Gå til innhold

Kmi hos barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta er 7 år og har en kmi på 18. Nornalvektig, men helt i grenseland? Hun er 127 cm og veier 29 kilo. Bør man da gjøre grep? Syns hun alltid har ligget i øvre sjikt hele livet. Normalt kosthold og passelig aktiv, men grunnet mine arbeidstider kan hun ikke drive på med turn, fotball etc på fritiden, må ha bil og vi bor på landet - her er det ikke slikt. Har mye kveldsjobb. Hun sykler, hopper på trampoline og danser mye og hopper tau hjemme. Glad i godis, men der er vi streng og det er kun på lørdager. Hun skal til far i sommer og da blir det mye is og lignende, vet hun tidligere nesten har lagt på seg litt på sommeren, bør vi da passe ekstra godt på nå i sommer? Hun er ikke glad i grønnsaker til middag. Rå gulrøtter og frukt glir ned da. Havregrøt til frokost. Knekkebrød til lunsj. "Vanlige middager". Jus kjøper jeg sjeldent og har melk og vann i hus i ukedager.. Vet det blir veiing i 2 klasse, og lurer på hva helsesøster blir å so da. Jeg synes hun SER normal ut da..

Anonymous poster hash: b095f...10c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsesøster legger målene inn i percentil-skjemaet sitt. Der ser hun hvordan barnet ligger an i forholdet høyde/vekt, og på utviklingen til barnet fra forrige måling.

Så vidt jeg kan se ligger datteren din en strek høyere på vekt enn på høyde, kan aldri tro helsesøster sier noe spesielt til det.

http://resource.nhi.no/resource/4290-21-vekst-jente-4-19.pdf

Min 7-åring er forresten like høy som din, og veier 23-24 kg, hun er ganske kompakt i kroppen, brede skuldre, store hender, store føtter osv, men ikke tykk. Hun har ingen bilringer eller valker, fast og fin i kroppen og rundt midjen, men ganske tung i kroppen. Ikke alle har nette/petite kropper selv om de er jenter, noen jenter er ganske kompakte i kroppen uten å være overvektige. Du ser vel selv om datteren din har en del "valpefett" eller om hun bare er tett og kompakt i kroppsbygning? Selv om det ikke heter "tung beinbygning" er det jo forskjellig vekt på en jente med smale skuldre og hofter, små føtter osv enn en jente med større ramme.

Datteren min har arvet kroppen til mannen min, slank og stutt. Ikke så høy, med med en bred "ramme"

Anonymous poster hash: a1d70...bb5
Skrevet

Nei ingen valpefett. Kompakt hun og, brede hender, store føtter (bruker nå str 35), store hender. Ingen bilringer el på ryggen eller mage. Litt kraftige lår, men har jo kun de andre jentene i hennes klasse og sammenligne med, men de er lavere og tynne i kroppsbygning.

Anonymous poster hash: b095f...10c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...