Gå til innhold

Barn nr 2- nytt utstyr og kostnader

Anbefalte innlegg

Skrevet

Egentlig et "luksusproblem" men men. Med min førstefødte var jeg sammen med en mann som ikke bidro med annet enn et bilsete. Han kjøpte ikke tøy eller annet utstyr, og jeg brukte alt jeg hadde til overs + mye arvet tøy og utstyr (opptil 20 år gammelt). Babyen fikk alt den trengte, og jeg fikk kjøpt mye nytt på tilbud (ny vogn, stellebord osv).

Jeg har heldigvis nå en ny mann som jeg har vært sammen med i mange år. Vi har et barn på vei og mannen min vil helst at vi skal kjøpe alt nytt. Det stikker litt i meg da jeg nylig har blitt arbeidsledig. Jeg kjøpte mye nytt til forrigemann, og mener at noe av det kan brukes som ekstrautstyr. Det var hardt opptjente penger, og nå som jeg er arbeidsledig føler jeg at jeg må tenke over hva jeg bruker pengene på. Har allerede kjøpt inn mye utstyr siden mannen vil ha mye nytt. Han kjøper inn de store tingene som vogn og barneseter, og det er ikke noe feil med økonomien (han tjener godt). Er det urimelig av meg å gjenbruke noe av det gamle? Har selvsagt nye madrasser til vugge, seng og slikt, bruker ikke det som er ødelagt eller slitt av tøy, men det som kan gjenbrukes kan bli skiftetøy, ekstravogn i barnehagen, ekstra stelleplass og mange klassiske leker kan gjenbrukes.

Skjønner jo at han ikke vil ha noe med eksen min å gjøre, men eksen kjøpte ikke inn noe av det utstyret, lekene eller tøyet her (bilsetet er kastet)- det er mine penger som har gått med til det. Det blir jo vannvittig dyrt om vi skal kjøpe absolutt alt nytt, og det føles rart at mannen min skal betale såpass mye for å veie opp for det. Jeg har ikke snakket med han direkte om det annet enn at jeg har fortalt han at jeg var den som betalte alt utstyet og klærne. Han sier det kommende barnet er hans barn også og at han selvsagt også skal betale ting. Må sies at vi hittil har vi kjøpt utstyr og tøy for over 12000, og da har vi ikke kjøpt inn vogn og bilseter enda. Det er kun supplering av utstyret jeg mener at kan benyttes i tillegg til det jeg hadde fra før.

Hva ville dere ha gjort?

Anonymous poster hash: d2b38...a1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke si det du føler da?

Har dere ikke kommunikasjon?

Merkelig å ikke tørre å snakke med mannen sin om noe sånnt.

Anonymous poster hash: 27e8a...efd

Skrevet

Kan du ikke si det du føler da?

Har dere ikke kommunikasjon?

Merkelig å ikke tørre å snakke med mannen sin om noe sånnt.

Anonymous poster hash: 27e8a...efd

Vet jo hans synspunkter på det. Hvis ikke jeg kjøper det eller sier spesifikt at det skal vi bruke om igjen kjøper han det. Bare synes det er ekkelt at han skal kjøpe og kjøpe mens jeg tenker ar jeg må tenke mer økonomi. Sikkert bare jeg som overreagerer med hormoner og slikt. Har vært vant til å ta vare på barn nr 1 og forsørge det alene (frem til jeg traff min mann). Det føles derfor ekstra rart at jeg har en mann som bidrar- ikke bare til mitt første barn men også til det kommende barnet vi får sammen. Jeg får vel bare komme meg over det- er jo egentlig trivielt, men bare sitter litt dypt inne.

Anonymous poster hash: d2b38...a1c

Skrevet

Det er bare tull å kjøpe nytt om dere har brukbare ting fra forrigemann. Det er et pengesluk å få barn, sette heller pengene på en sparekonto til barnet blir større og virkelig trenger ting.

Skjønner at mannen vil gi barnet sitt det beste altså, det er helt forståelig.

Skrevet

Nei ærlig talt...han vil kjøpe nytt fordi eksen din kanskje tok på tingene?

Miljømessig er det også en katastrofe. Bruk brukbare ting!

Det blir mer enn nok anledning til å kjøpe nytt utstyr og klær med et voksende barn.

Anonymous poster hash: 3157f...9a3

Skrevet

Med min førstefødte ville jeg kjøpe nytt. Mannen hadde en fra før og hadde mye utstyr.

Sorry, men vogn, seng og klær er noe jeg har gledet meg til å kjøpe inn.

Ikke den verste miljøsynder ellers så dette gjør jeg med god samvittighet.

Anonymous poster hash: 057a0...4c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...