Gå til innhold

overvektige barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Følte meg truffet av artikkel fra VG i dag. Har en datter som er overvektig. Hun er i kategori fedme på bmi skala for barn.

Jeg har vært opptatt av at min datter skal være aktiv og mestre kroppen sin. Samtidig ser jeg at hun fortsetter å gå opp i vekt på tross av mye aktivitet. Derfor ser jeg meg nødt til å begrense henne ift mat. Hun spiser store porsjoner om jeg ikke gjør dette. Vi avtaler på forhånd før bursdager/avslutninger hva hun kan spise. Likevel blir vi ofte uenige underveis da hun vil ha mer. Det hender også at jeg stopper henne ift påkledning og om hun velger tøy som virkelig sitter uheldig på henne. Jeg har aldri sagt at hun er tjukk, men at hun veier mer enn de fleste andre på sin alder og at jeg vil at vi sammen skal passe på at hun ikke skal bli tjukk. Jeg fokuserer på at hun er fin og sterk, men hun blir kalt tjukk på skolen daglig. Hun bruker også mye større størrelser enn det alder tilsier som jo bekrefter for henne at hun er veldig stor.

Vil nødig at hun skal sitte som voksen med negativt bilde av barndommen med mor som terroriserte henne ift mat og hvor stor hun var. Vil samtidig så gjerne at hun lærer seg å være fornøyd med kroppen sin og st hun ikke blir overvektig. Uff, dette ble langt. Men er det virkelig galt å begrense og passe på når jeg ser st hun allerede er så i faresonen ?

Anonymous poster hash: 68967...618

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter litt med det samme. Jenta mi er aktiv, men også veldig glad i mat. Jeg forsøker å begrense, men er redd hun skal få et negativt forhold til både mat og kropp. Jeg er nok litt i overkant ivrig på å fokusere på hva som er sunt og usunt. Når hun kaller seg tykk/feit, så sier jeg at det er hun ikke. Vi har alle forskjellige kropper og det er normalt. Så jeg håper at hun ikke skal få et negativt bilde på seg selv.

Jeg vurderer å få litt veiledning og oppfølging fra helsesøster. Slik at jeg ikke gjør noe feil.

Anonymous poster hash: d1bf6...fe2

Skrevet

Samme her, har skrevet et innlegg om det her tidligere, for å få råd..

Er grusomt vanskelig! Og det preger hver eneste dag!

Nå er det ferie og hundre ganger værre!

Anonymous poster hash: 1c4f7...595

Skrevet

Det eneste ansvarlige er å gjøre noe med det slik dere vil.

Anbefaler å se mer på hva jentene deres spiser fremfor hvor mye. De som sliter med overvekt tåler ofte mindre karbohydrater i kosten, noe som betyr at å kutte mengden karbohydrater pr. måltid er veien å gå.

Mange kutter fett fra barns kosthold, men det blir dobbelt feil. Barn trenger riktig fett og nok fett for å utvikle seg normalt nevrologisk. Og et fettfattig kosthold vil gjøre blodsukkeret mer ustabilt, noe som fører til økt sult/sug, fremming av fettlagring og hemming av fettap.

Les dere opp, oppsøk hjelp om dere er usikre.

Synes det er flott at dere vil ta tak i dette og faktisk gjør det! :)

Det er slik det skal være!

Og gjør man det på riktig måte så vil det gi både større matglede og bedre helse (og normal vekt). Husk at barn skal ikke skal slankes, men målet er å stoppe vektoppgang slik at de vokser seg inn i vekten sin slik at den blir normalvekt for høyden.

Anonymous poster hash: aff5f...2e9
Skrevet

Leste artikkelen. Slik jeg forsto det må familien leve likt. Og mat skal bestå av mye frukt og grønt. Du skal ikke fortelle hva hun skal spise men vise.

Jeg tenker du skal la henne spise seg mett. Normal porsjon kjøtt og fisk til middag og så mye grønnsaker hun vil.

Rikelig med frukt og grønt som mellommåltid og ellers bare godteri i normal mengde på lørdager.

Anonymous poster hash: b08be...cfc

Skrevet

MINE tips, ut fra MINE erfaringer (som nok ikke er skadelig å prøve):

Jepp. Viktig å VISE hvordan man skal leve. Hjelper ikke oppfordre til aktivitet om man ikke er aktiv selv. Hjelper ikke si at hun må spise sånn og sånn om man ikke følger det selv. Om man "snikspiser" snop, brus mm på kvelder/når man tror barna ikke ser det,- så merker de dette også!

Man bør være aktiv SAMMEN med barna, og trene selv, på samme måte som barna da må være aktiv med oss voksen og ha trening/aktivitet på egen hånd (tenker da idrett eller annen aktivitet med andre barn) Man skal spise det samme som barna, men barna skal ha en god del mindre enn oss voksne, bruk gjerne mindre tallerkener. Dette kan forklares til barnet.

Til slutt, vær stolt over DIN egen kropp.- Gå gjerne i trusa etter dusjen og hent klær på soverommet,- .eks. Stå opp i undertøyet og ta et glass vann på kjøkkenet før du gjør deg klar for dagen når det er helg.... Sol deg i bikini, la kropp være kropp,- ikke studere den i speil, vindu, eller klip deg i bilringene dine. Snakk om hvor bra det er for kroppens funksjon, styrke og immunforsvar at dere spiser sånn og sånn. Det er for å holde seg frisk man trener osv osv... Barna skjønner dette! Man trenger ikke si at man IKKE må spise sånn,- for da bli man feit.....Eller man må trene for å holde vekta. Vekta er uvesentlig i så måte,- den blir normal, så lenge man lever normalt!

Snop er ikke belønning, eller "farlig" eller noe annet spennende for barnet! Det er noe vi kan kose oss med på kino, selv om det er onsdag, det er ikke noe vi TRENGER for  å kose oss, men som  kan skape kos, på lik linje med å spille et spill sammen, eller sitte i armkroken til hverandre og le av en film... Kjøp en is en mandag,- ikke gjør stort nummer ut av det,- kjøp bare en pose potetgull til deling en lørdag, la henne få "eget smågodt" en annen,- varier mengde og type,- uten at det annen forklaring at det ble sånn i helga! For snop ER godt,- og det er lov å kose seg, bare det ikke blir for mye,- eller for ofte. Og det må formidler til barnet.

Når spenningen er tatt bort, er det en faktor mindre som trekker barnet mot smågodt og potetgull! Når man vet at plutselig får man det igjen, man trenger kanskje ikke vente til neste lørdag engang,- eller kanskje må man vente lenger (????) så blir man heller ikke "panisk" når det blir tilbydt!

Lykke til med deg og din datter.

Anonymous poster hash: af35e...238
Skrevet

Jeg har tatt kontakt med helsesøster for hjelp for flere år siden.

Vi har vært innom en lavterskeltilbud som het frisk familie som var ganske ok. Der fokuserte de på å visualisere hvor mye sukker det er i ulike matvarer feks og på aktivitet. Alle barna var på jakt etter nøkkelhullsmerker osv. Så hun vet/ har fått høre det fra andre osv. Likevel er det helt glemt når det står mat foran henne.

Nå har jeg bedt om å bli henvist videre til stor og sterk tilbud på sykehuset. Hun er visst ikke stor nok. Mangler et par hakk på

Bmiskalaen.

Til anonym over her. Jeg trenger ikke å oppfordre datteren min til aktivitet. Hun trener fem ganger i uka i tillegg til at hun lever et veldig aktivt liv utenom. Og hun er sterk, en racer på skøyter, flink på slalom, fisk i vannet osv. Vi har prøvd å ha et laidback forhold til snop tidligere, men det fungerer ikke. Så her er det skikkelig strengt. Ift mat så er sønnen min også veldig aktiv og veldig tynn. Han får derfor lov til å spise mer og får større porsjoner. Vi lager porsjoner på forhånd da hun ellers velger å forskyne seg med det usunne selv.

Datteren min er veldig lik meg og jeg kan aldri huske at jeg fikk beskjed om å begrense meg eller at jeg fikk beskjed om at det og det var mer usunt ol. Det var heller ikke fokus på hvor bra det var med fysisk aktivitet. Jeg må innrømme at jeg er litt misfornøyd med det da jeg er svært overvektig i dag. Så gjør jeg det motsatte- fokuserer mye på det, så datteren min sikkert skriver et slikt innlegg når hun blir voksen om hvor misfornøyd hun er med mor som presset på for å unngå overvekt...

Skrevet

Skjønner deg så godt.. Har det samme problemet selv med min sønn. Han spiser såå utrolig mye mer enn andre på samme alder. Hvor mye veier datteren din da?

Anonymous poster hash: d12fe...b89

Skrevet

Ett barn som er overvektig i klassen tii barnet vårt ( ett par til , men der vet jeg ikke i forhold til foreldrene ) . Barnet spiser som en voksen , hver gang vi spiser sammen spiser barnet virkelig mengder . Tenker det må gå Ann å begrense i forhold til hva som er normal mengde . Barnet spiser i lang tid etter våre barn er ferdige . Barnet er aktivt , så det ligger ikke der . Dessverre er det nok matvaner som må endres .

Anonymous poster hash: 8aecc...771

Skrevet

Man blir jo ikke overvektig på luft og vann. Kan du gi eksempel på en dagsmeny for henne?

Anonymous poster hash: 9ab7b...9e2

Skrevet

Om du som mor er veldig overvektig selv må nok familiens kosthold og porsjonsstørrelser ses på, da har nok du også et unormalt/usunt forhold til mat og porsjonsstørrelser?

Kanskje du skal søke hjelp til deg selv, meld deg på f.eks Grethe Roede kurs. Det er nemlig helt vanlig at når mor forandrer kostholdet for å gå ned i vekt, så går resten av familien også ned i vekt....

Anonymous poster hash: 3aa34...097
Skrevet

Redd for det samme her. Lunsj og frukt i barnehagen som er ute av vår kontroll, men spiser ikke så mye der heller. Går i utegruppe og er veldig aktiv. Likevel øker vekta.

Anonymous poster hash: 927ef...015

Skrevet

Jepp. Viktig å VISE hvordan man skal leve. Hjelper ikke oppfordre til aktivitet om man ikke er aktiv selv. Hjelper ikke si at hun må spise sånn og sånn om man ikke følger det selv. Om man "snikspiser" snop, brus mm på kvelder/når man tror barna ikke ser det,- så merker de dette også!

Man bør være aktiv SAMMEN med barna, og trene selv, på samme måte som barna da må være aktiv med oss voksen og ha trening/aktivitet på egen hånd (tenker da idrett eller annen aktivitet med andre barn) Man skal spise det samme som barna, men barna skal ha en god del mindre enn oss voksne, bruk gjerne mindre tallerkener. Dette kan forklares til barnet.

Til slutt, vær stolt over DIN egen kropp.- Gå gjerne i trusa etter dusjen og hent klær på soverommet,- .eks. Stå opp i undertøyet og ta et glass vann på kjøkkenet før du gjør deg klar for dagen når det er helg.... Sol deg i bikini, la kropp være kropp,- ikke studere den i speil, vindu, eller klip deg i bilringene dine. Snakk om hvor bra det er for kroppens funksjon, styrke og immunforsvar at dere spiser sånn og sånn. Det er for å holde seg frisk man trener osv osv... Barna skjønner dette! Man trenger ikke si at man IKKE må spise sånn,- for da bli man feit.....Eller man må trene for å holde vekta. Vekta er uvesentlig i så måte,- den blir normal, så lenge man lever normalt!

Snop er ikke belønning, eller "farlig" eller noe annet spennende for barnet! Det er noe vi kan kose oss med på kino, selv om det er onsdag, det er ikke noe vi TRENGER for å kose oss, men som kan skape kos, på lik linje med å spille et spill sammen, eller sitte i armkroken til hverandre og le av en film... Kjøp en is en mandag,- ikke gjør stort nummer ut av det,- kjøp bare en pose potetgull til deling en lørdag, la henne få "eget smågodt" en annen,- varier mengde og type,- uten at det annen forklaring at det ble sånn i helga! For snop ER godt,- og det er lov å kose seg, bare det ikke blir for mye,- eller for ofte. Og det må formidler til barnet.

Når spenningen er tatt bort, er det en faktor mindre som trekker barnet mot smågodt og potetgull! Når man vet at plutselig får man det igjen, man trenger kanskje ikke vente til neste lørdag engang,- eller kanskje må man vente lenger (????) så blir man heller ikke "panisk" når det blir tilbydt!

Amen og amen. Bra innlegg som beskriver en sunn og naturlig holdning til mat, helse og kos.
Skrevet

Takk for alle svar og tilbakemeldinger :)

Det jeg egentlig følte meg truffet ift var at artikkelen som "alle" delte i media som sa at man ikke måtte fortelle barna st de var overvektige og heller ikke begrense ift mat.

Skrevet

Selvfølgelig skal man regulere inntaket! Å late som om unger helt ut av det blå skal få lyst til å spise selleri i stedet for potetgull, bare fordi man snakker positivt, er jo en stor bløff.

Men man trenger ikke fokusere på at "du må stoppe å spise nå, ellers kan du legge på deg", og man skal i alle fall ikke få det til å handle om hvordan kroppen ser ut. (Ikke en gang prate om at kroppen er fin. Det er jo også en vurdering og har utseendefokus!)

Jeg har også et barn som er lettere overvektig, men vi snakker aldri om vekt elle om tykk/tynn. Jeg regulerer likevel matinntaket, f eks sier jeg "nå er ikke sulten lenger, og når man er mett, slutter man å spise." Jeg kan også komme til å bare si "nei, du har fått din del, nå får du ikke mer", eller "drikk vannglasset ditt og sitt her i 5 minutter mens vi andre spiser ferdig; er du fortsatt sulten da, skal du få litt mer."

Jeg tar i høy grad styring, men ikke med verken skam eller skjønnhetsidealer som virkemiddel, jeg snakker sjelden om sunt/usunt også. I stedet fokuserer jeg på hvordan det føles - er man mett, så er man mett, og måltidet er over.

Overspising er jo ofte på grunn av at det "bare er så godt" eller at ungene ikke er vant til å lytte til magen. Magen blir mett før øyet. Da må vi hjelpe dem til å skjønne det og leve etter det, ikke gnåle om "fin", tynn/tykk, "sterk kropp", tung/lett, sunn/usunn. Det handler ikke om resultater eller hva kroppen skal bli. Det handler om her og nå, om selve måltidet: å stille sulten og hygge seg i familiens selskap.

Anonymous poster hash: 79393...1da

Skrevet

Takk for alle svar og tilbakemeldinger :)

Det jeg egentlig følte meg truffet ift var at artikkelen som "alle" delte i media som sa at man ikke måtte fortelle barna st de var overvektige og heller ikke begrense ift mat.

Å si til et lite barn at det er overvektig på en negativ måte skal man selvfølgelig ikke, men det er jo vår oppgave som foreldre å lære barna om sunt kosthold, sunne vaner og normale porsjoner.

Jeg har barn som er slanke, likevel må jeg jo lære dem om kosthold. Eldste kunne sikkert spist 10 skiver med nugatti, men han får selvfølgelig ikke det. Man spiser ikke 10 skiver bare fordi smaken er så god, det er ikke bra å stappe magen så full, det må vi lære barna våre.

Det viktigste er å gå foran som et godt eksempel selv, og lage sunn mat som alle spiser i sunne mengder. Så må vi bruke sunn fornuft når det kommer til snop og kos, og også når det kommer til perioder med ulvehunger. For ungdommer i vekst kan ha perioder med skikkelig ulvehunger, hvor de rett og slett trenger mer næring fordi de vokser og utvikler seg så fort, da må de få det.

Anonymous poster hash: 3aa34...097

Skrevet

Tenker at foreldre må regulere inntaket. Og gi sunne alternativer. f.eks si at du kan spise mer grønnsaker om du er mer sulten.Tror og at noen bør begrense karbohydratinntaket.

Så tror jeg det er viktig å ikke være alt for opphengt i å være sunn hele tiden, noen barn er faktisk "større" enn andre og sånn er det.

Men min gutt har et par ganske kraftige kompiser, og jeg ser jo at de spiser dobbelt så mye som mitt barn

Anonymous poster hash: 6db52...228
Skrevet

Snop er ikke belønning, eller "farlig" eller noe annet spennende for barnet! Det er noe vi kan kose oss med på kino, selv om det er onsdag, det er ikke noe vi TRENGER for å kose oss, men som kan skape kos, på lik linje med å spille et spill sammen, eller sitte i armkroken til hverandre og le av en film... Kjøp en is en mandag,- ikke gjør stort nummer ut av det,- kjøp bare en pose potetgull til deling en lørdag, la henne få "eget smågodt" en annen,- varier mengde og type,- uten at det annen forklaring at det ble sånn i helga! For snop ER godt,- og det er lov å kose seg, bare det ikke blir for mye,- eller for ofte. Og det må formidler til barnet.

Så hjertens enig.

Ikke snakk om slanking, kommenter fetende mat eller andres utseende når barna hører.

La mat være mat. 😀

Jeg er desverre overvektig, og lider dårlig selvbilde.

Men framfor barna og mannen har jeg ingen hemninger. Går naken, kommenterer aldri kroppen min, eller at jeg slanker meg.

Barna mine får sunn mat, mye grønnsaker og liker det.

Liker bedre bær enn godteri. ( enn så lenge) Får is på en finværsdag. Spiser snop på lørdager, og noen ganger på en torsdag.

Veldig aktive barn som er mye i bevegelse.

Så selv om jeg er overvektig skal ikke mine barn bli det.

Jeg er overvektig fordi jeg spiser for mye mat ift hvor mye jeg rører meg.

Og har nå kommet i en alder der det skal mere til enn å forandre litt på kostholdet, og kg renner av.

Har vært stabil på vekta mi i flere år nå.

Anonymous poster hash: c52a3...eef

Skrevet

Min mor tok noen grep like før jeg begynte på skolen, da jeg begynte å få litt for mye valpefett... Hun sa aldri et ord om hvordan jeg så ut, mat jeg spiste, eller om hvilke størrelse jeg brukte. Gradvis så lagde hun sunnere mat til alle i familien, alle var bare mer ute på tur, ikke noe søtsaker i uka(var ikke uvanlig med dessert i ukedagene i form av fruktkopott/grøt med melk osv)... Hun la maten porsjonsvis på tallerken til alle, og når det var tomt var det tomt... Var liksom aldri sååå sulten at jeg gadd å spise en brødskive i tillegg :)

Var bare små endringer i hverdagen, som jeg ikke fikk vite om før jeg ble voksen, he he ;) Er normalvektig i dag etter 2 barn... Skjønte ikke da, at det var for å stoppe eventuell fedme.

Bruk helsestasjonen :) De har tips og råd.

Anonymous poster hash: 037bb...156

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...