Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #1 Skrevet 20. juni 2016 Jeg har ei datter på 15 og et halv år. I helgen var hun hos ei venninne som var alene hjemme, og det kom fram, etter mye om og men, at de hadde hatt fest med alkohol. Jeg pushet henne til å fortelle det, og da knakk hun sammen og begynte å grine. Hun fikk dårlig samvittighet, og innrømte å ha drukket sammen med de andre. Vennene hennes som var på samme fest, er ett år eldre enn henne. De hadde fått noen eldre til å kjøpe for seg. De var kun 6 stk på festen. Jeg har fortalt henne alle farene med alkohol, og at hun må være forsiktig. Hun hadde drukket så hun hadde merket det, og noen hadde kastet opp. Ifølge henne selv, så gjaldt det ikke henne. Men det vet jeg jo ikke med sikkerhet.... Vi har sagt at det ikke er noen aksept for dette, og det skjønner hun jo. Men jeg er redd for at dette fort skjer igjen, når hun er hos venninnen og at hun er alene hjemme igjen. Hva slags konsekvenser synes dere er greit i dette tilfellet? Hva gjorde dere, eller hadde dere gjort? Anonymous poster hash: 91a86...425
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #2 Skrevet 20. juni 2016 Jeg har ei datter på 15 og et halv år. I helgen var hun hos ei venninne som var alene hjemme, og det kom fram, etter mye om og men, at de hadde hatt fest med alkohol. Jeg pushet henne til å fortelle det, og da knakk hun sammen og begynte å grine. Hun fikk dårlig samvittighet, og innrømte å ha drukket sammen med de andre. Vennene hennes som var på samme fest, er ett år eldre enn henne. De hadde fått noen eldre til å kjøpe for seg. De var kun 6 stk på festen. Jeg har fortalt henne alle farene med alkohol, og at hun må være forsiktig. Hun hadde drukket så hun hadde merket det, og noen hadde kastet opp. Ifølge henne selv, så gjaldt det ikke henne. Men det vet jeg jo ikke med sikkerhet.... Vi har sagt at det ikke er noen aksept for dette, og det skjønner hun jo. Men jeg er redd for at dette fort skjer igjen, når hun er hos venninnen og at hun er alene hjemme igjen. Hva slags konsekvenser synes dere er greit i dette tilfellet? Hva gjorde dere, eller hadde dere gjort? Anonymous poster hash: 91a86...425 Ingen konsekvenser... Hun har vært helt super, siden hun faktisk fortalte deg hva som hadde skjedd. Du kunne ikke tvingt henne til å fortelle, så at hun gjorde det var hennes valg. Kommer du med konsekvensene dine nå, kan du garantert vinke farvel til åpenheten hennes, og om du vil inneha en viss kontroll og opprettholde kontakt ønsker du ikke det. Har du snakket åpen med henne, uten å presse på med bruk av skyld og skremselspropaganda har du gjort alt du trenger å gjøre i første omgang. Anonymous poster hash: 6bfac...3eb
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #3 Skrevet 20. juni 2016 Fint at hun var ærlig. Kall venninna inn på teppet og si at du ikke har tillit til henne for fem øre mer, og at hvis hun akter å ha din støtte og være velkommen hjemme hos dere, så er dette første og siste gang noe slikt skjer. Avkrev henne (begge) et løfte. Hvis det skjer igjen må du involvere hennes foreldre også, gjør det meget klart. Du er på deres parti så lenge de er til å stole på. Anonymous poster hash: 22725...df4
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #4 Skrevet 20. juni 2016 15,5 år, altså ferdig med 10.klasse nå? Min sønn har akkurat fylt 15 og er ferdig med 9.klasse nå, i hans gjeng drikker de ikke alkohol enda og jeg er glad for det. Jeg er glad for hver måned og hvert år som går før de begynner med alkohol. Jeg drakk meg full for første gang selv sommeren før jeg begynte på videregående, mamma og pappa gjorde ikke noe annet enn å si de var skuffet over meg (noe som svei mer enn kjeft) og satte regelen om at jeg ikke fikk overnatte når det var fest. Pappa kom og hentet meg klokken 2 på natta helt til jeg ble 18 år. Jeg tenker noe av det samme selv, at de vet jeg ikke bifaller drikking før de blir 18, at jeg blir lei meg og redd for dem når/om de velger å drikke før de er gamle nok, men mer konsekvenser enn det tror jeg er hjernedødt. Da dytter du de vekk fra deg, de slutter å fortelle, det blir mer hemmelighetskremmeri, du aner ikke lenger hvor de er og hvem de er sammen med osv. For meg er åpenheten viktigere enn konsekvens her. Jeg får heller hente han på natta så jeg vet jeg får han trygt hjem, akkurat som min pappa gjorde. Det har heldigvis vært en godt foreldresamarbeid rundt guttene våre hele tiden så jeg kjenner foreldrene til alle sammen, sier han at han skal overnatte hos "Stian" en lørdagskveld snakker jeg gjerne med mamman til Stian så jeg vet at han faktisk er der og at de ikke har hjemme-alene-fest uten å fortelle noe om det. De gangene det har vært fest til nå har det vært helt åpent om det, og de har holdt seg til pizza, cola og film, det har vært foreldre tilstede. Når hjemme-alene-festene dukker opp håper og tror jeg at vi har såpass kontroll at vi får hentet han hjem på natta. Anonymous poster hash: ff435...82b
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #5 Skrevet 20. juni 2016 Anonym bruker, on 20 Jun 2016 - 14:40, said: 15,5 år, altså ferdig med 10.klasse nå? Min sønn har akkurat fylt 15 og er ferdig med 9.klasse nå, i hans gjeng drikker de ikke alkohol enda og jeg er glad for det. Jeg er glad for hver måned og hvert år som går før de begynner med alkohol. Jeg drakk meg full for første gang selv sommeren før jeg begynte på videregående, mamma og pappa gjorde ikke noe annet enn å si de var skuffet over meg (noe som svei mer enn kjeft) og satte regelen om at jeg ikke fikk overnatte når det var fest. Pappa kom og hentet meg klokken 2 på natta helt til jeg ble 18 år. Jeg tenker noe av det samme selv, at de vet jeg ikke bifaller drikking før de blir 18, at jeg blir lei meg og redd for dem når/om de velger å drikke før de er gamle nok, men mer konsekvenser enn det tror jeg er hjernedødt. Da dytter du de vekk fra deg, de slutter å fortelle, det blir mer hemmelighetskremmeri, du aner ikke lenger hvor de er og hvem de er sammen med osv. For meg er åpenheten viktigere enn konsekvens her. Jeg får heller hente han på natta så jeg vet jeg får han trygt hjem, akkurat som min pappa gjorde. Det har heldigvis vært en godt foreldresamarbeid rundt guttene våre hele tiden så jeg kjenner foreldrene til alle sammen, sier han at han skal overnatte hos "Stian" en lørdagskveld snakker jeg gjerne med mamman til Stian så jeg vet at han faktisk er der og at de ikke har hjemme-alene-fest uten å fortelle noe om det. De gangene det har vært fest til nå har det vært helt åpent om det, og de har holdt seg til pizza, cola og film, det har vært foreldre tilstede. Når hjemme-alene-festene dukker opp håper og tror jeg at vi har såpass kontroll at vi får hentet han hjem på natta. Anonymous poster hash: ff435...82b Nei, hun skal begynne i 10.klasse til høsten, men hun er født i januar. Hun går mer sammen med de som er året eldre, enn de som går i samme klasse. Anonymous poster hash: 91a86...425
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #6 Skrevet 20. juni 2016 Vi har sagt til våre unger at alkohol har 18års grense og det er det en grunn til. Om de så velger å drikke alkohol mener de at de er voksne og dermed blir de også behandlet som det. Det betyr ingen sympati fra oss om de er dårlige, ingen lommepenger, mindre hjelp til ting og tang de tar som en selvfølge. (Som bland annet å kjøre de hit og dit) de skal bli hentet om de skal på en fest eller til venn i en tid der en fest pleier å være (overnatting er helt uaktuelt) Altså vi blir straks litt kjipe, men skjennepreken gidder vi ikke for det tror jeg ikke nytter. Og som jeg sier til de så har jeg mamma privilegie til å støvsuge, hamre eller sage akkurat når jeg vil. Eller småsøsken kan bråke så mye de vil uten at den som har drukket seg full har lov til å klage. (Dette har fungert veldig bra. Hun eldste er nå 18 år, og småsøsken spør støtt og stadig om hun skal å fest for å drikke. Det tok lang tid før hun skjønte hvorfor de spurte, men etter en gang der hun drakk endel skjønte hun hvorfor. Siden den gang har hun brukt dette for å ikke drikke så mye når hun er på fest har jeg hørt. Vennene sier hun drikker lite, for hun orker ikke skallebank og småsøsken som bråker. Hoho!) Mamma brukte dette med støvsugeren på meg og min søster når vi var i den alderen. Hun var ganske skuffet over at hun aldri trengte å bruke støvsugeren, men veldig glad for at vi aldri drakk noe serlig i vår ungdom. Første fest mamma henta oss på var når jeg var over 18 år og min søster 25år. Da syns hun vi var for gamle til å irritere oss. Anonymous poster hash: f4c64...ee1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå