Gå til innhold

Dette med forbrenning når man slanker seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

leser mye forksjellig her, noen sier at om du ikke spiser tilstrekkelig vil kroppen gå i sultemodus slik at du går saktere eller ikke ned i vekt. Jeg klarer vel ikke helt å forstå hvordan dette kan stemme, kan kroppen liksom bare bestemme seg for at nå trenger den ikke like mye mat som før den da? Om man spiser jevnt og trutt og ligger på underskudd (som man da gjerne må for å gå ned i vekt) så bør da vekta også, teoretisk sett, gå nedover? Noen som vil ta på seg å forklare meg om dette har noe for seg eller bare er en myte?

Anonymous poster hash: a36e5...5b2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke gir kroppen din nok næring vil den selvfølgelig gå i sparemodus. Den tviholder på det den får inn.

Om du holder et jevnt inntak med mindre kalorier en du forbrenner, vi du sakte gå nedover.

Da jeg slanket meg,spiste jeg oftere, sunnere, mindre porsjoner, og trimmet. Hver lørdag spiste jeg hva jeg ville. Om man gir kroppen litt ekstra en dag i uken, lurer du den litt og en setter opp forbrenningen.

Om du vil ned, spis sunt, godt, forbrenn mer kalorier enn du får i deg.

Anonymous poster hash: 310fb...5ff

Skrevet

En deltaker fra slankekrigen i USA gikk ut og sa at han hadde ødelagt metabolismen på det opplegget. Han måtte enten leve resten av livet på under 1600 kcal ellers ville ham legge på seg igjen. Normalt for en mann er rundt 2400 kcal.

Jeg har ingen tro på lavkalori. Jeg mener kutt usunn mat. Kutt fett og raffinert sukker samt hvitt hvetemel. Spis mye komplekse karbohydrater (som kroppen bruker mye energi på å bryte ned og gir det stabilt blodsukker), samt rene produkter, og spis til du er mett. Frukt er greit ettersom det har mye fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter. Unngå juice, ettersom fruktsukkeret blir lettere tilgjengelig enn om du bare spiser appelsinen.

Anonymous poster hash: 90297...e13

Skrevet

Wow såpass! Jeg ligger på ca 1200 kalorier per dag og går tur eller trener noen ganger i uka. Bare at vekta har ikke rørt seg! Jeg har vært kjempeflink å spist frokost, lunsj, middag og kvelds, da med mye grønnsaker, rent kjøtt og fullkorn/grove brødprodukter. Fett via naturlige kilder som nøtter osv. i tre uker nå. Men jeg føler meg ikke slankere, og vekta står stille. Det er forferdelig frustrerende! Skal prøve gå opp litt da på maten jeg spiser å se om det hjelper på. Jeg trodde helt ærlig at sparemodus bare var tull, men om det faktisk stemmer er det vel der jeg er nå :/

Skrevet

Wow såpass! Jeg ligger på ca 1200 kalorier per dag og går tur eller trener noen ganger i uka. Bare at vekta har ikke rørt seg! Jeg har vært kjempeflink å spist frokost, lunsj, middag og kvelds, da med mye grønnsaker, rent kjøtt og fullkorn/grove brødprodukter. Fett via naturlige kilder som nøtter osv. i tre uker nå. Men jeg føler meg ikke slankere, og vekta står stille. Det er forferdelig frustrerende! Skal prøve gå opp litt da på maten jeg spiser å se om det hjelper på. Jeg trodde helt ærlig at sparemodus bare var tull, men om det faktisk stemmer er det vel der jeg er nå :/

Hvor lenge har du holdt på da?

Anonymous poster hash: ba8c2...005

Skrevet

Her er en link til hvordan de i slankekrigen sin metabolisme ble ødelagt. Mind you, de hadde et ekstremt underskudd av kalorier. Ca 3500 daglig i de mnd de var hjemme.

Men med 1200 kcal og normal aktivitet vil en normalvektig kvinne ha omtrent 800-1000 kalorier gitt at man har en normal metabolisme. Med et underskudd så kommer metabolismen til å justere seg ned uansett.

De sier at trening utgjør gram og kosthold kilo, men heller at man går sakte ned og spiser sunt og riktig (også riktig mengde, mellom 2000-2200 er normalt) enn å måtte leve hele livet på 1500 kcal.

Skrevet

Hvis man spiser under hvileforbrenningen vil jo kroppen skru ned forbrenningen for å prioritere at hjertet ditt skal slå, blodet pumpes rundt etc. Det beste er jo å ha et moderat underskudd og gå sakte ned i vekt.

Anonymous poster hash: 1c079...025
Skrevet

Her er en link til hvordan de i slankekrigen sin metabolisme ble ødelagt. Mind you, de hadde et ekstremt underskudd av kalorier. Ca 3500 daglig i de mnd de var hjemme.

Men med 1200 kcal og normal aktivitet vil en normalvektig kvinne ha omtrent 800-1000 kalorier gitt at man har en normal metabolisme. Med et underskudd så kommer metabolismen til å justere seg ned uansett.

De sier at trening utgjør gram og kosthold kilo, men heller at man går sakte ned og spiser sunt og riktig (også riktig mengde, mellom 2000-2200 er normalt) enn å måtte leve hele livet på 1500 kcal.

http://mobile.nytimes.com/2016/05/02/health/biggest-loser-weight-loss.html

Skrevet

Jeg har holdt på i tre uker nå, men da må jeg vel rett og slett bare øke kaloriinntaket. Skal sies at jeg er ekstremsulten på kveldene, ikveld inkludert. Har så lyst å løpe opp å begrave huet i godterposen til ungene, nesten så ejg er skjelven. Men jeg regna med det var sånn det var de første ukene uten den vanlige dosen sukker :P

Takk, skal lese den linken :) Om det er sånn det fungerer er det jo absolutt ingen vits i å spise så lite uansett..

HI

Skrevet

Tror det er sterkt overdrevet.

Mange av de som går på ekstreme kurer går opp i vekt fordi de har gått for raskt ned. De må passe ekstra godt på når de løsner opp på det strenge kostholdet.

Jeg gikk på ekstremkur for 8 år siden. Spiser i dag normalt, trener tre ganger i uka og veier det samme.

Det er også bevist at hjernen bruker va fem år på å venne seg til sin nye vekt, den vil motarbeide deg for å nå den vekten du hadde.

Desverre har jeg ingen link til den påstanden, så en dokumentar om slanking.

Anonymous poster hash: 31d96...105

Skrevet

Kroppen kan gjøre forskjellige ting for å utnytte energien best mulig. Sette ned kroppstemperaturen, en halv grad kan spare masse energi i løpet av et døgn.

Maksimere opptaket av energi fra maten. Normalt sett går en del av kaloriene rett gjennom kroppen uten å bli tatt opp i tarmen, men når kroppen får for lite mat, blir tarmene mer effektive, og kan ta opp mer av kaloriene fra maten vi spiser.

Prossesser i kroppen kan senkes, ved at f.eks cellefornyelse går saktere. Fordøyelsen går saktere.

I tillegg vil man bli trett og sliten, få et økt behov for hvile, ikke greie å bruke musklene optimalt fordi kroppen prøver å få deg til å spare på energien.

Det er mange virkemidler kroppen kan ta i bruk. Det er en ren overlevelsesmekanisme. For at vi skal kunne overleve i tider med lite mat.

Anonymous poster hash: 9fd7c...cb0

Skrevet

Grethe Roede anbefaler vel aldri å gå under 1600 kalorier i døgnet, stopper vektnedgangen opp må man heller ta en runde med økt aktivitet for å "vekke" kroppen litt igjen.

Anonymous poster hash: ae687...14d

Skrevet

For å gå ned i vekt bør du ligge 500 kcal under det du trenger. Hva du trenger kommer an på hvor mye du er i aktivitet den dagen. Jeg har prøvd mange ulike metoder og dietter, og har også studert ernæring. Var overvektig selv, og slanket meg på GreteRoede. Personlig syns jeg det er absolutt den beste metoden. Du får i deg mye sunn mat. Da sulter du ikke. Spiser du sunt og variert vil det være større sannsynlighet for å få i deg det du trenger av vitaminer og mineraler, men det anbefales uansett multivitaminer og omega-3 dersom du går lenge på lavkaloridiett. Et tips til deg. Tell kalorier. Med lifesumappen kan du scanne inn eller skrive inn(om det ikke har strekkode) på telefonen, og på den måten finne ut hva det er i de ulike varene. Hvis du trener øker mengden kalorier du skal ha i deg den dagen! Kjempemotivasjon dersom du ønsker å ta en sjokolade på lørdagskvelden, eller bare er glad i mat! Da kan du ta en skikkelig treningsøkt, men spise mer og fortsatt ligge akkurat på det kaloriunderskuddet som er optimalt for deg og dine mål! Jeg kan love deg at dette sammen med gode treningsrutiner vil gi deg en fastere og slankere kropp. For det handler vel ikke bare om å bli tynn? Men få en frisk, sterk og fin(?) kropp? Å slanke seg med lite mat over lang tid på veldig lavt kaloriunderskudd vil selvfølgelig fungere. Bare se på de med anoreksi. De er tynne. Og de har sultet seg. Så klart lite mat vil gjøre deg tynn om du holder på lenge nok. Men jeg kan garantere at "min" metode vil gjøre deg mye mer fornøyd med resultatet. Jeg har aldri vært i så god form som når jeg levde slik. Hadde lite fett på kroppen, mye muskler og mye energi! Og som jeg ser noen har nevnt over her. Det lønner seg å ta en dag enten en dag i uka, eller litt sjeldnere og spise det du vil uten å telle. Kanskje til og med ta en fest, med dessert og hele pakka. Første gang jeg gjorde det etter noen uker med lavkaloridiett hadde jeg gått ned dobbelt så mye på den ukentlige sjekken to dager etterpå, så du skal virkelig ta deg noen slike dager med god samvittighet! 😊

Anonymous poster hash: a113a...f73

Skrevet

Derfor jeg valgt å bruke "Livsstilsendringer" for å gå ned i vekt. Ta små, sunne endringer i hverdagen,- litt etter litt, slik at man ikke gikk fra inaktiv og relativ usunn, til trening hver dag og kjempesunn over natta!! Da tok det meg 4 år og gå ned 17 kilo, men de har holdt seg borte i 9 år (!!!!) og jeg slanket meg aldri. Jeg lever nå som da jeg "avsluttet" livsstilsendringene mine,- og da holder jeg vekta. Hver sunne endring i matveien, hver positive endring i aktivitetsnivå gjorde at inntak vs forbruk tilsa ei matchvekt LITT lavere enn det jeg hadde FØR disse endringene. Men det tar tid! For kroppen er smart,- og den tilpasser forbrenning og forbruk etter inntak og aktivitet,- men den tilpasser også muskler og vekt i forhold til inntak og aktivitet.

Kroppen jobber ikke bare med å HOLDE på ei vekt, da hadde vi heller ikke gått opp så fort,- men med å være mest mulig eneregieffektiv gitt den aktivitet den forventes å bli utsatt for i hverdagen OG gitt det matinntak den forventer få i hverdagen!!! Ei litt lavere vekt er lurt dersom den vet at den må ut og løpe så og så mye,-  for da bruker den mindre energi,-litt mer muskelmasse gjør den mer energieffektiv fordi den vet den må løfte tungt så og så ofte. Selv om disse musklene krever mer i hviletilstand, så er det bedre for kroppens energiregnskap og "lage disse" i påvente av oppgaver den vet kommer!! Disse faktorene blir selvsagt sett sammen med HVA man spiser og energi og næring den forventer få inn!

Jeg har for eksempel alltid vært svak, trener nå en del styrke, men ikke TUNG styrke..... Etter 5-6 år har jeg blitt en god del sterkere, men det meste skjedde i to første årene. Synlig større muskler (altså, JEG ser de, men tror ikke andre blir målbundet av de...) har derimot kommet de siste to...... Løpinga,- fysisk prestasjonsmessig så skjedde mest i starten,- fysikken endrer seg mer og mer nå,- for hvert år! Kroppen min tilpasser seg år med aktivitet,- for å best og lettest mulig kunne gjøre det den VET jeg utsetter den for! Mat gjør selvsagt en del med vekta,- fort,- men det er med årene (faktisk) blir mye lettere og komme seg tilbake i form etter en to-tre uker med nesten null trening og masse utskeielser i matveien... Fordi det er så kort periode så vil kroppen aldri rekke og tilpasse seg hverken ny vekt, eller lavere treningsmengde! Visst higer den etter det i starten (mye mat og lite aktivitet gjør det lett for kroppen og være energieffektiv) men det går over etter ei lita uke med hverdag.

Biggest looser deltakere tror jeg kan komme opp i normalt kcalinntak,- men det vil ta år! Nettopp pga kroppen sin "husk" og ønske om energieffektivitet og forventninger til aktivitet!

Om man tenker på kroppen på denne måten, en maskin som vil være mest mulig energieffektiv i forhold til drivstoff og bruk, så skjønner man at tålmod er alfa og omega,- men da kan man oppnå MYE og varig gode resultat som stadig blir bedre og bedre med årene.....

Ble litt "tungt" skrevet dette,- men håper noen skjønner hva jeg tenker!! :)

Anonymous poster hash: b2791...68a
Skrevet

Er du sikker på at du teller alle kalorier? Jeg har spist 1200 kcal døgnet siden midten av april og gått ned 12 kilo. Legger inn alt I regnskapet, både stekesmør og halve bananer ☺I starten veide jeg maten. Har ikke trent noe ekstra. Ikke gi opp! Min startet var 79 kg

Anonymous poster hash: 2c20b...c1f

Skrevet

Grethe Roede anbefaler vel aldri å gå under 1600 kalorier i døgnet, stopper vektnedgangen opp må man heller ta en runde med økt aktivitet for å "vekke" kroppen litt igjen.

Anonymous poster hash: ae687...14d

Grete Roede har menyer helt ned til 1300 kalorier i døgnet

Anonymous poster hash: 05209...681

Skrevet

Med teorien om sparebluss-hvorfor er anorektiker supertynne?

Anonymous poster hash: ce107...eb2

Skrevet

Er du sikker på at du teller alle kalorier? Jeg har spist 1200 kcal døgnet siden midten av april og gått ned 12 kilo. Legger inn alt I regnskapet, både stekesmør og halve bananer ☺I starten veide jeg maten. Har ikke trent noe ekstra. Ikke gi opp! Min startet var 79 kg

Anonymous poster hash: 2c20b...c1f

Samme her.

Har gått ned 11 kg

Og jeg er aldri sulten...

Anonymous poster hash: 1c453...406

Skrevet

Om du ikke spiser så går du jo ned i vekt. Min mor var anorektiker. Hun spiste aldri middag, hun spiste aldri noe nesten. Om hun spiste så var det buljong, salat eller noe annet med sykt lite kalorier. Kroppen hadde skrudd på spareblusset for lengst. Hun sov hele tiden, var alltid sliten. Kroppen begynte å tære på muskler og egne organer. Det hele endte med hjertesvikt.

Så ja en anorektiker vil gå ned i vekt, men ødelegge kroppen samtidig. Det sier jo seg selv at når alt av fettlagre er tæret ned så tar kroppen muskler dersom man ikke tilfører nok næring til å holde det gående.

Hun begynte forresten med lavkalori diett. Men vekten stoppet opp, så hun måtte spise mindre og mindre for å gå ned. Spiste hun middag en dag og så da at hun hadde gått opp et halvt kilo så kunne det gå svært lenge til neste måltid.

Ha heller et nøkternt forhold på matinntak. 1200 kcal er ekstremt lite. Det er mindre enn hva kroppen trenger for å holde seg i gang.

Finn heller ut hva hvilemetabolosmen din er og legg deg et par hundre kcal over. Tren litt ved siden av.

Skrevet

Faktisk er det ikke alle med spiseforstyrrelse/spisevegring som er sykt tynne heller. Bare det at du ikke legger merke til dem. Kjenner selv ei som spiser minimalt. Enkelte dager nesten ingenting. Men det er akkurat nok til at kroppen greier å holde vekten. Hun er tynn da, men ser ikke anorektisk ut.

En anorektiker overlever jo i årevis på alt for lite mat, og det er jo pga at kroppen har skrudd ned forbrenningen og maksimert forbrenningen. Men når det blir så ekstremt lite mat vil kroppen i tillegg til sparebluss-modus også måtte tære på fett og muskler. Derfor blir de tynne.

Anonymous poster hash: 9fd7c...cb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...