Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #1 Skrevet 21. juni 2016 Nå har jeg endelig bestemt meg for at jeg virkelig må gjøre noe med helsa. Vekta er for høy, og jeg begynner å bli redd for at jeg skal utvikle noen helseproblemer eller føre over de dårlige vanene mine til sønnen min nå som han begynner å nærme seg året (9 mnd nå). Ganske stor motivasjonsfaktor er det også at han har begynt å gå når han støtter seg til noe, og jeg vil jo så klart være der og klare å henge med når han begynner å løpe rundt. Har alltid skyldt på tiden når det kommer til det med trening og spise riktig, men nå må jeg bare dytte det inn i rutinene mine enten jeg vil eller ikke. Nå er jeg midt i studier (nett), kveldsjobb 1-2 ganger i uka eller 1 helg og til høsten starter jeg med praksis 3 dager i uka i tillegg. Heldigvis blir det aktivitet på jobb og i kommende praksis, så der får jeg inn aktivitet. Det jeg trenger hjelp til er å høre om den lille treningsplanen jeg har satt meg er nok. Jeg har før prøvd å telle kalorier, men det passer ikke for meg. Da gir jeg opp lettere og blir mer stresset og demotivert, så hadde denne gangen tenkt å prøve å kun fokusere på å spise riktig og trene litt. Så er denne treningen nok i løpet av en uke: Mandag: 1 time trilletur Tirsdag: Styrke på overkroppen + denne Onsdag: 1 time trilletur Torsdag: Styrke på underkroppen + denne Fredag: 1 time trilletur Lørdag: 1 time+ trilletur / jobb Søndag: 1 time+ trilletur / jobb Er dette nok trening i uka til å gå ned i vekt hvis jeg spiser normalt, og passer på å ikke spise så altfor mange karbohydrater og alltid ha litt ekstra grønnsaker i stedet? Blir også noen trilleturer hvis været er fint eller vi skal i butikken osv, på tirsdager og torsdager. Har også tenkt til å holde eventuell snop, is, chips, brus osv til kun helgen hvis jeg vil ha det. Har fryst ned noe fun saft med 0 kalorier for å ha hvis jeg blir veldig fysen eller søtsuget blir veldig vanskelig å holde ut. Skulle gjerne meldt meg på treningssenter eller noe slik aktivitet, men samboeren jobber veldig ugunstige tider frem ut året at det ikke lar seg gjøres akkurat nå. Så er dette da nok? Takk for svar! Anonymous poster hash: b3dda...2e8
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #2 Skrevet 21. juni 2016 Jeg ville ikke ha stresset sånn med treningen. Den hjelper deg å stramme opp kroppen. Men det er noe i det de sier om at trening er gram, kosthold er kg😉 Så kutt ned på det du vet ikke er bra for deg. Du trenger ikke telle kalorier om du vet hva du bør spise. Lykke til😊 Anonymous poster hash: ca15c...6bd
TPK Skrevet 21. juni 2016 #3 Skrevet 21. juni 2016 Ja, det der ser jo bra ut. Men kosthold er absolutt det viktigste for å gå ned i vekt, trening er mer for helse, kondis og generell velvære (viktig det også altså). Så jeg ville lest mye om kosthold. Bruk mest rent kjøtt/fisk og grønnsaker, lite karbohydrater (det som er er grovest mulig), ninimalt med godteri/brus/snacks. Selv om det er bare i helgen blir det mye kalorier hvis det er 2 poser chips og en boks is liksom. Fyll på med grønnsaker til alle måltider, vær nøye på 5 om dagen (gjerne mer). Spis ofte og heller mindre.
MJ<3 Skrevet 21. juni 2016 #4 Skrevet 21. juni 2016 (endret) Fokuser heller på kostholdet. Og gå noen turer her og der. Ellers går du fort lei. Men fokuserer du rett så er det mye enklere. Anbelfaler 5:2 og/eller periodisk faste. Funket som bare det her i gården, og har gått ned fra 75 til 68 kg nå siden jul. Endret 21. juni 2016 av MJ<3
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #5 Skrevet 21. juni 2016 Takk for svar! Fokuserer selvfølgelig på kostholdet også. Men som jeg skrev så sist gang jeg prøvde så prøvde jeg å telle kalorier ved blant annet å skrive ned hva jeg spiste og tidvis veie det, litt Grete Roede opplegg. Det funket bra 1-2 uker, før jeg til slutt bare begynte å bli skikkelig stresset med det når jeg ikke fikk veid osv. Så derfor jeg nå kun prøver å fokusere uten å skrive ned eller være super streng på det. Jeg har kuttet ut det meste av sukker fra hverdagen, og det snopet som det eventuelt er snakk om i løpet av helgen blir is og brus. Holder jeg meg unna brus flere dager så pleier jeg ikke å få lyst på det, så den skal jeg være streng på for å forhåpentligvis ikke ville ha det i helgene. Isen har jeg også sagt er greit på kveldene nå som det er sommer så lenge det er saftis laget av saft uten kalorier. Blir nok vanskelig. Men målet er å få inn trening og gode matvaner som en rutine og ikke følge noen spesiell diett da det fort kan bli stressende på dager hvor jeg for eksempel ikke er hjemme, vi er på besøk osv. Håper på minus 10 kg innen september! Anonymous poster hash: b3dda...2e8
MJ<3 Skrevet 21. juni 2016 #6 Skrevet 21. juni 2016 Takk for svar! Fokuserer selvfølgelig på kostholdet også. Men som jeg skrev så sist gang jeg prøvde så prøvde jeg å telle kalorier ved blant annet å skrive ned hva jeg spiste og tidvis veie det, litt Grete Roede opplegg. Det funket bra 1-2 uker, før jeg til slutt bare begynte å bli skikkelig stresset med det når jeg ikke fikk veid osv. Så derfor jeg nå kun prøver å fokusere uten å skrive ned eller være super streng på det. Jeg har kuttet ut det meste av sukker fra hverdagen, og det snopet som det eventuelt er snakk om i løpet av helgen blir is og brus. Holder jeg meg unna brus flere dager så pleier jeg ikke å få lyst på det, så den skal jeg være streng på for å forhåpentligvis ikke ville ha det i helgene. Isen har jeg også sagt er greit på kveldene nå som det er sommer så lenge det er saftis laget av saft uten kalorier. Blir nok vanskelig. Men målet er å få inn trening og gode matvaner som en rutine og ikke følge noen spesiell diett da det fort kan bli stressende på dager hvor jeg for eksempel ikke er hjemme, vi er på besøk osv. Håper på minus 10 kg innen september! Anonymous poster hash: b3dda...2e8 Dersom du dropper frokost bare, og spiser alt innen en periode på 8 timer per dag, så har du periodisk faste. Det vil jeg anbefale uansett, da kroppen forbrenner fett etter 12 timer uten mat. Kan drikke så mye drikke man vil (uten kalorier). Lykke til med hvordan du enn velger å gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #7 Skrevet 21. juni 2016 "da kroppen forbrenner fett etter 12 timer uten mat." ..... Anonymous poster hash: feb24...1ed
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #8 Skrevet 21. juni 2016 Dersom du dropper frokost bare, og spiser alt innen en periode på 8 timer per dag, så har du periodisk faste. Det vil jeg anbefale uansett, da kroppen forbrenner fett etter 12 timer uten mat. Kan drikke så mye drikke man vil (uten kalorier). Lykke til med hvordan du enn velger å gjøre det. Her er jeg spent på om hvilke kilder du kan referere til? Anonymous poster hash: ca15c...6bd
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #9 Skrevet 21. juni 2016 Dersom du dropper frokost bare, og spiser alt innen en periode på 8 timer per dag, så har du periodisk faste. Det vil jeg anbefale uansett, da kroppen forbrenner fett etter 12 timer uten mat. Kan drikke så mye drikke man vil (uten kalorier). Lykke til med hvordan du enn velger å gjøre det. Det høres ut som snarveien til metabolsk skade. Man skal spise ofte, og helst legge inn matvarer med lite kalorier (f.eks Cherrytomater 14 kcal pr 100 gram) som fyll ved siden av annen mat for å få store nok måltider til at kroppen må jobbe mye med maten, noe som koster mer kalorier samt at det stimulerer metabolismen. Anonymous poster hash: b72d0...bf9
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #10 Skrevet 21. juni 2016 Trodde de fleste anbefalte å enten spise 3 "store" måltider med 1 lite måltid / mellommåltid eller lite måltid ca hver 4 time jeg. Ikke hørt dette med frokost før? Kan nok fint hoppe over et mellommåltid eller kveldsmat i stede, tror nok ikke kroppen min klarer å gå fra rundt 22-23 til 11-13 uten mat når jeg har en liten tass jeg skal holde følge med Men takk for forslaget! Kostholdet nå etter jeg endret det (endret det for et par dager siden bare, så ikke vært så lenge) ser sånn ut: Frokost mellom 06-08: 2 rugsprø med pålegg (favoritten er avokado og eggerøre) Omelett Laks, egg og en brødskive Lunsj mellom 11-13: Kyllingwrap Kylling, grønnsaker og couscous Salat Mellommåltid (hvis det er sen middag): Maiskolbe Frukt Proteinbar Nøtter 1 rugsprø med pålegg Middag 17-19: Wok Laksegryte Burger uten brød og dressing, men med mye salat ved siden av. Lapskaus Og annen vanlig mat. Er ikke dette inna for da? Anonymous poster hash: b3dda...2e8
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #11 Skrevet 21. juni 2016 Avhenger jo helt av innholdet. Hvis feks omeletten er basert på 3 egg og fløte er det noe annet enn en omelett på et egg og ekstra lett melk. Er salaten dynket i olje og pinjekjerner og full av avokado er det noe annet enn en salat av kun grønnsaker. Spiser du en halv avokado per knekkebrød blir det noe annet enn tomat og agurk. ...og hvis porsjonene er store kan det meste bli for mye. Slik du lister det opp ser det jo greit ut, men det skjuler seg mye kalorier i det man ikke tenker over! Anonymous poster hash: 6330c...6d9
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #12 Skrevet 21. juni 2016 Last ned Lifesum Anonymous poster hash: 515b3...251
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #13 Skrevet 21. juni 2016 jeg tror ikke du vil gå ned noe særlig av to treningsøkter i uken med styrke, men kroppen din vil kanksje endre utseende etter hvert Anonymous poster hash: 816e2...260
MJ<3 Skrevet 21. juni 2016 #14 Skrevet 21. juni 2016 http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-oppskriften-pa-drommekroppen/
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #15 Skrevet 21. juni 2016 jeg tror ikke du vil gå ned noe særlig av to treningsøkter i uken med styrke, men kroppen din vil kanksje endre utseende etter hvert Anonymous poster hash: 816e2...260 Hvor mye og hva burde jeg trene da? Styrke hver dag? Anonymous poster hash: b3dda...2e8
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #16 Skrevet 21. juni 2016 Avhenger jo helt av innholdet. Hvis feks omeletten er basert på 3 egg og fløte er det noe annet enn en omelett på et egg og ekstra lett melk. Er salaten dynket i olje og pinjekjerner og full av avokado er det noe annet enn en salat av kun grønnsaker. Spiser du en halv avokado per knekkebrød blir det noe annet enn tomat og agurk. ...og hvis porsjonene er store kan det meste bli for mye. Slik du lister det opp ser det jo greit ut, men det skjuler seg mye kalorier i det man ikke tenker over! Anonymous poster hash: 6330c...6d9 Spiser omtrent ikke sauser da jeg er kresen på den fronten, oljer og dressinger det samme. Hvis jeg skal tippe så var middagen i dag på 1 kyllingfilet ( ca 150-200 g), grønnsaker (200-250g), couscous (en sleiv, ca 100-150g) og soyasaus (1-2 ss). Spiser ikke veldig store måltider lenger, så føler det går greit. Blir mett uten å bli stappmett, og prøver å ta mer grønnsaker enn f.eks. pasta, ris osv. Anonymous poster hash: b3dda...2e8
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #17 Skrevet 21. juni 2016 http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-oppskriften-pa-drommekroppen/ Takk for link Anonymous poster hash: b3dda...2e8
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #18 Skrevet 21. juni 2016 Last ned Lifesum Anonymous poster hash: 515b3...251 Som jeg har nevnt tidligere så føler jeg at det å skrive ned mat og telle kalorier osv, virkelig ikke passer for meg. Det gjør meg mer stresset i situasjoner hvor jeg ikke kan vite hva jeg spiser eller får en middag som ikke "passer" til resten av kaloriinntaket gjennom dagen osv. Men har prøvd Lifesum, og er en fabelaktig App for de som klarer å holde seg til det Anonymous poster hash: b3dda...2e8
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #19 Skrevet 21. juni 2016 Som jeg har nevnt tidligere så føler jeg at det å skrive ned mat og telle kalorier osv, virkelig ikke passer for meg. Det gjør meg mer stresset i situasjoner hvor jeg ikke kan vite hva jeg spiser eller får en middag som ikke "passer" til resten av kaloriinntaket gjennom dagen osv. Men har prøvd Lifesum, og er en fabelaktig App for de som klarer å holde seg til det Anonymous poster hash: b3dda...2e8 Er jo det samme du gjør her. Skriver ned her hva du spiser og forventer at vi skal bedømme?? Lykke til Anonymous poster hash: 515b3...251
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #20 Skrevet 22. juni 2016 http://www.kk.no/allers/168-den-nye-«trend-dietten»-34007 Å hoppe over frokost er ikke nødvendigvis feil, slik vi har blitt oppdratt til å tenke. Men det funker selvsagt ikke for alle. Jeg lever slik nå og var alltid et frokostmenneske før. Det gikk seg til etter et par dager. Kan være verdt et forsøk? 😊 Anonymous poster hash: 8e6f2...795
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå