Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #1 Skrevet 21. juni 2016 Jeg fullammer, og har gått på en 100% melkefri diett de siste 6 ukene da baby reagerer med veldig vondt i magen om jeg har spist melkeprodukter. Nå er han 3 måneder gammel, og jeg lurer på når jeg skal tørre å prøve å spise noe med melk igjen. Så jeg vil høre deres erfaringer; når kunne dere ta inn melkeprodukter i kosten igjen uten at baby reagerte på det? Anonymous poster hash: 026b1...e0c
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #2 Skrevet 21. juni 2016 hvordan vet du at barnet har allergi? Er vanlig at så små har litt vondt i magen til tider uten at de er allergiske. jeg hadde bare prøvd. Anonymous poster hash: 56d28...106
annesmil Skrevet 21. juni 2016 #3 Skrevet 21. juni 2016 (endret) Min sønn hadde (har) melkeprotein allergi. Dette er ikke det samme som laktose allergi eller intoleranse. Sønnen min fikk det påvist hos legen og så etterpå på sykehuset gjennom blodprøver, det er alltid viktig og teste barn som man tror de har allergier, som hun over sier kan det være noe helt annet eller bare vanlig magevondt. Er det ikke allergi skal man ikke kutte ut all melk av kosten, da det er mye viktig næring i melk. Jeg måtte være så å si totalt melkeprotein fri mens jeg ammet, jeg ammet frem til han var 11 måneder. Og gikk da i samråd med legen over på usøtet soya melk tilsatt kalsium (go green tålte vår sønn best, i tillegg var den helt uten tilsatt sukker). Med så å si total fri, menes at jeg ikke drakk melk eller hadde noe med ren melk i denne perioden. Men, etter legens anbefaling spiste jeg vanlig smør og ting som pølser og leverpostei som det er små menger melk i. Dette fordi det var bra for barnet med ørsmå menger. Frem til han var ca 2 år var vi veldig strenge med han, så har vi veldig sakte begynt og introduserer han for kumelkprotein og i dag er han snart 5 år og kan spise dete meste Men, kan fortsatt ikke drikke ren melk, eller spise ting med mye melk i. Som pannekaker, risgrøt o.l. Men, ett tips da er og lage toro pannekaker de tilsetter man vann i. Det er melkupulver i posene til Toro, men kumelkproteinet er "ødelagt" så mange barn tåler de posene bedre enn om man lager med ekte melk. Lykke til videre! Endret 21. juni 2016 av annesmil
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #4 Skrevet 21. juni 2016 Vi har intens hyling fra morgen til kveld dagene etter jeg har spist noe med melk i. Hele kroppen hans spenner seg i en bue av luftsmerter de dagene. På helsestasjonen sa de at det da var melkeproteinet babyen reagerte på og at jeg måtte holde meg unna dette. Jeg vet de har sensitive mager når de er så små, så jeg håper jo at han etterhvert nå tåler at jeg spiser normalt igjen. Derfor lurte jeg på om noen hadde erfaring med akkurat det 😊 Anonymous poster hash: 026b1...e0c
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #5 Skrevet 21. juni 2016 Jeg hadde kolikkunge som reagerte på melk, kulsyre og div annet jeg spiste så måtte kutte ut alt etterhvert. Ble gradvis bedre etter 4,5 mnd. Ungen er nå 10 år og har så langt ingen allergier, men slet mye med maven da hun var 2 og 3 år. Har veninne der babyen var allergisk mot selve morsmelken. Anonymous poster hash: d4b66...701
Roheryn Skrevet 21. juni 2016 #6 Skrevet 21. juni 2016 Barnelegen vår anbefalte ikke å teste før knotten er ett år. Husk at tarmen trenger tid til å leges, og det tar tid. Anbefaler forøvrig gruppene "barn med melkeallergi" og "amming med allergier" på facebook 😊
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #7 Skrevet 21. juni 2016 merkelig. har hatt to kolikkunger og en nå som skriker mye..uten at helsestasjon nevner noe som helst om noe allergier. de to eldste skrek myye. Anonymous poster hash: 56d28...106
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #8 Skrevet 21. juni 2016 Var uten melk frem til han var 4-5 månder. Da hadde tarmen hans modnet nok til at han tålte at jeg spiste melk. Ville prøvd engang i månden, men pass på at det er noe ordentlig godt så det er verdt skriking Anonymous poster hash: 164f0...2c6
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #9 Skrevet 21. juni 2016 Ville ventet til barnet nærmet seg året før dere prøver igjen. Problemet kan ende med vegring om du prøver for mye og barnet husker dette. Ved 3 mnd er tarmen så umoden at det har ikke noe for seg å prøve. Husk å få råd når dere skal begynne med mat, og begynn for all del med mat uten noe som helst melk. Test av melk må blir via morsmelk. Jeg har et barn med allergi og spisevegring! Det ønsker du deg ikke! Anonymous poster hash: c35b3...f8e
Mumua Skrevet 22. juni 2016 #10 Skrevet 22. juni 2016 Har en datter med melkeproteinallergi som jeg ammer og har vært melkefri i 7.5 mnd så langt. Husk at når du spiser melkeprotein så har du det i kroppen i ca 3 uker, så å teste 1 gang pr mnd som noen foreslår er altfor ofte. Og når du tester bør du prøve med bittesmå mengder varmebehandlet melkeprodukt. Ved melkeproteinallergi skal man unngå alle melkeprodukter og alt som inneholder melkeprotein så det er mye. Jeg ville ventet minst 2-3 mnd til før jeg testet om jeg var deg, tarmene modnes mye rundt 4-6 mnd når man innfører litt smaksprøver og fast føde. Rådfør deg med noen som kan dette, og da mener jeg ikke nødvendigvis helsestasjon. Melkeproteinallergi er ikke til å kimse av så la barnet få tid til å heles.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå