Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #1 Skrevet 13. juni 2016 3 åringen min sa plutselig, helt uten forvarsel: "noen mennesker er svarte på håret, og noen er svarte på hele seg. Husk på det mamma" jeg ble litt satt ut! Trodde ikke så små barn så på hudfarge, og i hvert fall ikke kommenterte det! Jeg er veldig bevisst på å ikke påpeke hudfarge når jeg skal beskrive et annet menneske,så jeg lurer veldig på hvem som har sagt dette til han! Jeg svarte bare "okei" og sa ikke mer på det. Tenker nå at jeg kanskje burde sagt noe mer? Forklart litt mer? Eller var det greit å ikke lage noe mer ut av temaet? Anonymous poster hash: 8b924...967
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #2 Skrevet 13. juni 2016 Trenger ikke å bety noe. Unger funderer og kommenterer. Anonymous poster hash: 797df...e8a
Marriet Skrevet 13. juni 2016 #3 Skrevet 13. juni 2016 Jeg forstår ikke hvorfor du er usikker. Barnet konstaterer bare at folk ser forskjellig ut og det er jo helt korrekt. Jeg kunne fint snakka videre om dette med mine barn.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #4 Skrevet 13. juni 2016 Jeg tenker at å ta en inngående prat om hudfarge aldri ender godt Anonymous poster hash: 672a6...057
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #5 Skrevet 13. juni 2016 Det er bare en myte om at barn ikke ser hudfarge. Barn ser like godt forskjeller som oss. Men de har ikke negative konnotasjoner til noen hudfarger kanskje? Min 1-åring la merke til vi har forskjellig hårfarge... Jeg ville ikke tenkt noe mer over det før ungen sa noe om at mørk hudfarge ikke er fint feks..men å konstatere forskjeller må de få lov til. Anonymous poster hash: e6b6a...ef9
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #6 Skrevet 13. juni 2016 Ble usikker pga at han brukte ordet svart. Det er da ingen mennesker som er svarte i huden! Jeg er enig i at mennesker ser ulike ut, og synes det er helt greit,men synes ikke det er greit å omtale noen som svarte. Hi Anonymous poster hash: 8b924...967
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #7 Skrevet 13. juni 2016 Jeg tenker at å ta en inngående prat om hudfarge aldri ender godt Anonymous poster hash: 672a6...057 Hvorfor ikke? Man kan fint gjøre det på en saklig og fin måte. Må ikke dra rasisme inn i det, i hvert fall ikke til en treåring, så lenge treåringen ikke gjentar rasistiske utsagn h*n har hørt. Anonymous poster hash: 510d3...3ae
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #8 Skrevet 13. juni 2016 Barn legger merke til at bananer er gule og jordbær røde også, ja de er faktisk ofte svært opptatt av farger. Poenget med å forholde seg til ulike hudfarger er ikke å late som om hudfargen ikke er forskjellig, det er å innse at utover hvor lenge personen kan ligge i sola uten å bli brent sier den ingenting om mennesket. Av og til sier den ikke det en gang. Fargen er likefullt forskjellig. Sånn er det bare. Anonymous poster hash: 3e885...2e8
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #9 Skrevet 13. juni 2016 Hva er problemet? Barnet mitt sa "han brune" når hun skulle forklare hvem hun snakket om uten å huske navnet. Skulle jeg ha reagert på det? Sier også "hun med fregnene", "han med det røde håret, "hun høye" osv. Barn er da ikke fargeblinde. Anonymous poster hash: 55c10...91c
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #10 Skrevet 13. juni 2016 Ble usikker pga at han brukte ordet svart. Det er da ingen mennesker som er svarte i huden! Jeg er enig i at mennesker ser ulike ut, og synes det er helt greit,men synes ikke det er greit å omtale noen som svarte. Hi Anonymous poster hash: 8b924...967 Ingen mennesker som er svarte i huden? Eh, neivel? Anonymous poster hash: e78d0...b16
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #11 Skrevet 13. juni 2016 Da min var mellom 1,5-2 år sa han "mamma, den mannen er buuuun". Jeg sa også bare at "ja, det er han". Nå som han er på alder med din hender det at han sier noe ligende fortsatt, og jeg sier ja, noen mennesker er brune. Tenker at det er bare å konstantere at vi er forskjellige, vi mennesker, uten noe mye om og men 🙂 Anonymous poster hash: 4c938...14f
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #12 Skrevet 13. juni 2016 Ingen mennesker som er svarte i huden? Eh, neivel? Anonymous poster hash: e78d0...b16 Man sier ofte at en mørk person er svart, f.eks Barack Obama, men når du ser på fargen svart og Barack så er han ikke svart, han er mørk brun. Har selv aldri skjønt hvorfor man sieR at f.eks afro amerikanere er svarte, de er jo egentlig mørk brun Anonymous poster hash: 72a26...7d7
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #13 Skrevet 13. juni 2016 Man sier ofte at en mørk person er svart, f.eks Barack Obama, men når du ser på fargen svart og Barack så er han ikke svart, han er mørk brun. Har selv aldri skjønt hvorfor man sieR at f.eks afro amerikanere er svarte, de er jo egentlig mørk brun Anonymous poster hash: 72a26...7d7 Ja, men noen er faktisk svarte. Anonymous poster hash: e290f...5de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå