Anonym bruker Skrevet 12. juni 2016 #1 Skrevet 12. juni 2016 Etter at en bekjent nylig døde av brystkreft begynte jeg plutselig å bekymre meg for dette selv. Tenkte jeg skulle begynne å kjenne etter litt oftere, men nå vet jeg jo ikke hva jeg skal kjenne etter. Jeg har små pupper, så og si flat, og det kjennes egentlig bare ut som at hele puppen består av klumper. Kan telle hvertfall 5-6 i hvert bryst. Nå tror jeg ikke at jeg har brystkreft da, men hvordan i all verden skal jeg kjenne forskjell om det dukker opp en kreftkul? Anonymous poster hash: dda26...a10
Hengebukksvinet Skrevet 12. juni 2016 #2 Skrevet 12. juni 2016 Jeg vet ikke hvordan en kreftsvulst kjennes ut.Jeg har selv hatt brystkreft(nettopp ferdig med behandling),men kulen satt så langt inne at jeg ikke kunne kjenne den selv.Hvis du er bekymret vil jeg anbefale deg å ta jevnlig mammografi!
Ylva og Mathilde Skrevet 12. juni 2016 #3 Skrevet 12. juni 2016 Har hørt at det kjennes ut som grus, dvs hard, ikke glatt, og ikke til å flytte på.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2016 #4 Skrevet 12. juni 2016 Jeg har skrevet her før ganske nøye om hvordan undersøke brystene. Se svar nr. to i denne linken, og gå videre til linken til en annen tråd der. Orker ikke skrive på nytt nå http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/144275224-hvor-ofte-sjekker-du-brystene-dine/#entry147892276 Anonymous poster hash: 0e2f3...f7c
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2016 #5 Skrevet 12. juni 2016 Jeg vet ikke hvordan en kreftsvulst kjennes ut.Jeg har selv hatt brystkreft(nettopp ferdig med behandling),men kulen satt så langt inne at jeg ikke kunne kjenne den selv.Hvis du er bekymret vil jeg anbefale deg å ta jevnlig mammografi! Kan man det? Altså uten å ha grunn til mistanke? Hvor ofte kan/bør man gjøre det i såfall? Er litt bekymret selv siden bestemoren min døde av brystkreft. Anonymous poster hash: 1c3ce...a25
Hengebukksvinet Skrevet 12. juni 2016 #6 Skrevet 12. juni 2016 Kan man det? Altså uten å ha grunn til mistanke? Hvor ofte kan/bør man gjøre det i såfall? Er litt bekymret selv siden bestemoren min døde av brystkreft. Anonymous poster hash: 1c3ce...a25 Jeg synes du bør snakke med fastlegen å høre hva han mener.De sier at over en viss alder(50?),så bør man sjekkes annethvert år.Jeg har alltid gått på sykehuset,på grunn av mye kreft i familien.Min stemor går annethvert år og sjekker seg.Hun går på røntgen-senteret i Kristiansand og ikke på sykehuset.Vet ikke om hun bestiller selv eller blir innkalt pga alder.Ville sjekket med fastlegen og fortalt om bestemoren din.Mulig han kan ordne det slik at du kan få jevnlige sjekker:-)
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2016 #7 Skrevet 12. juni 2016 Bare vær obs på at hvis det er arvelig kreft det er snakk om (det kan man få vite med en gentest), så er det ikke alltid mammografi er det beste, da er det bedre med MR og ev. ultralyd. Hyppig mammografi kan øke risikoen noe for kreft (som all røntgenstråling kan gjøre). Anonymous poster hash: 0e2f3...f7c
Hengebukksvinet Skrevet 12. juni 2016 #8 Skrevet 12. juni 2016 Bare vær obs på at hvis det er arvelig kreft det er snakk om (det kan man få vite med en gentest), så er det ikke alltid mammografi er det beste, da er det bedre med MR og ev. ultralyd. Hyppig mammografi kan øke risikoen noe for kreft (som all røntgenstråling kan gjøre). Anonymous poster hash: 0e2f3...f7c Jeg har arvelig kreft.Har hatt MR og mammografi en gang i året.Hadde litt lyst til å nekte mammografi,men de var veldig på at jeg måtte ta det...:-(
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2016 #9 Skrevet 12. juni 2016 Bare vær obs på at hvis det er arvelig kreft det er snakk om (det kan man få vite med en gentest), så er det ikke alltid mammografi er det beste, da er det bedre med MR og ev. ultralyd. Hyppig mammografi kan øke risikoen noe for kreft (som all røntgenstråling kan gjøre). Anonymous poster hash: 0e2f3...f7c De tar uansett mammografi når det er arvelig, da kombinert med mr og ultralyd. Det er fordi hverken mr eller ultralyd gir god fremstilling av mikrokalk. De som har arvelig brystkreft får kun 2 mammografibilder i stedet for de vanlige 4. Da får de kun mlo(skrå) bilder for å få fremstilt mammavinkel og lymfeknuter i armhulen som du ikke får på frontbilder. Det er svært lite stråling i mammografi. Man bruker både lav kV og mAs da de har et annet anodemateriale enn et vanlig røntgenapparat som gjør at man får god bildefremstilling ved lavere energi. Du får mye mer stråling på en lengre flytur. Anonymous poster hash: c0040...439
hilde og gutta Skrevet 13. juni 2016 #10 Skrevet 13. juni 2016 Vet ikke hvordan en liten kreft svulst kjennes ut. Men min store var hard som stein og veldig vond. Men om du er usikker så går du å tar mamofrafi. Og sjekk dine bryster, men ikke uka för og etter mensen.
hilde og gutta Skrevet 13. juni 2016 #11 Skrevet 13. juni 2016 Jeg vet ikke hvordan en kreftsvulst kjennes ut.Jeg har selv hatt brystkreft(nettopp ferdig med behandling),men kulen satt så langt inne at jeg ikke kunne kjenne den selv.Hvis du er bekymret vil jeg anbefale deg å ta jevnlig mammografi! Hei på deg. Hvordan står det til med deg? Er du ferdig med dine behandlinger nå? Tenker av og til på deg, er så bra å vite at jeg ikke er alene i denne kreft krigen.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #12 Skrevet 13. juni 2016 Jeg så et tips fra en her inne en gang, hun skrev også at hun var usikker på hva hun skulle kjenne etter da hun begynte, så hun hadde bare bestemt seg for at sånn det var da måtte hun anta at var normalt og så fulgte hun med etter det om det skjedde endringer. Anonymous poster hash: b2ebd...205
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2016 #13 Skrevet 13. juni 2016 Jeg har skrevet her før ganske nøye om hvordan undersøke brystene. Se svar nr. to i denne linken, og gå videre til linken til en annen tråd der. Orker ikke skrive på nytt nå http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/144275224-hvor-ofte-sjekker-du-brystene-dine/#entry147892276 Anonymous poster hash: 0e2f3...f7c Det var enda et innlegg, med link, som førte til neste innlegg med link osv... Hvorfor ikke bare kopiere og lime inn innlegget du hadde skrevet? Jeg gjorde det for deg. Var en god beskrivelse: UNDERSØKE BRYST: Etter min mening burde alle jenter læres opp i å undersøke brystene sine selv. Det ville ufarliggjort det, og jeg tror mange flere ville undersøkt dem om de hadde lært det. Trikset ved å underøke brystene er å gjøre det til rett tidspunkt i måneden og å bruke flate fingre/hånd når du kjenner. Mellom eggløsning og mens blir kjertlene i brystene gradvis mer tydelige, og derfor er det et dårlig tidspunkt å sjekke brystene sine. Det beste er å sjekke med det samme du er ferdig med mensen. Jeg har gjort det til en rutine, den dagen jeg er ferdig med mensen, den dagen sjekker jeg brystene også. Jeg har litt størrelse på brystene, og da synes jeg det er lettest å sjekke dem om jeg ligger eller sitter tilbakelent. Tenk at brystet er som en rund klokke. Begynn ett sted og jobb deg systematisk rundt hele brystet. Legg fingrene flate ned på brystet på en sone på den tenkte klokken. Press fast ned (ikke hardt, ikke lett, men fast) og uten å la fingrene skli bortover huden så beveger du fingrene litt frem og tilbake, du beveger altså egentlig brystvevet under fingrene uten å flytte deg ut av klokkesonen. Undersøker du med flat hånd vil brystkjertlene nesten ikke merkes i det hele tatt. Er det ev. en kul eller en cyste der så vil den kunne kjennes som en tydeligere avgrensning, litt avhengig av hvor stor den ev. er. Flytt fingrene til neste sone av brystet og fortsett slik rundt hele brystet. Husk å ta med midten av brystet og området rundt brystvorten også, og ikke glem å også kjenne på brystvevet mot armhulen. Når du står naken på badet kan du også se deg selv i speilet når du løfter armene rett over hodet. Da ser du formen på brystene. Hvis du ser at huden trekker seg inn et sted så er det noe du kan få legen til å sjekke. Ved å se på brystene på den måten så kan du også oppdage ev. andre synlige endringer. Men viktigst er det å undersøke brystene med flate fingre og rett etter at mensen er ferdig hver måned. Jeg følte det var litt skremmende å skulle sjekke brystene mine, var redd for å finne kuler. Men så fant jeg ut at eventuelle kuler ville være der selv om jeg ikke undersøkte brystene mine. Så jeg greide å snu tankegangen min - ved å undersøke brystene mine har jeg kontroll, jeg er kjent med brystene mine, vet hvordan de kjennes normalt, og dermed kan jeg også oppdage ev. endringer hvis de skulle komme. Så bestem deg for å lære deg å undersøke brystene dine selv, spesielt viktig for å sjekke dem for deg som har cyster. Det tok litt tid å få rutine på det, så jeg hadde huskelapp til å begynne med for at jeg skulle huske det til riktig tid i måneden. Når det glapp noen ganger og jeg skulle være "flink", så endte jeg med å undersøke rett før mensen.... og da kjente jeg selvfølgelig masse "skumle" knuter i brystene - som så var borte etter mensen Så undersøk til riktig tid! Anonymous poster hash: c558f...4b0 Anonymous poster hash: 78196...bf2
Hengebukksvinet Skrevet 13. juni 2016 #14 Skrevet 13. juni 2016 Hei på deg. Hvordan står det til med deg? Er du ferdig med dine behandlinger nå? Tenker av og til på deg, er så bra å vite at jeg ikke er alene i denne kreft krigen.Hei Hilde:-)Jeg er ferdig med behandlingene nå ja.Hadde siste 14.april.Begynner å bli veldig god i formen.Skal tilbake på jobb i slutten av august.Skal på kontroll igjen i september og håper at alt er bra da også.Er veldig redd for tilbakefall.Hvordan går det med deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå