Gå til innhold

Livmorhalssvikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke "arbeidsstillinger" bør jeg unngå? Hva er det som lager mest trykk mot livmorhalsen som kan gjøre at den åpner seg mer? Har noe forkortet livmorhals og litt åpning, er i uke 33, og glemte å spørre om dette på kontrollen. :s

Anonymous poster hash: 4c8bc...f67
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du fikk ikke sykemelding?

Tunge løft, harde fysiske anstrengelser, alt du kjenner fremkaller vonde kynnere/rier

Anonymous poster hash: a63d6...057

Skrevet

Du fikk ikke sykemelding?

Tunge løft, harde fysiske anstrengelser, alt du kjenner fremkaller vonde kynnere/rier

Joda, er sykemeldt, men det er jo ting jeg må ordne privat uansett. Som å lage mat, bade 3-åringen, gå tur med hundene, handle mat etc. Mye kan samboeren min hjelpe til med, men han jobber også, så innimellom må jeg gjøre det. Jeg lurte på om det var spesielle typer løft (skrått, høyt, ol) jeg måtte passe meg for, og om det evt er noe annet som kan gjøre at åpningen blir større. Sliter ikke med kynnere ellers forresten. Kjenner de er der innimellom, men det er sjelden og ikke vondt.

Hi

Skrevet

Jeg fikk påvist livmorhalssvikt og truende for tidlig fødsel i uke 22. Legene ville helst legge meg inn, men siden jeg ikke hadde barn fra før og fikk god avlastning av mannen min hjemme, slapp jeg innleggelse. Fikk beskjed om å holde meg så mye i ro og så mye i liggende stilling som mulig. Fikk kun lov til å dusje, gå på do, lage mat o.l. Fikk ikke gjøre noe som helst av husarbeid eller ut handle, gå tur osv. Var inne på sykehuset til kontroll hver uke, og gikk også på Lutinus. Takket være alt dette, så holdt lille seg på plass svangerskapet ut. 😊

Skrevet

Hvordan oppdaget de at dere hadde det? Symptomer eller undersøkelse? Jeg har ingen undersøkelser. Har to små barn som jeg løfter og bærer flere ganger hver dag, vet man ikke skal det men de er små og må bæres litt opp på stellebord, vil løftes for å kose ol. Tenker ofte at dette muligens ikke er bra men har et fint svangerskap og er i god form :)

Skrevet

Joda, er sykemeldt, men det er jo ting jeg må ordne privat uansett. Som å lage mat, bade 3-åringen, gå tur med hundene, handle mat etc. Mye kan samboeren min hjelpe til med, men han jobber også, så innimellom må jeg gjøre det. Jeg lurte på om det var spesielle typer løft (skrått, høyt, ol) jeg måtte passe meg for, og om det evt er noe annet som kan gjøre at åpningen blir større. Sliter ikke med kynnere ellers forresten. Kjenner de er der innimellom, men det er sjelden og ikke vondt.

Hi

Du bør ikke gå langt eller anstrenge deg. En treåring er ganske tung. Jeg fikk ikke løfte over 5 kg eller gå mer enn 10 min

Skrevet

Hvordan oppdaget de at dere hadde det? Symptomer eller undersøkelse? Jeg har ingen undersøkelser. Har to små barn som jeg løfter og bærer flere ganger hver dag, vet man ikke skal det men de er små og må bæres litt opp på stellebord, vil løftes for å kose ol. Tenker ofte at dette muligens ikke er bra men har et fint svangerskap og er i god form :)

Jeg var inne på en ekstra UL etter OUL pga en senabort sist svangerskap, var sånn de fant det ut hos meg. Merket ingenting selv, hadde så langt hatt et veldig fint svangerskap. 😊

Skrevet

Jeg fikk påvist livmorhalssvikt og truende for tidlig fødsel i uke 22. Legene ville helst legge meg inn, men siden jeg ikke hadde barn fra før og fikk god avlastning av mannen min hjemme, slapp jeg innleggelse. Fikk beskjed om å holde meg så mye i ro og så mye i liggende stilling som mulig. Fikk kun lov til å dusje, gå på do, lage mat o.l. Fikk ikke gjøre noe som helst av husarbeid eller ut handle, gå tur osv. Var inne på sykehuset til kontroll hver uke, og gikk også på Lutinus. Takket være alt dette, så holdt lille seg på plass svangerskapet ut.

De gir ikke lutinus så sent i svangerskapet som jeg har kommet. Jeg har heller ikke fått beskjed om sengeleie, men har fått beskjed om å ikke overanstrenge meg. Virker som de mente jeg var såpass langt på vei at dersom jeg får rier nå så er det greit.

Hi

Skrevet

De gir ikke lutinus så sent i svangerskapet som jeg har kommet. Jeg har heller ikke fått beskjed om sengeleie, men har fått beskjed om å ikke overanstrenge meg. Virker som de mente jeg var såpass langt på vei at dersom jeg får rier nå så er det greit.

Hi

Ja, det stemmer nok det. Mener jeg sluttet med Lutinus i uke 35 og at det etter det ikke var så viktig med sengeleie lengre heller. Som du sier, du har jo kommet så langt nå og dersom babyen skulle bli født nå så går det jo helst veldig bra. :) Masse lykke til!

Skrevet

Haddde forkortet livmorhals og åpning tidlig i forrige svangerskap, da ble det oppdaget fordi jeg hadde mye smerter nederst i magen som kom etter litt anstrengelse. Hadde i tillegg mye sterke kynnere da. Denne gangen hadde jeg en del mensmurringer og skjæringer nederst i magen og bak i ryggen, men nesten ingen kynnere. Fikk komme til en ekstra kontroll siden jeg hadde tidlig modning forrige gang. Så lenge du ikke har mye smerter, blødning eller kjenner mye nedpress behøver du nok ikke uroe deg. Men snakk med jordmor om du er bekymret.

Hi

Skrevet

Du bør ikke gå langt eller anstrenge deg. En treåring er ganske tung. Jeg fikk ikke løfte over 5 kg eller gå mer enn 10 min

Okei, takk for konkret svar :)

Hi

Skrevet

Ja, det stemmer nok det. Mener jeg sluttet med Lutinus i uke 35 og at det etter det ikke var så viktig med sengeleie lengre heller. Som du sier, du har jo kommet så langt nå og dersom babyen skulle bli født nå så går det jo helst veldig bra. :) Masse lykke til!

Tusen takk! :) Det går nok bra om han kommer nå, men vil prøve å holde han inne litt til :P

Hi

Skrevet

Første graviditet så ingen fra før. Fikk rier som var så vonde at jeg måtte legge meg ned på gulvet. Hadde rier flere ganger etter det også, men kjente ikke disse noe særlig.

Skrevet

Du skal ikke løfte noe som helst, det inkluderer både treåringen og hunden. Ingenting kan løftes, knapt noen kasseroller altså! Alt av løft gir trykk på livmorhalsen og skal unngås. 

Lage mat og lignende kan du jo gjøre, men prøv å ikke stress. Kjenn på formen din hvordan det går og slapp av når kroppen din sier ifra. 

Anonymous poster hash: f85f6...cbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...