Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #1 Skrevet 20. juni 2016 Har en gutt på 1 1/2 som er verdens beste gutt (selvfølgeig). Før jeg fikk barn hadde jeg bestemt meg for å ha MAKS 2 år imellom hvis det var mulig. Det å få barn har vært hundre ganger mere krevende enn jeg hadde sett for meg. Så nå trenger jeg noen råd for NÅR burde jeg begynne å tenke på nr 2? Jeg er så sliten at jeg orker ikke tanken på å bli gravid enda. Selv om jeg har så lyst til å gi han et søsken snart. Noen som har vært ekstremt sliten og bare håpet i det? Ting kan jo endre seg iløpet av svangerskapet også Bare så redd for å ta sjangsen… På en annen side er jeg redd for å vente for lenge også "streve" med å bli gravid. Hvordan aldersforskjell har dere god erfaring med? Anonymous poster hash: a8bf1...e8a
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #2 Skrevet 20. juni 2016 Jeg har 26 mnd mellom de to eldste. Det er en super aldersforskjell, men det var veldig slitsomt en periode! Både å være gravid (var mye dårlig) med en på 1,5 år, og de første mnd etter nr to var født. Så er du sliten allerede vil jeg anbefale å vente! Har 4 år mellom nr 2 og 3, og det er fint det også 😃 Og et myyye bedre svangerskap! Velger du å gå for en til nå bør dere være enige om at mannen bidrar MYE det neste året, tar det meste av husarbeidet og eldste barnet. Vurdér vaskehjelp, matkasse, alt som kan forenkle hverdagen. Går eldste i bhg? Anonymous poster hash: d09d6...173
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #3 Skrevet 20. juni 2016 Jeg har 26 mnd mellom de to eldste. Det er en super aldersforskjell, men det var veldig slitsomt en periode! Både å være gravid (var mye dårlig) med en på 1,5 år, og de første mnd etter nr to var født. Så er du sliten allerede vil jeg anbefale å vente! Har 4 år mellom nr 2 og 3, og det er fint det også Og et myyye bedre svangerskap! Velger du å gå for en til nå bør dere være enige om at mannen bidrar MYE det neste året, tar det meste av husarbeidet og eldste barnet. Vurdér vaskehjelp, matkasse, alt som kan forenkle hverdagen. Går eldste i bhg? Anonymous poster hash: d09d6...173 Tusen takk for svar! Mye har nok falt på meg siden vi fikk barn. Vi er i en endring nå og mannen har fortstått at jeg må ha hjelp av han for at dagene skal bli best mulig Han går i barnehage ja! Jeg vurderer allerede vaskehjelp og matkasse;) Jeg ønsker å bruke tiden min sammen med barnet mitt. Hadde man bare vist at man var frisk i svangerskapet så hadde det vært en ting. Jeg hadde ingen plager sist, men man vet aldri! Valgte du 4 år mellom nr 2 og 3 bevist? Er det like "stas" for søsknene selv om det blir en del aldersforskjell? Driver å tipper mot 3 år imellom. Nå er han jo allerede 1 1/2 år så tiden flyr Anonymous poster hash: a8bf1...e8a
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #4 Skrevet 20. juni 2016 Har en gutt på 1 1/2 som er verdens beste gutt (selvfølgeig). Før jeg fikk barn hadde jeg bestemt meg for å ha MAKS 2 år imellom hvis det var mulig. Det å få barn har vært hundre ganger mere krevende enn jeg hadde sett for meg. Så nå trenger jeg noen råd for NÅR burde jeg begynne å tenke på nr 2? Jeg er så sliten at jeg orker ikke tanken på å bli gravid enda. Selv om jeg har så lyst til å gi han et søsken snart. Noen som har vært ekstremt sliten og bare håpet i det? Ting kan jo endre seg iløpet av svangerskapet også Bare så redd for å ta sjangsen… På en annen side er jeg redd for å vente for lenge også "streve" med å bli gravid. Hvordan aldersforskjell har dere god erfaring med? Anonymous poster hash: a8bf1...e8a Du tenker på nr 2 når du er klar for det, selvsagt. To tette er jo sikkert optimalt for mange, for min del var 5 år helt perfekt... Hvorfor stresse? Nå var jeg bare 20 når jeg fikk første da. Mye bedre med en unge som er selvstendig før man får neste. Hadde dødd innvendig om jeg hadde to bleiebarn, to som våkner på natta, to som må bæres mye på. Anonymous poster hash: 0e1df...148
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #5 Skrevet 20. juni 2016 Du tenker på nr 2 når du er klar for det, selvsagt. To tette er jo sikkert optimalt for mange, for min del var 5 år helt perfekt... Hvorfor stresse? Nå var jeg bare 20 når jeg fikk første da. Mye bedre med en unge som er selvstendig før man får neste. Hadde dødd innvendig om jeg hadde to bleiebarn, to som våkner på natta, to som må bæres mye på. Anonymous poster hash: 0e1df...148 Hadde jeg vært 20 år hadde jeg nok ikke stresset. Men jeg nærmer meg 30 år å ønsker så sterkt et barn til. Jeg ønsker å være en ung mor, men vil jo også kose meg med mine barn. Derfor redd for å få de for "tett" Anonymous poster hash: a8bf1...e8a
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #6 Skrevet 20. juni 2016 Har 2 år og 4 mnd mellom mine. Men nr 1 var en rolig unge. Var en del dårlig i sv.skapet, og barn nr 2 hadde kolikk. Var tøft en periode, men aldri angret. Hadde besteforeldre i nærheten som hjalp til når det sto på som verst. Det var gull verdt! Synes i grunn det har vært lettere med 2 i mange sammenhenger. De underholder hverandre og har alltid noen å leke med. De er rett og slett bestevenner, selv om de også kan krangle litt. Overgangen fra 0 til 1 barn er jo mye større enn fra 1 til 2. Men, ikke stress med å få nr to. Det kan bli like bra å ha 4-5 år mellom Anonymous poster hash: 495a3...340
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #7 Skrevet 20. juni 2016 Jeg er høygravid med nr to nå, og eldste har nettopp fyllt fire. Det er en del grunner til at det ble fire år mellom de to, men jeg synes det virker som en bra aldersforskjell jo mer jeg tenker på det. Eldste har blitt mer selvstendig, har vært bleiefri i over ett år, er flink til å aktivisere seg selv, sover natten igjennom, går/sykler lengre turer selv, og forstår veldig mye av det som skjer. Hun gleder seg til å bli storesøster, og har lyst til å hjelpe med mating, stell, trille turer etc. Det hadde vært mye mer stressende med to bleiebarn som begge må trilles i vogn om man vil ut å gå tur, som begge våkner om natta etc. Jeg tenker at hvert enkelt par/hver enkelt familie selv må kjenne på hva som er riktig for dem. Anonymous poster hash: 49cee...d79
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #8 Skrevet 20. juni 2016 Jeg er høygravid med nr to nå, og eldste har nettopp fyllt fire. Det er en del grunner til at det ble fire år mellom de to, men jeg synes det virker som en bra aldersforskjell jo mer jeg tenker på det. Eldste har blitt mer selvstendig, har vært bleiefri i over ett år, er flink til å aktivisere seg selv, sover natten igjennom, går/sykler lengre turer selv, og forstår veldig mye av det som skjer. Hun gleder seg til å bli storesøster, og har lyst til å hjelpe med mating, stell, trille turer etc. Det hadde vært mye mer stressende med to bleiebarn som begge må trilles i vogn om man vil ut å gå tur, som begge våkner om natta etc. Jeg tenker at hvert enkelt par/hver enkelt familie selv må kjenne på hva som er riktig for dem. Anonymous poster hash: 49cee...d79 Ser absolutt mange fordeler med 4 år imellom.. En 4åring er nok veldig selvstendig på mange områder Takk for at du tok deg tid til å svare meg! Lykke til videre i svangerskapet Anonymous poster hash: a8bf1...e8a
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #9 Skrevet 20. juni 2016 Jeg er i en tilsvarende situasjon...bare at jeg er litt eldre enn deg. Sønnen min er snart 1.5.år...og det er deilig å se at han blir mer og mer selvstendig. Tanken på baby er ikke så fristende. Men..det kan ta litt tid å bli gravid. Og graviditet er jo 9 mnd. Vi tenker å starte til høsten med ny prøverunde. Blir uansett over 2 år i mellom dem. Anonymous poster hash: dd6c4...3e1
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #10 Skrevet 20. juni 2016 Ser absolutt mange fordeler med 4 år imellom.. En 4åring er nok veldig selvstendig på mange områder Takk for at du tok deg tid til å svare meg! Lykke til videre i svangerskapet Anonymous poster hash: a8bf1...e8a Husk, det er ikke sikkert barna vil få stor glede av hverandre uansett hvor mange år det er mellom. Mye kommer an på om det er likt kjønn (vet at de som har hatt en av hver at barna ikke gikk veldig godt overens) eller om de matcher personlighetsmessig. Det som er sikkert at de aller fleste vil få ett bedre forhold når de bli eldre. Mener det er for mange som fokuserer på akkurat når de er små... 4 år er egentlig perfekt aldersforskjell. Da vil de ha ungdomsskolen og vgs alene og. Anonymous poster hash: 9999a...2ce
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #11 Skrevet 20. juni 2016 Jeg har 2,5 år mellom nr en og to, 3,5 år mellom nr to og tre, 1,5 år mellom nr tre og fire I søskenflokken har jeg jo også da aldersforskjellen mellom nr en og tre, to og fire osv så jeg har erfaring med mange aldersforskjeller 😉 Min erfaring er at søskenforholdet avhenger av kjønn og personlighet. Selv om det er bare 2 år mellom gidder ikke nødvendigvis en gutt å se på barbie-tegnefilm med søsteren eller en jente leke med biler... Ta det når du føler deg klar, det er positive og negative ting å si om alle aldersforskjeller og hvor gode venner de blir i oppveksten og som voksne har du liten kontroll over. Anonymous poster hash: 1330d...f71
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #12 Skrevet 20. juni 2016 Jeg ville også ha to tette. Nå er hun 20 måneder og livet begynner endelig å stabilisere seg. Bare tanken på en ny runde gjør meg kvalm. Ser jeg gravide damer med ett barn til under to år så tenker jeg, STAKKARS DEG. Kanskje jeg bare burde ha ett barn. Jeg kjenner min egen begrensning altså. Anonymous poster hash: 31c6c...f98
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #13 Skrevet 20. juni 2016 Min erfaring er at tiden rundt 18mnd er den mest krevende. Da har barnet en kolossal vilje, og ingen måte å gjøre seg skikkelig forstått på. Noe som resulterer i mye sutring. I tillegg er barnet svært mobilt, men har liten forståelse av farer. Det roer seg når språket løsner. Det er ihvertfall slik det har vært med mine. Vi har tre år imellom, planen var å få de litt tettere, men det er ikke alltid vi styrer det. 😊 Anonymous poster hash: 55a32...3af
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #14 Skrevet 20. juni 2016 Du har ETT barn, barnet går i barnehage, dere er TO voksne og du vurderer vaskehjelp og matkasse for å få hverdagen til å gå rundt...? Hva bruker du egentlig tida på som gjør deg så sliten? Har du tomme jernlagre og vitaminmangel? Høres ikke normalt ut. Anonymous poster hash: 6dc71...df2
Roheryn Skrevet 20. juni 2016 #15 Skrevet 20. juni 2016 Jeg har sju år mellom mine. For oss er det optimalt, de forguder hverandre og storesøster kan bidra med å leke/underholde mens vi voksne gjør litt husarbeid osv. Jeg er ikke lagd for "to tette", og selv om jeg visste at jeg ville ha mer enn ett var tanken på baby helt fjern de første tre-fire årene. Det går veldig fint å vente. Flest mulig unger på kortest mulig tid er en merkelig trend spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #16 Skrevet 20. juni 2016 Du har ETT barn, barnet går i barnehage, dere er TO voksne og du vurderer vaskehjelp og matkasse for å få hverdagen til å gå rundt...? Hva bruker du egentlig tida på som gjør deg så sliten? Har du tomme jernlagre og vitaminmangel? Høres ikke normalt ut. Anonymous poster hash: 6dc71...df2 Hehehe, skjønner at du lurer.. Mye mere rundt min situasjon som jeg ikke har skrevet.. Men ja skal ta blodprøver for noe må jeg mangle.. Føler meg absolutt ikke normal! Jeg har i tillegg en muskel sykdom og det negative med det er utmattelse. Anonymous poster hash: a8bf1...e8a
Mamma_til_2 Skrevet 20. juni 2016 #17 Skrevet 20. juni 2016 Jeg har 4.5 år mellom mine og det er herlig, nr 1 var stor og skjønte at søster kom og alt som kom sammen med baby, de leker fint sammen og storesøster passer lillesøster ute.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #18 Skrevet 20. juni 2016 -Du har allerede et barn med utfordringer og autisme -Det er 50% sjanse for å få enda et barn med samme diagnose -Du er kronisk syk og sliter med utmattelse Tror jeg hadde slått meg til ro som tobarnsmor, noen ganger må man bare velge å være fornuftig. Anonymous poster hash: 1330d...f71
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #19 Skrevet 20. juni 2016 -Du har allerede et barn med utfordringer og autisme -Det er 50% sjanse for å få enda et barn med samme diagnose -Du er kronisk syk og sliter med utmattelse Tror jeg hadde slått meg til ro som tobarnsmor, noen ganger må man bare velge å være fornuftig. Anonymous poster hash: 1330d...f71 Sorry, blanda sammen to tråder 😉 Anonymous poster hash: 1330d...f71
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #20 Skrevet 20. juni 2016 Jeg er høygravid med nr to nå, og eldste har nettopp fyllt fire. Det er en del grunner til at det ble fire år mellom de to, men jeg synes det virker som en bra aldersforskjell jo mer jeg tenker på det. Eldste har blitt mer selvstendig, har vært bleiefri i over ett år, er flink til å aktivisere seg selv, sover natten igjennom, går/sykler lengre turer selv, og forstår veldig mye av det som skjer. Hun gleder seg til å bli storesøster, og har lyst til å hjelpe med mating, stell, trille turer etc. Det hadde vært mye mer stressende med to bleiebarn som begge må trilles i vogn om man vil ut å gå tur, som begge våkner om natta etc. Jeg tenker at hvert enkelt par/hver enkelt familie selv må kjenne på hva som er riktig for dem. Anonymous poster hash: 49cee...d79 Kommer an på ungen da.. vi har 17 mnd mellom dem. Men storesøster sluttet med bleie før hun var 2 år, kler på seg selv, spiser selv, er tålmodig i søskenvogna osv, så her har det gått over all forventning med to tette. Og om noen år blir det mye lettere når de alltid har noen å leke med, de er liksom på samme stadiet. Anonymous poster hash: 3e7f6...3b9
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #21 Skrevet 20. juni 2016 Jeg begynte å føle meg klar etter første var fylt 2 år. Vi har akkurat 3 år mellom våre og føler det er perfekt. Jeg var også veldig sliten med førstemann og formen i svangerskapet gjorde at jeg orket enda mindre og pappan tok det meste med barn og hjem. Da minsta ble født fikk jeg litt mer overskudd igjen, men følte at en er som en og to som ti. Så jeg ville nok ventet 1-2 år ekstra om jeg var deg enn å få to tette. Anonymous poster hash: 7dd32...c03
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #22 Skrevet 20. juni 2016 Ser absolutt mange fordeler med 4 år imellom.. En 4åring er nok veldig selvstendig på mange områder Takk for at du tok deg tid til å svare meg! Lykke til videre i svangerskapet Anonymous poster hash: a8bf1...e8a 4 år i mellom. 4 åringen er selvstendig, perfekt aldersforskjell for oss😀😀 Anonymous poster hash: f9ce4...560
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #23 Skrevet 20. juni 2016 Tusen takk for svar! Mye har nok falt på meg siden vi fikk barn. Vi er i en endring nå og mannen har fortstått at jeg må ha hjelp av han for at dagene skal bli best mulig Han går i barnehage ja! Jeg vurderer allerede vaskehjelp og matkasse;) Jeg ønsker å bruke tiden min sammen med barnet mitt. Hadde man bare vist at man var frisk i svangerskapet så hadde det vært en ting. Jeg hadde ingen plager sist, men man vet aldri! Valgte du 4 år mellom nr 2 og 3 bevist? Er det like "stas" for søsknene selv om det blir en del aldersforskjell? Driver å tipper mot 3 år imellom. Nå er han jo allerede 1 1/2 år så tiden flyr Anonymous poster hash: a8bf1...e8a Nei, vi ønsket egentlig 3 år mellom de to yngste, men mistet to ganger 😞 Anonymous poster hash: d09d6...173
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå