Gå til innhold

Flere med barn som får armen ut av ledd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en liten som nå har fått armen ut av ledd for 3.gang på kort tid. Det skal ikke noe til før det skjer, en gang skjedd når hun ble leiet i hånden. Det var ikke noe drag eller rykk i armen, den andre gangen skjedde det mens hun klatret på en lekeplass og holdt seg fast og nå sist mens hun gikk ved siden av vogna og holdt i vogna fordi vi gikk langs veien. Det er fryktelig vondt når det skjer og det tar lang tid å få hjelp på legevakt så jeg lurer på nå om det er noen som hsr erfaring med dette? Kan vi selv lære oss å få armen på plass igjen? Det ser veldig enkelt ut når de gjør det på legevakten og det er jo så fælt at hun må vente i 3 timer med slike smerter.

Anonymous poster hash: 3efa4...4b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ledd/leddbånd/kapsel blitt undersøkt? Lurer på om det kan være noe galt i eller rundt leddet som forårsaker det? Har dessverre ellers ikke noe erfaring med å få armen på plass igjen.

Anonymous poster hash: 9cc1a...638

Skrevet

Tror det vil være en god ide å lære det selv. Kanskje dere kan bestille time hos fastlege og få opplæring der? Er det albuen? Den er forholdsvis enkel å reponere. Ville også fått sjekket leddet siden det har skjedd så ofte og lett. Kanskje også lurt at hun trener opp musklene som stabiliserer leddet.

Anonymous poster hash: 69610...1e4

Skrevet

Ville bedt om utredning og funnet ut hvorfor det skjer så ofte. Man burde ikke gjøre slikt selv, siden nerver kan komme i klem.

Anonymous poster hash: d0fb6...a2d
Skrevet

Lillesøsteren min har alltid kunnet ta armen ut av ledd, men for henne er det ikke smertefullt. Hun er hypermobil og har fått streng beskjed om å ikke gjøre det fordi det blir mer "slarkete" for hver gang

Anonymous poster hash: a01ae...55c

Skrevet

Har aldri hørt om noe sånt før. Ta en tur til legen og få råd der.

Anonymous poster hash: 2d177...7fb

Skrevet

Tror det vil være en god ide å lære det selv. Kanskje dere kan bestille time hos fastlege og få opplæring der? Er det albuen? Den er forholdsvis enkel å reponere. Ville også fått sjekket leddet siden det har skjedd så ofte og lett. Kanskje også lurt at hun trener opp musklene som stabiliserer leddet.

Er det enklere å reponere på barn enn på voksen? Jeg har satt albu ut av ledd to ganger, en gang ble den satt på plass under narkose, andre gangen med sterke smertestillende. Kan ikke se for meg at jeg kan tenke meg å la noen prøve å fikse det på meg hjemme, det er jo ganske smertefullt.

Anonymous poster hash: 7f27b...503

Skrevet

Er det enklere å reponere på barn enn på voksen? Jeg har satt albu ut av ledd to ganger, en gang ble den satt på plass under narkose, andre gangen med sterke smertestillende. Kan ikke se for meg at jeg kan tenke meg å la noen prøve å fikse det på meg hjemme, det er jo ganske smertefullt.

Anonymous poster hash: 7f27b...503

Det er bedre jo før det gjøres. Jeg måtte lære det på min. Hadde besøk av en legevenninne en gang det skjedde, og hun lærte meg enkelt hvordan man gjør det. Nå er jeg tannlege selv, så har reponert kjever før, kan anatomi og er vant til å være behandler. Mulig det hjelper, men det er ikke noe hokus pokus. Mannen min lærte seg selv å reponere skulder, da den stadig gikk ut av ledd. Han klarte det ikke alltid, men de gangene det gikk bra var det bedre enn å vente på legehjelp. Han er senere blitt operert.

Skrevet

Min datter fikk albuen ut av ledd av ingenting når hun var mindre, fryktelig vondt å så på å utrolig kjedelig å måtte vente på legehjelp hver gang, for ikke å snakke om bekymringsmeldingen til BV. Men vi fikk tilslutt undersøkt albuen hennes å det viste seg att det ene benet i armen ikke var ferdig "utvokst". Det tok ett par år så vokste det seg til av seg selv. Nå er hu aktiv innen turn å merker ikke noe til det i det heletatt...

Anonymous poster hash: c22b8...2be

Skrevet

Slenger meg på flere over meg og anbefaler dere å utrede dette (hvis dere ikke allerede har gjort det).

Som ungdom gikk skulderen min ut av ledd bortimot 30 ganger. Første gang det skjedde var under en håndballkamp. Ingen tenkte tanken på å få dette undersøkt noe mer siden min skulder aldri låste seg ute av ledd, men poppet tilbake av seg selv etter en stund. Det som da hadde skjedd var at leddbåndene som holder skulderen på plass, hadde røket. Disse grodde etterhvert sammen igjen, men altfor løst slik at skulderen ikke lenger hadde støtte. Den gikk derfor ut av ledd i alle muluge situasjoner, det eneste som skulle til var at jeg ikke var 100% fokusert på å få med skulderen i bevegelsen. For eksempel gikk den ut av ledd en gang jeg reiste meg litt brått opp fra ryggleie i senga.

Da jeg endelig fikk skulderen utredet (privat, da ventetida i det offentlige er til å gråte av), viste det seg at leddkapselen og leddkula hadde fått betydelige skader av å gå ut av ledd så mange ganger. I tillegg måtte selvsagt leddbåndene repareres etter den opprinnelige skaden. Stor operasjon, og skulderen har aldri blitt "seg selv" igjen. Så moralen er: sjekk leddet!

Skrevet

Takk for alle svar.

- Ja, de reponerer helt uten smertelindring, men vi har måttet vente rundt 3 timer på hjelp.

- Vi har nå endelig fått henvisning til spesialist etter å ha mast på fastlegen i 1 år om at det er noe galt med leddene hennes. Hun klager daglig over smerter i flere ledd og hun virker "lealaus" i kroppen.

- Ble dere meldt til barnevernet pga dette? Huff, håper virkelig ingen tror at vi røsker ungen hardt i armen. Hva sa barnevernet da?

Skrevet

Takk for alle svar.

- Ja, de reponerer helt uten smertelindring, men vi har måttet vente rundt 3 timer på hjelp.

- Vi har nå endelig fått henvisning til spesialist etter å ha mast på fastlegen i 1 år om at det er noe galt med leddene hennes. Hun klager daglig over smerter i flere ledd og hun virker "lealaus" i kroppen.

- Ble dere meldt til barnevernet pga dette? Huff, håper virkelig ingen tror at vi røsker ungen hardt i armen. Hva sa barnevernet da?

Hvor gammel er hun?

Om hun er lealaus i kroppn og dere mistenker at noe er galt kan du ringe helsestasjonen i morgen og be om en time hos fysioterapauten som er tilknyttet dem. Alle helsestasjoner har en fysioterapeut som er spesialist på barn, og hun/han vil lett kunne sjekke om datteren din er for myk i leddene.

Anonymous poster hash: a01ae...55c

Skrevet

Mitt barn har fått albuen ut av ledd et par ganger, hun har hypermobileledd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...