Gå til innhold

Antrekk i retten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal være vitne i en rettssak, og lurer på hva jeg skal ha på meg. Må man ha type sort bukse og hvit skjorte? Blazer? Det er jo sommer og kjempevarmt. Jeg kommer nok også til å svette mye av nervøsitet. I tillegg har jeg født for tre uker siden, og lite av klærne mine ser fine ut på mammakroppen for tiden 😔

Forslag?

Anonymous poster hash: 23635...3a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er meddommer i mange saker og har sett det meste av antrekk. Ta på deg noe du er komfortabel i. Må ikke være blazer, sort bukse og hvit skjorte :)

Anonymous poster hash: 0052d...fa1
Skrevet

Jeg har fått beskjed av advokaten til den jeg vitner for hver gang jeg har vitnet i saker. Beskjeden er fin/casual. Det er ikke krav om at klærne skal være svarte. Nå høres det ut som jeg har vitnet i mange rettsaker, men det er bare tre. Og den ene var i jobb sammenheng. Du trenger altså ikke dresse deg opp, du kan gå med dongeribukse f.eks. men du må se representativ ut og selvsagt ha rene klær på.

Skrevet

Helt vanlig tøy, men ikke for avslappet i stilen. Som du ville gått på jobb om du hadde kundemøter i en typisk kontorstilling f.eks.

Jeg er mye i retten, og går gjerne i pene jeans og topp. Ikke pyntet eller spesielt formelt.

Anonymous poster hash: c6890...7e2
Skrevet

Min advokat sa enkelt og rent, ta på noe som du føler deg vell i og noe du kunne gått med på et jobb intervju. Ingen kleskode men greit å se oppegående ut!

Skrevet

Jeg vitnet en gang. Ha på helt vanlige klær, sa advokaten min. For all del IKKE dress/drakt eller liknende, det er så gjennomskubart - lyser lang vei at man prøver å kle seg "seriøst", og da virker man falsk. Hele, rene klær, sa han. Gjerne jeans og en vanlig overdel, eller hverdagskjole/skjørt. Og så anbefalte han å dekke til store tatoveringer. Som han sa, noen dommere vil overse slike ting, men noen vil nok ha fordommer og synes det ser useriøst ut. Greit å holde sminken nedtonet også. 

Ha på gode sko som du går støtt i, forresten - en venninne av en venninne skulle vitne og hadde dresset seg skikkelig opp i seriøst antrekk og høyhælte støvletter. Da hun gikk inn i rommet tråkket hun over, og gikk skikkelig på trynet.

Anonymous poster hash: 5c2a2...fd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...