Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #1 Skrevet 20. juni 2016 Jeg startet i ny jobb i år. Det er første gang jeg har fastlønn. Jeg har jo ikke rett på feriepenger da jeg ikke jobbet der i fjor..Men hvordan blir det egentlig? Det er tariff og på lønnsslippen står det 5 ukers ferietrekk på denne lønna, altså ingen penger på meg denne måneden. Får jeg vanlig lønn de ukene jeg har ferie da?? Og har jeg nå uansett krav på fem uker fri uten å bli trekt noe mer? Skal bare ha fire uker i sommer. Er dette en vanlig måte å gjøre det på? Før hatt jeg alltid fått lønn etter når jeg har jobbet og trukket når jeg har fri.. Anonymous poster hash: 3dfd9...ba0
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #2 Skrevet 20. juni 2016 Der jeg har jobbet har vi blitt trukket for de dagene vi har ferie den første ferieavviklingen. Anonymous poster hash: e38fb...7c4
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #3 Skrevet 20. juni 2016 Det mest vanlige er å bli trukket i lønn for ukene du har ferie og få feriepenger isteden. Om jeg forstår deg rett blir dere trukket for 5 uker ferie nå på junilønnen og får feriepengene isteden, også får dere lønn når dere faktisk avvikler ferien. Du vil da ikke få noen ting nå i juli, ikke feriepenger og ikke lønn, men når du tar ferien din (f.eks i august) vil du få lønn som vanlig Anonymous poster hash: 3867e...610
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #4 Skrevet 20. juni 2016 Du har krav på å ta ut all ferien selv om du ikke får feriepenger ja, så du kan ta 5 uker ferie som de andre. Anonymous poster hash: 3867e...610
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #5 Skrevet 20. juni 2016 Du kan reservere deg for ferietrekk om du ikke har opptjent feriepenger nok til å dekke ferietrekket. Dersom du nå skal ha 4 ukers ferie vil du motta lønn under denne ferien. Du kan da kreve lferietrekket for den siste uken tilbakebetalt, men da vil du bli trukket i lønn igjen dersom du ønsker å avvikle ferie i feks november. Det er mange store bedrifter som gjør det på denne måten da det kan være en stor jobb for lønningskontoret å sitte og trekke hver ansatt etter ferien er avviklet. Anonymous poster hash: b311e...11d
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #6 Skrevet 20. juni 2016 Takk for svar..Har ingen planer om mer ferie i år, men har jeg altså rett på å ta en uke til? Pleier vanlige folk å ha 5 uker på sommeren eller er det vanlig å spare en uke til jul f.eks? Hehe ja, jeg bare later som jeg er voksen..burde vel vite dette..men min første faste jobb dette. Anonymous poster hash: 3dfd9...ba0
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #7 Skrevet 20. juni 2016 Takk for svar..Har ingen planer om mer ferie i år, men har jeg altså rett på å ta en uke til? Pleier vanlige folk å ha 5 uker på sommeren eller er det vanlig å spare en uke til jul f.eks? Hehe ja, jeg bare later som jeg er voksen..burde vel vite dette..men min første faste jobb dette. Anonymous poster hash: 3dfd9...ba0 Sjekk om du kan reservere deg mot den siste uka. Hos oss kan vi det så blir det etterregulert på julilønn. Om ikke blir du trukket for en uke du ikke skal avvikle. Anonymous poster hash: 86f44...240
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #8 Skrevet 20. juni 2016 Takk skal sjekke dette i morgen, må vel spørre sjefen eller lønningskontor da. Kjipt hvis jeg må betale for en uke jeg ikke tar. Anonymous poster hash: 3dfd9...ba0
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #9 Skrevet 20. juni 2016 Takk skal sjekke dette i morgen, må vel spørre sjefen eller lønningskontor da. Kjipt hvis jeg må betale for en uke jeg ikke tar. Anonymous poster hash: 3dfd9...ba0 Da tar du jo Bare den uka om du ikke får de i penger. Det vanlige er forøvrig én uke på våren, tre på sommeren og én på høsten. Alternativt kan man dele opp den siste uka og fordele utover året Anonymous poster hash: 86f44...240
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #10 Skrevet 20. juni 2016 Jeg startet i ny jobb i år med fastlønn i kommunen. Ble trekt for de fire ferieukene jeg ba om, så kun en liten sum utbetalt i juni måned. Du har rett på en uke til med ferie. Ønsker du ikke å ta den ut må du si ifra slik at de kan rette opp ift. utbetaling. Anonymous poster hash: 34be6...731
Yellow Brick Road Skrevet 20. juni 2016 #11 Skrevet 20. juni 2016 Er du trukket for fem uker ferie, har du rett til å ta ut fem uker ferie dette året. Ferie er ikke bare en rettighet du har, det er også noe du har plikt til å ta ut (som hovedregel), men arbeidsgiver kan ikke pålegge deg mer ferie enn det du har opparbeidet deg feriepenger til. Med unntak om bedriften har fellesferie hvor bedriften er stengt. Dersom du ikke har opparbeidet deg feriepenger for fem uker, kan du kreve de overskytende ukene som ikke er fellesferie tilbakebetalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå