Gå til innhold

Føler meg litt overkjørt....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...men har kanskje ikke grunn til det. Vi har krevende, små barn. Fikk baby i januar. Nå har samboer sagt ja til å passe søsterens barn i tre netter - uten å spørre meg først. Egentlig synes jeg vi har nok med egne unger akkurat nå, men kunne strekt meg til å ha de her en natt. De er ganske greie. Jeg føler meg så slem som gruer meg til å ha de her, men jeg er sååå sliten! I tillegg blor keg alene med aøle 4 en av kveldene, da skal sambo ut en liten tur med jobben. Hva kan jeg si? Kan jeg si noe? Søsteren stiller mye opp for oss! Som sagt... føler meg elendig :/

Anonymous poster hash: e03ce...729

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her gikk det fort i svingene. Håper det er forståelig, beklager alle skrivefeil.

Skrevet

Jeg hadde blitt grinete hvis mannen lovte noe på mine vegne, altså den kvelden han skal ut. Ellers er det greit, synes jeg. Men nå er mine unger over den verste småbarnsfasen, og det er mulig jeg hadde reagert annerledes for 3-4 år siden.

Anonymous poster hash: af879...614

Skrevet

Han kan jo ikke si ja uten å høre med deg først, og i tillegg stikke ut en av kveldene!!!??! Jeg hadde blitt rasende!

Anonymous poster hash: 33706...d2a

Skrevet

Jeg hadde sagt at siden det er han som har sagt ja, så får han ta ansvaret for de ungene. Altså han må droppe å gå ut.

Anonymous poster hash: 15ba5...fb9

Skrevet

Jeg hadde sagt at siden det er han som har sagt ja, så får han ta ansvaret for de ungene. Altså han må droppe å gå ut.

Har prøvd meg på den. Som sjef er det visst viktig å stille opp, men det blir ikke noe alkohol eller mer enn et par timer.

Får vel bare stole på at det stemmer, da.

Skrevet

Mannen burde absolutt spurt deg først, og han kan IKKE ut med jobben selvsagt! Men jeg ville ikke sagt nei til familie, særlig ikke til en som stiller opp mye for dere, uansett hvor sliten jeg var.

Anonymous poster hash: bcd00...9e6

Skrevet

Hadde vært uaktuelt at mannen sier ja til slikt og stikker av en kveld.

Da får han finne andre alternativer.

Rimelig arrogant av han.

Anonymous poster hash: 15481...b47

Skrevet

Hadde vært uaktuelt at mannen sier ja til slikt og stikker av en kveld.

Da får han finne andre alternativer.

Rimelig arrogant av han.

Anonymous poster hash: 15481...b47

Takk. Ja, er det ikke??

Skrevet

Å stille opp for søster/ svigerinne synes jeg er helt innafor, spesielt siden du skriver at hun har stilt mye opp for dere. Men å love det på dine vegne er langt ifra greit. Han burde ha spurt, og tilbudt seg å være hjemme, men du burde sagt det var greit.

Skrevet

Mannen burde absolutt spurt deg først, og han kan IKKE ut med jobben selvsagt! Men jeg ville ikke sagt nei til familie, særlig ikke til en som stiller opp mye for dere, uansett hvor sliten jeg var.

Anonymous poster hash: bcd00...9e6

Ja, akkurat det gnager litt i meg. Så jeg kan ikke klage for mye. Det skulle jo EGENTLIG bare mangle. Det er vel mest måten det blir gjort på som gjør at jeg føler det sånn.

Skrevet

Hvis søsteren stiller mye opp for dere, synes jeg du burde være glad for å kunne gjøre gjengjeld egentlig. Hun hjlper jo begge to, ikke bare mannen din. Søsteren vil nok merke seg at du må ta dem alene en kveld og vil føle at du verdsetter henne. Det blir nok slitsomt, men verdt det!

Anonymous poster hash: bae37...d56
Skrevet

Hos oss hadde vi ikke kommet på å spør hverandre før vi sa ja til noe slikt, han vet jo at du skal være hjemme med egne barn den dagen han skal ut?

Dere som blir så fortørnet på hi's vegne, spør dere mannen før dere svarer på forskjellige forespørseler som ikke har stor innvirkning på hverdagen?

Skrevet

Hos oss hadde vi ikke kommet på å spør hverandre før vi sa ja til noe slikt, han vet jo at du skal være hjemme med egne barn den dagen han skal ut?

Dere som blir så fortørnet på hi's vegne, spør dere mannen før dere svarer på forskjellige forespørseler som ikke har stor innvirkning på hverdagen?

Nei, ting som ikke påvirker hverdagen noe særlig ville jeg ikke spurt om. Men å passe tre barn ville hatt stor innvirkning på min hverdag. Jeg kan da ikke kjøre noe plass, jeg har jo ikke plass i bilen, om barna er så små at de ikke kan være alene kan jeg ikke ut å lufte meg på egen hånd en liten tur. Er det småbarn som må passes er det noe vesentlig annet enn mine som klarer seg selv. Hadde jeg hatt småbarn måtte kanskje eldre barn underholdes på en annen måte for ikke å kjede seg.

Å forvente at han stiller opp uten engang å ha avklart det mens jeg selv skulle på fest hadde jeg aldri gjort.

Skrevet

Å passe flere barn i 3 dager har stor innvirkning på den andre så det er kalrt vi hører med hverandre før vi sier ja.

Det gjør vi med det meste.

Også om ungene skal ha med noen hjem og det er den andre som er hjemme da.

Vi har respekt for hverandre og den andres tid.

Anonymous poster hash: 72629...8d8

Skrevet

Jeg går nok litt imot strømmen her, men jeg ser ikke problemet. Selvfølgelig stiller man opp for familie. Jeg hadde ikke engang tenkt over å spørre mannen før jeg sa ja til min søster, men jeg hadde på en annen side ikke forventet at min mann skulle tilrettelegge for min avtale. Sier jeg ja til noe er det mitt ansvar.

Likevel hadde jeg ikke reagert om han hadde sagt ja uten å høre med meg, jeg hadde blitt glad og sett på det som positivt å få lov til å passe barna i tre dager. Jeg hadde hatt null problemer med det uansett om jeg ble alene med de en kveld eller ikke. Man stiller opp for familie og venner.

Anonymous poster hash: cbb61...8b6

Skrevet

Dette ville vært helt uaktuelt for meg. Jeg har mer enn nok med én baby (8 mnd.) og null overskudd til andre. Mannen min ville aldri sagt ja til dette uten å snakke med meg først. Det er også helt uaktuelt at han skal ut med jobben etter at han har sagt ja til dette! Jeg ville snakket med mannen min og fått ham til å forklare for søsteren sin at jeg er sliten og nedkjørt og at det dessverre ikke går. Neste gang må han sjekke med meg før han sier ja til noe slikt.

Søsteren stiller opp mye for dere, men regner med at hun sier ja eller nei basert på en beslutning hun har tatt selv. Jeg stiller også opp for alle rundt oss, selv om jeg er dødsliten, men jeg tar disse beslutningene selv/i samråd med mannen.

Anonymous poster hash: 24440...c01
Skrevet

Jeg går nok litt imot strømmen her, men jeg ser ikke problemet. Selvfølgelig stiller man opp for familie. Jeg hadde ikke engang tenkt over å spørre mannen før jeg sa ja til min søster, men jeg hadde på en annen side ikke forventet at min mann skulle tilrettelegge for min avtale. Sier jeg ja til noe er det mitt ansvar.

Likevel hadde jeg ikke reagert om han hadde sagt ja uten å høre med meg, jeg hadde blitt glad og sett på det som positivt å få lov til å passe barna i tre dager. Jeg hadde hatt null problemer med det uansett om jeg ble alene med de en kveld eller ikke. Man stiller opp for familie og venner.

Anonymous poster hash: cbb61...8b6

Dette. Du sa det så mye bedre enn meg :)

Og joda, vi har da respekt for hverandre vi også, men begge to vet at det ike hadde vært noen sak om man sa ja til barnepass noen dager.

Skrevet

Og joda, vi har da respekt for hverandre vi også, men begge to vet at det ike hadde vært noen sak om man sa ja til barnepass noen dager.

Men det er en helt annen situasjon enn det HI beskriver. Du og mannen din kjenner hverandre godt og begge vet at dette er en type ting begge ville sagt ja til, og som begge synes er ok. HI synes ikke dette er ok og ønsker at mannen sjekker med henne først. Alle forhold er ulike. I siste instans må HI og mannen rett og slett bli enige om hva som gjelder i deres forhold, og så respektere det.

Anonymous poster hash: 24440...c01

Skrevet

Men hvis dere syns det er helt uproblematisk og bare koselig å passe tre barn, så må dere jo ha en del overskudd? Det virker ikke som hi har det. Da blir det en ganske big deal å passe tre barn. Mannen min hadde blitt utrolig sur og tatt det ille opp om jeg hadde gjort dette uten hans viten. Jeg hadde blitt oppgitt, men kommet fort over det. For to år siden hadde jeg fått hysterisk anfall. Men for to år siden ville mannen heller stukket ut begge øynene enn å si ja til noe sånt 😄.

Anonymous poster hash: fd57f...296

Skrevet

Jeg ville blitt overrasket om mannen hadde avtalt noe slikt uten å nevne det for meg først, men siden søsteren hans stiller mye opp for His familie, da ville jeg strukket meg langt.

Jeg ser ikke det helt store problemet hvis Hi nå bare er tydelig med mannen. Fortell ham hvor ekstremt sliten du er, Hi. Han burde kanskje vite det, men jeg vil tro at han ser at du greier det du skal og derfor ikke fullt ut har forstått hvor enormt sliten du faktisk er og hvor tungt du føler dette er akkurat nå. Si at han må ta hovedansvar for søsterens barn når de er hos dere, og at det kommer i tillegg til ansvaret han har med deres egne barn.

Si videre at hvis han lover at han bare blir ute et par timer, så kan han dra ut med jobben, men at han da også må forberede ting på forhånd, f.eks. forberede middag til deg og ungene før han drar, finne på noe barna kan gjøre når han er borte, ev. kjøpe en film dere kan se mens han er ute med jobben, og at dere avtaler et tidspunkt hvor han må være hjemme. Ikke bare si "et par timer", avtal at han skal være hjemme til et tidspunkt (og om han går 15-30 min. over tiden så vær litt overbærende, men time® over er ikke greit).

Så planlegger dere samtidig at du ved første helgen som kommer får sove hele nettene (om du ammer, pump deg slik at han har til ev. nattmåltid), og at du får litt egentid på dagene også for å hente deg inn. Har dere råd til det, spander en time til massasje eller frisør på deg selv den helgen også. Får du ikke sove hjemme, ta inn på hotell én natt om dere har mulighet til det.

Måten du velger å ta dette på kan enten lage masse trøbbel, eller det kan føre til en god del positivt for deg. Ved å få mannen til å ta så mye ansvar for søsterens barn, og også ta over en helg for å la deg komme deg litt, da vil mannen få føle litt på hvordan du har det, og det kan gjøre at han får mer forståelse for din situasjon. Om du nekter søsterens barn å komme, eller nekter ham å gå ut med jobben de par timene, da kan det hende dere får en "furte-situasjon" hvor dere begge to blir sure på hverandre. Da er det bedre at du tar styring og gjør tydelig hva du trenger siden dere skal gjøre dette.

Anonymous poster hash: 31822...90e
Skrevet

Hadde jeg også sagt.

Anonymous poster hash: 655b1...f8a

Skrevet

(Syns egentlig det er totalt absurd å be folk med spebarn om å passe andre barn i det hele tatt. Det ligger vel i kortene at man i den perioden har mer enn nok?)

Anonymous poster hash: 655b1...f8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...