Gå til innhold

Luftsmerter KS- forebygge?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hva man kan ta på forhånd for å forebygge luftsmerter etter KS?

Mener jeg har lest noe om melkesyretabletter- som miniform eller noe sånt?

 

Anonymous poster hash: f7240...aca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minifom er for luft i tarmen. Det du får under et ks, er luft utenfor tarmen som sprøytes inn slik at tarmen flytter seg. Mesteparten blir suget ut igjen, men det blir alltid litt værende. Smerten er forbigående, og ikke så ille som mange vil ha det til. Dessuten anbefales det ikke at du tar ulike medisiner før et inngrep.

Skrevet

Det sprøytes ikke inn luft under ks, men kan komme inn noe siden buken er åpen. Det absorberes som oftest av tarmen og kommer ut som promp, kan være veldig vondt. Så kommer det også ekstra luft fra tarmen siden anestesien gjør at tarmene stopper opp en stund, så enda mer gass og vondt.

 

Jeg tok imogas sist og hadde lite luftsmerter, mot masse smerter de to første ks.

 

Anonymous poster hash: 2b68c...214

Skrevet

Minifom er for luft i tarmen. Det du får under et ks, er luft utenfor tarmen som sprøytes inn slik at tarmen flytter seg. Mesteparten blir suget ut igjen, men det blir alltid litt værende. Smerten er forbigående, og ikke så ille som mange vil ha det til. Dessuten anbefales det ikke at du tar ulike medisiner før et inngrep.

 

Det sprøytes ikke luft inn i magen under et ks. Grunnen til luftsmerter er at tarmene delvis "lammes" under operasjonen (altså tarmbevegelsene som går hele tiden normalt sett stopper opp) - dette fører til luftsmerter og de kommer da pga luft i tarm.

 

Miniform er ikke et reseptbelagt preparat og på sykehuset hadde de ingen grunn til å si at man ikke skulle ta noe for å motvirke luftsmerter men hadde heller ingenting spesifikt å anbefale mot det. I England er det standard at det forebygges men vi har ikke de samme preparatene her i Norge.

 

-HI

 

 

Anonymous poster hash: f7240...aca

Skrevet

Det sprøytes ikke inn luft under ks, men kan komme inn noe siden buken er åpen. Det absorberes som oftest av tarmen og kommer ut som promp, kan være veldig vondt. Så kommer det også ekstra luft fra tarmen siden anestesien gjør at tarmene stopper opp en stund, så enda mer gass og vondt.

 

Jeg tok imogas sist og hadde lite luftsmerter, mot masse smerter de to første ks.

 

Anonymous poster hash: 2b68c...214

Takk for svar. Imogas har jeg ikke hørt om før. Hvor lenge før tok du det?

 

 

Anonymous poster hash: f7240...aca

Skrevet

Hos meg gikk luften oppover begge gangene.

 

Ene gangen hadde jeg ikke smerter, men jeg rapte hele tiden. Hadde null kontroll. Reiste meg f.eks fra liggende til sittene og rapte så det gjallet. Helt umulig å holde igjen, presset seg opp og ut med stor kraft.

 

Andre gangen fikk jeg skikkelig luftsmerter i skulderen. Overdøvet all annen smerte, kjente ingenting til såret eller noe, bare det intense presset og smerten i skulderen. Smårapte hele tiden, og tilslutt gav det seg.

 

Har ikke hatt noe luftubehag fra tarmen.

 

Anonymous poster hash: 43cbf...ad4

Skrevet

Takk for svar. Imogas har jeg ikke hørt om før. Hvor lenge før tok du det? Anonymous poster hash: f7240...aca

Bare et par dager før tror jeg. Står i pakningsvedlegget tror jeg. Lykke til!

 

Anonymous poster hash: 2b68c...214

Skrevet

Hos meg gikk luften oppover begge gangene.

Ene gangen hadde jeg ikke smerter, men jeg rapte hele tiden. Hadde null kontroll. Reiste meg f.eks fra liggende til sittene og rapte så det gjallet. Helt umulig å holde igjen, presset seg opp og ut med stor kraft.

Andre gangen fikk jeg skikkelig luftsmerter i skulderen. Overdøvet all annen smerte, kjente ingenting til såret eller noe, bare det intense presset og smerten i skulderen. Smårapte hele tiden, og tilslutt gav det seg.

Har ikke hatt noe luftubehag fra tarmen.Anonymous poster hash: 43cbf...ad4

Hvor tror du egentlig rapen kom fra? Om ikke tarmsystemet?

 

Anonymous poster hash: 2b68c...214

Skrevet

Jeg tok ingenting, men droppet kullsyreholdig drikke, hvetebakst, løk o.l. som jeg vet gir meg luft i magen den siste uken før inngrepet. Fikk ikke noe luftproblemer heldigvis. 😊

Skrevet

Jeg fikk ikke luftsmerter!

 

Anonymous poster hash: d7bfa...f71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...