Gå til innhold

Vurderer å snu døgnet til ungene i sommer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke helt, men litt. Mannen går på ferie neste uke og har ferie i 3 uker jeg skal være hjemme med ungene hele sommeren. Han jobber stort sett til halv 5 og 5.

Så tanken er å ha dem oppe litt lengre og la de sove lengre. Slik at vi kan bruke ettermiddagen til noe sammen. For så å gradvis snu tilbake siste tiden før skole og barnehage. Noen som har prøvd det samme?

Anonymous poster hash: 85109...961

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjør vi. Ungene mine sover i 11-12 timer uansett når de legger seg. Så som sommeren så er de våken til rundt kl 22, og sover til 9-10 neste dag.

Her vi bor så er barna ute omtrent hele sommeren og de fleste er ute til 21-21.30.

Men vil ungene legge seg kl 20 så får de selvfølgelig lov til det, men det skjer aldri. Er et kav hver kveld å få de i seng til rundt kl20, så om sommeren firer vi på kravet

Anonymous poster hash: 5885a...34f

Skrevet

Det gjør vi. Ungene mine sover i 11-12 timer uansett når de legger seg. Så som sommeren så er de våken til rundt kl 22, og sover til 9-10 neste dag.

Her vi bor så er barna ute omtrent hele sommeren og de fleste er ute til 21-21.30.

Men vil ungene legge seg kl 20 så får de selvfølgelig lov til det, men det skjer aldri. Er et kav hver kveld å få de i seng til rundt kl20, så om sommeren firer vi på kravet

Mine er skolebarn, 7 og 9 år

Skrevet

Vi gjør det samme.

Anonymous poster hash: de0ec...0ef

Skrevet

Mine er skolebarn, 7 og 9 år

Våre er 1, 6 og 8 år. Er egentlig veldig streng vi også, men tenker det kan være veldig gøy for alle å kunne bruke mer tid sammen i sommer 😁 har en som sover til 7 nesten uansett når han legger seg og en som sover 11-12 timer uansett når hun legger seg. Minstemann følger egentlig bare etter oss andre 😂

Skrevet

Kjedelig for barn å legge seg 18.30 midt på sommeren 😅her har det snudd.

Anonymous poster hash: b21a0...667

Skrevet

Min yngste klarer ikke dette. Blir hun lagt 15+ minutter senere enn vanlig må vi belage oss på to trøblete netter. Hun taper opptil fire timer nattesøvn på det, noe som er mye når man er 3 år. Neste år... 😎

Anonymous poster hash: 9890b...61c

Skrevet

Min yngste klarer ikke dette. Blir hun lagt 15+ minutter senere enn vanlig må vi belage oss på to trøblete netter. Hun taper opptil fire timer nattesøvn på det, noe som er mye når man er 3 år. Neste år...

Anonymous poster hash: 9890b...61c

Sånn var min også. Nå er han nesten 5 og kan legge seg nesten når som helst. :) Kan sove ca 1 time mindre de første par dagene, men humøret blir ikke lenger særlig påvirket av det. Deilig. :)

Anonymous poster hash: bd65f...9fe

Skrevet

Mine legger seg senere i ferien ...men uansett når de legger seg...våkner de 6-6.30. ALLTID!!! Og etter noen få dager har spesielt så eldste på 9 år så underskudd på søvn at humøret er laaangt nede. Så senere legger de seg i ferien...men ikke superseint hvis vi skal ha en hyggelig dag etterpå.

Skrevet

Vi gjør også det. De er 8 (snart 9) og 11 i år, men har gjort det siden de var 4 og 6.

Når vi er på ferie 1 måned legger de seg i 23-24 tiden og den ene står opp i 9-10 tiden og den andre i 10-11 tiden, og senere dersom han får lov 😂

Skrevet

Kjenner jeg blir litt misunnelig på alle dere som kan gjøre sånn :P Sønnen min er seks år, men aldri vært spesielt "sovemenneske". Jo sene jeg legger ham, jo tidligere står han opp (ja, jeg har prøvd å holde på det i flere uker). Men han blir ikke spesielt grinete eller preget av lite søvn, så når vi gjør noe spesielt legges han senere :) legges han etter åtte står han opp rundt fire..

Som regel er han da stuptrøtt i seks/halv syv tiden kvelden etter, og sovner av seg selv til syv, om det er mens vi er ute, sitter i sofaen eller kjører bil spiller ingen rolle. Har det vært sent kvelden før sovner han på slaget syv uansett hva han driver med :P

Anonymous poster hash: 8c27b...00d

Skrevet

Her gjør vi det samme i ferier og helger. Gutten her er naturtalent på soving. Han kan fint fredag og lørdag legge seg seint og sove lenge og på søndag kveld legger han seg til vanlig tid og sovner. Så vi trenger ikke bruke tid på å komme i "normal rutine igjen".

Men har i alle år (til nå 8) vær velsignet med et sovebarn. Han sover fremdeles ca 11 timer om natta, om han legger seg kl. 19 eller 23. Så her kan vi fint snu døgnet litt og allikevel få tilstrekkelig søvn på gutten.

Skrevet

Kastar ikkje vekk sommarkveldar på søvn.

Skrevet

Eldste på 8 år legger seg senere i ferien. Gjerne 21-22. Lille på 1 år flytter vi ikke så mye. Jeg har tro på gode og faste rutiner for de minste, så hun må nok i seng til 20 om det ikke er noe veldig spesielt. 

Anonymous poster hash: 83d9a...626
Skrevet

Vi skyver leggetiden med en time, fra 19 til 20 i lengre ferier. Dette klarer barna å omstille seg til etter noen dager, og sover da stort sett en time lenger om morgenen. Det blir som å stille klokka tenker jeg. Jeg har ikke prøvde å skyve dem mer enn en time, men om du har litt større unger går vel det fint. Våre er alle under 5 år.

Anonymous poster hash: 73ffe...bac

Skrevet

Samme her. Vi skal til leiligheten vår i Spania i sommer. Det er jo etter mørkets frembrudd at alt det morsomme skjer. Da kan man leke på lekeplassen, tivoliet er åpent og alle de spanske barna er ute. Jeg skal tvinge dem til siesta😉

Anonymous poster hash: 7be51...6eb

Skrevet

Vi har to barn som pleier å våkne tidlig uansett når de legger seg - og det selv om de nå har blitt 7 og 9 år gamle.

De får være oppe lenger i ferien, men om vi merker at de er trøtte etter flere dager med for lite søvn, justerer vi litt.

Å sove til 10 og 11 som noen skriver over her, er uansettikke noe mål eller ønske for oss. Vi skal på ferie i storby og på hytte, men uansett ønsker vi jo å få noe ut sv dagen også.

Anonymous poster hash: 72f1a...9fc

Skrevet

Vi gjør det. Begge sover 11-12 timer uansett når vi legger de. Tre dager før de skal tilbake til hverdagen begynner vi å legge de tidligere. Deilig å ha barn som tilpasser søvn så lett. De er 6 og 2 år.

Anonymous poster hash: cc21d...9a9

Skrevet

I følge buruglene her på Dib er det UMUUUUUULIG å endre døgnrytmen til et barn. Er de "født" til å stå opp kl 04.30 så klarer ikke ti ville hester å få dem til å våkne et kvarter senere. (Å oppdra barna er selvsagt ikke et spørsmål en gang.)

Så nei, det kan du glemme.

Anonymous poster hash: 0d490...81a

Skrevet

I følge buruglene her på Dib er det UMUUUUUULIG å endre døgnrytmen til et barn. Er de "født" til å stå opp kl 04.30 så klarer ikke ti ville hester å få dem til å våkne et kvarter senere. (Å oppdra barna er selvsagt ikke et spørsmål en gang.)

Så nei, det kan du glemme.

Nei nå tar du helt feil! ALLE barn på DIB sovner til normal tid og våkner sent og tåler ALLE LYDER HELE ÅRET. Barna på DIB er i tillegg lynskarpe. Det er bare de dårlige mødrene her inne som har barn som våkner 0430!!

Anonymous poster hash: 901ef...f05

Skrevet

Nei nå tar du helt feil! ALLE barn på DIB sovner til normal tid og våkner sent og tåler ALLE LYDER HELE ÅRET. Barna på DIB er i tillegg lynskarpe. Det er bare de dårlige mødrene her inne som har barn som våkner 0430!!

Nei, det er de gode mødrene som legger barna før barne-tv. Jo tidligere sengetid, jo bedre mamma. Vi andre late unnasluntrerne som venter til klokka åtte forsømmer jo barna og forstår ikke at de TRENGER søvn (søvnen mellom 04.30 og 08.00 gjelds ikke, da. Den er bare latskap.)

Skrevet

Nei, det er de gode mødrene som legger barna før barne-tv. Jo tidligere sengetid, jo bedre mamma. Vi andre late unnasluntrerne som venter til klokka åtte forsømmer jo barna og forstår ikke at de TRENGER søvn (søvnen mellom 04.30 og 08.00 gjelds ikke, da. Den er bare latskap.)

Hva gjør jeg som har barn i forskjellig alder egentlig? De legger seg både for sent for tidlig og står opp for tidlig og for sent.

Skrevet

Legger min vanligvis 1900, men det kan skli ut til 2000 av og til om sommeren. 2år, 6 år og 8 år. Aktive gutter som trenger mye søvn. Legger alle 3 samtidig.

Hvorfor sove lengre om morningen i feriene ?

Anonymous poster hash: 0873d...35d

Skrevet

Legger min vanligvis 1900, men det kan skli ut til 2000 av og til om sommeren. 2år, 6 år og 8 år. Aktive gutter som trenger mye søvn. Legger alle 3 samtidig.

Fordi det er godt :)

Skrevet

For oss handler det ikke direkte om å sove lengre, men å være våken lengre. Slik at de fåe litt mer tid sammen med far enn de har til valig. At de da sover lengre er en naturlig effekt av at de er senere i seng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...