Gå til innhold

Klistremerkeskjema for god oppførsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en femåring i hus som er som en tikkende bombe. For hver minste ting kan hun sette i og hyle til den store gullmedalje. F.eks. ville hun åpne døra når lillesøster bevar i ferd med å gjøre det, så jeg lukket døra igjen så hun kunne få åpne den også. Dette ble til hyling for det var jo ikke sånn hun mente det skulle gjøres.

Jeg spør henne fint om å rydde etter seg, hun nekter, jeg spør om hun kan pusse tennene, da må hun tipse først, jeg spør om hun kan gå og tissa før hun legger seg, hun vil pusse tennene først.

Om hun blir mildt tilsnakket om hun gjør noe galt fører dette til gråt og hyling.

E mektig lei hyling og trass nå, så vurderer å lage klistremerkeskjema for å belønne god oppførsel når hun ikke setter igang hyling og når hun gjør det hun får beskjed om.

Forslag til hvordan jeg kan gjennomføre dette på best mulig måte?

Anonymous poster hash: 1a815...c9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også en 5 åring, og hun er meget bestemt ;) Har 4 jenter så jeg vet at dette går i bølgedaler. Orker ikke tanken på å gi klistermerker for å belønne god oppførsel. Her må de oppføre seg uansett humør. Gir jeg en beskjed så skal det gjøres, uansett om det blir litt hyl og skrik.

Her sparer vi oss for mange kamper ved å forberede barna, og alltid spørre før vi bare gjør noe. Feks; skal jeg åpne den bananen, vil du ha rosa eller lilla kopp, skal jeg putte matboksen i sekken din...o.s.v. 

Foreldre må slutte å sy puter under armene på barna sine.

Anonymous poster hash: ee15a...481
Skrevet

Hvis du skal gjennomføre klistremerkeskjema er det lurt å tenke grundig gjennom dette på forhånd.

Vær veldig konkret på hva barnet skal gjøre eller hvilken atferd som fører til belønning (klistremerke). Dropp ikke. "Ikke hyl" er en veldig dårlig beskjed. Dårlige beskjeder vil med stor sannsynlighet øke konfliktnivået, fordi barnet da vil begynne å krangle for å få belønningen. Gi kun beskjed om hva du ønsker barnet skal gjøre.

Stemmebruk er også veldig vanskelig å regulere, fordi tidsaspektet kommer inn. Hvor lenge skal barnet "bruke innestemme" (som forøvrig også er temmelig vagt) for å få belønning?

Ikke velg ut en haug med atferder. Plukk ut en eller to ting som det er enkelt for deg å følge med på. Velger du for mange ting, blir det vanskelig for deg å følge med og hvis du ikke er konsekvent og belønner det du har sagt du skal belønne, mister skjemaet effekten. Eller barnet begynner å krangle og diskutere for å få belønning.

Ikke gi vage beskjeder som åpner for diskusjon. "Sette skoene på hylla hver gang du kommer inn" er en tydelig og konkret beskjed, og noe det er lett å følge med på. "Snakke fint", "være snill", "bruke innestemme" er vage og utydelige beskjeder og kan fort føre til frustrasjon hos barnet og krangling, fordi barnet mener det har vært kjempesnill eller snakket skikkelig fint, mens du er uenig.

Så mitt beste tips til deg hvis du vil gjennomføre er planlegging. God og grundig planlegging for å sikre deg at du velger ut atferder og kriterier som barnet forstår, som dere er enige om hva betyr og som er enkelt for deg å følge med på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...