Gå til innhold

Barnet storgråter ved puppen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 8 uker som plages med å spise. Vi slet med ammingen i starten, men ved å bruke skjold løste deg seg og han har fått i seg godt med mat. Han har kolikk og får litt vondt i magen når han spiser, noe som gjør at han til tider er urolig ved puppen. De siste ukene har det derimot blitt mye værre..nå spiser han en liten stund, så slipper han skjoldet og hylgråter før han hiver seg over skjoldet og spiser mer, sånn holder han på og både han og jeg blir så ufattelig sliten. Han hylgråter virkelig som om han har store smerter. Dersom jeg pumper og gir ham melk fra flaske går det helt fint, da koser han seg slik han gjorde med puppen før. Noen som vet hva dette kan skyldes?

Han får melk fra flaske med bare ett lite hull og melken kommer veldig fort fra puppen, så det er ikke det at han ikke får melken like fort fra puppen som på flasken.

Anonymous poster hash: d63a1...279

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde (og tidvis har) det helt likt! 
Vi gikk til kiropraktor, han var veldig stiv i nakken, og et par låsninger nedover ryggen. Etter 1-2 behandlinger forsvant dette styret med ammingen og han klarte å slappe av i kroppen når han ble lagt i ammestilling. 

Han kan fremdeles få lignende "anfall" ved ammingen av og til, men veldig sjelden nå. Da er det som regel luftsmerter og luft som vi må få ut før han kan fortsette å spise. 

Jeg har også veldig mye melk, og i begynnelsen måtte jeg bruke skjold for at han skulle få tak ettersom puppen var så hard. Men skjoldet fylte seg med melk, og melkespruten sto jo rett i munnen på han stakkar, både med og uten skjold. Da ble det også veldig kaotisk under amming. Så de gangene jeg nå har veldig mye melk, tar jeg han bort fra brystet etter at han har sugd noen tak slik at melkespruten kommer, så holder jeg bare et ammeinnlegg/klut fremfor til spruten har stoppet slik at han kan få fortsette å spise uten å nesten "drukne" i melken som kommer alt for fort  :) 

Kolikken gjør jo at han plages mye med magen og hyler til ved amming av og til enda, men ammingen ble virkelig 90% bedre etter et par behandlinger hos kiropraktor, så det vil jeg anbefale deg å få sjekket opp  :)

Anonymous poster hash: caacf...f41
Skrevet

Skjedde med sønnen til venninnen min og, men han hadde veldig hyppige bæsjebleier, og de var grønne og veldig slimete, ham tålte tydeligvis ikke morsmelken. Måtte få MME, og da roet det seg.

Er de ME eller MME du gir ham på flaske?

Kan være melkeprotein han reagerer på, men da merker du det vel også på fordøyelsen hans. Skader ikke å kutte ut alle meieriprodukter i minst 7 dager for å utelukke det.

Skrevet

Anonym: Tusen Takk for svar! Høres ut som vi har det veldig likt! Vi går til manuelterapaut med gutten da han også er veldig stiv i nakken, men har ikke prøvd kiropraktor enda.

Til meg fylles også skjoldet opp fortere enn ham vinner å svelge unna, så det kan være en blanding av disse to tingene som er problemet

Ylva og Mathilde: Har testet ham på både ME og MME. Så lenge han får det på flaske går det bra uansett hva det er!

Skrevet

Anonym: Tusen Takk for svar! Høres ut som vi har det veldig likt! Vi går til manuelterapaut med gutten da han også er veldig stiv i nakken, men har ikke prøvd kiropraktor enda.

Til meg fylles også skjoldet opp fortere enn ham vinner å svelge unna, så det kan være en blanding av disse to tingene som er problemet

Ylva og Mathilde: Har testet ham på både ME og MME. Så lenge han får det på flaske går det bra uansett hva det er!

Ja når jeg leste innlegget ditt var det som å lese om oss, helt likt!  :) 

Jeg søkte litt rundt, og fant til slutt en kiropraktor som hadde spesialisert seg på spedbarn, kanskje du kan finne det der du bor også. Da skal det ikke så mange behandlingene til før babyen er kvitt låsninger/stivhet i kroppen  :) 

Tenker at om de har noen låsninger eller er stiv i nakken er det nok noen stillinger som er veldig ubehagelige, som vi selv kan tenke oss om vi hadde hatt en kink i nakken og skulle ligge å spise akkurat slik at det gjorde vondt. Da er det ikke rart de "stresser" ved brystet og hyler til underveis stakkars. 

Om skjoldet fylles opp fortere enn han rekker å ta unna høres det ut som det kan ha sammenheng med at ammingen blir kaotisk. De stresser med å få svelget unna det som kommer, samtidig som de fortsetter å suge som igjen gjør at melken bare fortsetter å komme i tillegg til at det allerede er fylt opp. Min baby var også rolig når jeg pumpet det og ga det på flaske, men da kommer jo melken kun når de selv suger og ikke en sprut rett i halsen samtidig som de skal svelge unna alt for stor mengde melk  :) 

Min gutt er 3 måneder nå, og vi trenger ikke bruke skjold lenger. Men de gangene jeg kjenner at brystet er veldig fylt opp før han skal ha mat, lar jeg han suge akkurat nok til at melken strømmer ut. Da er det bare å legge en finger i munnviken slik at babyen slipper brystet, så holder du en klut eller noe foran brystet til den værste strømmen av melk har gitt seg. Da legger jeg han til igjen, og han er så mye mer fornøyd da  :)  Den første melken som kommer ut er bare "lettmelk", altså melk med mye laktose/sukker og lite næring, så det gjør ingenting at den går rett i kluten. Melka som kommer etter er den feite gode melka som er viktig. 

I tillegg kan de som har mye melk oppleve at babyen har mye luftproblemer, det er fordi de får i seg så mye av formelken som består av laktose som igjen skaper mye luft i magen. Mange babyer blir mette før de rekker å komme til den feite melka hos de som har mye formelk. 

Anonymous poster hash: caacf...f41

Skrevet

Virker som at du allerede har en mulig løsning men bare i tilfelle det ikke er derfor: er det det samme også om natten? Om du ligger på siden og ammer også,alene i et mørkt og stille rom?

Gutten vår begynte å hyle ved puppen rundt 2.5 mnd alder. Spiste så litt, så hyling, tok noen slurker til før han hylte osv... Flaske gikk helt fint og jeg var så trist for at ammingen ikke fungerte.. Men viste seg at for hans del var det bare det at han ikke ville die pga andre ting i rommet. Lys, lyder, evt andre mennesker.. Klarte ikke alt som distraherte, rett og slett. Og så begynte jeg å stresse med ammingen pga det, og vips ble det vond sirkel - han merker jo at jeg stresser. Nå ammer jeg kun på soverommet, med lyset av og helt stille og rolig rundt oss, og da går det kjempefint. Kan amme i stua av og til når vi er hjemme alene (så litt bedre har det blitt) men ikke alltid det funker da heller.

Anonymous poster hash: b5606...6fb

Skrevet

Dette er en veldig typisk alder å begynne å tulle ved puppen. Trodde jeg skulle bli gal her, det var hyling og skriking og fram og tilbake. Bikket tre måneder og så ga det seg. Det har visst med utdrivingen å gjøre, samt sammensettingen av melken som forandrer seg på den tiden.

Skrevet

Også skal de gjerne øke en del på denne tiden, og da blir de frustrert ved brystet når det ikke kommer helt som de vil.

Skrevet

Problemet kan rett og slett være at melken kommer for fort fra puppen. Det kan gjøre at babyen svelger mye luft og får vondt.

Ellers står det mye nyttig inne på ammehjelpen.no

Anonymous poster hash: dbfb6...ea3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...