Gå til innhold

Dere som har hatt kolikkbarn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når gikk det over? 
Var det noe som hjalp? 

Og gikk det helt over av seg selv gradvis, eller "over natten" omtrent?

Dere som ammet, var det noe du spiste som gjorde det verre?

Anonymous poster hash: 81aae...345
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gikk over av seg selv. Ingenting hjalp. Sluttet gradvis etter 3- 4 mnd. Grusomt. Hadde ingenting å si hva jeg spiste.

Anonymous poster hash: da947...556

Skrevet

Jeg holdt meg unna løk (alle typer), erter, svisker, druer/rosiner, godteri, brus/kullsyreholdig drikke, hvetemel (fordi jeg får luft i magen av det selv), og tilslutt også alt av kumelkprotein (dét var tøft. Lage all mat fra grunnen av for å ha det melkefritt, med nyfødt baby og ting stod på hodet. Hadde egentlig ikke tid til å styre sånn med maten men måtte prøve!). - for oss var det ingenting i mitt kosthold som hjalp nevneverdig..

Det ble gradvis bedre fra ca 2-2.5 mnd alder, og alt var bra ved ca 3.5 mnd. Merket at skrikingen ikke var like panisk og intens og ikke like langvarig. Litt bedre for hver dag - med enkelte "tilbakefall" (1-2 ganger i uken).

Hva som hjalp? Holde ut! Vi prøvde magemassasje, kolikkgrep, distraksjoner, smokk, sukkervann, ammete, minifom, fennikel... Ingenting hjalp... Så det eneste vi kunne gjøre var å bære, holde ut, trøste, kose og snakke rolig, synge nattasanger... Vise mini at mamma er der og passer på...

Og noen ganger trodde jeg det skulle klikke for meg, tårene sprutet, ville bare ha STILLHET. Men nå når ting er bedre ser jeg tilbake på det og innser at jeg om noe faktisk ble sterkere knyttet til mini på den måten... Å se min lille baby ha det vondt, var grusomt. Den maktesløsheten og fortvilelsen var fæl... Men det viste meg også hvor uendelig viktig den lille bylten er for meg!

Anonymous poster hash: 96f77...245

Skrevet

Jeg trodde min hadde kolikk, men det var melkeproteinallergi. Skrek 15t/døgnet og sov minimalt, så hos meg hjalp det å kutte ut alt av melk. Gikk da over etter 14 dager (da hun var rundt 2-3 mnd)

Anonymous poster hash: 00969...def
Skrevet

Med eldste ble det mye bedre etter 3 mnd. Yngste skrek dag og natt i 3 mnd, da ble det litt bedre på dagen, men sov ikke en hel natt før han var 1,5 år. Helt grusomt! Prøvde kiropraktor og fysioterapaut.

Anonymous poster hash: f3884...a10
Skrevet

Har hørt at det meste av kolikk egentlig er kumelkallergi/intoleranse. Og at ved å kutte melk og evt egg så blir det mye bedre. Ja, er jo forferdelig slitsomt når man ikke har tid til å lage mat til seg selv en gang å begynne med dette, men det kan være verdt et forsøk!

Anonymous poster hash: edcc0...676
Skrevet

Prøvde først minifom 10 dråper som var anbefalt dose, hjalp ikke. Etter endel googling fant jeg ut at i Sverige var anbefalingen 30 dråper og da funket det som bare det. Tenkte at er det ikke farlig for svenske unger, så tåler nok min det også 😊

Anonymous poster hash: c6449...ca7

Skrevet

Har hørt at det meste av kolikk egentlig er kumelkallergi/intoleranse. Og at ved å kutte melk og evt egg så blir det mye bedre. Ja, er jo forferdelig slitsomt når man ikke har tid til å lage mat til seg selv en gang å begynne med dette, men det kan være verdt et forsøk!

