Anonym bruker Skrevet 17. juni 2016 #1 Skrevet 17. juni 2016 Vi pratet om ferie. Jeg svarte da han spurte om vi skulle på ferie at vi blir i nærheten denne sommeren. Vi har reist til varmere strøk hvert år. Vi skal spare litt i år. Da kom han inn på at om de skulle reist med alle (4) ungene så hadde det blitt veldig dyrt så det gjør ikke de. Jeg og samboeren pleier å reise alene til Syden istedet sa han. Ble litt paff for ungene fortjener da også en ferie. Av og til kan jeg skjønne, men en gang i året på bekostning av ungenes ferie synes jeg blir galt. Ikke minst så hadde jeg ikke hatt hjerte til det. Anonymous poster hash: 4dc4a...04b
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2016 #2 Skrevet 17. juni 2016 Vi pratet om ferie. Jeg svarte da han spurte om vi skulle på ferie at vi blir i nærheten denne sommeren. Vi har reist til varmere strøk hvert år. Vi skal spare litt i år. Da kom han inn på at om de skulle reist med alle (4) ungene så hadde det blitt veldig dyrt så det gjør ikke de. Jeg og samboeren pleier å reise alene til Syden istedet sa han. Ble litt paff for ungene fortjener da også en ferie. Av og til kan jeg skjønne, men en gang i året på bekostning av ungenes ferie synes jeg blir galt. Ikke minst så hadde jeg ikke hatt hjerte til det. Anonymous poster hash: 4dc4a...04b Skjønner ikke hvorfor noen får det for seg at unger må til syden for å ha hatt en fin ferie? En uke barnefri for de voksne hørtes ut som en god investering i parforholdet! Anonymous poster hash: accdf...816
Yellow Brick Road Skrevet 17. juni 2016 #3 Skrevet 17. juni 2016 Sa han at ungene ikke skulle ha ferie? Det er i så tilfelle veldig spesielt. Personlig kan jeg ikke tenke meg å reise avgårde en uke eller mer uten ungene, men en langhelg har vi hatt alene et par ganger. Jeg ser ikke noe galt i at andre drar avgårde uten ungene dersom ungene gjør noe gøy hjemme, som f.eks være hos bestemor og bestefar eller noe.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2016 #4 Skrevet 17. juni 2016 Vi pratet om ferie. Jeg svarte da han spurte om vi skulle på ferie at vi blir i nærheten denne sommeren. Vi har reist til varmere strøk hvert år. Vi skal spare litt i år. Da kom han inn på at om de skulle reist med alle (4) ungene så hadde det blitt veldig dyrt så det gjør ikke de. Jeg og samboeren pleier å reise alene til Syden istedet sa han. Ble litt paff for ungene fortjener da også en ferie. Av og til kan jeg skjønne, men en gang i året på bekostning av ungenes ferie synes jeg blir galt. Ikke minst så hadde jeg ikke hatt hjerte til det. Anonymous poster hash: 4dc4a...04b Er syden eneste måte å feriere på?? Ferien er lang og de gjør sikkert masse annet sammen med barna i ferien. Når de er i syden, kanskje de er hos besteforeldre og koser seg glugg i hjel. Hva er det med folk (deg) som tror de har fasiten på hva som passer for alle andre familier?? Mine barn har aldri vært i syden. Vi prioriterer hytteturer, stranda og Sverige med barna. Men det er vel ikke ferie det da.. Anonymous poster hash: 5dd87...b3d
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #5 Skrevet 18. juni 2016 Er syden eneste måte å feriere på?? Ferien er lang og de gjør sikkert masse annet sammen med barna i ferien. Når de er i syden, kanskje de er hos besteforeldre og koser seg glugg i hjel. Hva er det med folk (deg) som tror de har fasiten på hva som passer for alle andre familier?? Mine barn har aldri vært i syden. Vi prioriterer hytteturer, stranda og Sverige med barna. Men det er vel ikke ferie det da.. Anonymous poster hash: 5dd87...b3d Poenget er vel at de bruker titusenvis av kr på seg selv. Bruker de tilsvarende på barna her i Norge så er det vel greit Anonymous poster hash: 8b69e...e0f
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #6 Skrevet 18. juni 2016 Jeg er enig med deg, HI. Vi jobber og slitet hele året, og familietid er gull verdt. Det betyr ikke at en tur alene med mannen en sjelden gang kan gjøre underverker. Men som hovedregel er feriertid for hele familien sammen. Anonymous poster hash: bea3d...f3e
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #7 Skrevet 18. juni 2016 Så sant de ikke har "lærerferie" og penger til skikkelig ferie med alle ungene i tillegg syns det det høres rart ut med en hel uke aleneferie hvert år. Sommerferien er jo for å være sammen som en familie og da bør ikke mor og far få den 'flotteste' ferien hvert år. Anonymous poster hash: 2bcfe...593
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #8 Skrevet 18. juni 2016 Poenget er vel at de bruker titusenvis av kr på seg selv. Bruker de tilsvarende på barna her i Norge så er det vel greit Anonymous poster hash: 8b69e...e0f Ofte har jo ungene planer som ikke omfatter resten av familien også om sommeren. Her skal for eksempel begge ungene på en eller to ukers treningsleir pluss at de skal en liten uke på tur med musikken i sommerferien. I høstferien skal de på en ukes korpstur til Spania. De turene koster også mange tusen. Jeg ser ikke helt at det hadde vært dårlig gjort om jeg og mannen hadde tatt en uke i syden når ungene var på tur uten oss. Anonymous poster hash: 06514...3f8
Jordbærblomst Skrevet 18. juni 2016 #9 Skrevet 18. juni 2016 Ser ikke helt problemet, jeg? De er nok i stand til å ha en god ferie med barna, men velger også å prioritere parforholdet. Vi gjør det samme. Ingen tar skade av det.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #10 Skrevet 18. juni 2016 Enig med deg Hi. Finnes endel ego foreldre der ute. De pengene kunne de lagt i en ferie en uke i Danmark f eks. Ungene fortjener like mye ferie som foreldrene. Fatter ikke at noen er enig med han. En ting er foreldre med økonomi til å dra på både egenferie og la ungene få ferie men det der? Er latterlig ego. Anonymous poster hash: faae4...6fb
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #11 Skrevet 18. juni 2016 Med tanke på hvor mange som går fra hverandre så gjør dette paret en god investering i forholdet. Foreldre trenger ikke å bruke like mange tusen på barna de skal sørge for at barna får en god ferie og det måles ikke i hvor mye penger som blir brukt. Anonymous poster hash: 35347...705
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #12 Skrevet 18. juni 2016 De har fire barn og har helt sikkert gjort en vurdering om hva som lønner seg for familien. Vi har tre barn, tre jobber med lederansvar ,trenerverv, og har vansker med å få dagene til å gå opp. Barna blir alltid prioritert først og det som slites er det voksne forholdet. Etter å ha vært sammen i 22 år har vi innsett at vi burde ha brukt tid på hverandre i mye større grad enn på å sette barna først. Jeg skulle ønske vi hadde gjort det samme. Gjett hvem som nyter godt av at foreldrene jobber med forholdet sitt.... Tro barna ville valgt at foreldrene er sammen eller sydenferie ( som de tydeligvis fortjener?!) Anonymous poster hash: c41ac...8f7
pifi med tre nurk Skrevet 18. juni 2016 #13 Skrevet 18. juni 2016 Jeg er enig med deg Hi! Vi har tre barn og har aldri dratt på hovedferieturen alene etter vi fikk barn. Ja til alenetid og vi har barnevakt til barna for å dra på dater sammen eller for en helgetur/ hyttetur eller lignende. Men hovedferieturen hvert år er vi sammen! Vi reiser som regel til syden fra Sverige, mye billigere enn å reise fra Norge. Vi bruker ikke men liten formue på turene til syden, som jeg hører mange gjør. Vi elsker å være sammen med barna i ferien, når man velger å få barn så velger man barna for alle livets faser, ikke bare hverdagene. Husker for to år siden da vi skulle på sydentur, da hadde vi bare to barn. Da møtte vi et par på flyet som skulle ha ferie i to uker, mens vi skulle ha en. De hadde avtalt med besteforeldre at barna skulle veksle på å dra mellom besteforeldre e disse to ukene. De sa selv at de angret på valget og jeg kjente at jeg aldri kunne gjort det samme som dem. Og i hvertfall aldri hver eneste sommer! Det hadde både barna og besteforeldrene reagert på- med god grunn mener jeg!
pifi med tre nurk Skrevet 18. juni 2016 #14 Skrevet 18. juni 2016 (endret) Jeg er enig med deg Hi! Vi har tre barn og har aldri dratt på hovedferieturen alene etter vi fikk barn. Ja til alenetid og vi har barnevakt til barna for å dra på dater sammen eller for en helgetur/ hyttetur eller lignende. Men hovedferieturen hvert år er vi sammen! Vi reiser som regel til syden fra Sverige, mye billigere enn å reise fra Norge. Vi bruker ikke en liten formue på turene til syden, som jeg hører mange gjør. Vi elsker å være sammen med barna i ferien, når man velger å få barn så velger man barna for alle livets faser, ikke bare hverdagene. Husker for to år siden da vi skulle på sydentur, med våre da to barn. Vi møtte vi et par på flyet som skulle ha ferie i to uker alene, mens vi skulle ha en med barna. Barna deres var like gamle som våre. De hadde avtalt med besteforeldre at barna skulle veksle på å dra mellom besteforeldre i disse to ukene. De sa selv at de angret på valget og jeg kjente at jeg aldri kunne gjort det samme som dem. Og i hvertfall aldri hver eneste sommer! Det hadde både barna og besteforeldrene reagert på- med god grunn mener jeg! Endret 18. juni 2016 av pifi med tre nurk
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #15 Skrevet 18. juni 2016 Ville heller reist til syden annen hvert år med hele familien. Nå sier jeg ikke at syden og utlandet er eneste ferie som er bra, men dette høres utrolig egoistisk ut. Ser ut i fra folk jeg kjenner at det er like mange brudd blant de som prioriterer kjærestetid som de som prioriterer familieliv. Anonymous poster hash: 9b9ea...dd3
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #16 Skrevet 18. juni 2016 Jeg har unger som ikke er noe glad i varme, de akker og stønner over varmen her i Norge om sommeren liksom. Syden er virkelig ikke noe for dem. Har hatt de med til Spania en gang, i februar, og de er veldig klare på at de aldri verden vil dit i juli/august når det er dobbelt så varmt Så syden er ikke drømmeferien for alle barn altså, mine vil helst på camping eller leie feriehus i Danmark. Men mine får ferie hvert år da, og vi voksne reiser aldri på ferie uten dem. Likevel skjønner jeg at verden ikke er helt svart/hvit. At dette paret tar en tur til syden uten barn trenger ikke bety at barna ikke får fine ferieopplevelser de også... Anonymous poster hash: df42f...95a
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #17 Skrevet 18. juni 2016 Jeg har ikke lest alle svarene, så mulig andre har sagt det samme, uansett... barn kan finne den største glede i hagen hos bestemor el. Mine beste sommerminner var ukene hos bestemor, våknet til klokken som tikket i stuen, lukt av kaffe, Nitimen. Stod opp til hjemmelaget brød med hjemmelaget jorbærsyltetøy. Lekte i hagen hele dagen, eller små utflukter, stranden ved huset til bestemor var tusen ganger bedre enn hvilken som helst sandstrand i syden. Jeg husker lykken jeg følte, den var så stor. Jeg har fantastiske minner. Mye bedre minner enn alle de årene vi dro til syden, mye! Så man skal ikke undervurdere følelsen et barn får en uke uten foreldrene (uansett hvor godt man har det hjemme) og så fantastisk for foreldrene å få en uke alene, skravle, komme litt nærmere, få være kjærester, bygge opp forholdet litt. Dette hørtes lurt ut synes jeg Anonymous poster hash: 6c7c6...9ed
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #18 Skrevet 18. juni 2016 Poenget er vel at de bruker titusenvis av kr på seg selv. Bruker de tilsvarende på barna her i Norge så er det vel greit Anonymous poster hash: 8b69e...e0f Dette er kanskje det dummeste og mest misforståtte jeg har lest på lenge. Anonymous poster hash: 1cc00...96a
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 18. juni 2016 #19 Skrevet 18. juni 2016 Jeg antar at de ikke bruker sommerferien på sydentur, men reiser utenfor sesongen. Jeg vet ikke alderen på barna, men er de litt store ville de sikkert ha glede av en tur de også. Men voksne må slutte å fortelle barn at det kun er syden som er ferie, for det er det ikke!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #20 Skrevet 18. juni 2016 Poenget er vel at de bruker titusenvis av kr på seg selv. Bruker de tilsvarende på barna her i Norge så er det vel greit Anonymous poster hash: 8b69e...e0f Seriøst? Tenker du at pengene foreldrene tjener skal fordeles likt på foreldre og barn? Det er det rareste jeg har hørt. Jeg er så glad for at jeg har innsett at som voksen har man spesielle privelegier og kan bruke så mye penger man tjener på det man vil. Ungene mine får det de trenger men jeg tar meg de frihetene jeg vil med pengene jeg sliter for. Anonymous poster hash: 0fadd...6eb
Plutselig_gravid Skrevet 18. juni 2016 #21 Skrevet 18. juni 2016 Jeg synes det høres svært fornuftig ut så lenge de også skal på annen ferie med barna. Jeg betaler ikke 50 000 +++ for å tilbringe en uke på ei sandstrand i Syden. Vi har like fine strender i Norge, og ungene koser seg like godt der. Jeg tenker at flere burde gjøre som disse to. Er godt og nødvendig å rømme litt av og til det gagner også ungene.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #22 Skrevet 18. juni 2016 Jeg registrerer hvert år at det snakkes om syden som om det skulle være den eneste måten som er bra nok å feriere på. Litt merkelig egentlig, for jeg kjenner ingen personlig som synes syden er så viktig. Og vi bor i er ressurssterkt område. Folk drar på hytta, camping, til utlandet, telttur, ja masse forskjellig. Men ingen snakker om at syden er bedre enn noe annet, og man måler ikke kvaliteten på ferien i hva den koster. I media derimot står vanskeligstilte frem og er lei seg fordi de ikke kan reise til syden, og her på dib er det diverse forviklinger rundt sydenturer. Jeg personlig hadde ikke tatt en uke ferie uten barn, men synes du er veldig dømmende mot denne faren. Du skriver jo heller ikke noe om hva de skal resten av ferien. Hvis de for eksempel skal på camping eller bare på hytta, er det synd på dem da? Anonymous poster hash: 0de6c...cb8
Nyttårs barn Skrevet 18. juni 2016 #23 Skrevet 18. juni 2016 Tror ikke verden er så svart hvitt som enkelte skal ha det til. Om denne familien har fine ferier med barna i Norge eller i nærheten og så tar de voksne seg en uke i Syden i løpet av året så synes jeg det er innenfor. Sannsynligvis er barna da hos besteforeldre og har en flott tid der, Kanskje er dette en nødvendighet for å få forholdet til å vare i en hektisk hverdag med fire(!) barn? Kanskje er det en sammensatt familie hvor disse barna får fine ferier med den andre forelderen? Dette vet vi jo ingenting om. Men om de voksne bruker hele "feriebudsjettet" på sydenferie og familien sitter igjen med rester til hovedferien så er jeg enig i at dette høres rart ut.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #24 Skrevet 18. juni 2016 Seriøst? Tenker du at pengene foreldrene tjener skal fordeles likt på foreldre og barn? Det er det rareste jeg har hørt. Jeg er så glad for at jeg har innsett at som voksen har man spesielle privelegier og kan bruke så mye penger man tjener på det man vil. Ungene mine får det de trenger men jeg tar meg de frihetene jeg vil med pengene jeg sliter for. Anonymous poster hash: 0fadd...6eb Enig med deg. Det er vi voksne som tjener pengene og fordeler de slik vi mener er best for hele familien. Når ungene blir voksne og tjener egne penger vil de nok bestemme over de selv også. Anonymous poster hash: a3ab7...d5c
amandine Skrevet 18. juni 2016 #25 Skrevet 18. juni 2016 Det kan da ikke være et problem? Hvis mine barn skal gå en uke i fjellet med besteforeldrene før Norway Cup, så kan ikke jeg dra til Spania og kose meg der? Men siden den ene ungen skal på dyr treningsleir og den andre skal til Dana Cup hvor det også går mye penger, er det ok? Men da må vi kanskje føre over penger til minstemanns konto sånn at det blir likt? For han er jo bare med oss, liksom, og han har det helt sikkert kjipt. Hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå