Anonym bruker Skrevet 17. juni 2016 #1 Skrevet 17. juni 2016 Utrolig så vanskelig jeg synes dette spm er. Jeg er egentlig veldig for at stebarn arver klærne. Det gir en sterkere følelse av samhold, både for meg og barna. Jeg har dessuten prøvd å selge så og si ubrukte klær, men må ned i ca 10 kr plagget for å få solgt det. Og da tenker jeg at det ikke er noe vits egentlig. Om jeg får 300 kr for 30 veldig pene plagg, så kan jeg like gjerne heller gi de fine klærne til stebarna. Så kommer det store "men'et". Og det er stebarnas mor. Jeg misliker det sterkt, men jeg lar meg påvirke av henne! Og hun eier ikke økonomistyring. Hun får noen tusen mer i bidrag hver eneste mnd enn hun skulle hatt, og likevel har hun aldri råd til noe. Huset er totalt renovert og strøkent, men fattig, det er hun hele tiden! Samboeren har jo også fortalt hvordan hun brukte opp alle pengene deres tidligere, så de aldri hadde råd til å betale regninger og faste utgifter. Hun kan også si til barna at "nå er det jammen meg pappas tur til å betale, hun har betalt så mye den siste tiden". Så får barna beskjed om å formidle det videre til pappaen, som jo da får et stempel på seg som en som ikke bidrar, når han i realiteten bidrar mer enn han må. DET - det stopper meg litt altså. Da vil jeg være sær og tverr tilbake. Helt til jeg får roet meg ned og tenkt meg om. Jeg ønsker jo disse barnas beste. Og det er å være raus. Så klarer jeg det bittelitt, før jeg igjen blir ordentlig irritert på mammaen deres og jeg igjen må prøve å ta meg sammen. Så, ut fra dette.... Hva ville du gjort med klær, utstyr, leker etc? Tjent noen hundrelapper eller gitt det videre "innen familien"? Anonymous poster hash: 36a29...34f
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2016 #2 Skrevet 17. juni 2016 Virkelig ? Skal du straffe barna pga moren? Hadde ikke vært i tvil på hva jeg ville gjort. Gitt klærne til stebarna Anonymous poster hash: 8fe1e...516
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2016 #3 Skrevet 17. juni 2016 I og med at jeg mener at barn ikke skal straffes fordi foreldrene er idioter, så tenker jeg det skal holdes innen familien. La stebarn arve og ha disse klærne hos dere i stedet for at mor får de med hjem. Da slipper de også å bo i en bag og kan derfor føle seg mer hjemme begge plasser. Når de er hos dere, vask klærne de kom med fra mor og send de hjem med de på Anonymous poster hash: 9d609...a44
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2016 #4 Skrevet 17. juni 2016 Virkelig ? Skal du straffe barna pga moren? Hadde ikke vært i tvil på hva jeg ville gjort. Gitt klærne til stebarna Anonymous poster hash: 8fe1e...516 Nja, det blir ikke akkurat å straffe barna. De har jo klær, og de vet jo på en måte ikke om muligheten for å arve. Så straffet er litt å ta i. Anonymous poster hash: 36a29...34f
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2016 #5 Skrevet 17. juni 2016 I og med at jeg mener at barn ikke skal straffes fordi foreldrene er idioter, så tenker jeg det skal holdes innen familien. La stebarn arve og ha disse klærne hos dere i stedet for at mor får de med hjem. Da slipper de også å bo i en bag og kan derfor føle seg mer hjemme begge plasser. Når de er hos dere, vask klærne de kom med fra mor og send de hjem med de på Anonymous poster hash: 9d609...a44 De har klær her og har ikke med seg bag frem og tilbake. Derimot mistenker jeg litt at moren sender de mest slitte og triste klærne hit Men enten får de klærne eller ikke, jeg orker ikke sånt styr med at klærne skal holdes her. Anonymous poster hash: 36a29...34f
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2016 #6 Skrevet 17. juni 2016 La stebarna ha klærne hos dere? Jeg bruker masse penger på tøy til mine stebarn, men det brukes mest her og blir det med til mor, kommer det tilbake igjen ved neste samvær. Det kan man fint gi beskjed om, at man vil ha klærne sendt tilbake. Da får du også god oversikt over hva barna faktisk har av tøy. Anonymous poster hash: 104c9...ae4
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2016 #7 Skrevet 17. juni 2016 Nja, det blir ikke akkurat å straffe barna. De har jo klær, og de vet jo på en måte ikke om muligheten for å arve. Så straffet er litt å ta i. Anonymous poster hash: 36a29...34f Smålig av deg...gi klærne til stebarna Anonymous poster hash: 400b8...a59
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2016 #8 Skrevet 17. juni 2016 La stebarna ha klærne hos dere? Jeg bruker masse penger på tøy til mine stebarn, men det brukes mest her og blir det med til mor, kommer det tilbake igjen ved neste samvær. Det kan man fint gi beskjed om, at man vil ha klærne sendt tilbake. Da får du også god oversikt over hva barna faktisk har av tøy. Anonymous poster hash: 104c9...ae4 Jeg tenker at moren lett kan oppfatte det som sært og styrete. Jeg hadde hvertfall ærlig talt syntes det var kjedelig å få med "låneklær" uten å ha bedt om det. Men hva med at jeg mister muligheten for å tjene noen kroner på salg? Overse det totalt? Miste de pengene OG "gi mer til moren"? Jeg ser poenget deres altså, det er nettopp derfor det er så vanskelig. Og jeg får kanskje litt misunnelsesfølelse. Jeg skulle også gjerne ha brukt penger på alt mulig annet og fått klær til barna mine. Spesielt nesten ubrukt tøy. Jeg er på aap om det har noe å si, så jeg er veldig lavtlønnet, men jeg syns vi har det godt økonomisk likevel. Jeg handler alltid bare på salg eller brukt til egne barn og er veldig prisbevisst. Anonymous poster hash: 36a29...34f
FlightlessBird Skrevet 17. juni 2016 #9 Skrevet 17. juni 2016 Jeg tenker at moren lett kan oppfatte det som sært og styrete. Jeg hadde hvertfall ærlig talt syntes det var kjedelig å få med "låneklær" uten å ha bedt om det. Men hva med at jeg mister muligheten for å tjene noen kroner på salg? Overse det totalt? Miste de pengene OG "gi mer til moren"? Jeg ser poenget deres altså, det er nettopp derfor det er så vanskelig. Og jeg får kanskje litt misunnelsesfølelse. Jeg skulle også gjerne ha brukt penger på alt mulig annet og fått klær til barna mine. Spesielt nesten ubrukt tøy. Jeg er på aap om det har noe å si, så jeg er veldig lavtlønnet, men jeg syns vi har det godt økonomisk likevel. Jeg handler alltid bare på salg eller brukt til egne barn og er veldig prisbevisst. Anonymous poster hash: 36a29...34f jeg skjønner ikke...? gi det til moren? Og hvordan har dere det med klær egentlig? Noe her og noe der? Mor må jo ha klær til ungen og ungen må komme i klær når hn skal til dere. Neste dag kan barnet gå i arveklærne mens du vasker det hn kom med fra mor. Når samværet er slutt legger du frem de klærne barnet kom i. Da har alle klærne sine, du har ikke gitt klærne til mor og alle vet hvor alle ting er.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #10 Skrevet 18. juni 2016 Jeg tenker at moren lett kan oppfatte det som sært og styrete. Jeg hadde hvertfall ærlig talt syntes det var kjedelig å få med "låneklær" uten å ha bedt om det. Men hva med at jeg mister muligheten for å tjene noen kroner på salg? Overse det totalt? Miste de pengene OG "gi mer til moren"? Jeg ser poenget deres altså, det er nettopp derfor det er så vanskelig. Og jeg får kanskje litt misunnelsesfølelse. Jeg skulle også gjerne ha brukt penger på alt mulig annet og fått klær til barna mine. Spesielt nesten ubrukt tøy. Jeg er på aap om det har noe å si, så jeg er veldig lavtlønnet, men jeg syns vi har det godt økonomisk likevel. Jeg handler alltid bare på salg eller brukt til egne barn og er veldig prisbevisst. Anonymous poster hash: 36a29...34f Min datter har veldig mye kvalitetsklær og mitt stebarns mor er sur fordi hun ikke får arve de flotte klærne. Mitt svar til mor er at far allerede betaler 7000 kr i bidrag for et barn (skulle egentlig betalt 4000 kr), og at våre andre ressurser benyttes til andre formål. Når jeg selger får jeg som regel minimum 100 kr pr. plagg da dette er merkeklær og det blir faktisk ganske mye penger i løpet av et år, og det setter jeg inn på en konto som er øremerket mitt barn. Det er ikke mitt ansvar å sørge for at stebarnet har klær mm, det har hun en far og mor til å gjøre. Anonymous poster hash: 6e995...465
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #11 Skrevet 18. juni 2016 jeg skjønner ikke...? gi det til moren? Og hvordan har dere det med klær egentlig? Noe her og noe der? Mor må jo ha klær til ungen og ungen må komme i klær når hn skal til dere. Neste dag kan barnet gå i arveklærne mens du vasker det hn kom med fra mor. Når samværet er slutt legger du frem de klærne barnet kom i. Da har alle klærne sine, du har ikke gitt klærne til mor og alle vet hvor alle ting er. Ikke gi med til moren, men gi mer til moren skrev jeg. Barna har klær og der. Barna er her noen ganger én natt, noen ganger tre og noen ganger en uke. Det er ikke noe system og kan bli endret på dagen iblant. Derfor ser jeg for meg at det blir pes å holde så styr på tøyet. Også fordi de er store nok til å hente seg en genser eller skifte til shorts selv. Dog, tre fine arveshortser er sendt med dit og "bare drit" kommer tilbake. Dog tenker jeg at hvis vi er de rause likevel, så endrer kanskje hun også holdning og væremåte. Kanskje. Og kanskje er det faktisk tilfeldig hva de har på seg. Men uansett, det som havner der sees sjeldent igjen, men å skulle holde på ting her blir styr. Jeg skal ikke vise eller fortelle barna at "disse klærne er kun for bruk her". Da er det bedre at de ikke får dem. Anonymous poster hash: 36a29...34f
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #12 Skrevet 18. juni 2016 Kan ikke far regulere ned bidraget til der det skal være og så kan ungene ha klærne hjemme hos dere? Da har dere mer å bruke på barna hos dere. Ser ikke noen grunn til at han skal betale mer enn han må til mor når hun er ei sur megge som setter ungene opp mot faren. Da kan han heller selv bruke pengene på ungene når de er hos dere og ungene får se at far er den som gir de ting og opplevelser og ikke mor som later som hun betaler med fars penger. Anonymous poster hash: 803b9...ec5
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #13 Skrevet 18. juni 2016 jeg skjønner ikke...? gi det til moren? Og hvordan har dere det med klær egentlig? Noe her og noe der? Mor må jo ha klær til ungen og ungen må komme i klær når hn skal til dere. Neste dag kan barnet gå i arveklærne mens du vasker det hn kom med fra mor. Når samværet er slutt legger du frem de klærne barnet kom i. Da har alle klærne sine, du har ikke gitt klærne til mor og alle vet hvor alle ting er.skjønner du virkelig ikke hva som menes? Gi til moren? Jo, om barna arver klær, så frigjør det store summer som mor da kan sose bort på andre ting, istedet for på klær til egne barn.... Hi, selg klærne, og få i tillegg bidraget gjennom nav! Så får faktisk mor begynne å ta ansvar for egen økonomi! Anonymous poster hash: e29d8...b64
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #14 Skrevet 18. juni 2016 Kan ikke far regulere ned bidraget til der det skal være og så kan ungene ha klærne hjemme hos dere? Da har dere mer å bruke på barna hos dere. Ser ikke noen grunn til at han skal betale mer enn han må til mor når hun er ei sur megge som setter ungene opp mot faren. Da kan han heller selv bruke pengene på ungene når de er hos dere og ungene får se at far er den som gir de ting og opplevelser og ikke mor som later som hun betaler med fars penger. Anonymous poster hash: 803b9...ec5 Han er litt redd for nav. Da han var i samtale der etter bruddet hadde saksbehandleren sagt at han antakelig måtte betale 9000 kr, som er over 33% av det han har utbetalt. Han endte opp med et betydelig mindre beløp,men derfor tør han ikke helt stole på bidragskalkulatoren som sier at han skal betale såpass mye mindre enn nå også, tross at samværet har økt veldig. Det, og at han ikke vil ha konflikt. Anonymous poster hash: 36a29...34f
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #15 Skrevet 18. juni 2016 Gi de til stebarna, enkelt og greit. Det er ikke noe big deal! Anonymous poster hash: c16bc...f1d
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #16 Skrevet 18. juni 2016 Ja,fader. Kanskje jeg bare skal gi alt videre til dem. Heller mot det nå altså. Jeg vil jo være grei og jeg vil at jeg skal synes at vi er en enhet 😉 bare så vanskelig å få meg selv med på den tanken. Anonymous poster hash: 36a29...34f
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #18 Skrevet 18. juni 2016 Han er litt redd for nav. Da han var i samtale der etter bruddet hadde saksbehandleren sagt at han antakelig måtte betale 9000 kr, som er over 33% av det han har utbetalt. Han endte opp med et betydelig mindre beløp,men derfor tør han ikke helt stole på bidragskalkulatoren som sier at han skal betale såpass mye mindre enn nå også, tross at samværet har økt veldig. Det, og at han ikke vil ha konflikt. Anonymous poster hash: 36a29...34f Det der er ikke riktig. Anonymous poster hash: cd9ea...b8d
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #19 Skrevet 18. juni 2016 Jeg skjønner deg HI. Har hatt samme greia her. Moren fikk flere 100 tusen etter bruddet med min mann,penger hun ikke hadde krav på. Shoppet bort alt,dyre reiser osv. Leiligheten ble tvangssolgt og masse styr.Mannen og jeg kjøpte en leilighet hun leier av oss,skylder masse husleie. Mannen betaler 10000 i mnd i bidrag for de to barna som bor her 50 %. Hun kjøper aldri noe til barna,aldri. Hun hadde t.o.m. sagt til barnet som er 2 år yngre enn mitt at hun kunne arve klærne etter min datter. Snakk om frekkhet. Anonymous poster hash: 55ae4...d98
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #20 Skrevet 18. juni 2016 Jeg skjønner deg HI. Har hatt samme greia her. Moren fikk flere 100 tusen etter bruddet med min mann,penger hun ikke hadde krav på. Shoppet bort alt,dyre reiser osv. Leiligheten ble tvangssolgt og masse styr.Mannen og jeg kjøpte en leilighet hun leier av oss,skylder masse husleie. Mannen betaler 10000 i mnd i bidrag for de to barna som bor her 50 %. Hun kjøper aldri noe til barna,aldri. Hun hadde t.o.m. sagt til barnet som er 2 år yngre enn mitt at hun kunne arve klærne etter min datter. Snakk om frekkhet. Anonymous poster hash: 55ae4...d98 Hvorfor i all verden går dere med på dette!? 10 000 i bidrag, samt at dere i praksis sponser leiligheten hun bor i (siden hun sjelden betaler husleie). Det er jo en helt horribel deal, dere er jo i praksis hennes økonomiske krykke her i livet! Minner meg om foreldre som har et så bortskjemt og ansvarsløst barn at de må ha det boende i kjelleren og betale "lommepenger" til det hele livet. Hadde ALDRI vært greit her i gården, kjenner jeg fyrer meg opp bare ved å tenke på det. Anonymous poster hash: aa419...b3e
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #21 Skrevet 18. juni 2016 Kan ikke far regulere ned bidraget til der det skal være og så kan ungene ha klærne hjemme hos dere? Da har dere mer å bruke på barna hos dere. Ser ikke noen grunn til at han skal betale mer enn han må til mor når hun er ei sur megge som setter ungene opp mot faren. Da kan han heller selv bruke pengene på ungene når de er hos dere og ungene får se at far er den som gir de ting og opplevelser og ikke mor som later som hun betaler med fars penger. Anonymous poster hash: 803b9...ec5 Støtter denne. Tror han må ha misforstått det som ble sagt på fvk ang barnebidrag, og i tillegg er mange ekser mestere på å manipulere og få far til å føle at han ikke har noen rettigheter. Har opplevd det mer enn én gang selv, for å si det sånn. Anonymous poster hash: aa419...b3e
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #22 Skrevet 18. juni 2016 Han burde absolutt ta en ny prat med nav angående barnebidraget... I forhold til klærne så synes jeg at du kan gi dem til stebarna om det er behov ellers er det greit å selge dem. Anonymous poster hash: f9a8f...72f
th123 Skrevet 18. juni 2016 #23 Skrevet 18. juni 2016 Nå vet jeg ikke hvor gammel barnet er men mor til mitt stebarn forlanger at barnet kommer hjem med de samme klærene som det kommer med til oss. Så vi tar av barnet klærene, tar de i en pose også får barnet på klærene vi har kjøpt og som er blitt arvet. Jeg ville latt stebarnet arve klærene men at de skulle bli brukt hovedsakelig hos dere
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2016 #24 Skrevet 18. juni 2016 Nå vet jeg ikke hvor gammel barnet er men mor til mitt stebarn forlanger at barnet kommer hjem med de samme klærene som det kommer med til oss. Så vi tar av barnet klærene, tar de i en pose også får barnet på klærene vi har kjøpt og som er blitt arvet. Jeg ville latt stebarnet arve klærene men at de skulle bli brukt hovedsakelig hos dere Jeg ønsker ikke at barna skal bli del av sånne "konflikter". Det er jo ikke en konflikt i den forstand, men samtidig er det jo litt det. At man ikke ønsker at klærne skal være hos den andre blir en ekstra stressfaktor av ting disse barna må huske. Vet stebarn ditt om at det er sånn? Mine er forøvrig skolebarn. Anonymous poster hash: 36a29...34f
th123 Skrevet 18. juni 2016 #25 Skrevet 18. juni 2016 Jeg ønsker ikke at barna skal bli del av sånne "konflikter". Det er jo ikke en konflikt i den forstand, men samtidig er det jo litt det. At man ikke ønsker at klærne skal være hos den andre blir en ekstra stressfaktor av ting disse barna må huske. Vet stebarn ditt om at det er sånn? Mine er forøvrig skolebarn. Anonymous poster hash: 36a29...34f Ja stebarnet vet desverre dette! Barnet begynner på skole nå til høsten. Barnet blir helt hysterisk når mor er på vei om ikke alle klærene er der for da blir mamma så sur! Så ja mor har nok proppet det i hode på barnet. Ikke at klærene er så pene, som regel full i hull og for små. Har tidligere latt klær få gå til mor men dette er nå mors ønske! Spent på hvordan det blir om noen år når barnet blir større og får mobil, pc og slike ting! Men ja kjedelig når barnet blir blandet inn i en slik konflikt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå