Gå til innhold

Er jeg hysterisk? Gravid og sydentur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Vi skal til spania når jeg er rundt 10-12 uker på vei. Saken er det at jeg har en historie med å bli syk på sydenreiser. Alt fra Bulgaria,Tyrkia og Thailand så har jeg blitt dårlig. Det har ført til sykehusinnleggelse samt videre behandling på norsk sykehus når jeg har blitt sterk nok til å reise hjem.

De to siste årene har vi vært i Spania og Hellas og jeg har ikke blitt syk. Men nå kjenner jeg at jeg blir stresset. Redd for at jeg skal bli syk nå når jeg er gravid. På sykehusene har jeg fått mange forskjellige intravenøse behandlinger. Alt fra AB, kvalmestillende(som jeg fikk en alvorlig reaksjon på). I tillegg beroligende fordi de mente jeg var oppskaket. Ja uansett jeg føler ikke IKKE trygg til å reise.

Hva ville dere gjort i mitt tilfelle?

Anonymous poster hash: a8862...eb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville hørt med fastlegen hva h*n syns. Men så er det det første trimesteret man skal være forsiktig med å fly. + at du kanskje bør ta ekstra forholdsregler med mat i og med at du har en historie med å bli dårlig.

Jeg ville tenkt over om jeg ville fått noe ut av ferien med de bekymringene du har nå.

Anonymous poster hash: 50bec...76a

Skrevet

Jeg ville ikke vært bekymret for å reise til Spania. Er ikke så vanlig å bli syk der som i de andre landene du nevner. Vær litt ekstra nøye med håndhygienen, unngå salater og mat som ikke er stekt, drikk kun flaskevann og unngå isbiter i brusen feks. Det kommer nok til å gå kjempefint! God tur og gratulerer med graviditeten! :)

Skrevet

Jeg ville hørt med fastlegen hva h*n syns. Men så er det det første trimesteret man skal være forsiktig med å fly. + at du kanskje bør ta ekstra forholdsregler med mat i og med at du har en historie med å bli dårlig.

Jeg ville tenkt over om jeg ville fått noe ut av ferien med de bekymringene du har nå.

Ja personlig ville jeg bare droppet det. Men er redd for å skuffe mannen og de andre barna. Barna vet heller ikke at jeg er gravid. Tenkte vi kanskje kunne tatt en Norges ferie i år.

H.i

Skrevet

Du er hysterisk...

Og det er ikke i 1.trimester man skal unngå å fly, det er i 3.trimester.

Anonymous poster hash: 1b2a1...446

Skrevet

Du er hysterisk...

I tredje trimester kan man fly frem til uke 36 hos de aller fleste flyselskaper- så lenge man er frisk og har hatt et friskt svangerskap.

I første trimester når man har større fare for å abortere skal man være forsiktig. Iallefall de retningslinjene jeg fikk og jeg er nå unike 37.

Skrevet

I tredje trimester kan man fly frem til uke 36 hos de aller fleste flyselskaper- så lenge man er frisk og har hatt et friskt svangerskap.

I første trimester når man har større fare for å abortere skal man være forsiktig. Iallefall de retningslinjene jeg fikk og jeg er nå unike 37.

Men hvor står det at HI har en forhistorie med å miste??

Spania er kjent for gode råvarer og kvalitet på mat. Hadde ikke hatt noen problemer med å reise dit som gravid.

Jeg har blitt matforgiftet både i Thailand og Tyrkia, men aldri Spania, og der er jeg hvert år. Spania kan ikke sammenlignes med andre av de landene du nevner.

Anonymous poster hash: ac44f...824

Skrevet

Abortrisikoen er jo uansett størst i 1.trimester. Uavhengig av flyvning.

Skrevet

Spania er kjent for gode råvarer og kvalitet på mat. Hadde ikke hatt noen problemer med å reise dit som gravid.

Jeg har blitt matforgiftet både i Thailand og Tyrkia, men aldri Spania, og der er jeg hvert år. Spania kan ikke sammenlignes med andre av de landene du nevner.

Abort og matforgiftning er jo ellers også to ulike ting.

Skrevet

Du er hysterisk...

Det er ikke flyturen jeg er bekymret for. I mitt forrige svangerskap fløy jeg flere ganger helt opp til uke 30. Men da til storbyer. Det er bare det at jeg frykter å bli smittet av virus eller bakterier slik som de andre gangene. Da klarte jeg ikke å holde på mat eller drikke på flere uker. Full oppkast og diaré. Endte med hjetterytmeforstyrrelser og altfor lave verdier. Var først når jeg kom til Norge at jeg fikk riktig behandling. Tok flere mnd før jeg var skikkelig på bena igjen.

H.i

Skrevet

Jeg hadde nok reist, men hadde bare spist godt stekt pizza og andre trygge middager, holdt meg unna alt av frukt, salat osv og bare spist innpakket is fra frysedisken, ikke kuleis og softis. Da er man ganske safe i forhold til matforgiftning :)

Anonymous poster hash: 5ecd3...425

Skrevet

Jeg ble matforgiftet i Spania. Toxoplasmose. Spontanaborterte, det startet på flyturen hjem.

Synes ikke du er hysterisk.

Anonymous poster hash: 67438...12e

Skrevet

Jeg hadde droppet det pga redd for å miste, eller påføre fosteret uheldige bakterier og skader.

Min bakgrunn er at jeg har mistet før, og slitt veldig med å bli gravid. Itillegg har jeg en alder som ikke gir meg mange forsøk igjen.

Så jeg hadde ikke tatt en eneste sjanse.

Anonymous poster hash: 20e31...d44

Skrevet

Spania er vel ganske trygt så hadde nok tatt sjansen

Skrevet

Har aldri sagt det står at HI har forhistorie med å miste. Jeg har kun sagt at faren er større i første trimester og hva jeg fikk beskjed om ifht å fly.

Skrevet

Jeg ble matforgiftet i Spania. Toxoplasmose. Spontanaborterte, det startet på flyturen hjem.

Synes ikke du er hysterisk.

Det samme kan skje i Norge. Toxo fins i alle land.

Skrevet

Det samme kan skje i Norge. Toxo fins i alle land.

Hjemme kan du tilberede din egen mat og har større kontroll.

Skrevet

Man blir ikke matforgiftet av toxoplasmose. Spørs om du fikk to ting samtidig, hvis det er bekreftet vha blodprøver at du ble smittet av toxoplasmose mens du var i utlandet.

Anonymous poster hash: 1da6f...f16

Skrevet

Jeg reiste i uke 9 til Tyrkia. Det gikk veldig fint! Du må bare passe på å drikke fra uåpnete vannflasker,kjøtt gjennomstekt,frukt ekstra godt vasket,grønnsaker også. Jeg badet ikke i basseng men bra nok sjø.

Anonymous poster hash: 41aad...3bb

Skrevet

Man blir ikke matforgiftet av toxoplasmose. Spørs om du fikk to ting samtidig, hvis det er bekreftet vha blodprøver at du ble smittet av toxoplasmose mens du var i utlandet.

Anonymous poster hash: 1da6f...f16

Selvsagt tok de prøver. Jeg diagnostiserer ikke meg selv. 😊

Skrevet

Selvsagt tok de prøver. Jeg diagnostiserer ikke meg selv.

Da har du jo ingenting å frykte, da er du immun mot toxoplasmose ;)

Anonymous poster hash: d469f...f69

Skrevet

Da har du jo ingenting å frykte, da er du immun mot toxoplasmose ;)

Anonymous poster hash: d469f...f69

Nå er jeg trygg. Men det var veldig leit å miste pga toxo da. Og veldig unødvendig.

Anonymous poster hash: 23951...9f2

Skrevet

Hvorfor reise på sydenferie dersom du alltid blir syk og innlagt på sykehus? De kan vel ikke være gøy hverken for deg, mannen eller barna?

Skjønner meg ikke på de som MÅ reise til syden hvert år siden det tydeligvis er det eneste som teller som ferie.

Anonymous poster hash: ab0ca...152

Skrevet

Hvorfor reise på sydenferie dersom du alltid blir syk og innlagt på sykehus? De kan vel ikke være gøy hverken for deg, mannen eller barna?

Skjønner meg ikke på de som MÅ reise til syden hvert år siden det tydeligvis er det eneste som teller som ferie.

Anonymous poster hash: ab0ca...152

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...