Gå til innhold

Migrene, hvordan orker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt vondt i hodet hver dag i snart et år. Prøvd ulike migrenemedisiner, tatt mr av hodet, propper meg full av smertelindring hver dag for å klare og gå på jobb. Har en krevende jobb hvor jeg må være tilstede hele tiden, og det er et uff og et ork om jeg blir borte en dag. Har små barn hjemme som krever sitt også. Hvor lenge må man presse seg for at det skal være allmennt akseptert å sykemelde seg noe? Legen har foreslått redusert en periode, men føler ikke jeg kan heller. Prøver å bytte jobb til en mer "migrenevennlig" stilling, men det er vanskelig å få napp i dagens arbeidsmarked. Føler jeg er i ferd med å miste motet.

Anonymous poster hash: 70530...6ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :) jeg har slitt med hodepine i så mange år nå, begynte for alvor igjen i 2011 . Ble delvis sykemeldt i 2012 og holdt det gående til 2013 ( helsevesenet ) dro på meg belastnings skader samt stress relaterte smerter fra nakke. Bytta jobb ( innen helsevesenet ) og klarte på ett vis ( med mye fravær ) å holde det gående i 2 år til før jeg måtte over på omskolering . Går nå skole , men sliter enda med mye hodepine :/ trodde det skulle bli borte , men det er fortsatt hodepine iallefall 4 av 7 dager i uka. Så å roe ned å bli kvitt hodepinen tar lang lang tid . God bedring 😊

Anonymous poster hash: 0792f...38f

Skrevet

Personlig så hadde jeg vært helt ubrukelig på jobb med migrene. Jeg får aura, slik at jeg ikke ser klart, språkproblemer og blir skikkelig lyssky, og da hadde jeg bare gått i veien for mine kolleger uten å få gjort noe. Så hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg vært helt nødt til å ta imot sykemelding. Og det burde du også absolutt gjøre, da du ikke kommer til å bli bedre av å presse deg. Har du vurdert om hodepinen kan være et symptom på at arbeidsmengden/presset er for mye for deg akkurat nå?

Skrevet

Jeg hadde også kraftig migrene. Hadde opp til 10 anfall i måneden. De varte fra 1-4 dager. Altså sjelden jeg slapp unna.

Kuttet så karbohydrater og nå har jeg max et par anfall i måneden. Noen ganger er det min egen feil også. Jeg har ME og tåler ikke allverdens da.

Har anfallsmedisin som fungerer godt til de dagene jeg får anfall.

Skrevet

Jeg er ubrukelig med migrene, har kraftige migreneanfall flere dager i uka. Har vært sykmeldt et år og går nå på aap. Hvordan du orker å gå på jobb hver dag i ett år med migrene er for meg en gåte.

Anonymous poster hash: 752ab...712
Skrevet

Jeg har hatt hodepine helt siden jeg var 6 år. Etterhvert ble det migrene og det var ikke noe særlig så tidlig. Hadde da denne bankende hodepinen på en side og det gjorde så vondt. Jeg både trente og spiste sunt og fikk nok frisk luft. Det ble jo verre etter jeg fikk mensen. Så fikk jeg barn da jeg var 21 og hadde ikke et eneste anfall under graviditeten eller i ammeperioden. Da jeg begynte å kutte ned på amming rundt 8 mnd, kom det anfall igjen. Så ble jrg gravid på nytt og jeg fikk tidlig et kraftig anfall vi trodde var slag. Hadde problemer med å snakke og ble lammet på en side. Ingen flere anfall før neste ammeperiode var over. Så har jeg hatt noen få anfall nå på over 1 år, bare at disse er veldig kraftige. Må legge meg å sove og jeg kaster opp flere runder underveis. Hadde ikke fungert i noen jobb under anfallene nå. Her må det være hormonene som gjør at jeg får migrene. Vet ikke om man får gjort noe med der?

Anonymous poster hash: e9f51...f7c

Skrevet

Jeg er ubrukelig med migrene, har kraftige migreneanfall flere dager i uka. Har vært sykmeldt et år og går nå på aap. Hvordan du orker å gå på jobb hver dag i ett år med migrene er for meg en gåte.

Det er en gåte for meg også. :/ Gjør ingenting sosialt. Går på jobb, er med ungene om ettermiddagen og legger meg oftest når de legger seg, selv om jeg ofte ikke får sove pga verk. Har vært borte totalt 4 dager, inkludert i dag hvor jeg gikk hjem. Dvs, jeg skal tilbake på jobb, men måtte hente ut ny type medisin som jeg skal la virke først.

Jeg får ikke anfall med aura og synsforstyrrelser, men blir kvalm og uggen. Det utløses av lys og lyder - perfekt i min jobb i barnehage! ;) Men det er også derfor jeg ikke føler jeg kan være borte. Det er en liten barnehage, jeg er eneste pedagog, og barna trenger meg. Desverre er utdanningen veldig låst og det gjør det vanskelig å finne noe annet. Skulle helst ha vært på en kontor hvor jeg kunne stengt ute høye lyder, dytting mot ansikt etc. Usj, har visst en ordentlig drittdag i dag!

Skrevet

Det er en gåte for meg også. :/ Gjør ingenting sosialt. Går på jobb, er med ungene om ettermiddagen og legger meg oftest når de legger seg, selv om jeg ofte ikke får sove pga verk. Har vært borte totalt 4 dager, inkludert i dag hvor jeg gikk hjem. Dvs, jeg skal tilbake på jobb, men måtte hente ut ny type medisin som jeg skal la virke først.

Jeg får ikke anfall med aura og synsforstyrrelser, men blir kvalm og uggen. Det utløses av lys og lyder - perfekt i min jobb i barnehage! ;) Men det er også derfor jeg ikke føler jeg kan være borte. Det er en liten barnehage, jeg er eneste pedagog, og barna trenger meg. Desverre er utdanningen veldig låst og det gjør det vanskelig å finne noe annet. Skulle helst ha vært på en kontor hvor jeg kunne stengt ute høye lyder, dytting mot ansikt etc. Usj, har visst en ordentlig drittdag i dag!

Vet hva du snakker om. Min jobb er og pedagogisk leder i barnehage, jeg vet heller ikke hva annet jeg kan jobbe med som er greit for meg. Jeg presset meg lenge på jobb helt til det sa stopp og jeg ikke klarte mer. Jeg ble helt bomull i hodet, klarte nesten ikke å huske hva ungene hette. Jeg har heller ikke vanlig aura eller synsforstyrrelser. Men får enorm kvalme, gjerne før anfallet kommer. Nevrologen sa at det kunne være en slags atypisk aura. Jeg blir helt sengeliggende, kan nesten ikke snu meg i senga uten å spy.

Skrevet

Migrene blir verre, jo mer du gjør. Så, du er faktisk nødt til å slappe av, for at migrenen roer seg.

Hilsen en som har hatt migrene i 14 år.

Anonymous poster hash: a2425...dd3
Skrevet

Jeg hadde mye migrene og spenningshodepine i tenårene og presset meg mye for å ikke gå glipp av noe. Nå har jeg mye sjeldnere og oftere migrene enn spenningshodepine, anfallene er ikke så sterke som de var da men jeg merker vel bedre at aktiviteten forverrer det. 

Søsteren min er mye plaget og hun presser seg. Hun har hyppige anfall som ikke er så sterke, men så får hun kraftige anfall ca. hver fjerde gang.

Det er forskjellig, å ha migrene gjør ikke at en eier sannheten om hvordan det er.

Anonymous poster hash: 8e673...691
Skrevet

Jeg hadde rundt 5 anfall I uken. Gikk over på striks lavkarbo 8.mai og hadde siste anfallet mitt 15.mai. Et helt nytt liv.

