Gå til innhold

Dere som har både små og store barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hender det at de større barna må passe småsøskene sine?

Jeg har en på 5, 12 og 15 år. Jeg er kronisk syk, mye alene pga mannen reiser mye i jobb og ingen familie i nærheten som kan hjelpe meg med ungene innimellom. En sjelden gang spør jeg om de to eldste kan passe minste så jeg får slappet av en times tid, men de er ikke ville av begeistring akkurat. Så jeg har faktisk betalt de for å passe minste når det virkelig har røynet på. Mannen sier at det ikke er deres ansvar å passe lillebroren sin, og jeg er jo forsåvidt enig i det, men samtidig tenker jeg at vi er en familie og må hjelpe hverandre. Både når det gjelder litt barnepass, klesklipping, bære ut søppel, tømme oppvaskmaskin osv.

Hva tenker dere?

Er jeg helt på viddene her?

Anonymous poster hash: 9dc82...619

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt på 13 følger og henter lillesøster på skolen, klipper plen, passer på lillesøster etter skolen før vi voksne kommer hjem, følger på fotballtrening, lager middag osv. (Lillesøster er 6. ) Han gjør ikke alt dette hver dag, men når det trengs for å få hverdagen til å gå opp. Vi er en familie, -selvfølgelig hjelper vi hverandre! 😊

Skrevet

Mine er 7, 9, 12 og 15 år og det er ikke noe problem å få de to eldste til å se etter de yngste, det har de gjort i mange år.

Men jeg spør ikke ofte da, jeg er litt enig med din mann også, for om det blir for mye blir det et ork og da risikerer du ødelegge søskenforholdet.

Onsdag uken som var måtte 12-åringen passe de to yngste for mannen var på jobb, 15-åringen på trening og jeg måtte på et foreldremøte. Da hadde de kost seg sånn, gutten på 12 hadde laget kveldsmat til dem, lest en bok for dem og fått de til å stelle seg. Jeg kom hjem akkurat når de skulle i seng.

Var sikkert et halvt år siden han var barnevakt og da blir det en hyggelig kveld som styrker forholdet mellom dem og ikke et ork som får eldste til å se på de små som en belastning

Man må finne en balanse der, for selvfølgelig må alle bidra i familien, men de små skal ikke være en belastning og "klamp om foten" for de store.

Anonymous poster hash: 6b083...9c8

Skrevet

Jeg har brukt storebror en del som barnevakt, jo. Selvsagt skal han også kunne ta ansvar! Han fikk ikke i oppgave å pusse tenner på dem og legge dem før han var ca 16, men i et par år før det var han satt til å passe dem. Hvorfor skal man ikke kunne forlange det?

Nå er han snart 18, og jeg bruker ham bare hvis det er snakk om mange timer (de minste barna er blitt 8 og 10 og klarer seg selv ganske bra), men jeg avtaler selvsagt med ham at det er en kveld det passer.

Jeg syns ikke det er prinsipielt feil å la søsken ha ansvar, i en familie må ALLE dra lasset!

Anonymous poster hash: e9d7d...9a7

Skrevet

Er ingenting galt i at storesøsken må trå til og passe litt! Skulle da bare mangle!

Må da være måte på hvor mye man skal skåne ungene. Man lærer dem jo bare å være med på å dra lasset og gjøre noe for å hjelpe andre.

Har selv barn med 6 års mellomrom. For meg er det en selvfølge at storesøsken hjelper til litt. De skal jo ikke ha fullt ansvar eller fungere som en ekstra foreldre selvfølgelig, men at de passer på småsøsken av og til ser jeg på som helt naturlig!

Anonymous poster hash: e3ac3...7f2

Skrevet

Har 15 års aldersspredning, yngste er to.

De eldste hjelper til med å passe yngste flere ganger i uka, alt fra 20 min til 1 time.

De får ikke betalt for det.

Anonymous poster hash: 8f17e...193

Skrevet

En på 5 kan vel leke alene/se på tv men du slipper av vel?

Trenger han virkelig konstant ettersyn?

Uansett skule du ikke trenge å betale søsken for å ra med han en times tid.

Anonymous poster hash: ac739...0df

Skrevet

En på 5 burde kunne leke alene en times tid så du kan hvile. Min 5-åring gjør ihvertfall det uavhengig av om jeg er syk eller ikke.

De eldste burde kunne stille opp , ja. Men ville brukt de mer hvis jeg måtte ut av huset, på handling, trening eller lignender.

Hvis jeg skulle bort en kveld, i mange timer eller over natta, ville jeg gitt de eldste litt penger så de kunne kost seg litt ekstra. Ikke som lønn, men som en ekstra påskjønnelse og takk for hjelpen.

Hvis det er krise, og du må hvilendre, så setter du på en film eller lar ungen spille litt.

Min 5-åring er ute og leker alene, og løper gjerne på besøk til venninner alene. Men vet at det er forskjell på barna!

Anonymous poster hash: bfcaa...d0b

Skrevet

Har barn på 6, 9, 11 og 13 år og jeg både forventer og forlanger at alle barna bidrar til at Familien AS går rundt. Selv 6-åringen har ting i huset hun må gjøre (f.eks. brette og legge på plass egne klær, rydde rommet sitt osv, men hun får litt hjelp da) og det har hun hatt i et par år nå, men selvsagt med mer hjelp da hun var yngre. De eldste barna har flere ting de må hjelpe til med, for eksempel tømme oppvaskmaskinen, gå ut med bosset, rydde og støvsuge loftsstuen osv (det går på rundgang).

13-åringen har vært barnevakt for minsten flere ganger, han har også hentet henne på SFO og i bursdager når vi har hatt krise og ikke kan selv. To ganger har han lagt henne også (passet henne i 2 timer akkurat rundt leggetiden hennes, han tilbød selv å få henne i seng, vi sa han ikke måtte).

Nei, det er vel strengt tatt ikke de eldste sin jobb å passe lillebror, men jeg synes faktisk det bare skulle mangle at de ikke kan hjelpe litt til. Her høres det ut som du har sydd litt vel mye puter under armene på barna dine. Kanskje på tide å kreve at de bidrar mer?

Anonymous poster hash: 2677a...e9f
Skrevet

Enig i den med at en 5-åring ikke trenger konstant tilsyn.

Jeg har fire barn med stor aldersforskjell, og største har alltid passet de minste. Ansvaret må være tilpasset barnets alder, og av og til har jeg betalt. Men ikke alltid!

Det er ikke greit at det blir for mye, slik at det får preg av utnytting.

Men ellers ser jeg på det som læring. Både ift omsorg og ansvar. Det er en av fordelene med å ha søsken, at man lærer seg dette. Er så naiv at jeg tror disse erfaringene gjør at de står litt bedre rustet den gangen de selv får barn. Ev at de får et realistisk forhold til det å ha barn noe som kanskje forebygger at de får barn veldig unge.

Skrevet

Hi her.

Neida, 5 åringen trenger ikke konstant tilsyn. Men han er en veldig aktiv gutt, og når jeg er syk så skjer det ikke noe hele dagen, og han blir utrolig rastløs og lei. Og han skravler non stop. Da er det veldig greit om de eldste kan ta han med ut i hagen eller noe en times tid.

Skrevet

Jeg har barn i lik alder som deg. De blir bedt om å passe den minste innimellom. Jeg syns det er greit at de skal gjøre. Om for eks jeg skal i butikken eller gjøre noe hjemme så får de i ansvar for å gjøre noe med hun minste.

Anonymous poster hash: 56258...df3

Skrevet

Hi her.

Neida, 5 åringen trenger ikke konstant tilsyn. Men han er en veldig aktiv gutt, og når jeg er syk så skjer det ikke noe hele dagen, og han blir utrolig rastløs og lei. Og han skravler non stop. Da er det veldig greit om de eldste kan ta han med ut i hagen eller noe en times tid.

Er han ikke i barnehagen?

Anonymous poster hash: cfe0e...2cc

Skrevet

Synes det er dårlig gjort av mannen din å si sånne ting når han ikke er der selv mye av tiden for å hjelpe til. Unner han deg ikke tid for deg selv, eller er det noe annet?

Anonymous poster hash: 336c4...e58

Skrevet

Har ikke erfaring med egne barn, men jeg er selv vokst opp med to attpåklatter som kom til verden da jeg var hhv 12 og 16 år. Fra mine søsken ikke lenger var avhengig av pupp passet jeg de ofte. Jeg hentet/leverte i skole og Bhg, tok kveldsstell, la de for kvelden, fulgte og henter på fritidsaktiviteter osv. Jeg fikk ukepenger, og fikk nok kanskje mer enn mine venner på grunn av dette. Hos oss var det en nødvendighet at jeg stilte opp for å få ting til å gå rundt, og jeg led aldri under ansvaret, faktisk har det nok knyttet oss tettere sammen. Det var egentlig ingen som forventet at jeg skulle stille opp, men jeg sa stort sett aldri nei ved spm om jeg kunne passe søsknene mine.

Jeg kunne nok forventet det samme av mine barn dersom jeg var i lignende situasjon, men jeg ville også passet på å belønne de med noe for å gjøre det.

Anonymous poster hash: 82f7f...afe

Skrevet

Er han ikke i barnehagen?Anonymous poster hash: cfe0e...2cc

Joda, men ikke i helgene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...