Gå til innhold

Hvordan forberede meg best mulig for planlagt keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke fått dato ennå men det blir nok om ca 3 uker om ikke jeg spontant går i fødsel før.

Skal til forberedende samtale på sykehuset så antar jeg vil få praktisk informasjon derfra men tenkte kanskje dere erfarne damer hadde noen ekstra lure tips til feks noe jeg bør ha med, forberede, spørre om eller liknende?

Har født vaginalt to ganger før så er ikke heeeelt newbee, kun når det gjelder keisersnitt som det blir denne gangen. (Er til info pga seteleie og morkakeplassering om det har noe å si...)

Anonymous poster hash: 2cfd3...08b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på det samme. Har også født 2 ganger, og nå ks. Har fått dato og time til anestesipoliklinikk.

Grur meg, og lurer litt på hvordan det blir.

Anonymous poster hash: ca482...9d2

Skrevet

Det er ikke så mye å forberede egentlig, de har gode rutiner på sykehuset og alt går veldig greit av seg selv.

De to tingene jeg ikke var forberedt på eller hadde tenkt på var

-Luftsmerter. Det hadde jeg aldri hørt om. De pumper jo luft inn i buken under operasjonen og suger den ut før de lukker, men noe av denne luften kan komme på avveie. Jeg fikk skikkelig luftsmerter i skulderen, sprengte skikkelig...

-Ha noen høye bestemortruser til den første tiden etterpå. Absolutt alle trusene mine enten sluttet akkurat på såret eller rullet ned til såret fordi magen ikke hadde trekt seg skikkelig sammen. Endte på sparkjøp og kjøpte noen som rakk nesten til navelen som jeg bruke første ukene.

Anonymous poster hash: 23783...926

Skrevet

Enig i det med luftsmerter! Det var det som var verst.keisersnittet gikk supert.si ifra,så får du dixlofenac eller noe.

Anonymous poster hash: 8efa2...986

Skrevet

Kjekt med silkelaken eller plastkladd til å ha i senga, så blir det ikke så vondt å snu seg.

Anonymous poster hash: 34e92...32a

Skrevet

Og ikke takk nei til smertestilende om behovet er der!

Luftsmertene var verst her også! Gikk over etter tre-fire dager..

Anonymous poster hash: 61450...c9b

Skrevet

Etteriene kan være temmelig vonde med keisersnittsår.

Vil anbefale å presse en pute mot magen om du må hoste de første ukene.

Luftsmertene kom også overraskende på meg.

Og det faktum at jeg mistet følelsen mellom navlen og arret. Nå kjenner jeg litt, men de første månedene kneppet jeg buksa med hud i uten å merke noe før jeg kjente at noe buttet i mot.. Mange får igjen mer følelse enn meg, men jeg kjenner mange som ikke kjenner milde ting som stryking på huden nedenfor navlen og ned til arret.

Men alt det er jo ting som ikke betyr noe når jeg ser på barna mine. 😊

Anonymous poster hash: b0112...6da

Skrevet

Jeg hadde ikke luftsmerter. Men anbefaler høye gravid-truser og løse sommerkjoler (med raus utringning for amming).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...