Gå til innhold

Gi Primolut -N til jente på 13?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en "fattig" familie som har spinket og spart til ferie i Syden i lang tid... Vi har aldri vært utenfor Norge eller Sverige med barna før, og de gleder seg veeeldig. Men. I følge kalenderen sin (WomanLog) venter jenta vår på 13 mensen akkurat mens vi er der. Hun har hatt regelmessig mens i over to år, så det er vel ganske sannsynlig at det slår til. Hun er dønn fortvilet, men jeg har sagt at det er ingenting å gjøre med det. Hun gruer seg også til menskrampene hun er plaget med, men jeg har lovet henne å ta med Ibux (noe vi generelt er noe restriktive med). Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 16ac4...985

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke hva preparatet er. Mens-utsettende?

Anonymous poster hash: f7425...a1d

Skrevet

La henne få, så hun kan kose seg i syden også.. Men forklar at dette ikke er noe som man bruker hver eneste gang det "ikke passer" å ha mens,,

Skrevet

Først, HÆÆÆ, er dere restriktive med smertestillende når hun har menskramper? Stakkars jente, det er klart hun skal ha smertestillende ved menssmerter, hver måned!

Når det kommer til å utsette mensen, det er flere typer tabletter hun kan ta, snakk med legen i morgen for de må tas i god tid før mensen starter

Anonymous poster hash: 7ad74...5a4

Skrevet

Veldig spesielt at dere er "restriktive" med Ibux når datteren deres har vondt.

Jeg hadde ikke hatt betenkligheter med å la henne utsette mensen på ferie.

Hvis hun er veldig plaget kunne kanskje P-stav hjelpe? Ta en prat med helsesøster eller fastlege.

God tur :)

Skrevet

Gi primulot

Anonymous poster hash: 676cc...012

Skrevet

Hvorfor er dere restrektive med smertestillende når jenta har smerter!!!???? Gi primolt!!

Anonymous poster hash: 7c3e9...b0b

Skrevet

Ja det er bedre hun får en ferie uten menskramper og kan bade. Hun har jo sikkert så mye glede av å bade når hun er så ung også. Spør fastlege?

Anonymous poster hash: eaace...8cc

Skrevet

Min 13-åring ventet mens ved en tilsvarende anledning. Kun i den perioden fikk hun p-piller for å utsette mens. Helt uproblematisk. Og smertestillende får hun alltid ved behov! Ikke la jenta di få ferien ødelagt av mens og smerter.

Anonymous poster hash: b690b...59a

Skrevet

Jeg ville hørt med legen om primolut slik at hun kan få sin egen resept på det. P-piller ville jeg ikke gitt da det ofte tar noen måneder før kroppen stabiliserer seg. Jeg prøvde det trikset en sommer og endte opp med å småblø hele tiden i stedet. 

Anonymous poster hash: 485d3...bc8
Skrevet

Takk for alle svar! Skal diskutere det med faren når han kommer hjem i morgen. Og ingen fare: hun skal få smertestillende! Mulig jeg er mer restriktiv enn det som er vanlig, jeg synes det må gå an å tåle noe smerte. Men hun får alltid når hun sier hun trenger 😊

HI

Anonymous poster hash: 16ac4...985

Skrevet

Jeg hadde gjort det. Ikke noe gøy for ho å sitte på bassengkanten hele ferien.

Hør med fastlegen.

Og gi smertestillende! Vær heller restriktiv ved hodepine og andre vondere. Menssmerter er så vondt!

Anonymous poster hash: adc2b...d86

Skrevet

Gi primolut, men gå til fastlegen og gi henne en egen resept.

Jeg tok primolut piller da jeg var 13/14 år og var på badeferie i Syden med familien, funket kjempebra. Hadde hatt det døn kjedelig om mensen skulle ha ødelagt en hel uke av en etterlengtet ferie.

Anonymous poster hash: ca035...472

Skrevet

Aner ikke hva preparatet er. Mens-utsettende?

Anonymous poster hash: f7425...a1d

Hvorfor svare da?

Anonymous poster hash: 709f1...e91

Skrevet

Hvorfor må du diskutere akkurat denne saken med far...? Han får vel ikke gjort noe med saken uansett kanskje..?🙈

Skrevet

Hvorfor må du diskutere akkurat denne saken med far...? Han får vel ikke gjort noe med saken uansett kanskje..?🙈

Enig! Det lurte jeg også på. Det er vel bare å ringe legen. Synes ikke det er noe å lure på i det hele tatt.

Hvis hun ikke får utsatt mens vil også alle forstå at hun har mensen. Det var det verste vi kunne oppleve ihvertfall.

Anonymous poster hash: adc2b...d86

Skrevet

Jeg vil bare si at hvis jenta di har sterke menssmerter er det mye bedre å gi ho ibux med det samme mensen kommer enn å avvente og gi når ho allerede har fått sterke smerter. Ibux virker hemmende på dannelsen av prostaglandiner som gir smerter og derfor er det best å ta ibux med en gang. Husker med gru på min egen barndom der mamma avventa med å gi meg ibux og når smertene først kom var det for sent og jeg gikk nærmest gjennom en fødsel med tanke på smerter. Nå tar jeg ibux med det samme og har aldri vondt 😊

Anonymous poster hash: 9dfc8...0c8

Skrevet

Naproxen er mye mer effektivt enn Ibux!

Anonymous poster hash: 9184e...bff

Skrevet

Jøss, det hadde ikke jeg giddet å diskutere med far! Merkelig. Eller det vil si, han er lege så jeg hadde bedt han skrive en resept! Men hadde snakket med datteren min først, hadde hun syntes det var flaut så hadde vi dratt til fastlegen😀

Anonymous poster hash: b81dc...dcb

Skrevet

Veldig merkelig å skulle diskutere dette med far før du ringer legen, er virkelig tenåringsjenta komfortabel med at dette blir en familiesak? Om du føler du må snakke med far er det vel bare å si at hun venter mensen akkurat når vi skal dra så jeg ringte legen og fikk noen tabletter som utsetter den litt. Får da være måte på hvor intimt man skal snakke med far om slike "private" ting da....

Ville også snakket litt med legen om smertelindring under mens når du først er der, han vil kunne råde deg litt i dette. For å nekte en 13-åring med menskramper smertestillende fordi "man får tåle litt smerter her i livet" er hjerterått. 

Kjenner jeg blir litt sinna på deg altså, stakkars jente. Her skal mensen hennes tas opp i "familieråd", hun nektes smertestillende, unge jenta på 13 år....

Anonymous poster hash: 7ad74...5a4
Skrevet

Jeg hadde "dødd" som 13 åring om min far skulle vært med på den bestemmelsen.. Og jeg hadde også kommet til å skaffet meg Ibux sjøl om jeg ikke fikk av mora mi, er ganske strengt og snålt å la henne gå med vondt, kansje hun har ti ganger så vondt som du tror HI? La jenta få litt "slækk"! Og la far holdes utenom👌👌

Skrevet

Er det lenge til dere skal reise? Jeg ville isåfall prøvd å utsette mensen minst en måned før, slik at syklusen blir forskjøvet. Dette fordi jeg selv ble fryktelig dårlig av tablettene, ikke alle som tåler de like godt! Så heller mensen på sydenferie, enn kvalme og diaré!

Anonymous poster hash: 32dad...76a

Skrevet

Fy søren, jeg er enig med alle andre her inne, og blir irritert på deg både for at du "lar henne tåle litt smerte" og for at du tenker å diskutere mensen hennes med faren. En slik avgjørelse kan du jammen ta selv, som jentas mor.

Få resept til henne fra fastlegen, og gi ALLTID smertestillende ved mensen. Imidlertid er naproxen mye mer effektivt ved mens-smerter enn Ibux.

Anonymous poster hash: 2976b...3dc

Skrevet

Jeg går mot strømmen, ville ikke risikert å klusse med jentas hormonsystem. Altfor tidlig å begynne å klusse med hennes hormoner når hun bare er 13 år.

Her er hva som står om hva legen skal gjøre før han skriver ut resept:

"Komplett anamnese og fysisk og gynekologisk undersøkelse må gjennomføres mht. kontraindikasjoner og advarsler før initiering eller gjenoppstart av behandling. Frekvens og type av vurderingene bør tilpasses individuelt, men bør generelt inkludere og vektlegge blodtrykk, bryster, abdomen og organene i bekkenet samt cytologi av livmorhalsen."

http://www.felleskatalogen.no/medisin/primolut-n-bayer-pharma-ag-562977

Om dere har mye brystkreft i familien ville jeg absolutt ikke brukt et slikt preparat.

Dere og jenta må, hvis hun likevel får preparatet, sette dere godt inn i alle risikofaktorene med det, i tilfelle hun opplever noen av de farligere bivirkningene på turen, da må dere oppsøke lege raskt.

Jeg håper dere kommer til en lege som er mer restriktiv mtp. å gi slike hormonpreparater til så unge jenter!

Anonymous poster hash: 668d1...8e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...