Gå til innhold

Privatskole versus offentlig skole, synspunkter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et småskolebarn på nærskolen. Liten skole,  midt på treet når det gjelder resultater på nasjonale prøver. Barnet trives og har mange venner, men jeg synes som forelder at de ikke lærer så fryktelig mye. De har nesten ikke lært engelsk og skal opp i 4. Mange av barna har ekstra utfordringer og mange er tospråklige. Har inntrykk av at mange kommer fra mottaksklasse uten å kunne språket godt nok.

Vi som foreldre kan hjelpe barnet, og de mindre søsknene når den tiden kommer, vi har begge høy utdannelse.

Sramtidig ser jeg at hverdagen blir hektisk, og vi rekker ikke alltid bruke så mye tid på skolearbeid om ettermiddagene.

Nå er det kommet et privat alternativ, en montesorriskole.

Er det noen som har erfaringer med privat v offentlig skole som kan si litt?

Vi har og flere mindre barn, jeg ser for meg at dette er aktuelt for dem, som kan starte i 1  på denne skolen.

Men den blir jo ikke i nabolaget på samme måte. Barna må kjøres til skolen.

Ser for meg at de som går her(privat), vil lære mye mer siden de bruker vesentlig mindre tid på å ordne opp i konflikter og tull, men det er kanskje en del sånt også på en privat skole? I mitt skolebarns klasse vet jeg at det går mye tid på å ordne opp i allslags mikkmakk.

Hvor viktig er barneskoletiden egentlig, har jo selv gått på vanlig norsk skole, og klart meg ganske bra...

Vi har en slektning som har gått på privat skole. Nå cruser han gjennom videregående med toppkarakterer. Samtidig har det vært litt tøft sosialt.

Dette ble litt langt, men jeg har mange tanker jeg trenger å lufte.

Anonymous poster hash: 097e7...615
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde valgt montessori over offentlig skole hvilken som helst dag. Så sant ikke montessori hadde et veldig dårlig rykte som kan bekreftes av flere foreldre/tidligere foreldre ved skolen.

Anonymous poster hash: b8b23...dc7

Skrevet

Privat. Uten tvil! På barneskolen danner man grunnlaget.

Anonymous poster hash: e5de9...0d0

Skrevet

Min erfaring er at både montessori, Steinerskole og andre private har en viss andel barn som ikke helt får det til i den offentlige skolen. Dette gjør at heller ikke disse skolene er skjermet for uro, konflikter og barn med lav sosial kompetanse. Samtidig er jo klassene som regel mindre, og dermed også lærertettheten noe høyere. 

For meg er kontakten med nærmiljøet så viktig at det ville vært uaktuelt å velge bort offentlig skole, i hvert fall når det innebærer å kjøre barna til skolen. 

At den gutten dere kjenner klarer seg så bra i ettertid, er ikke et godt argument for å velge alternativ skole. Jeg kan selvfølgelig by på eksempler på barn som har gått i offentlig skole og cruiser gjennom videregående, og barn som har gått alternativt og ikke klarer seg i det hele tatt. 

Ta kontakt med skolen, be om å få komme på besøk. Da vil dere vite bedre om dere tror dette passer for dere. Dessuten ville jeg vært svært opptatt av barnets sosiale fungering og sosiale behov. Er det med i organisert aktivitet i hjemmemiljøet, ville jeg vært mindre bekymret for å trekke det ut av hverdagslivet til alle i nabolaget. Her er det i hvert fall slik at det er på skolen (og evt SFO) at de sosiale avtalene lages, og etter hvert som ungene blir eldre styrer de dette mest selv. Jeg synes det er deilig på egne vegne, og verdifullt for ungene. 

Skrevet

Jeg hadde valgt montessori over offentlig skole hvilken som helst dag. Så sant ikke montessori hadde et veldig dårlig rykte som kan bekreftes av flere foreldre/tidligere foreldre ved skolen.

Anonymous poster hash: b8b23...dc7

Ja jeg har inntrykk at det er en pedagogikk som gir barna verktøy til å jobbe selvstendig og holder på den indre motivasjonen. Dette er jo veldig flotte ting.

Skolen starter opp nå, så det er umulig for meg å vite noe om hvordan den egentlig er.

HI

Skrevet

Min erfaring er at både montessori, Steinerskole og andre private har en viss andel barn som ikke helt får det til i den offentlige skolen. Dette gjør at heller ikke disse skolene er skjermet for uro, konflikter og barn med lav sosial kompetanse. Samtidig er jo klassene som regel mindre, og dermed også lærertettheten noe høyere. 

For meg er kontakten med nærmiljøet så viktig at det ville vært uaktuelt å velge bort offentlig skole, i hvert fall når det innebærer å kjøre barna til skolen. 

At den gutten dere kjenner klarer seg så bra i ettertid, er ikke et godt argument for å velge alternativ skole. Jeg kan selvfølgelig by på eksempler på barn som har gått i offentlig skole og cruiser gjennom videregående, og barn som har gått alternativt og ikke klarer seg i det hele tatt. 

Ta kontakt med skolen, be om å få komme på besøk. Da vil dere vite bedre om dere tror dette passer for dere. Dessuten ville jeg vært svært opptatt av barnets sosiale fungering og sosiale behov. Er det med i organisert aktivitet i hjemmemiljøet, ville jeg vært mindre bekymret for å trekke det ut av hverdagslivet til alle i nabolaget. Her er det i hvert fall slik at det er på skolen (og evt SFO) at de sosiale avtalene lages, og etter hvert som ungene blir eldre styrer de dette mest selv. Jeg synes det er deilig på egne vegne, og verdifullt for ungene. 

Takk for fint svar. Jeg kjenner også til barn som har gått på privatskole som ikke har klart seg så bra, og det motsatte.

Men slektningen min er et helt "vanlig" barn, som i motsetning til søsknene har gått hele skoleløpet privat. Og gjort det veldig bra. Vedkommende ville så klart gjort det bra uansett, men jeg tror at det å gå på skoler uten mye distraksjon av ikkefaglige ting har satt prikken over i`en om du skjønner.

Skrevet

Min erfaring er at det er veldig mange "raringer" på privatskolene her. Det er en gruppe elever med foreldre som er opptatt av pedagogikken og ofte er litt "alternative", en gruppe som ikke har klart å tilpasse seg offentlig skole og en gruppe som virker ganske vanlige. Det sosiale miljøet virker ganske splittet og elevene har lite venner i nærmiljøet.

Anonymous poster hash: 6d747...5af

Skrevet

Hadde valgt montesorri. Har ei veninne med et barn på det, hun er veldig fornøyd. Har selv barn på Steinerskole og er utrolig fornøyd !

Anonymous poster hash: 6808f...962

Skrevet

Jeg har en gutt på privatskole. Han stortrives og han lærer mer faglig enn kompiser på offentlig skole. På tross av dette skal lillesøster begynne på offentlig skole. Hun er veldig sosial og opptatt av å være sammen med vennene sine. Så hun skal gå på skole der de og går.

Anonymous poster hash: 9d615...2ca

Skrevet

Vi har barn på internasjonal skole. Og er veldig fornøyde. Når skolen sluttet nå fikk vi en 7🙀 siders rapport om hvordan barnet gjør det på skolen. Detaljert i hvert fag. Det er en helt annen kustus, man tiltaler lærere med miss, mr eller mrs og etternavn. Flinke, oppmerksomme, deltagende lærere. Absolutt å anbefale. Samt at de lærer flytende engelsk som bonus da. Etter 10 år kan de gå rett over på IB og gjøre unna barne ungdoms og videregående på 12 år. Små klasser er det og.

Anonymous poster hash: 75aae...a88

Skrevet

Jeg har en gutt på privatskole. Han stortrives og han lærer mer faglig enn kompiser på offentlig skole. På tross av dette skal lillesøster begynne på offentlig skole. Hun er veldig sosial og opptatt av å være sammen med vennene sine. Så hun skal gå på skole der de og går.

Hva med det sosiale for gutten? Har han gode venner på skolen og hvordan fungerer dette på ettermiddagene, regner med barna bor litt spredt.

Skrevet

Hehe rart du opprettet denne tråden nå for jeg var i ferd med å gjøre det samme. har bestemt oss for å søke på den skolen vi. Tror det blir bra. Trodde det ville bli uaktuelt for jentungen men det viser seg at hun hadde veldig lyst å bytte skole. Trives ikke der hun er sier hun😢 Skal opp i 2. klasse til høsten men føler hun ikke har venner. Hun liker ikke å føle seg annerledes (hun er mye flinkere enn de andre og får andre oppgaver og lekser). Ser bare fordeler for henne, tross ulemper for meg som må kjøre henne. Hun er viktigst. Vi har bestemt oss

Skrevet

Hva med det sosiale for gutten? Har han gode venner på skolen og hvordan fungerer dette på ettermiddagene, regner med barna bor litt spredt.

Han blir straks 15 år. Han farter hit og dit med venner fra skolen.

Skrevet

Har en på katolsk skole. Og har erfaring fra offentlig skole fra tidligere.

Hadde valgt privat om mulig hvilken dag som helst!

Kan ingenting om Montesorriskolen da.

Med mindre klasser har lærerne bedre tid til elevene og de klarer å gi elevene de utfordringene de trenger. Og de 'flinke' elevene slipper å vente på at lærerne må dra alle med. Det hemmer nemlig de som prøver å strekke seg oppover.

Anonymous poster hash: e0428...028

Skrevet

Har en på katolsk skole. Og har erfaring fra offentlig skole fra tidligere.

Hadde valgt privat om mulig hvilken dag som helst!

Kan ingenting om Montesorriskolen da.

Med mindre klasser har lærerne bedre tid til elevene og de klarer å gi elevene de utfordringene de trenger. Og de 'flinke' elevene slipper å vente på at lærerne må dra alle med. Det hemmer nemlig de som prøver å strekke seg oppover.

St.Sunniva?

Skrevet

Glemte å få med at jeg føle vi som foreldre har mer påvirkning.

Kanskje fordi vi betaler?

Skrevet

Han blir straks 15 år. Han farter hit og dit med venner fra skolen.Anonymous poster hash: 9d615...2ca

Men da begynner han jo på vgs om ett år, hva er poenget med å bytte skole det siste året på ungdomsskolen?

Anonymous poster hash: 5ad11...5cc

Skrevet

Hehe rart du opprettet denne tråden nå for jeg var i ferd med å gjøre det samme. har bestemt oss for å søke på den skolen vi. Tror det blir bra. Trodde det ville bli uaktuelt for jentungen men det viser seg at hun hadde veldig lyst å bytte skole. Trives ikke der hun er sier hun Skal opp i 2. klasse til høsten men føler hun ikke har venner. Hun liker ikke å føle seg annerledes (hun er mye flinkere enn de andre og får andre oppgaver og lekser). Ser bare fordeler for henne, tross ulemper for meg som må kjøre henne. Hun er viktigst. Vi har bestemt oss

Så bra! Det går nok greit å kjøre i noen år inntil de er blitt større. Jeg tror også at det blir en veldig bra skole nemlig...

HI

Skrevet

Jeg ville ikke ha byttet.

Min erfaring er at alle institusjoner trenger et par år på innkjøring. Spesielt når man starter med ny personalgruppe og nye ledere osv.

Og av den enkle grunn ville jeg beholdt barna på den skolen som var innkjørt.

Når det gjelder valget mellom privat og offentlig, så vurderer jeg frem og tilbake selv. Vi har nemlig nøyaktig like langt å gå til begge skolene. Men jeg klarer ikke helt å lande enda.

Anonymous poster hash: 24ea3...414

Skrevet

Men da begynner han jo på vgs om ett år, hva er poenget med å bytte skole det siste året på ungdomsskolen?

Anonymous poster hash: 5ad11...5cc

Har jeg skrevet at han skal bytte skole?

Skrevet

Jeg ville ikke ha byttet.

Min erfaring er at alle institusjoner trenger et par år på innkjøring. Spesielt når man starter med ny personalgruppe og nye ledere osv.

Og av den enkle grunn ville jeg beholdt barna på den skolen som var innkjørt.

Når det gjelder valget mellom privat og offentlig, så vurderer jeg frem og tilbake selv. Vi har nemlig nøyaktig like langt å gå til begge skolene. Men jeg klarer ikke helt å lande enda.

Anonymous poster hash: 24ea3...414

Jeg tenker vel mest på mindre søsken. Men er litt usikker på hvor viktig nærmiljøet er. Og på om de vil identifisere seg med majoriteten...

Skrevet

Ja jeg har inntrykk at det er en pedagogikk som gir barna verktøy til å jobbe selvstendig og holder på den indre motivasjonen. Dette er jo veldig flotte ting.

Skolen starter opp nå, så det er umulig for meg å vite noe om hvordan den egentlig er.

HI

Montessoriskoler har en pedagogisk tankegang som er god. Matematikk er de bl a veldig gode til, MEN i snitt er leseferdighetene lavere hos barn fra montessoriskoler enn offentlige skoler.

Anonymous poster hash: 511d6...2b7

Skrevet

Jeg har vært på begge deler underveis og grunnen til offentlig skole var pga flytting. Jeg lå langt foran de jeg gikk i klasse med og opplevde at jeg var en slags støttelærer for mine medelever. Det er greit nok noen ganger men når dette er noe som gjentar seg over flere år uten at man føler at man lærer noe nytt eller får brukt seg skikkelig så blir man stagnert etterhvert. Så snart jeg så sjansen min til å gå tilbake til privatskole så gjorde jeg det for jeg føler selv at det er mye bedre og man får bedre oppfølgning, gode undervisninger, lærerne er gjerne veldig dyktige og klassene er ikke for store. 

Anonymous poster hash: 278b7...e51
Skrevet

Har også ei veninne med to barn på internasjonal skole . Den skolen er helt fantastisk. Hadde aldri valgt offentlig skole om jeg hadde valget om privat.

Anonymous poster hash: 6808f...962

Skrevet

Det ene barnet mitt går på privatskole, det andre har gått der. Dog en kristen privatskole siden det var alternativet vårt. Den er suveren! Utrolig mye bedre oppfølging,innsats for elevene og gode lærere enn jeg opplevde i den kommunale skolen. Barnet som går på privatskole har elever i klassen sin fra ca seks ulike kommuner. Så elevene bor veldig spredt ja. Men han er ikke så sosial av seg, så det går veldig bra.

Lillebroren byttet til nærskolen fordi han trenger mer det sosiale. Han sykler gjerne til venner og leker med noen hver dag etter skolen. Så for han er det viktig. Han trivdes derimot veldig godt på privatskolen og savner den iblant.

To av vennene mine har barn på Montessori og Steiner, de er også veldig fornøyde! Én av dem bor i samme kommune som skolen, men har et stykke reisevei, den andre hat lang reisevei til andre siden av nabokommunen. Det går helt fint, og de leker med barn i gata på fritiden.

Anonymous poster hash: 40392...d56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...