Anonymous poster hash: edcc0...676

Jeg går på en helt melkefri diett, samt holder meg unna løk, druer, sitrusfrukter, kaffe.. Forsøkt alt innen kost med andre ord  :tongue:

Skrevet

Forsøkte litt forskjellig. Minifom, kutte alt av melk i mitt kosthold, kutte løk og slike ting. Gikk til kiropraktor med spesialkompetanse på kiss/kidd og baby ved ca 2 mnd alder etter anbefaling av min kollega. Merket stor endring etter 1-2 behandlinger. Hadde 3 behandlinger til sammen og vips var problemet borte. Plutselig hadde vi en baby som ikke våknet av magesmerter hele natten og som ikke måtte bæres, bysses og trøstes halve døgnet :) Plutselig måtte JEG begynne med søvnhygiene da jeg ikke klarte å venne meg til å sove igjen på natta og lå våken for å vente på at babyen skulle våkne ;)

Gikk til kiropraktor med andremann så fort vi merket de samme tegnene og trengte kun den ene behandlingen.

Anonymous poster hash: 8ca00...031

Skrevet

Vi prøvde ALT.

Minifom, probiotika, ergoterapeut, osv. Jeg kuttet ut alt av mat nesten, drakk heller ikke kullsyre. Ingenting hjalp.

Da barnet var nesten 5 mnd sluttet jeg å amme på dagen for å gå over til althera MME, siste forsøk. Vi fikk en ny baby over natta!

Jeg kommer aldri til å prøve å amme så lenge igjen om vi får flere barn

Anonymous poster hash: f9cbd...d30

Skrevet

Jeg går på en helt melkefri diett, samt holder meg unna løk, druer, sitrusfrukter, kaffe.. Forsøkt alt innen kost med andre ord :tongue:

Det hadde jeg også, før vi endelig prøvde å kutte ut amminga og gå over til MME (spesial-MME, althera). Og det var det som funka

Anonymous poster hash: f9cbd...d30

Skrevet

Her startet det ut av det blå ved seks ukers alder, og varte i ca seks uker. Det som hjalp mest var faktisk sukkervann, men vi var innom en del andre "triks" først, som ikke hjalp.

Anonymous poster hash: 0c1b0...074

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Jeg delammet fra dag 10, og var overbevist om at gråtingen skyltes noe jeg spiste. Prøvde meg fram uten bedring, og gikk helt over til mme etter hvert. Gråtingen fortsatte, så da skyltes altså ikke kostholdet mitt. Prøvde også minifom uten bedring. Gikk over av seg selv da hun var ca. 3 måneder :) 

Skrevet

Vi prøvde også alt. Ingenting hjalp. Gikk over etter 3-4 måneder.<br /><br />Hold ut, det går over :-) Sender deg en trøsteklem, det er skikkelig slitsomt.

Anonymous poster hash: 666c8...7fd

Skrevet

Ingenting hjalp. Trøst, byssing og viten om at det går over med tiden. Det var som å skru av en bryter v/3 mnd. Hold ut! Husk at h*n har det værre enn deg. Vi svøpte litt. Det hjalp noe. Og sukkervann.

Anonymous poster hash: 8d86f...ba8

Skrevet

Prøvde alt, ingenting hjalp.det gikk over av seg selv over natten da han var 5,5 mnd og begynte å krabbe. Siden den dagen smilte han som en sol. Før det skreik han døgnet rundt og jeg hadde lyst til å selge ham til høystbydende...

Anonymous poster hash: 61f12...aa6

Skrevet

Nr 1: prøvde sukkervann, fotsoneterapi, kiropraktor, jeg kuttet ut melk, grønnsaker, frukt og svinekjøtt i noen uker. Ingenting hjalp. Gikk gradvis over fra 3 mnd.

Nr 2. Prøvde samme diett som sist. Da baby var 10 uker dro vi til en annen kiropraktor enn med første. Kurert etter 1. behandling. Ble bra med det samme.

Nr 3. Begynte med Semperdråper og behandling hos kiropraktor (samme som nr 2) fra 3 uker. Tok 3 behandlinger. (Bedring for hver gang.) Litt kveldsuro fortsatt, men ikke skriking.

Anonymous poster hash: 38c97...61f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...