Gå til innhold

Bunad, alle jenter (nesten) har jo det...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på avslutning av videregående skole i går, nesten samtlige jenter stilte i bunad.

De var utrolig flott, var ikke det, men jeg stusser litt på at nesten alle jentene har bunad.

Dette var på bygda, mulig det er noe annet på en typisk byskole...

Har virkelig alle ungjenter bunad, var ikke slik før.

Tror vi har alt for mye penger i dette landet her. Alternativt, de som ikke har bunad blir hjemme og det er jo verre.

Anonymous poster hash: 4d304...f73
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle hadde då eg var ung også, det er snart 20 år sida konfirmasjonen. Majoriteten hadde då mamma vart konfirmert for snart 50 år sidan også. Er nok lokale forskjellar.

Skrevet

Sønnen min ble konfirmert denne våren og alle jentene han ble konfirmert sammen med i kirka fikk bunad.

Datteren til en venninne ble konfirmert borgerlig, og der fikk de fleste bunad, og de som ikke fikk var stort sett av utenlandsk opprinnelse

Anonymous poster hash: efc7e...6ed

Skrevet

Ja det er utrolig in med den bunaden. Hørte på radioen i mai fra en sølvsmie, de fikk nesten ikke produsert nok belter for alle skulle ha. det som tidligere ble spart til i mange år får mange nå til konfirmasjonen med alt sølvet samtidig.

Og jeg synes for alle del at bunad er fint, og det er jo en investering. Men stusser på at så mange tenåringer har dette dyre plagget.

Skrevet

20 år siden jeg var konfirmant. Fikk bunad i gave fra mine foreldre og alt sølvet fra bestemor. Begge deler var konfirmasjonsgave.

Anonymous poster hash: 20929...c02

Skrevet

Her er der vanlig at de får bunad til konfirmasjonen. Selv fikk jeg både stakk og bunad på konf.dagen. 15 år siden. Mine barn har stakk/bunad. Får når de er ca 4 år.

Anonymous poster hash: 77f4e...4fc

Skrevet

Fikk bunaden til kongen min I 97. Det var bare meg som fikk da ihvertfall. Jeg ønsket meg det, det gjorde ikke de andre. De angrer bånd, for de hadde visst muligheten😊

Anonymous poster hash: 97931...959

Skrevet

Konfirmert i 81, de fleste fikk bunad da også.

I Oslo har vestkantskolene voldsomme mengder bunader, østkanten noe mer i retning av 20 %.

Anonymous poster hash: 6d131...f93
Skrevet

Da jeg gikk i ungdomsskolen på begynnelsen av 90tallet hadde alle jentene og en god del av guttene bunad. Dette var på bygda

Anonymous poster hash: 7385f...26b

Skrevet

Oslo vest, konfirmasjon for 15 år siden. De færreste hadde bunad, var mer populært med pene kjoler :) selv om mange fikk bunad til konfen

Anonymous poster hash: d8360...ade

Skrevet

Var på avslutning av videregående skole i går, nesten samtlige jenter stilte i bunad.

De var utrolig flott, var ikke det, men jeg stusser litt på at nesten alle jentene har bunad.

Dette var på bygda, mulig det er noe annet på en typisk byskole...

Har virkelig alle ungjenter bunad, var ikke slik før.

Tror vi har alt for mye penger i dette landet her. Alternativt, de som ikke har bunad blir hjemme og det er jo verre.

Her hadde alle bunad, men det er jo noe som går i arv..

Anonymous poster hash: 6c5ae...257

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Var ikke så mange som hadde når jeg ble konfirmert i 97. Bodde litt "på landet". Var de med økonomisk sterke foreldre som hadde.

Jeg har kjøpt til datteren min og satser på at den passer om 3 år når hun skal konfirmeres

Skrevet

Tror det er stor forskjeller rundt om i landet. I Nordland tror jeg det er relativt vanlig, men for 2 år siden var vi i en konfirmasjon i Oslo på vestkanten i kirka, der var det plutselig bare ei jente som hadde bunad. Var veldig merkelig, føltes ikke ut som en konfirmasjon :P

Anonymous poster hash: c0b93...364
Skrevet

Jeg er utgammel. På min tid (80-tallet) var det ikke vanlig her jeg bor (Oslo vest), men nå har nesten alle. Dattera mi går i 3.klasse på barneskolen, og det er nesten halvparten som har bunad på 17. mai (altså ikke festdrakt). Til konfirmasjon er det nesten obligatorisk.

Anonymous poster hash: af7c5...f16

Skrevet

Jeg er utgammel. På min tid (80-tallet) var det ikke vanlig her jeg bor (Oslo vest), men nå har nesten alle. Dattera mi går i 3.klasse på barneskolen, og det er nesten halvparten som har bunad på 17. mai (altså ikke festdrakt). Til konfirmasjon er det nesten obligatorisk.

Anonymous poster hash: af7c5...f16

Ja det er det jeg og mener. Det blir jo nesten obligatorisk dette. Hva med de som ikke har bunad? Kanskje ikke like stas å stille opp på offisiell seremoni etter avslutningen av 3 klasse da...

HI

Skrevet

Min datter skal arve bunaden jeg har etter min mormor, den er fra 1947, det er ikke alle som har nye bunader, selv ikke her på Oslo vest :-). Men vi har satt av 10 000 for å få satt den i stand.

Anonymous poster hash: 7314e...90a

Skrevet

Da jeg ble konfirmert i '98 så fikk flesteparten av jentene bunad. Dette var i Bergen sør.

Anonymous poster hash: 3e81b...c87

Skrevet

Ble konfirmert på Ringerike i 94. Alle jentene fikk bunad, helt vanlig. De med dårlig råd sparte i mange år og hadde gjerne familiemedlemmer som sydde.

Anonymous poster hash: fba35...8c2

Skrevet

Da jeg ble konfirmert i 91, så var det veldig få som hadde bunad der jeg bodde, ingen jeg kjente der hadde. Jeg bodde på Sørlandet.

Men store deler av familien min bodde i Telemark, og der hadde kjempemange bunad. Store som små, veldig få jentekonfirmanter som ikke hadde bunad.

Så jeg tror det kommer veldig an på hvor man bor/ kommer fra i landet

Anonymous poster hash: e0471...7c3
Skrevet

Da jeg ble konfirmert i 1992 hadde alle unntatt ti jenter bunad. Jeg har vært i flere konfirmasjoner de siste årene både humanetisk og i kirken, både på Vestlandet og Oslo, og nesten alle jentene hadde bunad. Jeg bor på østkanten i Oslo og her er det veldig vanlig med bunad til konfirmasjon.

Skrevet

Da jeg ble konfirmert i '98 så fikk flesteparten av jentene bunad. Dette var i Bergen sør.

Anonymous poster hash: 3e81b...c87

Jeg ble konfirmert i 99 i Bergen sør ;) Hvilken ungdomsskole gikk du på?

Anonymous poster hash: ac346...028

Skrevet

Jeg fikk til konfirmasjon på 80-tallet. Var ikke så mange som fikk da. Bor ikke så langt fra byen, men ser det er vanlig med bunad siste skoledag her også.

Anonymous poster hash: ae8e3...eab
Skrevet

Bor på vestandet og her får "alle" jentene bunader. Tror ikke det er pengesterke som gir dette. De fleste jeg kjenner sparer sølv i flere år.

Anonymous poster hash: bb5ea...427
Skrevet

Da jeg ble konfirmert i 2001 på oslo øst hadde 80% av jentene bunad

Anonymous poster hash: e612b...4d5

Skrevet

Jeg ble konfirmert i 1993, vil si det var ca halvparten av jentene som hadde bunad da. Jeg hadde ikke, vi er 4 jenter så tror ikke mamma og pappa tok seg råd til å kjøpe bunad til alle. Nå har jeg bunad (fikk av mannen❤) og har tenkt at vår jente skal få bunad når hun konfirmeres. Men hun kommer til å ønske seg bunadsølv til bursdag og jul i mange år i forveien, så vi slipper å betale for alt på engang😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...