Gå til innhold

Har en fastlege lov til å bli venn med pasientene sine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venn altså. Ikke noe mer enn det. Kan de omgås på fritiden på fest, ferie ol.?

Anonymous poster hash: 1b796...75f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hvis de fortsetter å ha et lege-pasient forhold. Lett å skifte fastlege

Anonymous poster hash: a0709...a4b

Skrevet

Ikke hvis de fortsetter å ha et lege-pasient forhold. Lett å skifte fastlege

Det er jo ikke det alle steder. Noen plasser har jo bare en fastlege

Anonymous poster hash: 88cd2...bfd

Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og kjenner alle bygdas fastleger privat i tillegg til profesjonelt. Få andre valg enn å være venn med legen min.

Anonymous poster hash: feee0...795

Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og kjenner alle bygdas fastleger privat i tillegg til profesjonelt. Få andre valg enn å være venn med legen min.

Anonymous poster hash: feee0...795

Skrevet

Har hatt en venn som fastlege. Null stress.

Anonymous poster hash: 17bbe...079

Skrevet

Synd for den legen som jobber alene på en øde øy hvis han ikke har lov å være venne med pasientene sine! Blir et ensomt liv, det..

Anonymous poster hash: a0ce5...6d8

Skrevet

Her skal du få svar fra en som kan dette, i motsetning til de svarene du har fått. Nei, en lege skal ikke blande sine private og profesjonelle roller. Dersom rollesammenblandingen går for langt, at relasjonen blir for nær, risikerer legen å få administrative reaksjoner fra Helsetilsynet, også tap sv autorisasjon.

Anonymous poster hash: 8de90...1e9

Skrevet

Her skal du få svar fra en som kan dette, i motsetning til de svarene du har fått. Nei, en lege skal ikke blande sine private og profesjonelle roller. Dersom rollesammenblandingen går for langt, at relasjonen blir for nær, risikerer legen å få administrative reaksjoner fra Helsetilsynet, også tap sv autorisasjon.

Så en lege i en liten bygd med bare en fastlege, kan ikke har noen venner da altså?

Skrevet

Så en lege i en liten bygd med bare en fastlege, kan ikke har noen venner da altså?

Selv minibygder har samlokaliserte legekontorer med flere.

Jeg har jobbet som fastlege i bygd i Telemark. Og ja, det med venner var vanskelig.

Skrevet

Jeg har jobbet som fastlege i bygd i Telemark. Og ja, det med venner var vanskelig.

Langt i fra alle. Finnes steder hvor legen er alene. Og selv om man ikke er alene er det vanskelig å unngå og omgås sosialt med pasienter hvis man bor på et lite sted (feks småkommuner hvor legen har vakt hver 3.dag, da har man gjerne hatt de fleste i bygda innom enten på akuttime eller på legevakt).

Anonymous poster hash: 3390b...7da

Skrevet

Ikke i den Telemarksbygda jeg tenker på, der er det kun en fastlege

Skrevet

Ikke blant pasientene sine nei. Ingen nære relasjoner i alle fall. Det vil jo alltid være gråsoner som ikke slås ned på, men å ha nære venner på pasientlisten er ikke ok. Det handler om tillit, uavhengighet og pasientsikkerhet.

Hva synes du om en lege som henviser en venn til spesialisthelsetjenesten, som egentlig ikke kvalifiserer for slik henvisning, og som dermed tar opp plassen til en annen som trenger den?

Eller legen som gir son gode venn litt ekstra smertestillende når vennen ber om det, fordi det blir kleint å si nei?

Og vil en pasient som er bestevenn med legen sin tørre å drøfte intime, private forhold med legen, som feks utroskap, depresjon, rusmiddelmisbruk?

Det er mange gode grunner til at helsepersonell ikke skal blande rollene sine.

Skrevet

Nei, men er med mine 2 tidligere :)

Skrevet

Jeg har barn med fastlegen min. Han var ikke fastlegen min da vi fikk barn sammen(ons) men er det nå. Praktisk og fint det. Synd han ikke vet at det er hans barn

Anonymous poster hash: bcd12...573

Skrevet

Jeg er fastlege på et lite sted. Jeg kjenner flere på lista privat, venner, men ikke bestevenner. Jeg har ikke lov å nekte mine venner og bekjente å stå på lista mi dersom de ønsker det.

Anonymous poster hash: 3f1ac...aa4

Skrevet

Herregud, nå har jeg lest palestinerne 5-6 ganger og syntes det var en snodig problemstilling.

Anonymous poster hash: 727e5...5e8

Skrevet

Jeg er fastlege på et lite sted. Jeg kjenner flere på lista privat, venner, men ikke bestevenner. Jeg har ikke lov å nekte mine venner og bekjente å stå på lista mi dersom de ønsker det.

Men jeg forsøker alltid å opptre ryddig. Henvisninger og medisiner har aldri vært problematisk, jeg kan lett si fra om det.

Bodde tidligere på et annet lite sted, opplevde å være lege til kollegaer, venner og kollegaers og venners barn. Selv om mine legevenner kom på kontoret med eget helseproblem/sykt barn, så tok vi henholdsvis legerolle og foreldrerolle. Og det opplevdes ikke så vanskelig.

Skrevet

Men jeg forsøker alltid å opptre ryddig. Henvisninger og medisiner har aldri vært problematisk, jeg kan lett si fra om det.

Bodde tidligere på et annet lite sted, opplevde å være lege til kollegaer, venner og kollegaers og venners barn. Selv om mine legevenner kom på kontoret med eget helseproblem/sykt barn, så tok vi henholdsvis legerolle og foreldrerolle. Og det opplevdes ikke så vanskelig.

Men jeg svarer aldri på medisinske spørsmål privat, vil man ha konsultasjon må man bestille seg time.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...