Gå til innhold

Sykepleiere ang RIK

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var med en sykepleier som riket en mann. Hun tok på selve kateteret som hun brukte for hun klarte ikke å bare holde på enden. Det var langt til å klare å balansere det inn, men burde hun ikke holdt på selve kateteret med noe annet enn bare hansken? Kompress eller noe? Jeg turte ikke å spør siden jeg ikke er utdannet.

Anonymous poster hash: bc376...7b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal en kompress være renere enn en hanske? RIK er ikke en steril prosedyre, og du trenger ikke være sykepleier for å gjøre den prosedyren.

Skrevet

RIK er ikke en steril prosedyre og det er vanskelig å gjennomføre uten å ta på kateteret :)

Hos oss er det kun sykepleiere som har lov å RIKe menn.

Anonymous poster hash: 4e6a4...058

Skrevet

Sier som dem over her.

Hilsen 3.-årig sykepleierstudent.

Anonymous poster hash: accd7...287

Skrevet

RIK er ikke en steril prosedyre og det er vanskelig å gjennomføre uten å ta på kateteret :)

Hos oss er det kun sykepleiere som har lov å RIKe menn.

Ikke vernepleiere heller?

Skrevet

Jeg har lært at man ikke skal ta på kateteret før man setter det inn, og at dersom man ikke klarer å sette det inn ved å kun holde i enden må man bruke steril pinsett. Sånn gjør jeg det.

Anonymous poster hash: 26b01...507

Skrevet

Ikke vernepleiere heller?

Jo, vernepleiere har forsåvidt lov, men det jobber ikke det hos oss. Jeg tenkte på faglærte som helsefagarbeider ol, og ufaglærte.

Skrevet

Men om du er student så spør sykepleieren, så får du en begrunnelse. du er der for å lære

Anonymous poster hash: f79c5...1a8

Skrevet

Bruker steril pinsett ved RIK.

Anonymous poster hash: d788f...a41

Skrevet

At det ikke kalles en steril prosedyre, betyr ikke at det ikke skal jobbes så sterilt som mulig. Man vil alltid bestrebe å holde det så sterilt som mulig, spesielt inn i et urinrør.

Jeg ville holdt den med en steril kompress. Det lærte jeg da jeg ble sykepleier. 

Skrevet

Steril pinsett.

Anyhow: hos oss praktiseres at RIK er en prosesyre for selvkateterisering. Trenger du hjelp, blir SIK brukt.

Anonymous poster hash: f90d0...e0c

Skrevet

Hvis hansken var steril, var vel alt ok?

Anonymous poster hash: 1b796...ee2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...