Anonymous poster hash: e9f15...167

Skrevet

Det er nesten sånn at det finnes en type migrene for hver person som har migrene. Uansett burde du handle raskt. Det er namlig en del type behandling som blir utelukket jo lenger du går med migrenen. Gjør så mye research du klarer den første tiden, og prøv ut alle råd du kommer over. Det er eneste måten å finne ut hva som hjelper deg på. Her har du litt Informasjon om migrene

Skrevet

Høres ut som om du trenger en "ferie"..sponset av NAV. 

Jeg går ikke på jobb med migrene, aldri i verden. Jeg blir blind og spyr og klarer ikke å prate. 

Anonymous poster hash: edca0...79f
  • 3 år senere...
Skrevet

Kjære alle dere med migrene, vit at det kan være enkelt å kurere den om årsaken er mangel på magnesium. Da fyller du rett og slett opp magnesiumlageret ditt igjen. Gå på apoteket og kjøp magnesiumsitrat eller på dagligvarebutikken og kjøper magnesiumoksid (kan være litt vanskeligere å ta opp for noen). Du kan også ta fotbad med epsomsalt. Magnesiummangel er utbredd og fås typisk hvis du har vært gravid (fosteret har forsynt seg av lageret ditt), du sluttet å drikke melk som tenåring (da kan du få mangel på iod som igjen gir mangel magnesium) eller du har trent hardt (bygget muskler, men da kan magnesiummangel like gjerne gi leggkramper). Bare test med å ta magnesium og se om det hjelper, magnesium sitter inne i cellene og det er vanskelig å måle det hos legen. Når du har fylt opp lageret, trenger du ikke å ta magnesium før symptomene evt. melder seg på nytt.

Skrevet
12 minutter siden, plantefryd skrev:

Kjære alle dere med migrene, vit at det kan være enkelt å kurere den om årsaken er mangel på magnesium. Da fyller du rett og slett opp magnesiumlageret ditt igjen. Gå på apoteket og kjøp magnesiumsitrat eller på dagligvarebutikken og kjøper magnesiumoksid (kan være litt vanskeligere å ta opp for noen). Du kan også ta fotbad med epsomsalt. Magnesiummangel er utbredd og fås typisk hvis du har vært gravid (fosteret har forsynt seg av lageret ditt), du sluttet å drikke melk som tenåring (da kan du få mangel på iod som igjen gir mangel magnesium) eller du har trent hardt (bygget muskler, men da kan magnesiummangel like gjerne gi leggkramper). Bare test med å ta magnesium og se om det hjelper, magnesium sitter inne i cellene og det er vanskelig å måle det hos legen. Når du har fylt opp lageret, trenger du ikke å ta magnesium før symptomene evt. melder seg på nytt.

For noe fjall!

Migrene kureres ikke ved hjelp av kosttilskudd.

Innlegget ditt er rapportert 

Skrevet
8 minutter siden, gale damen skrev:

For noe fjall!

Migrene kureres ikke ved hjelp av kosttilskudd.

Innlegget ditt er rapportert 

Det kommer nok fra en av disse velmenende personene som har vært på vekkelsesmøte. Alt blir forklart kvasivitenskapelig med stor entusiasme, og det er lett å bli revet med, spesielt om man ikke i utgangspunktet har utdanning innen biologi, medisin eller ernæring. 

Anonymkode: 8af3c...d02

Skrevet
52 minutter siden, plantefryd skrev:

Nevrologiske diagnoser er mer komplekse enn som så. 

Anonymkode: 55b42...c7a

Skrevet

Kjære vene for noe tull. 

Du tror vel ikke seriøst at så mange hadde slitt med migrene dersom løsningen var så enkel? 🤷‍♀️

Anonymkode: dfc08...ef9

Skrevet

Hvis du tar medisiner hver dag, har du utviklet medisinmigrene. Det kan skje etter allerede 8 dager

Skrevet

Hun skriver at det vil funke dersom migrenen kommer pga mangel på Magnesium. Det stemmer jo.

Blir som å si at migrenen kommer pga inntak av sjokolade, det kan også stemme. Sjokolade er en kjempetrigger for min del. Kan ikke spise det i hele tatt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...