlig vis. Navnet er hennes, like mye som det er ditt. Min svigermor har vært skilt i 40 år, og har fremdeles eksmannens navn - det samme som barna hennes har. Anonymous poster hash: 2fb0c...3da
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #9 Skrevet 22. juni 2016 Kjenner at jeg lurer litt på om hun er gal fordi hun ikke vil bytte navn, eller om det er noe helt annet som gjør at du mener hun er gal. Mine svigerforeldre har vært skilt i 15 år, og har fortsatt samme etternavn. Rett og slett fordi moren vil hete det samme som barna. Anonymous poster hash: 342cc...f49
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #10 Skrevet 22. juni 2016 Det er risikoen du tar når du gifter deg. Jeg er rimelig sikker at du var veldig fornøyd den gangen da hun tok navnet ditt. Noen skifter navn fordi deres eget er kjedelig, men vil anta de fleste gjør det fordi de ønsker at hele familien har samme etternavn. Du kan jo foreslå at barna får hennes navn, kanskje de vil få henne til å avlegge ditt. Hvis du syns det er verdt det, kjør på. Anonymous poster hash: 4c0a5...30b
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #11 Skrevet 22. juni 2016 Mamma ble gift i 1967 og skilt i 1981, men har fortsatt pappas etternavn. Hun syntes det bare var merkelig å bytte tilbake etter 15 år. Ingen husket henne som pikenavnet sitt, ingen her vi bor har kjent henne under noe annet navn enn det hun het som gift. Skjønner ikke hvorfor du mener man må være "gal" for å ville holde på det man en gang valgte - for valget ble jo tatt med livstid som ambisjon. Anonymous poster hash: 926a6...53b
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #12 Skrevet 23. juni 2016 Jeg tør å påstå at det ikke er ekskona som er gal her.... Anonymous poster hash: b52c4...0a5
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #13 Skrevet 23. juni 2016 Se der fikk Fanden fordi han var dum, og ikke beregnet sitt publikum. Anonymous poster hash: a1dd5...6d2
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #14 Skrevet 23. juni 2016 Det er helt vanlig å beholde familienavnet selv om man blir skilt, så det er du som er den gale her. Anonymous poster hash: 70264...3cc
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #15 Skrevet 23. juni 2016 Det er ikke "ditt" etternavn. Det er like nye hennes. Tipper du var fornøyd med at kone og barn fikk ditt etternavn? Ville du akseptert å ikke dele etternavn med barna dine? Anonymous poster hash: 6a3c7...6a0
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #16 Skrevet 23. juni 2016 nå er det slik at foreldre kan ta etternavnet til barna sine, så du har ikke så mye du skulle sagt i forhold til dette desverre. men du kan jo lufte det for henne at du syns er litt rart. Anonymous poster hash: e0d9c...ad7
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #17 Skrevet 23. juni 2016 Jeg tenker også at dersom du absolutt ikke vil at hun skal ha navnet er den beste løsningen at både mor og barn tar tilbake hennes navn, eller finner et nytt. Du kan prøve å lufte det for henne, men du kommer ingen vei hvis hun ikke ønsker det selv. Anonymous poster hash: 09180...09d
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #18 Skrevet 23. juni 2016 Ekskona til mannen min beholdt hans navn da de ble skilt. Da vi giftet oss tok vi mitt navn, han ønsket det. Da ble ekskona rasende! Det er en gal ekskone. Din ekskone er ikke gal fordi hun beholder navnet sitt. Anonymous poster hash: 69476...45e
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #19 Skrevet 23. juni 2016 Skulle jeg bli skilt, så kommer jeg aldri til å bytte tilbake til etternavnet jeg hadde før jeg gikk opp til alters. Jeg hata mitt forrige etternavn og det navnet tilhører min stefar. Jeg føler meg ikke som en del av stefar sitt etternavn. Og min mor sitt pikenavn har jeg ingen tilknytning til. Mitt etternavn som gift er et navn jeg føler er meg og det navnet skal jeg bære. Anonymous poster hash: 3d4e0...5d3
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #20 Skrevet 23. juni 2016 Se der fikk Fanden fordi han var dum, og ikke beregnet sitt publikum. Anonymous poster hash: a1dd5...6d2 😂 Anonymous poster hash: c45ed...caf
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #21 Skrevet 23. juni 2016 Se der fikk Fanden fordi han var dum, og ikke beregnet sitt publikum. Anonymous poster hash: a1dd5...6d2 Uansett publikum så kan ikke hi tvinge ekskona til å endre etternavnet sitt. Anonymous poster hash: 6a3c7...6a0
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #22 Skrevet 23. juni 2016 Det er risikoen du tar når du gifter deg. Jeg er rimelig sikker at du var veldig fornøyd den gangen da hun tok navnet ditt. Noen skifter navn fordi deres eget er kjedelig, men vil anta de fleste gjør det fordi de ønsker at hele familien har samme etternavn. Du kan jo foreslå at barna får hennes navn, kanskje de vil få henne til å avlegge ditt. Hvis du syns det er verdt det, kjør på. Anonymous poster hash: 4c0a5...30b Det kan jeg ikke gjøre. Vi har skrevet under en samværsavtale der hvor det står at jeg har 50% ansvar for ungen. Hun har truet med å ta ungen med seg til hjemlandet hennes der det blir nærmest umulig for meg å finne dem. Jeg kan ikke fortelle om disse tingene til noen fordi da risikerer hun å tape retten til å bo i Norge og igjen vil det skape problemer for ungen. Derfor har jeg i det siste trekket meg tilbake og ikke ringt for å se ungen engang, bare for å slippe all problemene som hun skaper ut av ingen ting bare fordi jeg velger å hente ungen på barnehagen for å hilse på henne. Jeg får ikke engang ha barnet på besøk hos meg, fordi moren rett og slett er redd for at jeg har en annen dame hos meg. Igjen mitt etternavn kan bli misbrukt i hjemlandet hennes. Dette har hun truet meg med. Derfor kan jeg ikke la henne beholde den. Dere som dømmer ut fra to setninger. Jeg giftet meg med henne fordi hun drev å presse på meg om å gifte oss for at hun slipper å skjule forholdet vårt fra moren. Jeg innrømmer at jeg har vært dum og tok for raske beslutninger, men hvem er dere til å dømme? Jeg tør å påstå at det ikke er ekskona som er gal her.... Anonymous poster hash: b52c4...0a5 Jeg trenger ikke fortelle helt spesifikt hvordan jeg har det med hun dama. for at dere skal slutte å dømme meg ut av bare to setninger. Men etter at forholdet tok slutt har hun vært ute etter meg hele tiden. Hun stalket kjærestene mine på hjemmene deres, arbeidssted og gikk til angrep hver gang hun så meg med en av dem. ´´Heldigvis´´ har damen stukket av rett etter at de ser oppførselen hennes. Jeg har holdt igjen med å anmelde henne fordi jeg er redd hun kom til å miste retten til å bo i Norge. Fordi hun nemlig ikke har fått det Norske passet enda. Det igjen fordi jeg ønsker at barnet skal ha samvær med begge foreldrene, så h*n ikke havner i et helt annet land enn hvor faren befinner seg. HI Anonymous poster hash: 988ae...d20
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #23 Skrevet 23. juni 2016 Tilleggsinformasjonen du kommer med her, er fullstendig irrelevant. Du kan ikke, på noen som helst måte, frata hennes navn. Uansett om hun er kjip eller ei. Anonymous poster hash: 8bc17...102
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #24 Skrevet 23. juni 2016 Om navnet ditt er så hellig, hvorfor ga du henne det da? Dette er hennes navn nå, ikke bare ditt. Hun har sikkert hatt dette navnet i flere år, barna har sikkert dette navnet. Hvorfor skal du ta det? Anonymous poster hash: 8c74c...b72
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #25 Skrevet 23. juni 2016 Det kan jeg ikke gjøre. Vi har skrevet under en samværsavtale der hvor det står at jeg har 50% ansvar for ungen. Hun har truet med å ta ungen med seg til hjemlandet hennes der det blir nærmest umulig for meg å finne dem. Jeg kan ikke fortelle om disse tingene til noen fordi da risikerer hun å tape retten til å bo i Norge og igjen vil det skape problemer for ungen. Derfor har jeg i det siste trekket meg tilbake og ikke ringt for å se ungen engang, bare for å slippe all problemene som hun skaper ut av ingen ting bare fordi jeg velger å hente ungen på barnehagen for å hilse på henne. Jeg får ikke engang ha barnet på besøk hos meg, fordi moren rett og slett er redd for at jeg har en annen dame hos meg. Igjen mitt etternavn kan bli misbrukt i hjemlandet hennes. Dette har hun truet meg med. Derfor kan jeg ikke la henne beholde den. Dere som dømmer ut fra to setninger. Jeg giftet meg med henne fordi hun drev å presse på meg om å gifte oss for at hun slipper å skjule forholdet vårt fra moren. Jeg innrømmer at jeg har vært dum og tok for raske beslutninger, men hvem er dere til å dømme? Jeg trenger ikke fortelle helt spesifikt hvordan jeg har det med hun dama. for at dere skal slutte å dømme meg ut av bare to setninger. Men etter at forholdet tok slutt har hun vært ute etter meg hele tiden. Hun stalket kjærestene mine på hjemmene deres, arbeidssted og gikk til angrep hver gang hun så meg med en av dem. ´´Heldigvis´´ har damen stukket av rett etter at de ser oppførselen hennes. Jeg har holdt igjen med å anmelde henne fordi jeg er redd hun kom til å miste retten til å bo i Norge. Fordi hun nemlig ikke har fått det Norske passet enda. Det igjen fordi jeg ønsker at barnet skal ha samvær med begge foreldrene, så h*n ikke havner i et helt annet land enn hvor faren befinner seg. HI Anonymous poster hash: 988ae...d20 Her tror jeg ville tenkt på barnets beste og anmeldt henne. Ingen barn har godt av en slik ustabil truende person i livet sitt. Det er ikke alltid at det er det beste for barnet og ha samvær med begge foreldrene eller 50/50 for å si det slik. Og hun kan ikke ta med seg barnet uten videre det er da kidnapping. Anonymous poster hash: e3c44...5e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå