Gå til innhold

Tok eksamen for 3 uker siden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står det nok, jeg er ikke student. Praksis er likevel fortsatt både her og andre steder jeg har vært ekstern sensor at det er virkedager som gjelder.

Da bryter dere loven hvis skolen ikke har vedtatt en forlengelse fordi det er vanskelig å få tak i sensorer eller at det er spesielt lange besvarelser.

Lov om universiteter og høyskoler, § 3-9, 4:

"(4) Sensuren skal foreligge innen tre uker hvis ikke særlige grunner gjør det nødvendig å bruke mer tid."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-04-01-15#KAPITTEL_1-3

Så om dere har en praksis på å bruke lenger tid uten vedtak, så bryter dere loven.

Kunnskapdepartementet har definert det som 21 kalenderdager.

Høgskolen i Oslo og Akershus har definert det som 15 virkedager.

NTNU i Trondheim og NMBU Ås har innført bøter for de instituttene som ikke leverer innen fristen, det samme gjorde Universitetet i Tromsø i 2009 - 1000 kroner pr. student pr. dag sensuren er forsinket. Det diskuteres å innføre bøter også ved høgskole og universitet i Oslo og Akershus og andre steder.

http://www.khrono.no/campus/2015/04/sensurfrist

Hva du gjør i praksis er ikke lovlig så lenge lærestedet ikke har vedtatt at akkurat det du gjør er ekstra arbeidskrevende og derfor har forlenget fristen for sensur.

Anonymous poster hash: 5ef6c...c21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tre uker, inkl helg. Jeg hadde eksamen torsdag, sensur kom fredag tre uker etter, men på kvelden. Så har den ikke kommer innen kl 15.30, kan den likevel komme i dag.

Anonymous poster hash: 1553a...7ed

Skrevet

Ble kunngjort kl 13.30 idag :)

Står ingenting om virkedager her, på mitt universitet skal eksamen være sensurert 3 uker etter eksamen er innlevert fant jeg ut. Da inkl helg. HI

Anonymous poster hash: 988cc...b37

Skrevet

På HiOA også. Sensurfrist 3 uker fra innlevert.

Anonymous poster hash: d85e7...081

Skrevet

Vel, nå er dette jobben min og jeg gjør det årlig, så regn ut sjøl.

Hanne?

Anonymous poster hash: 5ab37...d5d

Skrevet

Vel, nå er dette jobben min og jeg gjør det årlig, så regn ut sjøl.

Lurer veldig på hva slags institusjon du jobber ved?! Jeg jobber i høgskolesektoren, er godt kjent med forskriftene og systemet ved flere av høgskolene og universitetene i landet - og har ALDRI vært borti 21 virkedager. 3 UKER gjelder (med unntak av perioder med høytider og helligdager).

Anonymous poster hash: 5c3b2...f34

Skrevet

Jepp. 3 uker uansett om det dukker opp helger og røddager imellom. Reguleres av UH loven. Mvh Eksamensansvarlig.

Anonymous poster hash: 85499...56c

Skrevet

Det står det nok, jeg er ikke student. Praksis er likevel fortsatt både her og andre steder jeg har vært ekstern sensor at det er virkedager som gjelder.

Kan du ikke bare innrømme at du tok feil? Nå har du mulighet til å gjøre jobben din riktig heretter.

Anonymous poster hash: 3b315...f3a

Skrevet

Vel jeg studerte jus i Bergen og der var det alltid 6 uker sensurfrist. Alle fagene, alle årene. (Var ferdig i fjor)

Anonymous poster hash: 48583...b60
Skrevet

Hos oss er sensurfrist 3 uker etter eksamensdagen og karakterene publiseres dagen etter det igjen. Hadde du eksamen 30. mai vil karakteren altså komme i morgen, hvis det er samme regler som her.

Anonymous poster hash: 7833a...765

Skrevet

Vel jeg studerte jus i Bergen og der var det alltid 6 uker sensurfrist. Alle fagene, alle årene. (Var ferdig i fjor)

Anonymous poster hash: 48583...b60

Det blir jo tragikomisk når juridisk fakultet velger å bryte loven så konsekvent! :P

Anonymous poster hash: 5ef6c...c21

Skrevet

Jeg studerer ved UIB, SV-fakultet. Her sies det at sensuren skal komme helst innen 3 uker, men senest 5 uker etter eksamen. Har fått karakteren etter 2 dager og etter 6 uker.

Anonymous poster hash: d4e32...0ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...