Gå til innhold

Tapas som selges fra disk i Spania- er det trygt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

helt ny her, og lurer på dette med tapas (eller annen mat for den saks skyld) som ligger lenge i disken i Spania og lignende, kan dette være trygt da? her blir det liggende lenge i lav temperatur, varmes vel opp før servering, men vil ikke bakteriene ha fått god tid til å gro? Elsker tapas, men noe sier meg at dette blir helt feil.. Ref http://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/syk_av_maten/mat_paa_reise_utenlands under punktet Vær på vakt mot: ... Mat som serveres lunken. Noen som har noen tanker? (Google funket ikke :) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig skeptisk. Listeria kan dukke opp i mye forskjellig mat og det er mye mer utbredt i sør Europa. Jeg er veldig skeptisk uansett da, om jeg er gravid eller ikke. Man aner jo ikke hvordan hygiene de praktiserer eller hvordan de behandler og oppbevarer råvarene. Mat som står lenge kan danne stor bakterievekst som man lett får diaré av..

Skrevet (endret)

Veldig skeptisk. Listeria kan dukke opp i mye forskjellig mat og det er mye mer utbredt i sør Europa. Jeg er veldig skeptisk uansett da, om jeg er gravid eller ikke. Man aner jo ikke hvordan hygiene de praktiserer eller hvordan de behandler og oppbevarer råvarene. Mat som står lenge kan danne stor bakterievekst som man lett får diaré av..

Ok, takk for svar, høres jo ut som det ikke er så lurt da. Elsker tapas, men får avvente det, tror jeg :) Er Listeria mer utbredt pga nettopp varmen og at det blir vanskeligere å passe på hygienen? Synes jo det er litt fint med det rustikke og sjarmerende da, og man kan ikke bli helt hysterisk, men med tanke på å gå gravid er jeg selvsagt mer forsiktig. 

Trodde forresten man ble varslet med mail når noen svarte på innleggene her inne, knot å måtte følge med selv. 

Endret av sierra76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...