Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #1 Skrevet 20. juni 2016 Var på legekontoret i stad, og det var en stakkars liten gutt som ikke var i form. Skulle til legen og måtte ta blodprøve. Han hylte og gråt slik at hele legekontoret hørte han. Stakkars gutt tenkte jeg. Når mor og sønn kom ut fortsatte han like ille, hadde fått plaster på armen. Så sier mor: "Jeg sa det kom til å bli au-au". Hvorfor sier MÅ noen mødre si det til barna sine?? Man trenger ikke å opplyse og vende barna til at nåler er vondt. Er jo bare å ikke si noen ting... Fortell heller barnet at dette kommer til å gå bra, det er snart over osv. Man trenger da ikke å si at noe skal gjøre vondt? Barnet begynner jo å gråte med en gang den hører ordet "Au-au" eller at "Det gjør bare litt VONDT"... Vil bare prøve å forstå hvorfor noen foreldre må påpeke slikt for småbarn. Anonymous poster hash: 05924...1e6
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #2 Skrevet 20. juni 2016 Uansett hva man sier eller gjør så er det feil i noens ører. Anonymous poster hash: 46666...606
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #3 Skrevet 20. juni 2016 Så du er tilhenger av å ikke forberede barnet? Det er i alle fall oppskriften på legeskrekk... Les "Thomas går til doktoren" flere ganger før dere skal til vaksine, lov ut en premie enten han gråter eller ikke, og trøst når det står på. Å si "det gjør bare litt vondt" er jo løgn, hvis barnet oppfatter at det er mer enn som så! Anonymous poster hash: 9fb75...b07
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #4 Skrevet 20. juni 2016 Så du er tilhenger av å ikke forberede barnet? Det er i alle fall oppskriften på legeskrekk... Les "Thomas går til doktoren" flere ganger før dere skal til vaksine, lov ut en premie enten han gråter eller ikke, og trøst når det står på. Å si "det gjør bare litt vondt" er jo løgn, hvis barnet oppfatter at det er mer enn som så! Anonymous poster hash: 9fb75...b07 Det er forskjell på å forberede og skremme vil jeg si? Går an å forberede barnet på så mange måter utenom å bruke disse ordene... Anonymous poster hash: 05924...1e6
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #5 Skrevet 20. juni 2016 Det er forskjell på å forberede og skremme vil jeg si? Går an å forberede barnet på så mange måter utenom å bruke disse ordene... Anonymous poster hash: 05924...1e6 mulig barnet gråt fordi det faktisk gjorde vondt? Anonymous poster hash: 46666...606
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #6 Skrevet 20. juni 2016 Var på legekontoret i stad, og det var en stakkars liten gutt som ikke var i form. Skulle til legen og måtte ta blodprøve. Han hylte og gråt slik at hele legekontoret hørte han. Stakkars gutt tenkte jeg. Når mor og sønn kom ut fortsatte han like ille, hadde fått plaster på armen. Så sier mor: "Jeg sa det kom til å bli au-au". Hvorfor sier MÅ noen mødre si det til barna sine?? Man trenger ikke å opplyse og vende barna til at nåler er vondt. Er jo bare å ikke si noen ting... Fortell heller barnet at dette kommer til å gå bra, det er snart over osv. Man trenger da ikke å si at noe skal gjøre vondt? Barnet begynner jo å gråte med en gang den hører ordet "Au-au" eller at "Det gjør bare litt VONDT"... Vil bare prøve å forstå hvorfor noen foreldre må påpeke slikt for småbarn. Anonymous poster hash: 05924...1e6 Men herregud da. Du aner jo ingenting om hva som ble snakket om på forhånd eller mens prøvene ble tatt, alikevel dømmer du denne moren då mye ut i fra den lille setningen, at du må lage et innlegg om det her inne. Dette har jeg aldri sagt her inne noen gang, men nå gjør jeg det, skam deg for å dømme ut i fra det Anonymous poster hash: a2c43...7f7
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #7 Skrevet 20. juni 2016 Nå er det nå en gang slik at det er ikke godt å ta blodprøve, og jeg syns det er mye verre med de som sier 'det gjør ikke vondt i det hele tatt, bare et litt stikk!' Mulig noen syns det bare er et lite stikk, men jeg syns faktisk det er vondt. Sånt må barn lære seg. Anonymous poster hash: 6e486...d05
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #8 Skrevet 20. juni 2016 mulig barnet gråt fordi det faktisk gjorde vondt? Anonymous poster hash: 46666...606 Mulig det, men hørte på type gråt at dette var hyling fordi han var redd ikke fordi at det gjorde vondt. Du har vel hatt med barna dine til legen for å ta blodprøver og vaksiner? Dette var ikke gråting fordi at stikket gjorde vondt, men fordi han var redd og han var redd plasterlappen som satt på armen hans. Den ville han ta av, noe mor ikke lot han gjøre like etter stikket (så klart). Poenget mitt er at det ikke er nødvendig å si til barn at det skal gjøre vondt. Du kan jo alltids forberede barna med å si at du skal kjenne et lite stikk også går det over like etter på. Anonymous poster hash: 05924...1e6
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #9 Skrevet 20. juni 2016 Det er forskjell på å forberede og skremme vil jeg si? Går an å forberede barnet på så mange måter utenom å bruke disse ordene... Anonymous poster hash: 05924...1e6 Hva vet du om hun skremte barnet på forhånd? Syns det er mye verre å "lure" barna, da mister de tilliten både til deg og til legen. Anonymous poster hash: 9fb75...b07
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #10 Skrevet 20. juni 2016 Mulig det, men hørte på type gråt at dette var hyling fordi han var redd ikke fordi at det gjorde vondt. Du har vel hatt med barna dine til legen for å ta blodprøver og vaksiner? Dette var ikke gråting fordi at stikket gjorde vondt, men fordi han var redd og han var redd plasterlappen som satt på armen hans. Den ville han ta av, noe mor ikke lot han gjøre like etter stikket (så klart). Anonymous poster hash: 05924...1e6 Du vet hva gråten betyr hos et barn du ikke kjenner? Da er du jammen god! Både dømmende OG synsk.. Anonymous poster hash: 9fb75...b07
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #11 Skrevet 20. juni 2016 Alt folk skal henge seg opp i... 🙄 Anonymous poster hash: 91716...cb3
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #12 Skrevet 20. juni 2016 Du vet hva gråten betyr hos et barn du ikke kjenner? Da er du jammen god! Både dømmende OG synsk.. Anonymous poster hash: 9fb75...b07 Jeg tenkte akkurat det samme som deg Anonymous poster hash: a2c43...7f7
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #13 Skrevet 20. juni 2016 Jeg syns det er værre med de foreldrene som sier at det ikke gjør vondt, for det kan gjøre vondt for noen. Man behøver ikke å si at det gjør kjempe vondt, men at ja, man kjenner et stikk. Å si at man ikke kjenner det blir feil, for det vet man ikke på forhånd og det er forskjell på de som stikker og. og dulling og veldig overdreven trøsting før man i det hele tatt har stikki blir feil, da skjønner barnet at dette kan være "farlig", det går heller ikke an å overtale et barn som har bestemt seg. Enten gjør man det på den harde måten og holder fast, eller så må prøve en annen dag Hilsen helsesekretær som stikker på barn hver dag. Anonymous poster hash: f099e...274
SuperFries Skrevet 20. juni 2016 #14 Skrevet 20. juni 2016 Mine barn vræler av "frykt" for blodprøver. Blodprøver er ikke farlige. De er ubehagelige, men verken ekstremt smertefulle eller farlige. Mine barn får bare vende seg til at prøver som må tas, skal tas. Og jeg kan fint svare de at ja, du vil kanskje syns det er vondt. Men det går fort over. Jeg er fan av å være realistisk med mine barn, ikke lure de eller rosamale alt.
Honningmelon Skrevet 20. juni 2016 #15 Skrevet 20. juni 2016 Alt man skal henge seg opp i sier jeg...
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #16 Skrevet 20. juni 2016 Jeg syns det er værre med de foreldrene som sier at det ikke gjør vondt, for det kan gjøre vondt for noen. Man behøver ikke å si at det gjør kjempe vondt, men at ja, man kjenner et stikk. Å si at man ikke kjenner det blir feil, for det vet man ikke på forhånd og det er forskjell på de som stikker og. og dulling og veldig overdreven trøsting før man i det hele tatt har stikki blir feil, da skjønner barnet at dette kan være "farlig", det går heller ikke an å overtale et barn som har bestemt seg. Enten gjør man det på den harde måten og holder fast, eller så må prøve en annen dag Hilsen helsesekretær som stikker på barn hver dag. Anonymous poster hash: f099e...274 Jeg absolutt enig i det du skriver! For jeg har heller aldri skrevet at man skal si at det ikke gjør vondt. For det blir feil. Men man trenger ikke å si at det gjør vondt. Man kan si at du kjenner et lite stikk, f.eks klype lille mann forsiktig på armen og si at slik kjennes det ut som. Slik h*n er forberedt på at det skjer fort og at det bare kjennes akkurat i det de blir stukket. Jeg har bare ikke forståelse for hvorfor man skal si at det gjør vondt. Barn liker ikke ting som gjør vondt. Man kan forberede barn med at de kommer til å kjenne noe, og heller ikke dulle og trøste som du sier. Anonymous poster hash: 05924...1e6
februarprins2013 Skrevet 20. juni 2016 #17 Skrevet 20. juni 2016 alt man skal bry seg med nå til dags sier bare jeg
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #18 Skrevet 20. juni 2016 Jeg pleier å si at det gjør litt vondt, er ikke farlig og går fort over. Legger til at det er lov å skrike om det gjør vondt. Anonymous poster hash: 60653...ee9
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #19 Skrevet 20. juni 2016 Jeg absolutt enig i det du skriver! For jeg har heller aldri skrevet at man skal si at det ikke gjør vondt. For det blir feil. Men man trenger ikke å si at det gjør vondt. Man kan si at du kjenner et lite stikk, f.eks klype lille mann forsiktig på armen og si at slik kjennes det ut som. Slik h*n er forberedt på at det skjer fort og at det bare kjennes akkurat i det de blir stukket. Jeg har bare ikke forståelse for hvorfor man skal si at det gjør vondt. Barn liker ikke ting som gjør vondt. Man kan forberede barn med at de kommer til å kjenne noe, og heller ikke dulle og trøste som du sier. Anonymous poster hash: 05924...1e6 Men det er jo også å lyve. Det kjennes ikke som et klyp. Husker mamma sa til meg at pirquet-prøven bare var et myggestikk. Vel, det var det definitivt ikke! Anonymous poster hash: 9fb75...b07
Pobie Skrevet 21. juni 2016 #20 Skrevet 21. juni 2016 Var på legekontoret i stad, og det var en stakkars liten gutt som ikke var i form. Skulle til legen og måtte ta blodprøve. Han hylte og gråt slik at hele legekontoret hørte han. Stakkars gutt tenkte jeg. Når mor og sønn kom ut fortsatte han like ille, hadde fått plaster på armen. Så sier mor: "Jeg sa det kom til å bli au-au". Hvorfor sier MÅ noen mødre si det til barna sine?? Man trenger ikke å opplyse og vende barna til at nåler er vondt. Er jo bare å ikke si noen ting... Fortell heller barnet at dette kommer til å gå bra, det er snart over osv. Man trenger da ikke å si at noe skal gjøre vondt? Barnet begynner jo å gråte med en gang den hører ordet "Au-au" eller at "Det gjør bare litt VONDT"... Vil bare prøve å forstå hvorfor noen foreldre må påpeke slikt for småbarn. Anonymous poster hash: 05924...1e6 Anbefalingen er jo faktisk å forberede barnet på hva som skal skje. Hvis man sier at det ikke er vondt, vil ikke barnet stole på eller tro deg neste gang. Et vennepar av oss ble imidlertid sendt hjem med en bitteliten tube bedøvelseskrem som de kunne påføre sønnens arm før første blodprøve. Sønnen kjente ingenting og det hele var en positiv opplevelse.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #21 Skrevet 21. juni 2016 Jeg sa til en av mine: "noen ting her i livet må man bare! Pusse tenner og ta blodprøver!" Da lo labdamen godt og var veldig enig! Heldigvis er mine veldig uredde hos lege og i forbindelse med stikking! Anonymous poster hash: 4c3cc...e7a
Mandala Skrevet 21. juni 2016 #22 Skrevet 21. juni 2016 Jeg forbereder barna. Sier ikke at det kommer til å gjøre kjempegodt, så de burde grue seg,men jeg sier ærlig at det kan bli litt vondt. Syns faktisk det er respektfullt ovenfor barnet. Når barnet mitt skulle ta ryggmargsprøve kunne det ikke falt meg inn å si at det overhodet ikke gjør noe vondt og ikke er noe farlig. Da vil jo dessuten barnet tro at det reagerer totalt feil når det faktisk er forferdelig vondt.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #23 Skrevet 21. juni 2016 Jeg jobber med Anestesi og legger venflon på barn daglig. Mange er redde ( fordi det er ukjent og nytt), men deg som er enda verre er hysteriske foreldre🙄 Jeg pleier ikke å lyve å si at det ikke er vondt. Mange syns det er vondt selv med emlakrem. Men jeg pleier å si at det gjør litt vondt, men så går det fort over. Og at det selvsagt er lov å holde mamma eller pappa i hånda. Og selvsagt sitte på fanget. Men innimellom blir det dessverre holding og stikking😢 Anonymous poster hash: e6dfd...5ae
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #24 Skrevet 21. juni 2016 Jeg er som deg, sier at det ikke gjør vondt i det hele tatt. Når de gråter ber jeg deg skjerpe seg, det er tross alt bare et lite stikk. Anonymous poster hash: 8892f...ab9
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #25 Skrevet 21. juni 2016 Jeg er som deg, sier at det ikke gjør vondt i det hele tatt. Når de gråter ber jeg deg skjerpe seg, det er tross alt bare et lite stikk. Anonymous poster hash: 8892f...ab9 Hehe! Jeg klapper til ungen ved gråt. Aller helst i venterommet så alle ser hvor god mor jeg er Anonymous poster hash: 9fbc9...8c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå