Gå til innhold

Sommeravslutning og null hjelp fra foreldrene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er desverre klassekontakt i klassen til datteren min på 10 år. Desverre fordi det har vist seg å være null interesse fra andre foreldre til å hjelpe til når det trengs.

Sist uke hadde vi sommeravslutning. Jeg sendte mail til alle foreldrene i klassen og etterlyste barn til å lage kort og plukke blomster til lærerne. Ingen respons. Etter et par dager sendte jeg ny mail og inviterte elevene hjem til meg sist søndag (ikke i går altså) for da skulle gi lage kort og bruke det jeg har av kartong, mønsterark og stæsj. Da fikk jeg brått mail fra 6 foreldre om at deres barn kom. Ingen nevnte blomstene.

Når barna var her snakket vi om dette med blomstene og det var flere som ønsket å plukke disse men viste ikke om de fikk lov hjemme. Jeg sa at jeg skulle sende ny mail til alle foreldrene.

Mail ble sendt men fikk null respons.

(Grunnen til at jeg valgte å maile foreldrene er at ungene har knapt nok vært på skolen de siste ukene og læreren har vært mye syk, så jeg stolte ikke helt på at ungene fikk beskjeden den veien).

I frustrasjon snakket jeg med noen av kollegaene mine om dette dagen før sommeravslutningen. Endte med at når jeg kom på jobb neste dag så møtte sjefen meg i døra og spurte hvordan det gikk med blomstene. Når jeg svarte han at ingen hadde meldt seg så ga han meg fri så jeg kunne få gjort det selv.

Jeg tok med hunden og ruslet tur og fikk lagd noen flotte buketter. På sommeravslutningen på kvelden var det et par foreldre som spurte hvem av barna som hadde plukket dem. Jeg svarte INGEN for ingen meldte seg så tok fri fra jobben for å få det gjort.

Gjett hva jeg fikk til svar... Du asså..ærligtalt... det er bare en lærer det er snakk om da. Kan vel plukke blomstene sine selv....

Mmmm... svarte et par andre mødre.

To av disse er hjemme med småbarn og ser de støtt og stadig på tur.

Og de samme foreldrene satt på foreldremøte og kunne ikke forstå hvorfor jeg ikke ville være klassekontakt neste år også..

Det hører også med at jeg har tre kroniske diagnoser som gir meg store smerter så jeg sliter med å holde meg på jobb.

Anonymous poster hash: 9a087...abb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir helt sjokkert over hvor late og uengasjerte noen foreldre er, men takk og lov er ikke alle det. Barnet mitt går i barnehage med kun 30 barn, og der er alle foreldrene en sammensveiset gjeng som uten unntak deltar på dugnad, bidrar til kakebaking mm og som deltar i alle sosiale sammenhenger som foreldrekaffe mm og som ikke minst jobber i forkant og etterkant for at eventer skal bli gjennomført. Vi har også en gjeng med 9 fantastiske ansatte som fortjener all ære og heder. Det er "kamp" om å få bli foreldrekontakt og foreldremøtet er alltid fullt av engasjement med forslag som faktisk følges opp av alle. Det er bare helt fantastisk, og jeg har full forståelse for at forutsetningene du jobber under er uholdbare. 

Anonymous poster hash: d33f2...869
Gjest Muji81
Skrevet

Lister!

Foreldrene Pettersen og Andersen baker kake. Iversen ordner blomster.

Interne bytter er ok hvis de ordner det selv.

Skrevet

Lister!

Foreldrene Pettersen og Andersen baker kake. Iversen ordner blomster.

Interne bytter er ok hvis de ordner det selv.

Enig! Ikke spør, bare sett opp lister og send dem ut i god tid. Skriv også at hvis de ikke kan ordne det de er satt opp på, må de selv finne noen andre som kan gjøre det.

Min mann har vært klassekontakt dette skoleåret, og hadde noe av det samme problemet i forbindelse med et arrangement på skolen. Han endte med å sette opp lister og sende ut.

Skrevet

Omlegging av rutiner, tenker jeg da ;)

Her deler klassekontaktene foreldrene inn i "komitégrupper". Hver gruppe får ansvar for hver sin "event", sommeravslutning, juleavslutning, akedag og halloweenkomité. Øverste navn på lista er ansvarlig. Det eneste klassekontakten har ansvar for er å kjøpe gave til lærerene til jule-/sommeravslutningen.

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men juni er alltid tettpakka. Vi som har flere barn har mange avslutninger i juni (skole/brhg, trening, sommeraslutninger med jobben osv). Derfor er det stor enighet om å gjøre det enklest mulig. Håndplukket blomster og hjemmelagde kort høres koselig ut, men mulig folk ikke tør å "låse seg" til en oppgave i tilfelle man ikke rekker det?

Er man i komitéen har man liksom ikke noe valg ;)

Her møtes vi i skolegården og griller (evnt har med "innemat" og spiser i klasserommet ved dårlig vær). Lærerene får gaven sin og ellers gjør folk hva de vil, drar når det passer osv..

Ta det opp på neste foreldremøte, og foreslå endringer. Det skal jo ikke være sånn at du skal slite deg ihjel!

Anonymous poster hash: 83996...5f6

Skrevet

Altså her er det 4 klasserom trinnet og alle fikk et skriv om at jentene skulle ha med kaffe/te, guttene kaker og alle tar med kopper, det de selv skal ha og drikke (ut over kaffe/te) og evt. griller og mat.

Det jeg trengte hjelp til var kort og blomster.

Anonymous poster hash: 9a087...abb

Skrevet

Typisk geskjeftige klassekontakter med fjorten diagnoser og for mye fritid som innbiller seg at alle andre har tid til det samme som dem.

Det er ikke klassekontaktens oppgave å administrere sosiale ting som avslutninger og blomsterbuketter, og hvis du VELGER å gå i gang med det; skyld på deg sjøl!

Din oppgave er politisk, du skal representere familiene i skolens samarbeidsutvalg, hvordan nå de organiseres. Det er snakk om et énsifret antall møter i året. Der skal du tale familienes sak; og referere til dem du representerer etterpå.

Min sønns klasse har vært ridd som ei mare av klassekontakten fra helvete, som forlangte ukentlige møter (med innkalling dagen før) omkring klasseturen. Hun mente heller ikke at vi trengte å referere fra møtene, de som ikke var der kunne jo bare komme selv i stedet! Å forvalte 30.000 kroner skulle være en ukentlig pratesak. Selv om det altså var elevenes penger - og ikke hadde noe med vervet som klassekontakt å gjøre.

Kjenn din besøkelsestid. Sosiale oppgaver hører til et helt annet sted.

Anonymous poster hash: fdb6a...590

Skrevet

Deleger deleger deleger.

Det første en nyvalgt klassekontakt skal gjøre i starten av skoleåret er å skrive en liste over alt som skal skjer sosialt i løpet av året og fordele resten av klassen på disse oppgavene.

Til sist skal det stå; har noen ikke mulighet den dagen de er satt opp må de selv bytte med en annen.

Det kalles en aktivitetsplan.

Husk da alt, juleavslutning, 17.mai, sommeravslutning, ev.turer, karneval, disco osv.

Man spør aldri, man gir oppgaver.

Skal selv ærlig innrømme at jeg stiller opp på det jeg blir satt opp på, men kommer det noen ekstra ting på mail melder jeg meg aldri.

Skrevet

Var det så viktig med det kortet og de blomstene da?

Enten sett det ut til noen på samme måte som kaffe og kaker eller droppe hele greia. Du kan ikke forvente at noen melder seg frivillig til ti ganger i juni. Da er kalenderen så full at det må prioriteres beinhardt.

Anonymous poster hash: 4a45a...0b6

Skrevet

Var det så viktig med det kortet og de blomstene da?

Enten sett det ut til noen på samme måte som kaffe og kaker eller droppe hele greia. Du kan ikke forvente at noen melder seg frivillig til ti ganger i juni. Da er kalenderen så full at det må prioriteres beinhardt.

Anonymous poster hash: 4a45a...0b6

Ærlig talt hvor vanskelig kan det være. Hvis barna har så sinnsykt travle dager at de ikke har tid til å plukke noen blomster eller være med å lage et kort, så burde man virkelig se på hvordan hverdagen er lagt opp.

Anonymous poster hash: 9cacd...48e

Skrevet

Typisk geskjeftige klassekontakter med fjorten diagnoser og for mye fritid som innbiller seg at alle andre har tid til det samme som dem.

Det er ikke klassekontaktens oppgave å administrere sosiale ting som avslutninger og blomsterbuketter, og hvis du VELGER å gå i gang med det; skyld på deg sjøl!

Din oppgave er politisk, du skal representere familiene i skolens samarbeidsutvalg, hvordan nå de organiseres. Det er snakk om et énsifret antall møter i året. Der skal du tale familienes sak; og referere til dem du representerer etterpå.

Min sønns klasse har vært ridd som ei mare av klassekontakten fra helvete, som forlangte ukentlige møter (med innkalling dagen før) omkring klasseturen. Hun mente heller ikke at vi trengte å referere fra møtene, de som ikke var der kunne jo bare komme selv i stedet! Å forvalte 30.000 kroner skulle være en ukentlig pratesak. Selv om det altså var elevenes penger - og ikke hadde noe med vervet som klassekontakt å gjøre.

Kjenn din besøkelsestid. Sosiale oppgaver hører til et helt annet sted.

Anonymous poster hash: fdb6a...590

Kjære vene.....falt du ned fra stellebordet som baby og slo noe vesentlig i fallet???

Anonymous poster hash: 8e492...cb5

Skrevet

Neste gang: kjøp en blomsterkvast, fiks et kort og få barna til å undertegne rett før overlevering.

Å gi lærerne en gave ved skoleslutt er en hyggelig gest, men jeg har aldri opplevd at den skal være selvlaget av barna. Derimot har jeg vært ut for både blomster (kjøpte, altså), et lite insekthotell, et epletre og div andre finurlige gaver. Og har man ikke penger i klassekassen til sånt, er det sikkert stor stemning for å betale seg ut av merarbeid i juni med en femtilapp til gave :)

Skrevet

Du skriver i overskriften at du fikk "null hjelp fra foreldrene", samtidig skriver du senere at jenteforeldrene hadde med kaffe, og gutteforeldrene hadde med kaker. Det synes jeg faktisk er litt provoserende i og med at alle da faktisk har bidratt? Det er ikke sikkert at det passer for alle å samle inn blomster rett før sommeravslutningen (de kan ikke gjøre det dager i forveien heller). Gjør det enklest mulig for deg selv og andre, tenker jeg, og kjøp en liten gave i stedet.

Skrevet

Kjøp en bukett blomster, så slipper du å plukke selv

Anonymous poster hash: 24e6d...74c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...